Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Razer wil de consolemarkt betreden met een controller en een 5.1-headset voor de Xbox 360. De muizenfabrikant heeft 'voorlopige toestemming' van Microsoft gekregen om de Xbox 360- randapparatuur op de markt te brengen.

Razer, de Amerikaanse fabrikant van randapparatuur, heeft van Microsoft 'voorlopige toestemming' gekregen om de Razer Onza Professional Gaming Controller for Xbox 360 uit te brengen. De controller krijgt Razer 'Hyperesponse'-knoppen, een term die Razer als merknaam heeft laten vastleggen, al maakt het bedrijf niet duidelijk hoe de snelle respons die de naam doet vermoeden bereikt wordt. De knoppenplank krijgt verder analoge sticks waarvan de weerstand instelbaar is, en wordt verder voorzien van een knop waar spelers zelf een functie aan toe kunnen wijzen. De Onza gaat 45 euro kosten, maar wanneer de controller op de markt verschijnt, is niet bekend.

Razer Onza Razer Onza Razer Onza Razer Onza

Daarnaast heeft Razer de Chimaera Professional Gaming Headset for Xbox 360 op de rol staan. De hardwarefebrikant heeft bij Microsoft om verzoek ingediend om de headset als 'officieel goedgekeurd product' op de markt te mogen brengen. De Chimaera kan 5.1-surroundsound weergeven en is met een microfoon uitgerust. De koptelefoons worden geleverd met een extra kabel waarmee verschillende headsets in een kring aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zodat spelers in dezelfde ruimte een extra kanaal krijgen waarover ze met elkaar kunnen communiceren. De Chimaera gaat 110 euro kosten, al is nog niet bekend wanneer hij te koop is.

Razer Chimaera Razer Chimaera
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

http://dvice.com/archives/2010/01/razer-onza-cont.php

Nog een stel foto's van deze controller, ziet er jammer genoeg al een stuk minder slik uit.
Ook zitten er op de achterkant een stel schuifjes, iemand enig idee waarvoor?
Ik denk dat die schuifjes zijn om toetsen aan te wijzen die op de LMFB en RMFB.
Oftewel knoppen toewijzen aan die extra knoppen boven de triggers.
Ik denk voor de functie van de knoppen onder de RB en LB toetsen.
ziet er goed uit. De xbox controller heeft zn super slechte D-pad.. pff. valt niet mee fatsoenlijk PES2010 te spelen.
Wat is een D-pad?

En ja ik ben een PC gamer dus ik heb geen idee, puur nieuwsgierigheid ;)
Die vier pijltjes onder de linker stick :)

Wie kan lezen wat er op de knopjes onder LB en RB staat? De controller die ik nu gebruik heeft extreem grote lb en rb knopjes (mw2 combat controller) maar deze heeft er 4 ipv 2 8-)

@Scrtz standaard controller heeft 4ms responsetijd als ik me niet vergis. Speciale controllers 0-1ms.


edit: oh had em even moeten refreshen, zijn 3 mensen voor me geweest. :P

[Reactie gewijzigd door DaanHetEendje op 8 januari 2010 17:59]

Zo te zien staat er ZMFB, maar vraag me niet waar het voor staat.

@hieronder: zal wel LMFB zijn ja, aangezien het aan de linker kant is.

[Reactie gewijzigd door Wakoz op 8 januari 2010 18:04]

volgens mij staat er LMFB

multiple fire?

[Reactie gewijzigd door musicsoul op 8 januari 2010 18:01]

LMFB en de ander waarschijnlijk RMFB
Staat voor Left Middle Finger Button?
LMFB zal waarschijnlijk Left MultiFunctional Button zijn
mag je zelf raden waar RMFB voor staat :P
D-pad zijn de pijltjestoetsen :)
Directional pad, dus gewoon de pijltjes toetsen.

Edit: net een paar seconde te laat zo te zien.

[Reactie gewijzigd door Wakoz op 8 januari 2010 17:56]

Dat "plusje" op een gamepad. D-pad staat geloof ik voor "directional pad".
In de boekjes van Game Boy spelletjes noemden ze dat altijd de "vierpuntsdruktoets" ofzo. :P

(Meer) ontopic
Behalve die weerstanden en de hyperesponse (ik vind dit soort namen altijd zo irritant, dat ze een tussenletter weglaten), wat is er nou helemaal zo anders dan een gewone Xbox controller? Ook ik ben en PC gamer, maar heb toch wel wat Xbox controllers gezien, en ik kan niet zo snel een verschil bespeuren.

[Reactie gewijzigd door 84969 op 8 januari 2010 19:26]

Wat is een D-pad?

En ja ik ben een PC gamer dus ik heb geen idee, puur nieuwsgierigheid ;)
Ook voor de pc bestaan gamepads. Zelf heb ik een logitech cordless rumblepad, daar zit ook een d-pad op.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 8 januari 2010 19:52]

Nu nog een muis, en ik stap over op de xbox ;) . Die controllers vind ik maar lastig bedienen....
Is dat persoonlijk of is dat een feit ;)?
feit, die D-pad is niet zo geavanceerd als de D-pad van de PS3
( ze brengen niet voor niets een aparte controller uit voor PES O-) )

[Reactie gewijzigd door Punkbuster op 8 januari 2010 17:50]

Zeker een feit. De eerste xbox D-pads waren goed, evenals de D-pads van de launch xbox 360s (die nog glimden bij het grijze randje), maar de huidige zijn echt waardeloos...:(
Ik vind de D-Pad van de 360 juist heerlijk en kan niks met die van de PS3.
Ik kan het in ieder geval beamen. De Xbox 360 controller ligt prima in de hand, maar op elke xbox waar ik wel eens op speelde en waarin ik lijstje moest bladeren (Oblivion, Saints Row) had ik hetzelfde probleem: Je tikt de linkertoets in van het D-Pad, en prompt registreert hij ook de pijltje-naar-onder-toets mee. Voor veel dingen boeit dat niet zoveel, maar in lijstjes (poppetje customizen bij Saint's Row) is het een hel :).
Feit, Dpad van de 360 is zeker een stuk minder accuraat dan van de PS2/3.
Als razer nou ook eens een uber vette super deluxe controller gaat maken voor de PS3 :+

Maar ziet er wel goed uit, ik kan alleen niet omgaan met die 360 controllers, PS3 ftw :P
Ja, dat dacht ik nou ook. Als ze deze controller nou gewoon exact zo maken, maar dan voor de PS3 (inclusief draadloos bluetooth, dualshock en sixaxis) dan zou ik die zeker 1tje bijkopen..
En een hele gave WiiMote (met Motion+ ingebouwd), zal ook wel gaaf zijn :+
Kan je hier een conclusie uit trekken dat de 360 controller beter is dan de ps3 controller? Of dat de 360 controller gewoon een fijnere controller is?
Beide controllers zijn even goed, het is gewoon wat je zelf prettiger vind. Ik persoonlijk vind het hatelijk hoe de 360 controller is ingedeeld maar andere mensen denken dat weer over de PS3 controller.

Conclusie: Allebei evengoed :)
Zeer vreemde conclusie. Kan je net zo goed zeggen dat de 360 controller slechter is dan de PS3 controller want Razer ziet blijkbaar een markt in ontevreden 360 gebruikers?

Ik denk dat beide punten die je aanhaalt (beter en/of fijner) zeer persoonlijke opinies zijn, en niet zo zeer harde feiten.
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een 5.1 headset over gewoon stereo? Bass in slechts 1 oor?
Ik denk dat het idee is dat je dan ook nog verschil kunt horen tussen geluid dat van achter je komt, en geluid dat van voren komt bijvoorbeeld.
Als je dat wilt kun je sowieso maar beter geen koptelefoon nemen. En ik snap nog steeds niet waar de .1 dan moet gaan zitten.
De mens heeft 2 oren, dus zijn er 2 speakers genoeg voor surround.
Kwestie van een engine die het geluid iets vervormt om het zo te laten klinken dat het van achteren komt. .1 zit in beide speakers.

Ik heb op mn laptop de Dolby HOME THEATER set.
Alle speakers zitten voor me, en toch krijg ik vaak de illusie dat het geluid dat in de film van achter komt, bij mij ook van achter komt. Virtual SuroundSound.
Het werk echt.. alleen heeft mn laptop nog een klein woofertje onderin :P
Luister hier maar eens naar, en je merkt dat met 2 oordoppen (hoe goedkoop ook) heel goed surround mogelijk is.
Dat hoor ik ook prima in stereo bij "goede" games. De meeste games weten dat prima te verwerken als je netjes de "headphones" instelling van je PC gebruikt ipv "stereo".
En natuurlijk kan je de controller en headset ook gewoon met een computer gebruiken, zoals alle XBOX 360 controllers/headsets.
niet de draadloze volgens mij
en de standaard headset lijkt me ook niet compatible aangezien hij een stuk kleiner is(1,4mm?) en er behalve microfoon ook geluid uit kan komen

als die headset goedkoper zou zijn/word dat ik nog best geinterreseerd ben

ik moet wel bekennen dat ik het geeneens zo erg zou vinden om met een xbox controller te gamen op de pc (heeft thuis een 360 maar gamend(e) nog wel eens op de pc)
Dit kan wel.

Je kan de draadloze controller gebruiken door middel van een wireless reciever die hier speciaal voor bedoeld is. Ook kan de draadloze headset hiermee gebruikt worden. Je stopt de wireless reciever dus in een usb poort en dan connect je je draadloze 360 spul daaraan en windows herkent alles automatisch (dit is bij windows 7 in ieder geval zo).

Een link naar de wireless reciever: http://www.xbox.com/en-gb...60wirelessgamingreceiver/

De wireless reciever zit gebundeld met sommige controllers en hij was ooit los te verkrijgen maar dit is tegenwoordig wel moeilijk. Op ebay kan je er nog wel een paar vinden.
Enige nadeel van de Wireless reciever is dat je moeilijk je XBOX 360 controller er mee kan pairen als die gepaired met je XBOX 360 is. (Als je op de Guide knop drukt, start je XBOX 360 op)

Oplossing is om gewoon ff de xbox 360 van het stroom te halen endan te pairen :)

en @phosporus: de standaard headset werkt wel, alleen is de geluidskwaliteit bedroevend.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 januari 2010 22:28]

Hij staat nog wel gewoon op de amerikaanse ms website, daar heb ik hem destijds gekocht.
Leuke stap maar of die controller echt voordeel geeft tov standaard controllers?

+ Headset is best duur, voor die prijs zou ik toch veel sneller neigen naar Sennheiser hd555/hd595 bijvoorbeeld.

Razer staat tenslotte al erg bekend als overpriced te zijn.
De Sennies die jij noemt zijn volgens mij meer home cinema headsets, die het niet zo goed doen met games (mooie bass maar je hoort voetstappen iets minder). Dit is wel het geval met de mijne in ieder geval.

Bovendien hebben de Sennheisers geen microfoon

Wat ik me wel afvraag is de aansluiting. Die zou denk ik optisch moeten zijn, want met tulp plugjes heb je maar 2 kanalen, niet 6?
Sennheisers zijn natuurgetrouwer (Hoe de muzikant of gamedesigner het bedoeld heeft). Gaming headsets zoals die van razr geven het geluid waarschijnlijk een extra boost in bepaalde regionen om voetstappen beter te horen. Handig voor gamen, maar voor muziek compleet waardeloos.

Als je het puur en puur voor alleen gamen gebruikt zou ik voor de razr gaan. Voor de rest niet.
en Razr klanten (pro gamers of wannabes) zullen dat ook elke keer denken als ze worden afgeschoten omdat ze iemand niet rond hoorden lopen. "Oh wat mooi, dit is hoe het spel bedoeld is!"

En ook niet alle cans van Sennheiser zijn natuurgetrouw. Eigenlijk alleen als je in de 600 en hoger series gaat kijken. Daaronder is het vaak net iets te bassy met gedempte mids (wat ik persoonlijk gewoon lekker vind klinken).
'voorlopige toestemming', als ze het niet meer mogen uitbrengen, zou dan een update uitgebracht worden die ze onbruikbaar maakt? :p
Hebben ze toch geflikt met 3rd party geheugenkaartjes?
Ja, maar die hebben uberhaupt nooit toestemming gevraagd of gekregen. Dat waren geen "goedgekeurde accessoires".
De koptelefoons worden geleverd met een extra kabel waarmee verschillende headsets in een kring aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zodat spelers in dezelfde ruimte een extra kanaal krijgen waarover ze met elkaar kunnen communiceren. De Chimaera gaat 110 euro kosten, al is nog niet bekend wanneer hij te koop is.
Kan iemand me even vertellen wat ik hier over het hoofd zie? Want ik lees "voor 220 euro kun je met iemand in dezelfde kamer praten"...!?
Ik neem aan dat dit bedoeld is zodat als je samen zit de gamen, beide deze koptelefoon op, dan kan je elkaar normaal niet meer horen. Dit door het geluid wat uit de speakers komt en de geluiddempende werking van de schelpen.