Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Nadat Tweakers.net foto's wist te maken van een ontblote GTX 480, zijn er ook foto's opgedoken van een GTX 470. Net als de GTX 480 heeft de 470 een gpu op basis van de GF100-architectuur, maar de pcb's van beide kaarten verschillen wel.

Op de foto's, die door computerbase.de werden gemaakt, zijn net als bij de GTX 480 enkele balkjes geplaatst om de fabrikant van de videokaart onherkenbaar te maken. Er is echter nog genoeg te zien, zoals de gpu en de heatspreader. Die worden omringd door een tiental geheugenchips van vermoedelijk 128MB per stuk, waarmee de geheugencapaciteit op 1280MB zou komen. De tien geheugenchips wijzen verder op een 320bits geheugenbus, terwijl de GTX 480 over 12 geheugenchips beschikt en daarmee een 384bit-geheugenbus zal hebben.

Het pcb is verder wat korter en eenvoudiger dan het pcb van de GTX 480, onder meer omdat de GTX 470 een powercircuit van vier in plaats van zes fasen heeft. De printplaat is verder weer voorzien van enkele gaten ten behoeve van de luchtkoeler. Die koeler lijkt verder dezelfde als die van de GTX 480, met vier heatpipes die direct contact maken met de gpu. De GTX 470 zal op 26 maart uitkomen, tegelijk met de GTX 480.

GTX 470 GTX 470 GTX 470
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik zie op de foto van de koeler niet 4 maar 5 heatpipes onder de koelpasta contact maken met de gpu. Als je goed kijkt kan je dat ook zien aan de pasta op de gpu zelf.

EDIT: De GTX480 heeft standaard ook 5 heatpipes, maar 1 heatpipe lijkt verborgen;
nieuws: Cebit: Nvidia GTX 480 op de gevoelige plaat gevangen op-de-gevoelige-plaat-gevangen.html

Dus of de fotos kloppen niet, of de tekst in dit artikel klopt niet.

[Reactie gewijzigd door 20481536gamer op 5 maart 2010 16:45]

Ik zie er op de foto's in het artikel waar jij naar linkt toch echt maar 4. In dat artikel wordt ook nergens gesproken over 5 heatpipes?
Als je naar de plek kijkt waar de gpu tegenaan komt, dan zie je 5 verticale stroken ter breedte van een heatpipe. De heatpipes die je ziet, zitten keurig in het verlengde. De allerlinker lijkt niets te hebben... maar dat betekent vermoedelijk gewoon dat de heatpipe een kleiner bochtje maakt, en dus niet uitsteekt.
ah, thx nu zie ik 't ook inderdaad.

Waarom zouden ze dat nu weer gedaan hebben denk ik dan :S Zou het niet mooi lijken ofzo, als er een oneven aantal heatpipes zit, die heatpipes zitten wel aan de zijde waar evt een window in je case zit.
wat zou er onder die witte strook staan? (serie nummer ofzo dat men kan herleiden wie de lek heeft geplaatst?) - overigens wel een 'mooi' ontworpen printplaat qua indeling / positionering van de onderdelen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 maart 2010 12:36]

Waarschijnlijk wel, dat was tenslotte ook zo bij de foto's van de GTX480.
Ja, inderdaad, er staan al verscheidende reacties op internet over deze foto's, een aantal aandeelhouders van Nvidia zijn er niet blij mee,
Nvidia houd de fabrikant van de kaarten bij (Asus, Gigabyte etc.) door middel van de serienummers, vandaar zijn ze afgedekt door de desbetreffende fabriekant

offtopic:Benchmark door NVIDIA ZELF (GTX480) 8-)

SNELLER ALS ATI5870 :)

[Reactie gewijzigd door Silasje op 5 maart 2010 22:31]

In a synthetic test of Uniengine, a 3D engine that supports DirectX 11 (OpenGL 3.2) features

De HD57xx/58xx/5970 kunnen allemaal OpenGL 5.0 aan, dus dat loopt wel wat achter bij Nvidia :+

En daarnaast... 680 euro VS 300? :Y)
Je comment is terecht behalve the OpenGL 5.0 opmerking. Waar je dat vandaan haalt is me een raatsel.
OpenGL 3.2 is de niewste revisie en AMD en NVidia hebben er bijde al lang support voor.
door nvidia zelf. ik denk dat een onafhankelijke partij zijn testresultaten betrouwbaarder zijn
Als nvidia slim is zetten ze de serienummers steeds op andere plaatsen :D

Dan zie je gewoon aan de witte afdek-plaatjes wie het heeft uitgelekt ;)
Want er zijn natuurlijk ook duizenden plaatsen op zo'n bordje waar een serienummer geplaatst kan worden...
en het is ook handig voor mensen die hiermee moeten werken om elke keer die codes ergens anders te plaatsen, gewoon om hun aan het werk te houden met het uitzoeken van wat de code nou precies is 8)7

Verder wil ik geen plaatjes van de kaart zien maar resultaten, wat doet de kaart ten opzichte van de 5xxx series!?
Nee maar hier zijn toch ook geen duizenden van uitgedeeld? Als je 8 plekken hebt waar je de code op kan printen en je hebt maar 4 plekken nodig kan je al 32 kaarten van elkaar onderscheiden zonder de nummertjes!

@ andere reactie, nogmaals me opmerking slaat natuurlijk niet op het uiteindelijk product he.. Lekker simeple figuren hier af en toe ook 8)7

Edit: ben zelf webdeveloper en doe exact hetzelfde als wat ik zei, als ik een script maak zet ik bijv functies in andere volgorden (en dat noteer ik), mocht het script zonder toestemming worden doorverkocht kan ik mooi zien wie de dader is omdat een bepaalde volgorde van functies dus overeen komt met een koper :) Misschien wat langer nadenken dan 5 sec!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 maart 2010 13:25]

Het deel van de pcb waar de ventilator op gemonteerd wordt is helemaal niet benut.. Als ze dat veranderen kan de pcb misschien nog wat korter.
Zullen ze die ruimte niet nodig hebben voor de koeling en de heatsinks enzo... Het lijkt me wel dat hier goed over na gedacht is. :+
Vermoedelijk, wat je zelf ook al suggereert, een serienummer.
Et is wel de locatie van een serie nummer.

Ziet er zeer netjes uit :)
Kom maar op met dat ding
Liever foto's van de prestaties van deze nieuwe serie van Nvidia.
Als zo kaart eenmaal in je kast zit zie je hem toch niet. Of je moet naar binnen kunnen kijken dan is het een ander verhaal.
liever de prestaties natuurlijk, maar deze fotos kunnen ook wel interessant zijn.
Zo lijken die extra gaten mij een indicatie dat Nvidia grote problemen heeft om de boel te koelen. Anders ga je je immers niet in zulke vreemde bochten wringen.

En dat is bepaald geen gunstige indicatie voor de prestatie en/of prijs-prestatie verhouding.
Of zie het andersom: door gaten te maken kunnen ze beter coolen, oftewel een goedkopere/slomere fan plaatsen, wat weer in de prijs te zien is of in de geluidsproductie ;)

Kan wel leuk een conclusie gaan trekken maar dat is nergens voor nodig. En makkelijk te koelen zowiezo niet zijn want het is als het goed is de nieuwe high-end kaart :) Die gebruiken nou eenmaal veel stroom, en die hoeven niet zuinig te zijn want daar heb je ander kaarten voor :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 maart 2010 12:54]

reken maar op hitteprobleem ;) , sites als semiaccurate.com kan je vrij veel info vinden, goed er zal wat giswerk tussen zitten, maar charlie heeft al bewezen vaker dan 1 keer gelijk te hebben. die-size van de fermi is veel groter, ergens staat zelfs dat een bron aan hem gemeld had dat er 70C idle temps in 2D zijn. @ 70% fan.
Assumption is the mother of all .......

70 graden bij 70% rotatie in idle. Dat betekent dat een dergelijke kaart onder load niet met de genoemde koeler te koelen zou zijn. Maarrrr.... om welke koeler gaat het hier, wat voor koelpasta is er gebruikt, hoe was de layout van het PCB? Allerlei vragen waarbij zonder antwoorden geen conclusies getrokken kunnen worden m.b.t. bovenstaande veronderstelling.
Of het betekent dat de kaart niet veel minder energie verbruikt als deze in idle draait omdat deze zichzelf niet effectief terug klokt of uitschakeld. Hierdoor produceert de kaart in idle niet veel minder warmte dan onder full load. Ik ben benieuwd, aan het eind van de maand zullen we het weten.
en waarschijnlijk ook vaker dan 1 keer ongelijk, dus uw punt is?

trek geen conclusies uit waarschijnlijkheden.
Dat lijkt me sterk, hoe warm moet dat ding wel niet worden onder 3D belasting met de fan op 100% ? 100? 110?

70 graden 2D idle temps met de fan op 70% lijkt me wel heel sterk...
Kijk er eens logisch naar:

De meeste kaarten zitten in een Tower. Dus ligt de kaart infeite op zijn zij. Met de GPU naar beneden. Aan de andere kant zit in 99% van de gevallen de CPU, die ook een koeler/fan heeft, en daarboven meestal de voeding, die ook een fan heeft.

Je zou dus denken dat je door op een grafische kaart de koele lucht aan te trekken van buiten af en te deponeren door die gaten heen naar de CPU/Voeding, dat je de grafische kaart beter kunt koelen cq dde warme lucht snelle kunt afvoeren.

Daarbij, hete lucht stijgt, omdat de gaten aan de 'bovenkant' van de grafische kaart zitten, stijgt er dus warme lucht door heen.

Maar goed, stel je voor dat die gaten een logische verklaring zouden hebben zeg :P
net als de hd 4870x2 van club 3d staat ook helemaal vol met stickers (standaard)
en je ziet er alleen iets van als je met een lampje je kast in kijkt.
Ik ben vooral benieuwd hoe ze geprijsd zijn, en of ze leverbaar zijn. Als ze deze kaarten goed kunnen leveren tegen een enigszins fatsoenlijke prijs dan kunnen ze nog best wat wegsnoepen bij ATI.
Met de nadruk op als.... Maar als je kijkt hoe verschrikkelijk groot de gpu is, dan wijst dat eerder op een extreem dure chip. Gecombineerd met extra gaten in de pcb voor de koeling, voorspeld dat weinig goeds voor Nvidia.

Ze zullen de prijs wel laag moeten houden, want anders zegt iedereen nvidia gedag. Maar de winst marges zouden wel eens extreem laag kunnen worden. (Eigenlijk hetzelfde verhaal van vorig jaar....)
Die gaten krijgen straks gewoon schroefdraad om er een nvidia backplate van € 20,00 op te plakken :)
Heeft niemand dan door dat die gaten er voor zorgen dat de fan langs twee kanten lucht kan aanzuigen, met het oog op een SLI opstelling waarbij de kaarten tegenelkaar geplaatst moeten worden.
Puts a smile on my face toen ik die vergelijking met de 5870 zag :D

Wel jammer dat ze niet in de settings van Heaven Benchmark hebben laten zien dat DX11 en zo aan stond en ze hebben geen eind score van de benchmark laten zien.
Het wachten voor een GPU upgrade wordt steeds ondraaglijker met zulke foto's. Mn WC9800GX2 moet echt eens vervangen worden voor een DX11 variant :9 Het zij ati of nvidia, I don't care... BENCHY's PLEASE :'(
Het zou echt mooi zijn als hier ook benchmarks van zouden komen,
Weet iemand hoeveel deze, en de 480 gaan kosten?
@FastFred, Je ziet vier heatpipes boven de kaart uitsteken, maar als je kijkt naar het eerste plaatje, dan zie je duidelijk dat er 5 heatpipes contact maken met de gpu.
De 5e zal wel onder de kap gebogen zijn en daarom niet te zien zijn.

In ieder geval maken er vijf heatpipes contact met de gpu en dat zie je ook in de fotos van dit artikel, alleen hier zijn de heatpipes onder de kap gebogen/ niet te zien.
http://img163.imageshack.us/img163/8540/1267784111.jpg

[Reactie gewijzigd door 20481536gamer op 5 maart 2010 18:08]

wat een onzin dat ze dat afplakken. ze doen net alsof het een super uber kaart is :S
waarom zo dom lopen afplakken
Ze plakken het af om niet herkend te worden.

Onder de afgeplakte / verborgen stukken zitten kenmerkende punten waaraan de fabrikant herkend kan worden.
Dan zou NVidia kunnen ontdekken welke fabrikant schuldig is m.b.t. het laten lekken van de foto's.

Overigens lijkt die fan heel erg op die van de ATi 58xx referentiekoeler.
Is dit gewoon een enorm standaard type fan op gpu's of heb ik dat verkeerd?
Ben niet zo into gpu-koelers ^^'
MIjn 9800GTX heeft ook zo'n soort fan, de 4870 heeft ze, de GTX280 heeft ze, dus ja is een fan ontwerp dat door meerdere fabrikanten gebruikt wordt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True