Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Windows Mobile 7 gaat minder schermresoluties ondersteunen. Dat heeft een marketingmanager van Microsoft gezegd tijdens de CES. Het ondersteunen van minder resoluties moet ervoor zorgen dat ontwikkelaars het makkelijker krijgen.

Windows Mobile-logoWaar Windows Mobile momenteel nog bijna tien verschillende schermresoluties ondersteunt, zal dat in versie 7 misschien om twee verschillende resoluties gaan, zegt marketingmanager Greg Sullivan van Microsoft.

Die keuze is gemaakt om het voor externe ontwikkelaars makkelijker te maken applicaties te ontwikkelen. "Die fragmentatie, de keuze die is gemaakt om toestellen te ondersteunen met diverse vormgevingen, zoals touchscreens, non-touchscreens, toetsenborden en soft-touchscreens, heeft ervoor gezorgd dat ontwikkelaars meer moeite moesten doen om applicaties te maken die op veel verschillende toestellen draaien."

Bovendien verdwijnt de voor veel mensen ouderwets aandoende interface die nu nog aanwezig is in Windows Mobile. Waarschijnlijk presenteert Microsoft de nieuwe versie van het OS in maart, al gaan de laatste dagen geruchten dat de presentatie ook tijdens Mobile World Congress in Barcelona plaats kan vinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Microsoft is helemaal de weg kwijt als ze dit soort beslissingen gaan nemen. Windows Mobile heeft het moeilijk genoeg, en heeft zeker de hype tegen.

Andere platformen bieden zoveel vrijheid. Android heeft praktisch geen restricties (resolutie 320x240 tot boven 1024x768) en wordt gewoon op netbooks en zelfs huistelefoons geknald. Symbian kun je ook overal opgooien. OS X Mobile gaan ze gewoon laten schalen naar tablets als de hardnekkige geruchten waar blijken te zijn. Ook Maemo kan binnenkort een heel erg vrij platform worden, geschikt voor smartphones, tablets en netbooks.

Het laatste wat je dan nodig hebt is een softwareboer die jou als hardwaremaker allerlei restricties op gaat leggen, net zoals ze bijvoorbeeld hebben gedaan met Windows XP op netbooks. Voor netbooks begreep ik het wel omdat Windows als desktop-OS heel populair is, maar Microsoft moet niet zo arrogant maar een paar beeldschermresoluties gaan ondersteunen voor Windows Mobile, en voor andere hardware-oplossingen het nu al gepasseerde Windows Mobile 6.5 ter beschikking stellen. Ze hebben al zo weinig marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door DCK op 10 januari 2010 15:19]

Andere platformen bieden zoveel vrijheid.
helaas moet je daar voor een scheet applicatie al gaan betalen en wordt er voor jou bepaald, want dat kan je immers zelf niet volgens de fabrikant, welke apps je mag downloaden

even afgezien van het feit dat je je toestel kan jailbraiken en rooten, maar dit zijn niet bepaald handelingen waarmee je je garantie behoudt
Toen ik mijn eerste Windows Mobile toestel kocht ging ik er heel naief van uit dat ik mijn gewone Windows applicaties zou kunnen draaien.

Die vraag zit me nog steeds dwars. Is het nou niet mogelijk om een laag te maken die je Windows Mobile noemt, en waarop gewone Windows programmas kunnen draaien? Laagje er op voor touch screen en GPS, wat extra powersave opties en je bent klaar (in mijn ogen).

Je kunt dan alle Windows XP programmas installeren. Een beetje telefoon heeft meer CPU en geheugen dan de eerste Windows XP PC's.

XP:
Minimum systeemvereisten:

* CPU: 233 MHz
* RAM-geheugen: 64 MB
* Grafische kaart: SVGA (800 x 600)
* Harde schijf: 1,5 GB

Kan dat nou echt niet?
WiMo heeft een eigen,andere API dan windows xp ... een api die speciaal voor mobile devices geschreven wordt ...

TomTom heeft gps software voor WiMo en er zijn genoeg programma's beschikbaar. Ok het is allemaal niet zo handig als bij de appstore van apple maar je kan in principe wel alles installeren op je WiMo toestel wat je hartje begeert ipv gescreend te worden door een commercieel bedrijf die apps blokkeert omdat ze hun winst omlaag halen ( skype,google voice,...)

en je weet dan toch dat alle "normale" windows programma's moeten worden herschreven om te werken met een resolutie van de smartphone .

En nu weet ik mij te herrineren dat windows xp niet echt vlot draaide op 233 mhz,64mb =)
Technisch gesproken kan dat. Het is echter maar de vraag of consumenten daar behoefte aan hebben en of het commercieel interessant is voor fabrikanten. Je zit ook met een aantal issues:

- 'laagje erop voor touchscreen': dit is niet zo eenvoudig, Windows Mobile heeft dit al maar hoe doe je dat in apps die niet voor mobile geschreven zijn? Die gaan uit van een groot scherm waar je heel precies kunt muizen met 2 knoppen, toetsenbord met alle modifiers en meuk kunt bedienen. Multitouch en capacitief scherm is dan sowieso al niet mogelijk, maar ook met resistive wordt het een hel.

- multitasking: geen probleem voor een desktop OS maar voor een mobieltje moet je hier goed over nadenken. De resources zijn toch beperkt, je moet bijv. ook aan de batterij denken.

- andere processor: de meeste smartphones draaien geen x86 dus je hebt niets aan je oude apps (moeten allemaal opnieuw gecompileerd en compatible gemaakt worden). Je zult dan een atom achtige processor moeten hebben.

Kortom, het kan wel maar er kleven zoveel nadelen aan dat het niet is gebeurd. De nokia N900 is voor zover ik weet de eerste smartphone die dit wel doet, maar dan voor linux. In principe draaien desktops apps daar gewoon op, zelfs open office (maar dat is geen feest). Wel een success zijn de emulators, oude dos games, snes, mame, etc.
XP is een x86 OS. Mobieltjes hebben meestal een ARM cpu.

Erg lastig :P .
Wat loopt iedereen nou te zeuren? Denk even na. Ten eerste waarom zou MS perse tig resoluties moeten ondersteunen? Ze hebben zelf al aangegeven dat wm7 voor de high end markt word en wm6.x voorde low end markt dus sowieso is er geen behoefte aan het ondersteunen van lage resoluties. Ten tweede, bv de O zo geliefde iPhone heeft een resolutie van maar 480x320 en ik heb nog nooit iemand over de resolutie van de iPhone horen klagen. Sowieso denk ik niet dat MS lager zal gaan dan 640x480. Aangezien WM7 pas aan het eind van het jaar uit moet komen denk ik zelfs dat je misschien er wel vanuit kan gaan dat 800x480 word plus dus nog een stap daarboven. Nou als je naar de markt kijkt en hoeveel toestellen er zijn die 640x480 plus hebben dan zijn dat er al weinig, 800x480 is helemaal minimaal dus voor de komende paar jaar is bv 800x480 en nog een stap daarboven echt meer dan genoeg. Ik bedoel, de meeste smartphones zitten met een scherm van tussen de 3 en 5 inch. Kan iemand mij vertellen waarom je in godsnaam perse een resolutie van 1280xweet ik veel wat of nog hoger zou willen hebben? Toch totaal nutteloos op zo'n klein scherm? Voor netbook en tables boeit het geen reet want daar heeft MS al windows 7 voor en dat is helemaal niet waar ze met WM7 heen willen.

En als blijkt dat er 2 of 3 jaar na de release echt behoefte is aan een hogere resolutie dan komt MS gewoon met een update die een extra res ofzo toevoegt. Itt pc's is de mindset toch niet dat je een telefoon echt kan updaten naar een nieuw OS dus dat maakt niet uit.

Kortom ik snap het gezeur niet en het is gewoon logisch en wss zal er niemand zijn die er last van heeft.
Volgens mij sla je de plank volledig mis door je volledig op het hier en nu te focussen (en Microsoft lijkt dat ook te doen), in plaats van vooruit te kijken.

Je doet een nobele poging om te voorspellen welke resoluties de komende jaren dominant zullen zijn. Maar uiteindelijk weet je niet wat je niet weet. Door nu de keuze van resoluties vast te leggen bevries je jezelf in de tijd. Wat als nu een nieuwe technologie vraagt om veel hogere, of misschien zelfs lagere resoluties? Wat als we radicaal andere form factors willen?

Je kunt je zeker afvragen hoe groot de kans is dat dit relevant wordt. Apple houdt 't ook al een paar jaar vol met 1 resolutie voor de iPhone. En hoe lang moet WM7 eigenlijk meegaan voordat de opvolger klaarstaat en de resoluties weer aangepast kunnen worden? Kortom, ik zeg niet dat het beperken van de resoluties per se slecht uit gaat pakken, maar ik denk wel dat het een heel groot risico is. En ik denk zelfs dat het tamelijk kortzichtig is van Microsoft, aangezien de mobiele markt nu erg in flux is en er dus erg veel onbekenden zijn waardoor dit slecht kan uitpakken.

Je zegt ook dat het voor tablets niet uitmaakt omdat Microsoft daar Windows 7 wil positioneren en niet WM7. Sorry hoor, maar persoonlijk vind ik dat echt het stomste idee ooit. Als we kijken welke tablets er aan gaan komen, dan gaan daar 3 OS'en op draaien: iPhoneOS, Android, en Windows 7. Welke hoort er niet in het rijtje thuis? Microsoft staat nu op 't punt dezelfde fout te maken met tablets als dat ze met mobieltjes al gemaakt hebben. Tablets zijn namelijk nog steeds gericht op touch screen, en Windows 7 is dat op een paar gimmicks na totaal niet. Windows-applicaties zijn dat sowieso ook niet. Welke gebruiker zou het in z'n hoofd halen een tablet met Windows 7 met z'n vingers te gaan bedienen? De enige reele optie van Microsoft voor tablets had WM7 geweest. Maar met deze beperking in resoluties ben ik bang dat ze hun eigen mogelijkheden op dat vlak bij voorbaat uitsluiten.

Tenslotte denk ik dat er intelligentere oplossingen zijn waarbij deze beperking niet nodig is. De Android-aanpak die ik hierboven las klinkt me dan een veel redelijker aanpak: 1 minimum resolutie en de developers kunnen aangeven welke UI-elementen schaalbaar zijn. Zo hoef je ook maar 3 resoluties te testen, de minimum resolutie en een bredere en een hogere resolutie (1 extra resolutie testen die zowel breder als hoger is kan ook, maar voegt waarschijnlijk niet veel toe).
Natuurlijk is het logisch en handig, ik denk dat het op zich een goede keuze kan zijn voor WM7 maar er kleven ook nadelen aan. De Iphone heeft een vrij lage resolutie ten opzichte van de nieuwe smartphones. Zou Apple de resolutie expres laag houden om bestaande apps compatibel te houden? Ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden. De 800x480 schermen zijn echt een stap vooruit.

Er zijn nu al veel meer dan 2 resoluties in de smartphone wereld, en dat zal waarschijnlijk nog uitbreiden ook. Fabrikanten doen vanalles om zich te onderscheiden. Als je maar 2 resoluties ondersteund dan sluit je wel een hoop mogelijkheden uit. Het moet nog maar blijken of dat wel zo verstandig is.
It's not a bug, it's a feature!

Dat wordt weer helemaal niks. Resolutie-beperking? Ik kan me nog herinneren hoeveel lol ik daarmee heb gehad op de vroegere windows. Win 7 is in dat opzicht ook een stap terug van XP.

Het verbaast me dat zoveel mensen in de comments het er mee eens zijn wat Microsoft hier doet. Dit gaat richting Apple praktijken en en ik zie dat echt als een slechte ontwikkeling. Hoe moeilijk kan het zijn om meerdere resoluties te ondersteunen? De kracht van mobiele platformen is juist de dynamiek en diversiteit.
voor Microsoft is het idd niet zo moeilijk om meerdere resoluties te ondersteunen.
Als app developer echter, moet je, hoe eenvoudig of ingewikkeld je programma ook is, dan echter rekening houden met al die verschillende mogelijkheden.
Dit leidt tot een langere productietijd (de UI moet voor al die verschillende formaten werken) en dus hogere kosten, wat het voor ontwikkelaars dan weer minder interessant maakt om software te schrijven voor het platform.

Voor de klant is het dus ook een win-situatie, aangezien er meer ontwikkelaars zijn die sneller nieuwe applicaties beschikbaar kunnen maken.

Dynamiek en diversiteit zijn goed, maar je moet de afweging maken tegenover de kosten die het met zich mee brengt.
Sorry maar dat is een beetje nonsense. Voor professionele developers voegt dit op een compleet product wellicht een dag of twee ontwikkeling toe, en ook alleen de eerste keer dat ze het doen.

Als je dit als software ontwikkelaar al moeilijk vindt, dan zul je nooit een kwaliteits app voor WM uitbrengen, aangezien elke non-trivial app logica zal bevatten die stukken ingewikkelder is dan meerder scherm-resoluties ondersteunen.

Tuurlijk je moet wel wat rekening houden met je design (alsof het gross van de WM apps uberhaupt aan design doet), maar het blijft allemaal redelijk simpel. Zeker als je app al understeunt om layout te switchen tussen portrait en landscape mode - wat vaak, maar niet altijd - wenselijk is bij applicaties, hoef je eigenlijk alleen nog maar rekening te houden met DPI en je bent redelijk klaar.

Ter illustratie, een van de apps die het bedrijf waar ik werk maakt - en het is een zeer uitgebreide app met zeer uitgebreide UI, incl. design dus geen standaard WM interface - is de complete "understeun alle resoluties" code iets van 20 regels (na de portrait / landscape support). Zo boeiend is het dus allemaal niet, en veel kost het dus ook niet.

Als je er helemaal geen zin in hebt, dan lock je je app gewoon op 320x240 en WM schaalt het dan zelf naar de echte resolutie. Met uitzondering van games en video apps werkt ook dat uitstekend.

Meer ontwikkelaars die sneller nieuwe applicaties beschikbaar kunnen maken ben ik het overigens ook niet echt mee eens. Ook voor WM is er ontzettend veel hobbyisten crap (tuurlijk zitten er ook parels tussen) en die zie ik eigenlijk liever niet op marketplace e.d. Nu staat er op dit moment niet zoveel op marketplace, maar het gros daarvan werkt wel fatsoenlijk op vrijwel alle apparaten, in tegenstelling tot (een groot deel van) de dingen die je vaak op XDA vind. De marketplace groeit hierdoor minder snel, maar de onwetende gebruiker heeft wel sneller iets dat werkt. De wetende gebruiker gaat toch naar XDA en vergelijkbare forums dus daar is het geen issue voor
Ik denk wel dat de moeilijkheden om de basis functionaliteiten van WM waar te maken aan de grondslag liggen om de resoluties te beperken. Als ontwikkelaar op Windows platformen heb ik nooit meegemaakt dat MicroSoft beperkingen inbouwde om het de 3rd party ontwikkelaars makkelijker te maken, eerder om hun eigen business model te ondersteunen, al vermarkten ze hun beperkingen wel zo naar de community.

Ik kan begrijpen dat er games zijn die op een vaste resolutie werken en die moeilijk netjes zijn te upscalen naar exotische aspect ratio's (zoals 25:9), maar een beetje tekstverwerker, browser of noem maar op moet toch echt geen moeite hebben om te scalen, zeker als je je applicatie ook wil uitrollen op netbooks, tablets en noem maar op.

Nee, dit is het gebrek aan een evolutie strategie en niet geintresseerd zijn om de kosten voor 3rd party ontwikkelaars voor ports en upgrades in beschouwing te nemen
De kracht van mobiele platformen is juist de dynamiek en diversiteit.
Wat voor zever is dat nu? Als Apple met de explosieve groei van de App-store een ding bewezen is, is het wel dat eenduidige specs zorgen voor een makkelijkere ontwikkeling.

swat: Het zwakke punt van mobiele toestellen is net het kleine scherm: Dit zorgt voor minder plaats voor de UI, waardoor je er dus erg goed over moet nadenken om die zo optimaal mogelijk af te stemmen op een klein scherm. Dit kan je natuurlijk enkel optimaal doen als je weet welke resolutie het scherm zal hebben!
Vandaar lijkt me dit een erg goede keuze van Microsoft om zo de ontwikkelaars hun werk te vergemakkelijken!
swat?!? Man, dat is nog erger dan het vaak gebezigde "zo wie zo".

Het blijft overigens een inperking voor de hardware makers. Met twee resoluties dek je nooit de behoeftes af van een tablet, een blackberry-achtig ding, een normale foon en iets met breedbeeld. Om maar wat te noemen.

Zoals hierboven al is geargumenteerd: dit zal eerder met de tijdsdruk van de ontwikkeling te maken hebben dan met iets anders.
Dit is natuurlijk zuiver om de verkoop van Windows Mobile 8 te stimuleren. Over twee jaar gaat de resolutie van mobile devices weer omhoog. En je raadt het al dan heb je Windows Mobile 8 nodig.

Een minimum resolutie of een beperkt aantal aspect ratios kan ik begrijpen maar een maximum? Dat slaat nergens op. Daar zijn intelligentere oplossingen voor.
Ik denk dat je Microsoft helemaal door hebt. Ze hebben daar een heel stel knappe koppen zitten die enkel kunnen bedenken dat ze alleen Windows Mobile 8 kunnen vermarkten als de resolutie keuze beperkt is.
ik hoor je ook niet klagen over de iPhone die tot nu toe maar 1 resolutie ondersteund (en nog een lage ook, als je het vergelijkt met de high-end resoluties van de telefoons waar windows mobile 6.5 en 7 op komen te draaien)
Hmm, nu wordt het voor de custom rom-makers denk ik wel wat moeilijker om een Windows Mobile 7-rom te maken voor een oud WM-toestel. Het moet in ieder geval Microsoft wel duidelijk zijn dat Windows Mobile 7 écht verandering moet brengen, anders houden ze Android en iPhone OS echt niet meer bij (en ik denk ook dat dat gaat gebeuren helaas).
Het is zelfs onmogelijk om WM7 roms te maken voor toestellen die geen officiele update hebben gekregen. De kernel van WM7 is namelijk vernieuwd en de oudere WM6.5 drivers zullen er niet op draaien. Vraag me eigenlijk wel af of ook alle WM applicaties zullen moeten herschreven worden.
Ik heb geen verstand van programmeren enzo..
Maat zullen de mensen van XDA hier niet iets op vezinnen dan?
Als er hardware ook met win7m wordt gebruikt kan je die drivers overnemen. Als specificaties open liggen kan je ze ook zelf hermaken (vrij zelden).
Anders zit er niets op om eventueel een deeltje hardware niet te kunnen gebruiken.
Ik heb geen verstand van programmeren enzo..
Maat zullen de mensen van XDA hier niet iets op vezinnen dan?
Resoluties die overblijven VGA, 480*640 en WVGA, 480*800 waarschijnlijk
De ROM cookers hoeven minder versies te maken, dus niet voor bijv. QVGA en QWVGA(400*400)

Over het niet kunnen maken van een WM7 ROM, zie als hierboven opgemerkt zullen ze wel iets verzinnen.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 11 januari 2010 02:14]

Opnieuw gecompiled waarschijnlijk wel. Ik denk dat het gros van de apps wel zal blijven werken, als de ontwikkelaar bereid is tot een nieuw test proces (met misschien wat aanpassinkjes).
dus helemaal geen tomtom meer op de pda, want daar komen zelfs voor 6.5 al geen nieuwe versies meer uit
euh, mijn tomtom werkt prima op 6.5 en ook op 6.5.3.
Misschien ondersteund tomtom het officieel niet, (dat weet ik niet) maar het werkt in ieder geval prima.
Vraag me eigenlijk wel af of ook alle WM applicaties zullen moeten herschreven worden.
Tja, da's een beetje lastig te voorspellen, maar ik denk (helaas) niet.

Om Windows Mobile nog te redden moet de boel flink overhoop gegooid worden, alleen heeft MS in het verleden nooit laten zien dat ze bereid zijn dit te doen ten koste van backwards-compatibility.

Aan de ene kant zie ik niet hoe ze de concurrentie kunnen voorbijgaan zonder de boel overhoop te gooien, aan de andere kant zou het betekenen dat ze vanaf 0 moeten beginnen qua supported apps en de vraag is of een geheel nieuw platform dan ooit de concurrentie in gaat halen.

Wat ik wel weet is dat het niet genoeg gaat zijn als het alleen een inhaal slag wordt, ze moeten met een significante innovatie komen als ze marktaandeel willen blijven behouden. Ze moeten niet alleen iets neerzetten is dat beter is dan Android en iPhone, maar iets dat een heleboel beter is dan de volgende generatie iPhone en Android toestellen die ongetwijfeld rond dezelfde tijd gereleased zullen worden.

De WinMo 7 developers zitten in een hele moeilijke positie en ik ben erg benieuwd of, en zo ja hoe, ze hier denken uit te komen.
Het lukt ze zelfs om android op oude WM toestellen te draaien.
nee bij xda fixen ze het wel.. manilla 2.5 zou op vga en qvga toestellen ook niet werken.
maar nu hebben ze dat ook voor elkaar.. ik heb veel vertrouwen in XDA.
Dit is een goede keuze van Microsoft. ik denk dat hiermee de bouwers een groot voordeel gaat geven, dit komt weer tengoede van de gebruikers 8-)

en ik denk dat het niet het eigenlijk niet zo veel uit maakt voor mobieltjes die dan uit geselecteerd wordt. er zijn zat mensen die windows mobile 7 ombouwen tot dat ze wel op jou telefoon passen.
Onzin, dit laat de zwakte zien van MS.
Ze moeten snel met WM 7 op de markt komen anders hoeft het niet meer.
Dit gaat dus vooral om hun eigen development tijd.
WM 7.5 zal wel weer meer resoluties gaan ondersteunen en zo komt het marketing
technisch ook goed uit.Applicaties voor 6.5 en 7 worden zo ook niet uitwisselbaar. MS denkt alleen maar aan de kassa.
WM 7 zal wel een soort Vista worden en dan maar weer veel beloven en proberen het af te maken in 7.5.
Ja idd.
Als je alle support afkapt voor alles dat kleiner is dan x*y is dat begrijpelijk. Developers de garantie geven dat ze minimaal x*y hebben is normaal.
Maar waarom geen willekeurige resolutie supporten dat groter is dan x*y begrijp ik niet.

Als je slim genoeg bent om een app te klussen ben je ook slim genoeg om met variable marges in je UI rekening te houden. Als variabele mages echt niet gaan dan centreer je de UI maar op de canvas zodat je zwarte randjes hebt op een hogere resolutie.

Het lijkt er meer op dat MS tijdgebrek heeft.
Windows Mobile kan de programma's zelf uitrekken als je niet iets heel geks hebt gedaan met programmeren,
en ik maar denken dat WM 7, een hoge specificaties nodig heb.
wat betekend dat de huidige telefoons hier niet geschikt voor zijn!

WM7 zelf zou overigens pas eind 2010 verschijnen. Het OS voor high-endsmartphones krijgt een nieuwe grafische interface en ondersteuning voor multitouch en capacitieve touchscreens, terwijl ook de integratie van sociale netwerken een belangrijke feature moet worden.
http://tweakers.net/nieuw...aar-windows-mobile-7.html

zoals hier is uitgelegd.

windows 7 is voor een high endsmarphones! het komt pas eind 2010 uit. tijd zat lijkt mij toch? dit is inderdaad een marketing beslissing. en gelijk hebben ze.

[Reactie gewijzigd door rinusnl op 10 januari 2010 18:01]

Wat een flauwekul. Ze zouden hooguit een minimum resolutie kunnen/moeten definieren.
Een slechte aanpak van Microsoft denk ik. Men kan beter kijken naar hoe Apple en Google met dit probleem aan de slag gegaan zijn. Voor Android is bijvoorbeeld een minimum resolutie vastgesteld en binnen applicaties kan je aangeven welke elementen mogen groeien in geval van een grotere resolutie. Apple heeft min of meer hetzelfde systeem op de iPhone, gezien een Window object altijd het volledige scherm in gebruik neemt en de overige controls (navigatie balk, tap balk) een beperkte grootte krijgen. De overige "views" nemen automatisch bezit van het resterende schermoppervlak. Op deze manier zijn zowel Google als Apple dus beter voorbereid op toekomstige resoluties als Microsoft.
Bij Android zit je als ontwikkelaar wel weer met het andere probleem dat er nu teveel verschillende versies zijn waardoor je ook tegen beperkingen aanloopt tenzij je van begin af aan alleen voor bv de nieuwste versies wilt ontwikkelen.
Appeltje en peertjes? Bij een iphone heb je helemaal geen problemen met resoluties. Of je nu de touch, iphone 3g, of iphone 3gs hebt ipod touch, de scherm resolutie is als 480x320 bij 163 px per inch.
Die resolutie is idd wel erg triest voor zo'n groot scherm.
Nu is er ook een nog beperktere mogelijkheid dat telefoons met WM 6.5 een update krijgen naar 7.
Aan de andere kant, als je weet dat dit er aan zit te komen en toch WM7 wilt hebben moet je tot het eind van het jaar wachten met een nieuw toestel uit te zoeken. Uiteindelijk zal dit voordelen hebben denk ik omdat ontwikkelaars weten waar ze aan toe zijn.
Maar voor degene die nu met WM 6.5 werken zal het best jammer zijn als ze niet kunnen upgraden.
Dat scheelt, dan kun je nu vast de beslissing nemen om toch maar op Android of iPhone over te stappen in plaats van te wachten op een custom rom voor je telefoon :)
Met Android moet je er ook niet teveel op rekenen. De G1 heeft bvb nog altijd geen update naar Eclair gehad, en zal die ook waarschijnlijk niet krijgen.

In Canada krijgt de G1 zelfs geen update naar 1.5.

Vooralsnog is Apple de enige met een beetje coulance naar updates voor hun hardware.
"Vooralsnog is Apple de enige met een beetje coulance naar updates voor hun hardware."

ook alleen maar om de jailbreaks voor te blijven...
Nee hoor, de beveiliging van de iPhone 2G firmware is al bijna 2 jaar niet meer aangepast. Wel blijven er updates komen.
Tja gaat het om het nummertje of om de featureset? Mij om de featureset. En dan is Microsoft heel wat coulanter, want die geeft mijn vanaf het begin al copy en paste en MMS. Terwijl 3.1 en 3.1.2 mij verder weinig nieuws meer brengt, terwijl er nog genoeg dingen beter kunnen worden gemaakt.
Om de featureset. Gelukkig maar dat MMS er is en Copy en Paste. Want dan wordt dat tenminste niet meer genoemd om afwezig. Maar die andere 10k apps die wel beschikbaar zijn voor de iPhone (en nee, er is flink wat meer dan enkel iFart oid, waar als ik dat niet meld mee aangedragen wordt). De featureset van de iPhone is 10x hoger dan die van WinMo.. tis wat.
Onzin, zoek maar eens een alternatieve UI, deftig vershillende browser, betere mp3 player,,...

Zelfs deftige multitasking ontbreekt nog steeds, turn by turn navgatie nog maar recente,... Je kan zo blijven doorgaan.
Apple werkt out of the box, maar als je het wat anders wil dan kan dat niet.
WM kun je overal aan sleutelen.

Ooit wel eens een custom rom voor de iPhone gezien?
Met een jailbreak zijn er genoeg mogelijkheden voor je iphone.

Zelfs een webserver draaien.
De iPhone werkt *niet* out of the box. Als je 'm uit de doos haalt moet je 'm eerst activeren met iTunes. Met een WM-telefoon en een Android kan je bij wijze van spreken bellend de winkel uit als je 'm net hebt gekocht.
je kan in de winkel je Iphone ook even laten activeren...... kun je ook bellend de winkel uit als je hem net hebt gekocht.
ze zetten zelfs je contacten over etc...... ;)
Rumours genoeg.
http://forum.xda-develope...hread.php?t=614380&page=1

Beetje hoop kan geen kwaad ;) Het is idd dat google met een eigen app2sd moet uitkomen, dan gaat 2.0 op de G1 passen en dan zou het nog wel eens kunnen. Het toestel is toch nog jong.
Prima keuze !
Veels te veel verschillende resoluties en dus ook veels te veel verschil in hardware op de WM phones wat uiteindelijk de strop om de nek gaat worden.
Voor de software ontwerpers een zegen en uiteindelijk zal de software een heel groot deel van het succes bepalen, kijk maar eens naar de apps store en de hoeveelheid apps.

Vergelijk dat eens met de trieste Marketplace van MS ... Het zijn toch de apps die de phone maken hoor, en hier loopt Apple op dit moment lichtjaren voor.
Redelijk, maar 2 resoluties wordt waarschijnlijk 640x480 en 800x480. En dat terwijl veel oudere en/of goedkopere toestellen op 320x240 werken, die vallen dus buiten de boot.


Wat betreft de "trieste marketplace van microsoft". Windows mobile geeft verder enorm veel vrijheid aan wat je er mee doet, ontwikkelen via .NET is ook enorm makkelijk voor Windows mobile. Tevens vind ik ze een stuk beter werken in het bedrijfsleven. Apple loopt verre van voor qua aanbod, ze krijgen het echter makkelijker bij de gemiddelde klant. Helaas zijn ze daarbij wel een stel control freaks.
De oudere en goedkopere toestellen kunnen toch gewoon gebruik blijven maken van windows mobile 6.5?

Een OS brengt mogelijkheden en beperkingen met zich mee. Wil je als fabrikant daar niet in mee gaan, moet je allicht beslissen om boeken te gaan schrijven in plaats van mobiles te maken.
Echter vergeet u nu wel dat de 320x240 telefoons niet onder "High-end" vallen waar Windows Mobile 7 dus uiteindelijk voor gemaakt word. Het huidige WinMo 6.5.x zal dus vanaf dat moment een "budget OS" gaan worden voor de goedkopere telefoons. WinMo 6.5.x word daarom dus ook nu nog door ontwikkeld met dat in het achterhoofd.

Dat WinMo 7 dus maar 2 (staat nog niet helemaal vast trouwens) resoluties gaat ondersteunen lijkt mij geen probleem. Het zullen de resoluties worden van de High-end smart phones van dat moment. Zo razend snel veranderen de resoluties van de telefoons nou ook niet dus kan het makkelijk op 2 resoluties blijven steken tot bijvoorbeeld WinMo 7.5 of 8 komt welke weer eventuele hogere resoluties gaat ondersteunen.

Ik denk dat WinMo 7 eindelijk de goede kant op gaat, wat er nu allemaal vrij gegeven word aan informatie ziet er goed uit. Echter of het ook het OS word dat alle andere uit het water gaat slaan valt nog te zien. Zo lang het maar user friendly is moet het gewoon prima zijn.
die oudere toestellen vielen al buiten de boot.
de enige telefoon die op dit moment geschikt is voor wm7 is de HD2, en dat was al zo voor het besluit om minder resoluties te ondersteunen.
Ik ben benieuwd of dit ook echt zo is; het betekend namelijk dat er nog maar twee gangbare resoluties kunnen zijn voor toestellen die windows mobile gaan draaien. Een fabrikant die vooruit wil lopen, of zich wil onderscheiden en een hogere resolutie op zijn toestel wilt gebruiken kan dat dus niet doen.

Ik kan me voorstellen dat het een soort 'beveiliging' is, om te voorkomen dat custom-roms worden gemaakt die windows mobile 7 naar oudere toestellen brengt, maar zie voor de rest niet in waarom deze beperking positief zou moeten zijn.
Je brengt het alsof de beperking wel iets positiefs zou zijn.
Een beperking is niet per definitie negatief, maar in dit geval zie ik dat wel zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True