Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cebit: Nvidia laat gamers spelen met GeForce GTX480-systemen

Nvidia heeft op de Cebit enkele systemen met GeForce GTX480-kaarten op de beursvloer staan die de SuperSonic Rocketsled-demo van het bedrijf draaien. Gamers hebben de mogelijkheid de DirectX 11-demo te spelen.

Aanvankelijk was de verwachting dat Nvidia de GTX470 en de GTX480 op de Cebit zou introduceren, maar vorige week werd bekendgemaakt dat dit eind maart zal plaatsvinden tijdens een game-evenement in Boston. Wel heeft Nvidia al enkele gamesystemen verspreid over de Cebit-beursvloer die een kaart op basis van de GF100-architectuur bevatten. Tweakers.net heeft vernomen dat het om GTX480-kaarten gaat maar meer details zijn niet bekend.

De meerdere malen uitgestelde nieuwe generatie kaarten is al maanden onderwerp van speculaties. Onder andere wordt getwijfeld aan de beschikbaarheid van de GF100-kaarten na de launch. Met de demo laat Nvidia in ieder geval zien dat het werkende GTX480-modellen gereed heeft. De kaarten zitten in een behuizing van de Duitse fabrikant Systea, maar het venster aan de zijkant was aan de binnenzijde afgeplakt. Zodoende was het niet mogelijk een blik in de computerkast te werpen.

De systemen draaien een speelbare versie van de SuperSonic Rocketsled-demo die Nvidia in januari op een systeem met drie GF100-kaarten in sli-modus demonstreerde. De computers op de Cebit bevatten echter maar een enkele Geforce-kaart. De demo stelt gamers onder andere in staat de snelheid van de raketslee te bepalen, tot het punt waarop deze crasht. De applicatie moet de mogelijkheden van Nvidia´s komende kaarten op het gebied van natuurkundige berekeningen tonen, onder andere door de hoeveelheid stof en brokstukken en de manier waarop de bestuurder als een lappen pop over het woestijngrond buitelt. Ook geeft de demo een indruk van de tesselation-technologie in DirectX 11, onder meer door de gedetailleerdheid van het terrein.

Door

Nieuwscoördinator

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Filmpje van de Rocket Sled demo is hier
Met de demo laat Nvidia in iedere geval zien dat het werkende GTX480-modellen gereed heeft.
Dat zegt natuurlijk niet zo veel. Ik durf te wedden dat Intel engineering samples heeft liggen van procs die kleiner dan 15nm zijn gebakken. Dat wil niet zeggen dat ze klaar zijn voor productie.
Deze gaare demo crash wel ff lekker op het laatst :+
Ik durf te wedden dat Intel engineering samples heeft liggen van procs die kleiner dan 15nm zijn gebakken.
Ik durf wedden dat dit 100% onzin is.

Een aantal labo's (waaronder ook Intel) hebben misschien een aantal experimentele wafers met een aantal transistor op die grootte. Maar iets dat meer doet dan een nul naar een schakelen en terug? No way.
Demo game speciaal ontwikkeld voor deze kaarten ?
klinkt wel weer als een beetje typisch nvidia.. TWIMTBP. waarschijnlijk presteren de ATI kaarten in deze demo voor geen meter.

moet zeggen dat ik enigszins wel benieuwd ben waar we nu zo lang op moeten hebben wachten, maar als ik alle verhalen (voor zover je ze moet geloven) overal lees wordt het niet heel erg spectaculair.

daarbij willen ze tonen hoe goed het kaartje is in natuurkundige berekeningen, lekekr spannend, ik wil niet alleen physx, ik wil goede prestaties ingame.
Ah joh dat heb je altijd. Ik geloof dat je op AMD.com ook demo's kunt downloaden die de mogelijkheden van je high-end kaart maximaal gebruiken. Niet nuttig verder, ik zie deze demo's altijd draaien bij mijn lokale pc-boer. Het zijn ook niet echt 'games' te noemen, meer tweakable scenes.
Voor zover ik de demo kan beoordelen, vindt het geen echt 'WOW' demo. De presentatie is ook niet te best. Het voelt als niet te veel vertrouwen in mijn product.

Is dit een zoethoudertje tot nVidia met een echte killer kaart komt?
Die demo lijkt mij inderdaad ook niet geweldig. Probleem is dat alle shaders die met tesselation bezig zijn zich niet met andere berekeningen bezig kunnen houden. Daarom is het model van die slee ook zo simpel.
Tesselation wordt met fixed function hardware gedaan, dus dat zou niet zo veel mogen uitmaken.
Bij nVidia dus niet. Alle shaders kunnen worden ingezet voor tessalation...
Welke bron? Ik kan het niet vinden. Hier staat duidelijk dat het fixed function hardware is:

So now then, each of the sixteen PolyMorph engines contain a vertex fetcher and tesselator, greatly expanding tessellation and (when sent out to the raster engine) rasterization performance.
http://www.guru3d.com/art...ermi-technology-preview/3

Het zou ook gek zijn, DirectX 11 vereist geen flexibiliteit van de tesselator, het is een vast algoritme, dus waarom dan niet implementeren op snelle/fixed hardware?
Het zou ook gek zijn, DirectX 11 vereist geen flexibiliteit van de tesselator, het is een vast algoritme, dus waarom dan niet implementeren op snelle/fixed hardware?
"Tesselation" is een process, dat in DX11 opgesplitst worden in verschillende deeltaken. De enige deeltaak die eigenlijk per definitie niet in een shader gedaan kan worden is de patch interpolatie.

Die unit genereert coordinaten binnen een bereik van (0,0) en (1,1), heel erg te vergelijken met u,v coordinaten voor texturing.

Om daar iets nuttigs mee te doen MOET je een shaders gebruiken.

Charlie Demerijan heeft dit sooft basis principes nog steeds niet begrepen, ondanks de pogingen van velen om dat uit te leggen. Tevergeefs...
Om daar iets nuttigs mee te doen MOET je een shaders gebruiken.
ATI heeft daar toch echt (gedeeltelijk) fixed function units voor hoor. Vandaar dat NVidia ook graag pronkt met een bepaald stukje van de heaven-benchmark, waarbij de shaders voor de rest niks te doen hebben maar er wel veel tesselation is en de GF100 dus bovennatuurlijk goed lijkt te presteren. Dat het slechts een deel van de tesselation-functie is die op fixed hardware gedaan wordt doet er niets aan af, dat deel is duidelijk een bottleneck bij ATI gezien het resultaat in dat stukje heaven-benchmark.
Charlie Demerijan heeft dit sooft basis principes nog steeds niet begrepen, ondanks de pogingen van velen om dat uit te leggen. Tevergeefs...
Waarom je Charlie erbij haalt als reactie op een link van guru3d is mij een raadsel :)

[Reactie gewijzigd door bwerg op 2 maart 2010 09:56]

Interessant. Om het verhaal dan af te maken: de units die hull en domain shading doen, kunnen die enkel die stappen doen, of zijn die eerder generiek?
Tesselation wordt met fixed function hardware gedaan, dus dat zou niet zo veel mogen uitmaken.
Bij Ati wel, dat is correct. Wat ook weer zo zijn nadelen meebrengt bij spellen met veel tesselation (dit moet nog overigens nog blijken).
Ik heb er gisteren voor gestaan, het stelt inderdaad niks voor. Zowel de 'stand' als de demo zelf. Het wordt ook heel slecht gepresenteerd, niks geen bordje "GTX480 Demo" of iets dergelijks.
Vreemd; aan de achterkant geen 4 uitgangen voor een monitor , terwijl je dat wel zou verwachten met een SLI systeem?
In de text staat dat ze geen SLi hebben gebruikt, maar slechts een enkel kaartje.
dat is nogal tegenstrijdig met de afbeelding SLI op de kast. kan de verwarring begrijpen :+
Voor een SLI set up is een complete wafer nodig en zou daarmee meteen een groot deel van de werkende kaarten in beslag nemen. :+

Edit: nee, ben geen ATI fan maar wel het wachten beu. Al is het maar iets van informatie. NV heeft zelf de aandacht op hun willen vestigen met stevigen claims in de vorm van beloftes. Ik hoop dat ze die waar kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 1 maart 2010 19:32]

Wil je zeggen dat ze een halve wafer hebben gemaakt?
Hij doelt natuurlijk op de vertragingen die de GF100 kaarten telkens oplopen, een teken dat NVidia de boel nog niet op orde heeft.
Waarschijnlijk door een laag aantal werkende GPU's per wafer.

Maar waarom nou zo'n physics demootje waar menig gamer toch weinig mee heeft?
Laat dan een speler de cry engine demo's zelf besturen, die waar iedereen zo versteld van stond en nog steeds brute rekenkracht vergen...
Oké leuk al die stofdeeltjes, maar als NVidia zijn fans op gaming gebied wil behouden kan het beter zorgen voor DX11 met speelbare framerate op 1080p.
En een iets vriendelijker prijskaartje zou ook geen overbodige luxe zijn.

Al die extra natuurkunde hoort toch iets meer bij de Quadro kaarten volgens mij, ik ben nu al blij als ik realistische dynamische belichting met een acceptabele framerate krijg.
Deze kaart zal pas nuttig zijn bij Bad Company 3 verwacht ik, en die is er voorlopig nog even niet....
@VonWiking
De systemen draaien een speelbare versie van de SuperSonic Rocketsled-demo die Nvidia in januari op een systeem met drie GF100-kaarten in sli-modus demonstreerde. De computers op de Cebit bevatten echter maar een enkele Geforce-kaart.
Die computer op Cebit stond dus niet in SLI te draaien ;)
Maar op de zijkant van de kast staat wel heel groot SLI geplakt.
Dat is dus wel een tikkie slordig....
op mijn voeding staat dat ook, en er zit toch ook maar 1 kaart in mn PC, dat noemt men reclame...
niet erg handig als ze daarmee doe ndenken dat de prestaties van 1 kaart er die van twee kaarten zijn.
Ik vind het sowieso slordig aangepakt, zo'n pc op de vloer, geen weggewerkte kabels, wit stekkerdoosje erbij. Doorgaans zie je op beurzen toch wel anders. Had iets netters van Nvidia verwacht.
De opening is ook pas morgen, let maar op de achtergrond.
Ze zijn alles nog aan het verbouwen enzo :)
Ik snap al die aluhoedjes, grijze regenjas en "je snapt niets van marketing "opmerkingen niet helemaal hier.

Neem nou eens Apple als voorbeeld, maken een tablet, laten niks los en boem, het ding wordt gepresenteerd en hype dat het is. NVidia doet hier waarschijnlijk hetzelfde, even snel een setup neerplempen voor de vroege journalist, early coverage en pats, het staat op Tweakers en legio andere websites;

Doel bereikt.

We kunnen nu wel allemaal ATI of NVidia fanboy opmerkingen gaan maken, hoe goed de ene wel niet is en wat de andere niet heeft, feit is dat deze twee bedrijven gewoon elkaar nodig hebben om hun producten te verkopen. Immers, hoe goed staat het wel niet als je ATI bent en kunt claimen dat je NVidia verslaat in GPU of vice versa?
Meestal is de marketing van nVidia veel schreeuweriger. Ze hadden een twitter bericht gepost om te zeggen dat er iets bijzonders ging gebeuren. Uiteindelijk gaven ze de release datum van de gtx 470 en 480 op...
Neem nou eens Apple als voorbeeld, maken een tablet, laten niks los en boem, het ding wordt gepresenteerd en hype dat het is. NVidia doet hier waarschijnlijk hetzelfde, even snel een setup neerplempen voor de vroege journalist, early coverage en pats, het staat op Tweakers en legio andere websites;
Ehm, ja, dat deed NVidia ook zo'n half jaar geleden. Intussen nog een presentatie van een met timmermans-schroeven in elkaar gezette en half doorgezaagde "fermi" gezien, dat is bij Apple wel anders. Maar ondertussen een half jaar lang blijven volhouden dat fermi "fabulous" is, waar de geruchten bij lekkende nieuwsbronnen variëren van een fermi die nèt iets sneller is dan de HD5870, tot een fermi die zo'n lage clocks en aantal cores heeft, dat de HD5850 hem nog wel eens voor kan blijven, en dat fermi misschien nooit verder komt dan een paperlaunch. Nvidia heeft geen enkel negatief nieuwsbericht uitgegeven terwijl er duidelijk iets mis is, en met zijn pogingen de pers te misleiden is hun geloofwaardigheid helemaal weg.

En jij gelooft niets van de aluhoedjes? :P Ik geloof eerder aluhoedjes dan de marketingafdeling van NVidia op dit moment... Als er maar één correct nieuwsfeit bij die aluhoedjes vandaan komt hebben ze al meer juist dan NVidia lijkt het.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 2 maart 2010 11:38]

Hoop luchtgaten op de achterkant... zegt mij genoeg.
goede ventilatie?
ik zie 2 fans bovenop, 1 fan achter, achter dat filter in het linkerzijpaneel zal er vast ook wel 1 zitten en de foto van de voorkant is niet duidelijk genoeg om te zien of dat een filter is/of eer een fan achter zit.
het is dus inderdaad "opvallend" goed geventileerd.
- grijze regenjas modus -
het gerucht op de beursvloer gaat dat er ATI kaarten worden gebruikt om deze demo te draaien onder DX11, en dat daarom de side-panels zijn afgeplakt
- /grijze regenjas modus -

Voor mij is het momenteel een beetje nijpend aan het worden, ik doe veel videobewerking, en Adobe Premiere CS5 staat op uitkomen. Hierin zit de Mercury Engine die alleen op CUDA draait. Nu kan alleen de consu kaart GTX285 serie met beperkte opties gebruikt worden. Hopelijk gaan de nieuwe kaarten dit probleem niet kennen. Tot die tijd blijft het erg lastig, ik wil graag een AMD kaart, maar die hebben geen CUDA, en nVidia is momenteel nog te duur qua prijs /prestatie + je weet niet wat de nieuwe kaarten gaan doen.

Hopelijk komen ze snel uit met de 4xx serie, dan is dat in ieder geval een probleem minder.
hahaha dan zouden ze bij nVidia wel erg diep zijn gezonken. Maar anderzijds is het wel iets om je vraagtekens bij te zetten, waarom gesloten kasten?
Dat Adobe verhaal vind ik ook vreemd, enig idee waarom er niet voor OpenCL is gekozen (Photoshop ondersteund wel mijn hd4670)?
openCL was tijdens het ontwikkelen van de Mercury Engine blijkbaar nog niet af. Natuurlijk spelen er ook economische belangen, maar dat was de officiele lezing van Adobe
openCL was tijdens het ontwikkelen van de Mercury Engine blijkbaar nog niet af. Natuurlijk spelen er ook economische belangen, maar dat was de officiele lezing van Adobe
Het is niet alleen dat OpenCL nog niet af was. De ontwikkelingstools voor OpenCL op AMD zijn nog steeds onbestaande.

ATI fans zullen het niet graag horen, maar wat tools betreft staat AMD nog nergens. Geen profilers. Geen debuggers. Minimale library ondersteuning. Enz.

Adobe had simpelweg geen andere keuze.
Inderdaad, als je meer met je graka wil dan gamen en dat wil je zeker want anders wordt het wel erg veel geld voor zo een dure kaart (enkel voor gamen en desktop). Ik vindt Ati wel zeer beperkt, bijna teleurstellend tegenover bijvoorbeeld Cuda support van Nvidia.

Vooral als je met Audio, (vst plugins) 3D rendering of videobewerking bezig bent is Cuda hardware support steeds meer te zien. Heb al wat gebruik gemaakt van cuda op mijn oude GT8800 en het scheelt zeeën van tijd als je video encode. Het zal met die aankomende generatie cuda kaarten waarschijnlijk nog 10 keer zo snel gaan dan tegenover een GT8800.

En waar is Ati met hun rekenunits en support?

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 2 maart 2010 10:39]

Ik zou wel willen weten wat er in die systemen bevindt en met wat voor CPU deze kaart gepaard gaat hier. :D
Is er niemand die zich vragen stelt bij het afplakken van het venster? Waarom mag niemand deze kaart zien?

[aluhoedje] Het zijn toch wel GF100 gebaseerde kaarten zeker? Ze hebben al wel eerder fake gepresenteerd? [*aluhoedje]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*