Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Windows Mobile 7 zou tóch op Windows CE gebaseerd zijn en compatibel zijn met alle applicaties die eerder voor Windows Mobile zijn gemaakt. Uit een eerder gerucht kon worden opgemaakt dat applicaties juist niet compatibel zijn.

Windows Mobile 6.1 en 6.5 waren beide gebaseerd op versie 5 van Windows CE, maar Windows CE 6 zou volgens de geruchten worden overgeslagen en Windows Mobile 7 zou op de gelijkgenummerde versie van Windows CE gebaseerd worden. Daarmee worden eerdere geruchten dat Windows Mobile 7 van de grond af aan zou worden opgebouwd, ontkracht. De bronnen van de tegengeluiden waarop de website WMPoweruser zich beroept, willen anoniem blijven, maar zouden bevestigen dat Windows Mobile 7 op Windows CE 7 gebaseerd is.

Hoewel nog weinig over Windows Mobile 7 bekend is, zou het nieuwe besturingssysteem op het os van de Zune HD van Microsoft lijken en een beperkte hoeveelheid hardware ondersteunen. Zo zou het beeldscherm bij voorkeur een oled-scherm moeten zijn. De applicaties die al jaren voor het Windows Mobile-platform worden geschreven, zouden op Windows Mobile 7 niet langer functioneren: een gerucht waar ontwikkelaars boos op reageerden. Als de nieuwe Windows Mobile, die in oktober 2010 verwacht wordt, echter inderdaad op Windows CE 7 gebaseerd zou zijn, zou ook de backward compatibility met alle reeds voor het platform ontwikkelde applicaties gewaarborgd zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Geen nieuws toch?
Bij iedere nieuwe versie van Windows gaat het gerucht dat het vanaf de grond aan opnieuw is gebouwd. Het is nooit waar. Als het wel zo is dan is Microsoft de eerste om dat bekend te maken. Dat WM7 gebaseerd is op CE7 betekend nog niet dat het ook (volledig) compatible is.
Vanaf de grond aan opnieuw opbouwen is sowieso een ontzettend slecht idee. Je introduceert daarmee ongelofelijk veel potentiële fouten die in een bestaand systeem al lang en breed ondervangen zijn. Een bestaande codebase heeft veel waarde: zoiets weggooien omdat je er wat snelheidswinst mee zou kunnen halen is belachelijk. Geen van de 'grote vier' is vanaf de grond opgebouwd. iPhone OS niet, Android niet, WebOS niet en gelukkig Windows Mobile blijkbaar ook niet.
Helemaal mee eens, en dan nog: van de grond af opnieuw bouwen sluit downwards compatibility niet per definitie uit...
Absoluut waar. Het idee dat iets van de grond af opbouwen per definitie beter /sneller is, is een vreemde mythe. Tenzij je iets zodanig hebt verkloot dat je beter alle code kan weggooien, maar dat zal op dit niveau niet het geval zijn. Het enige wat kan helpen is om beperkingen gemaakt vanwege hardware of compatibiliteit op te heffen, maar vaak is het dan nog voldoende je systeem aan te passen in plaats van te herschrijven.

Alle kleine opgeloste bugs, performance improvements, subtiliteiten...het is een schat van 'lore' die verborgen zit in de 'meuk' van oude software die je zomaar zou moeten weggooien.

Daarbij is het ook arrogant ten opzichte van de vorige lichting programmeurs, waarvan ik me afvraag of die juist niet veel meer ervaring hebben met het schrijven van efficiente software.

De ervaring leert dat volledig nieuwe software vaak veel trager is, in ieder geval in de eerste instantie, totdat er zoveel geklaagd wordt dat betere performance als 'feature' verkocht kan worden ...
Extra rumor's van WinMo7:
The UI looks just like the Zune HD’s with some phone controls built-in. The HD has defined the interface and the use case here, so expect a capacitive multi-touch screen with plenty of media controls.

Now for the nuts and bolts: WinMo 7 has no background processing and will use an Apple-like notification service. There is no system resource access and no threaded processes. In fact, there is no customization at all.

WinMo 7 will not run 6.x code. End of story. It is based on Silverlight and .Net. Everything save a few basic programs will not work under WinMo 7. There is no expectation that this will be a “business device” and the focus is currently on games including some XBox Live functionality for gaming and messaging. There will be a Microsoft App store with an easy approval process.
bron: http://pocketnow.com/rumo...e-7-to-use-zune-hd-kernel

hier zeggen ze dat het niet compatibel is, wat kun je nu geloven?
... There is no expectation that this will be a “business device” and the focus is currently on games including ...
Duideliijk waar dit voor bedoeld is: Mobile gaming en als remote voor een Xbox.
Niet geschikt voor serieus gebruik dus.

edit: alhoewel, andere berichten spreken juist dat men zich voornamelijk op de zakelijke markt richt (hetgeen ook meer in lijn is met het verleden, en waar volgens mij ook meer is te halen).

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 januari 2010 10:59]

Microsoft gaat het iPhone OS uitbrengen?
:D
Als ervaringsdeskundige moet ik toch zeggen dat Microsoft een hoop kan leren van Apple, maar aan de andere kant zou het stom zijn om iets als iPhone os uit te brengen en zo de bekende functionaliteit van WM ver naar beneden te halen...
De Zune interface lijkt helemaal niet op de iPhone interface dus waarom je dat uit bovenstaande geruchten concludeert is onduidelijk
Wat als ik nou eens zeg dat sinterklaas wel bestaat, geloof je het dan ook ?

Kortom, microsoft kan als enige het correcte antwoord vermelden.
Dus alleen sinterklaas kan zeggen dat ie niet bestaat?
Nee diegene die sinterklaas hebben bedacht(of whatever).
Geruchten en legende zijn niet hetzelfde. Een gerucht kan ook nooit legende worden aangezien het bij feiten moet beginnen.
Duke nukem forever, need i say more ;)
Ah dat is toch wel goed nieuws. Als je alle applicaties opnieuw moet ontwikkelen als bedrijf lijkt het me geen pretje. Ik neem aan dat er wel bedrijven zijn die hun werknemers winmo telefoon's geven met speciale applicaties erop. Al je gekochte programma's zijn nu ook weer veilig, toch best prettig.
Natuurlijk ondersteunen ze bestaande applicaties. Dat gerucht wat dat tegensprak kon alleen maar onzin zijn. Verreweg de meeste applicaties zijn gebaseerd op .NET Compact Framework dus die blijven gewoon werken. Microsoft zou wel gek zijn als ze .NET CF niet meer zouden ondersteunen op Windows Mobile 7.
Ik zie nog steeds geen probleem.

Ik kan nog steeds aan Windows Mobile 2002 (PocketPC) en 2003 producten geraken. Ook al is het niet compatible, je zal nog een 5 jaar Win Mobile 6.5 toestellen kunnen kopen.

Applicaties blijven normaal geen 5 jaar draaien zonder een update te krijgen.
Daarmee worden eerdere geruchten dat Windows Mobile 7 van de grond af aan zou worden opgebouwd, ontkracht.
Ik denk dat als je logisch nadenkt dat je dit nooit had kunnen verwachten.

Microsoft en iets van de grond af opnieuw opbouwen. Volgens mij gaat deze combinatie niet samen.
Nou het opbouwen van de scherm is wel volledig op de schop gegaan. WM7 is volledig vector based en grotendeels gebaseerd op een WPF/E (niet de volledige versie) versie voor .NET CF 4.0. Volgens Mel Sempat (WM developer) welke ik een tijd terug sprak op de Windows Mobile Dev Camp (oktober 2009) zal WM7 ook native Silverlight 3 applicaties kunnen tonen.

Support voor Silverlight is volgens Mel erg belangrijk omdat 'native' flash nog steeds niet lekker op mobiles wil draaien. Veel flash apps zijn helaas niet compatible met Flash Lite en dus kan Microsoft een grote slag slaan als zij WM7 goed in de markt zetten.

Omdat Microsoft met WM7 vooral op de zakelijke markt (zoals de blackberry) mikt, kan het ook zwaardere eisen stellen aan de hardware waarop WM7 moet gaan draaien zoals OLED schermen.

In maart op de MIX10 zal Microsoft WM7 ook daadwerkelijk op een mobile telefoon demonstreren. Op de Dev Camp werd nog gebruik gemaakt van een emulator.

Of WM6 apps zullen gaan draaien is grotendeels afhankelijk of Microsoft support toevoegt voor bitmap based applicaties. Mel zegt van niet, maar inmiddels zijn we ruim 3 maanden verder en komen er steeds meer geruchten dat de backwards compatibiliteit er wel in zou zitten.

Voorlopig wacht ik rustig af.
Ben benieuwd of er ook egt performance winst zal zijn net zo als de desktop versie.
Lijkt me sowieso wel met die mega minimale systeem eisen (1ghz processor en flink wat ram). 6.5 is ook best vlot op nieuwere toestellen (en op mijn diamond ook goed te doen).
Ik weet niet waar jij de minimale eisen vandaan hebt, maar Windows CE draait zelfs op naaimachines (not kidding http://news.cnet.com/Wind...s/2110-1041_3-944274.html en de nieuwste naaimachines van Bernina draaien op de nieuwste versies van Windows CE).

Volgens mij valt het dus best wel mee met de minimale systeemeisen, het ligt er maar net aan wat voor schilletje er over CE heen komt.
Het gaat hier dan ook over Windows Mobie, geen vreemde embedded Windows in een naaimachine. Hoe moet zo'n ding nou een BSOD laten zien? :O :P
En verder zie ik daar het nut echt niet van in, van een naaimachine sowieso in deze tijd niet eigenlijk. Tenzij hij automatisch naait.
Nouja dat doet die dus precies! Verder hebben die naaimachines een groot lcd beeldscherm, een touchscreen en kunnen ze overweg met usb-sticks en usb-cdroms. Niet zomaar een stom systeempje voor de klok dus.

@snirpsnirp :P ik vind 'm grappig.
Komen de vele "patches" goed van pas!

edit: komop zeg zuurpruimen, hij was best grappig.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 21 januari 2010 19:45]

Daar heb je gelijk in die smartphones van tegenwoordig hebben al gauw een 600MHZ Qualcore of iets vergelijkbaars.
Maar ik denk dat je bijv met android meer prestaties zou kunnen halen uit je mobiel.
Zal wel iets verbeterd zijn maar ga er maar niet vanuit dat je het zelfde gaat krijgen als wat win7 met vista deed :P
Ik denk dat WinMo7, als het goed gedaan word, je nog kan verrassen.

Een reden om compatibility met oude software te droppen, kan zijn dat ze nu, eindelijk, afdwingen dat alles voor ARMv7 gecompiled moet worden. Hierdoor kan je erg veel prestatie winnen, gezien de huidige binaries gecompiled zijn voor antieke ARMv5 rotzooi. Ook kan je 'veilig' gebruik maken van functies die een FPU aanspreken, of andere SIMD functies die gebruikelijk zijn bij de moderne chipsets.

Er zijn in ieder geval genoeg redenen te verzinnen waarom CE7 niet hoeft te betekenen dat alles gewoon "werkt".
Zo zou het beeldscherm bij voorkeur een oled-scherm moeten zijn
Wat heeft dat eigenlijk te maken met het OS? :?
TFT schermen zijn toch ook snel genoeg om een video op te tonen?
user experience. OLED geeft mooier beeld en is buiten beter leesbaar.
Leesbaarheid buiten is juist het grote nadeel van oled. Mooiere kleuren en lager stroomverbruik zijn de voordelen.
Het gaat dan ook niet om snelheid. OLED pwned TFT/LED zo hard omdat je geen backlight hebt en dus echt zwart hebt (en ook andere kleuren zijn gesatureerder), veel kleiner ontwerp mogelijk en neemt ook veel minder energie.

Waarom we met gigantisch grote spijt vandaag nog niet zijn overgestapt is door de hoge prijzen van grote OLEDdisplays (productie wordt traag omgezet omdat investeringen van plasma en lcd nog niet verdient zijn).
De schermen gaan ook nog geen 20jaar mee maar wie koopt vandaag nog electronica met de hoop om het binnen 20jaar nog nuttig te kunnen gebruiken.
Voor kleine schermen zoals <4" zijn de prijzen echter wel al schappelijk dus schande aan de fabrikant die het vandaag nog niet inbouwt bij mobiele apparaten.
gesatureerder = verzadigder.

En voor mij moet het zo lang mogelijk mee gaan. Voor computers streef ik naar 10 jaar (maar lukt nog niet, wel heb ik met sommige hardware pas weggedaan na 8 jaar)

Andere electronica moet langer meegaan, daar gaat het niet zo hard als bij computers. Fabrikanten moeten iets maken dat nuttig bruikbaar blijft en niet steeds troep verkopen die bij aanschaf al achterhaald is zodat je steeds moet blijven kopen.

De wegwerpcultuur is voorbij, duurzaamheid is de nieuwe trend, laat de electronica-branche die ook maar volgen.
Gebaseerd op oude CE code? Mooi om te weten, dan is WinMo 7 bij deze nu dus al geflopt.

Backwards-compatibility er uit is juist iets wat je nu moet willen, nu het nog kan. Nog meer jaren op de oude manier/code doorboteren gaat echt funest zijn. Ik was WinMo fan, maar vergeleken met waar iphone & android nu zijn is het gewoon letterlijk genant. En dan moet het nog 10 maanden duren? Tegen die tijd liggen ze nog een generatie achter... Dat komt nooit meer goed.

(Ergens geloof ik niet dat het op oude CE-code draait. Waarom duurt het dan zo onwaarschijnlijk lang? Zeggen dan het op CE-code draait maar vervolgens 99% herschrijven is natuurlijk niet op CE-code draaien.)
Zou je ajb ook willen uitleggen waarom CE bij voorbaat voor een flop gaat zorgen dan?
Gebaseerd op oude CE code? Mooi om te weten, dan is WinMo 7 bij deze nu dus al geflopt.
Right... CE 7 moet zelfs nog uitkomen, maar jij weet nu al dat het gaat floppen?
Uh, jah. Letterlijk "weten" natuurlijk niet, maar je hoeft geen genie te zijn om dit een beetje te kunnen extrapoleren. Het hangt straks af van "gebaseerd op" in de praktijk inhoud.

Als ik een vergelijking moet maken, dan komt deze aardig in de buurt:
Windows CE staat tot de huidige generatie smartphone OSsen als Windows 9x/ME tot Windows 7.
Windows 9x is best leuk hoor, in vergelijking met Windows 3.11/DOS, maar je kan er nu dus echt niet meer serieus mee aankomen.

Nu kunnen ze dus best op de CE-basis (lees 9x/ME) verder bouwen, maar dan voel je op je klompen al aan: dat wordt niks. Backward-compatibility gaat ze hier gewoon teveel in de weg zitten.

Toen XP (op de NT-basis) voor het eerst uit kwam riepen de developers ook moord en brandt. Niks werkte. Hetzelfde is een beetje gebeurd met Vista (wederom een nieuwe basis). Maar dat soort dingen zijn nou eenmaal noodzakelijk af en toe. Met XP en Vista begreep MS het. Nu, als ik het bericht goed begrijp, gaan ze gruwelijk de mist in door aan een bewezen falend concept vast te houden.
Dit is kort door de bocht, maar dit is ongeveer wel wat ik bedoel.

Ik ben lange tijd echt fan geweest van Windows Mobile. De geslotenheid/verplichte merkbinding van Apple staat me erg tegen, maar desondanks is het technische gezien superieur aan WinMo. Nu met Android gaat zo'n beetje alles open (en is dus mijn persoonlijke favoriet) en ook de 'overige' spelers (nokia/blackberry/etc) lopen ondertussen rondjes om WinMo.

Anyway, bovenstaand bericht is een gerucht en het moet allemaal nog blijken natuurlijk. Ik zou het oprecht jammer vinden als het allemaal flopt (hoe meer keuze/concurrentie hoe beter), maar met dit soort berichten/geruchten houd ik met cpu hart vast.
zolang platformen niet alles toelaten op telefoons rennen ze imho geen rondjes om WM
WM heeft nog steeds het voordeel dat alles aangepast kan worden, eventueel met wat reg key's

apple/android veplichten je HUN goedgekeurde applicatie's te kopen/downloaden..
wil je dat niet, moet je jailbreaken en ben je garantie kwijt...
nokia rent trouwens al HELEMAAL geen rondjes om WM, wat een kut OS hebben die zeg (BB is bijna net zo erg)
Hoe kom jij er bij dat android je verplicht om goed gekeurde apps te downen? In Android zit al sinds dag 1 een optie om apps van andere plekken te halen dan de market
dan is WinMo 7 bij deze nu dus al geflopt.
Dat is het zoiezo omdat het hele windows mobile platform compleet crap is. Microsoft heeft nog steeds geen idee wat een klant wil en hoe ze interfaces moeten maken. Dit komt dus nogal duidelijk naar voren in het mobile platform.
Kijkende naar de Zune HD heeft Microsoft dat zeker wel. Dat product is een goed voorbeeld van hoe WinMo7 moet zijn, en de huidige Winmo is een goed voorbeeld van hoe het niet moet.
Haha ze weten niet hoe ze interfaces moeten bouwen? Heb je de Zune HD weleens gezien? OS interface lijkt opeens dan stukken verouderd.
Windows mobile is gewoon een laag over de het CE platform (kernel, driver en core api). Ouwe pda's met de kale CE3.0(2000) voor pocket pc (windows 95 desktop look a like) werken wel vlot op hardware die stukken trager was dan wat je nu kan vinden. Een iPhone laat zelf niet toe om een app in de achtergrond te draaien, deze ouwe dingen in 2000 konden dit wel. Het is niet de fout van het OS als gebruikers 10-20 programma's open hebben staan op een toestel dat te weinig geheugen heeft (plaats eens 128MB in je desktop en doe eens hetzelfde...). De voornaamste reden waarom WM6 traag is en vastloopt...
dit klopt grotendeels maar WM heeft helaas ook last van het feit dat er veel open heeft gestaan en wordt op ten duur echt langzamer, maar een soft reset lost dit dan wel weer op
idd .. complete BS...

zo lang het scherm maar bepaalde resoluties en bits per pixel ondersteunt (tegenwoordig meestal 24 bits per pixel)
Is er niet een verschil in aansturing van het schermtype, en wat te denken van de maximale hoeveelheid kleuren die kunnen worden weergegeven? De complete interface wordt in een bepaalde kleurendiepte gemaakt, als een scherm dat niet ondersteund zit je met de gebakken peren..

Zo is er ook een verschil met aansturing in typen touchscreens. *niet echt relevant*

[Reactie gewijzigd door Mont2uk op 21 januari 2010 17:12]

er zijn al wel enkele features uitgelekt via Mobilyz. zoals gestures besturing en functies activeren door het apparaat te schudden. en uiteraard multi-touch. dus er lijken ook andere kanten aan te zitten behalve dat er een basis van CE 7 onder zit.

we gaan het zien, ik werk net met 6.5.
stop nou eens met het vergelijken van Iphone OS en android t.o.v. Winmo
Ik blijf zeggen dat Iphone OS en nu ook Android een te hoog gadget gehalte hebben. Winmo is wat dat betreft zakelijker ingesteld en heeft hier gewoon meer voordelen dan al die onzinnige troep op die telefoons.

Leuk om te hebben maar echt van belang nee.
Microsoft moet zich zeker niet willen vergelijken met deze gadget telefoons op de markt voor mensen die op een verjaardagfeestje willen laten zien hoe hun telefoon muziek kan vertalen is echt niet interessant meer.
Tja helaas wil microsoft niet alleen maar zakelijke gebruikers. Daar verdienen ze geen brood aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True