Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Asus zou op het punt staan een nieuwe gamelaptop aan zijn assortiment toe te voegen. De Asus X77 gaat over een nieuwe Arrandale-chip met 32nm-core en 45nm-gpu beschikken, terwijl de videokaart de Radeon Mobility HD 5730 zou zijn.

De Intel-chip zou volgens Notebook Italia de Intel Core i5-430M zijn, waarvan de cpu een kloksnelheid van 2,26GHz heeft, terwijl de Turbo Boost ervoor kan zorgen dat de kloksnelheid tot 2,53GHz opgevoerd wordt. De grafische kaart is de HD 5730, een model uit de de ATI Mobility Radeon HD 5000-reeks, die AMD waarschijnlijk in januari gaat introduceren en die DirectX 11 naar laptops brengt.

Verder zou de nieuwe Asus een 17,3"-scherm met een resolutie van 1600x900 en een led-backlight hebben. De fabrikant heeft 4GB geheugen toegevoegd en de harde schijf zou een opslagcapaciteit van 1TB hebben. Tenslotte zou het gamingmodel over een dvd-brander, een hdmi-poort en een esata-interface beschikken, en zou het besturingssysteem Windows 7 Home Premium zijn. De adviesprijs wordt waarschijnlijk 1000 dollar, maar wanneer de laptop daadwerkelijk op de markt komt is niet bekend.Asus X77

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Krachtig apparaatje. Is die adviesprijs niet wat laag? Of is dit geen high-end gamelaptop? (of worden de prijzen gewoon steeds lager? :P)
Dit is geen high-end gamenotebook van Asus. Dat is de G-serie. Daarbij is dit slechts de goedkopere X-serie van Asus. Dit is slechts een mid-range notebook. Ik snap niet, ondanks de ingezonden nieuwstips, dat T.net enkel met dit nieuws komt. Daarbij is het niet eens zeker dat dit model naar Nederland zal komen.

Ik heb namelijk nog 5 andere DX11 notebooks van Asus gezien. Daarbij zit ook de N61JA welke in Nederland zo'n 850 euro gaat kosten en dezelfde specs als deze jongen heeft, enkel dan kleiner.

Acer gaat overigens stunten met een Arrandale notebook voor 550 euro. Van Acer zijn momenteel 7 Nederlandse modellen bekend. Verder zijn er nog 3 HP notebooks en 2 Sony notebooks gevonden:

http://notebookspot.nl/ni...notebooks-lekken-uit.html
http://notebookspot.nl/ni...er-sony-en-hp-bekend.html

Verder heb ik mn twijfels bij de foto. De volgende foto is namelijk ook een Asus notebook in de X77-serie:
http://www.laptopspirit.f...w/asus-x77vg-ty045v-1.jpg

[Reactie gewijzigd door GENETX op 26 december 2009 12:37]

ok die
G51JX
met
i7 720QM
GTX 360M
15,6"
1920x1080
€ 1537,66

ziet er erg nice uit :D

bij deze vind ik het jammer dat er geen i7 processor inzit.
verder een mooi ding namelijk

[Reactie gewijzigd door freaq op 26 december 2009 12:38]

Die wil ik wel kopen, :)
klein schermpje voor zo'n grote resolutie?
Een i5 is geen high-end cpu.
Dat maakt niet uit. Voor €1000 is het een erg snelle notebook voor zover ik kan zien. Jammer dat Asus dergelijke notebooks niet levert met een mat scherm en 3 jaar garantie aan huis. (OK dan worden ze duurder, maar voor deze dingen moet je tegenwoordig bij de zakelijke notebooks zijn, die vaak niet uitgerust zijn met een grafische kaart om spellen te spelen. Als er al een krachtige kaart in zit, is het meestal een Quadro of FiregGL.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 december 2009 23:17]

Maar het is ook geen Celeron
Het is gewoon een nieuwe generatie laptop, i5 + HD5**** gpu.

Hele gave laptop, voor een in verhouding zacht prijsje, alleen jammer dat ze er waarschijnlijk ook gewoon 1000 euro voor gaan vragen.

@ Alopex en Tsurany; Asus kan inderdaad een veel mooiere laptop neerzetten, ik vindt hun geborsteld aluminium behuizing altijd gaaf. Het geld moet ergens vandaan komen blijkbaar, en een half aar na deze zou wel een vergelijkbaar model uitkomen met een mooi ontwerp :/ .

[Reactie gewijzigd door Rexxar op 26 december 2009 10:34]

Nee ze gaan daar gewoon 1000€ voor vragen, dat is inmiddels niet meer waarschijnlijk op de computer markt, 1 dollar = 1 euro.
Verders goeie specs, genoeg ruimte, ik wacht tot er wat reviews over de mobile i serie zijn.
Waarom vergeet iedereen altijd dat die amerikaanse prijzen zonder BTW genoteerd zijn? Je betaalt hier nog een procentje of 10-20 aan VAT bij. Daarbij komt dus dat 1000 euro pakweg 700 euro is, dan tel je daar 19% BTW bij op, vervolgens is het inderdaad logisch dat hij waarschijnlijk 1000 euro gaat kosten. Elektronica is inderdaad wel wat goedkoper in de VS. Het scheelt daarintegen niet zoveel als jullie menen :Y) .
m.a.w. het is dus beter dat je 'm in amerika koopt ?
de import belasing zal het waarschijnlijk even duur make
Sinds wanneer zit er losse import belasting op laptops? Valt gewoon in 0% categorie. Wel moet je BTW betalen, en vraagt de TNT inklaringskosten sinds een jaartje, als je via reguliere wegen in buitenland koopt. Verder zit je met transactie kosten en wisselkoers.

Van 130-250 euro is ongeveer een dollar een euro. Alles daarbuiten zal je echt om moeten rekenen.
dat is gewoonweg niet waar! waneer gaat dit fabeltjes nou eindelijk eens dood!
want dat is echt al jaren niet meer zo!
een paar jaar terug stond de de euro op 1,20 en toen was de prijs in dollars + BTW precies de prijs in euro's. maar nu staat hij ergens tussen de 1,35 per euro en 1,40 per euro.

alleen steam, consoles, en sommige apple producten houden 1 dollar = 1 euro aan. allemaal producten met een min of meer arbitraire prijs dus, niet bepaald door marktwerking en kosten maar enkel door de fabrikant, gepeild op wat mensen zouden willen bepalen.

je kan gewoon naar newegg.com gaan en die vergelijking met pricewatch en je zal zien dat er bijna nergens 1 euro = 1 dollar word aangehouden!
de prijzen worden aangenamer voor de mobiele gamer iets wat ik zeker aanjuig :)
dat gamen op een notebook exclusief voor de 2000+euro modellen was is gelukkig verleden tijd. er komen volgend jaar ook modellen rond de 1000 euro met zeer goede videokaarten van zowel AMD als nvidia. zo zullen er modellen van rond de 1200 euro van asus voorzien zijn van een GTX360. of van een radeon 5770 voor rond de 900-1000 etc.
dan zijn die trage brakke IGPs eindelijk eens van de baan :D
Ik denk dat men gelijk heeft dat rond 2011-2012 er meer notebooks verkocht gaan worden dan desktop pc's. mensen willen mobiliteit en compleetheid daarbij wordt nu gelukkig ook de gaming markt niet meer vergeten. De rede dat de meeste gamers nog een desktop hebben is denk ik ook omdat een notebook met een snelle videokaart nog te duur was. ASUS richt zich hiermee op de juiste markt vindt ik. van de zomer had ACER al een model de Acer 5920G met een 8600GT voor €450-499 Dat model ging als warme broodjes over de toonbank. Misschien heeft dit de andere ook over de brug doen komen met modellen zoals deze :Y)
van de zomer had ACER al een model de Acer 5920G met een 8600GT voor €450-499 Dat model ging als warme broodjes over de toonbank. Misschien heeft dit de andere ook over de brug doen komen met modellen zoals deze :Y)
Wegens nieuwe modellen ;). Die notebook was zeker niet duur meer, maar de 8600M GT kent wel productiefouten en was deze zomer wel zwaar verouderd, dus niet zo raar dat ie goedkoop was.

Daarbij zijn de prijzen al tijden een stuk lager. 3,5 jaar geleden had je voor 1150 ook al een prima notebook met Go 7600, destijds een prima kaart. Tegenwoordig zitten ze al rond de 800 euro.

Verder, igp's hebben ook hun voordeel: Minder warmteproductie, zuiniger, compacter. Een notebook is een maatpak. En voor de een is juist de igp een geniale uitvinding zodat er weer een half uur langer kan worden gewekt op een accu, zonder je ballen te verbranden. De notebookmarkt is een stuk complexer als die van de desktop. Meer is namelijk niet altijd beter.
Voor mij zal ee notebook altjd een secundair systeem blijven. Het is gewoon gaar werken en gamen qua werkhouding en ergonomiteit in vergelijking tot mijn desktop. Het kan wel, maar ideaal is het niet. Ik zou nooit een notebook als enkel systeem willen hebben.

Daarnaast komt, als ik €1000 te besteden heb, geen enkel notebook in de buurt van wat ik kan bereiken met een zelfbouw-desktop, zeker niet als ik ervoor kies om sommige onderdelen zoals HDD's, scherm etc mee te nemen, iets wat bij een notebook niet kan.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 december 2009 23:22]

Zo heb ik ook lang gedacht inderdaad... Tot ik mijn oude werkstation ergens in een hoek heb gedumpt en "server" heb gedoopt. Nu speelt die dus printserver, MPD server en NAS. HP Mobile Workstation laptop ( bedoelt als werkstation vervanger ; 2GB ram, 120GB 7200 rpm schijf ), op een nette cradle + een externe monitor geparkeerd, en ik hoef echt niet meer terug hoor. Dit is wel een notebook die een adviesprijs van 1900 euro had (zelf voor 1100 op de kop weten te tikken).
Daar heb ik ook over gedacht... maar als ik een notebook als enige systeem zou gaan gebruiken, dan wil ik er 3 jaar onsite garantie op. Ik kan er namelijk behalve de harde schijf en een stripje RAM niks zelf aan herstellen.

De enige notebooks die dat hebben zijn zakelijke notebooks (en sommige consumentenmodellen van DELL). Tevens zijn die notebooks juist vanwege die garantie en de componenten (Quadro en FireGL kaarten, bepaalde certificaten, etc) erg duur.

Ik denk dat indien ik een notebook zou moeten aanschaffen dat een desktop van 800-1000 kan vervangen zeker 1800-2000 euro zal kosten, en dan heb ik het externe scherm en de benodigde dockingmogelijkheden nog niet meegerekend.

(Zelf gebruik ik op het moment een Latitude met een 2.4GHz C2D, 4GB RAM, 250GB HDD en 3 jaar onsite garantie. Het enige zwakke onderdeel is de geïntegreerde X4500HD, maar de enige snellere optie was een Quadro met een snelheid vergelijkbaar met een GF 9300GS. Daar die ook niet snel genoeg is om te gamen, heb ik maar voor de Intel-kaart gekozen.

Als ik een snellere kaart had willen hebben, had ik voor een Precision-serie notebook moeten gaan. Zelfde componenten, maar dan met de mogelijkheid om te kiezen voor een veel snellere Quadro en/of een Quad CPU. De prijs zou dan echter bijna 500 euro hoger zijn uitgevallen, en dat had/heb ik er niet voor over.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 december 2009 00:28]

nee nederlandse winkels zijn te duur :+
en inc-btw/transport eindig je nog steeds onder de 950euro...

maarja Nederlandse winkels rekenen standaard 250 tot 500euro winst voor zichzelf, dus je kan hem beter ver buiten nederland bestellen.

*edit: woordje vergeten*

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 december 2009 01:33]

En een notebook gaat ook nooit kapot.

Als je graag de kans wil lopen honderden euro's weg te gooien voor een paar tientjes winst (en mogelijk een verkeerd toetsenbord te hebben) dan moet je hem vooral ver buiten Nederland bestellen.

Roemenië ofzo.
garantie is Europees slimpie ;)
het voordeel aan europa, of ben je vergeten dat je garantie geldig is in heel Europa ongeacht waar in Europa je hem ook koopt (een bedrijf is dat verplicht binnen de EU).

je recht op garantie kan je binnen de EU nooit afgenomen worden, sterker nog het maakt niet eens uit waar in Europa je het koopt je behoud altijd je recht.

*en welkom in Europa, trouwens*

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 december 2009 02:07]

garantie is Europees slimpie ;)
het voordeel aan europa, of ben je vergeten dat je garantie geldig is in heel Europa ongeacht waar in Europa je hem ook koopt (een bedrijf is dat verplicht binnen de EU).
Oh ja? Probeer jij maar eens een of vager Europees land gekochte Canon-lens in Nederland te laten repareren door Canon NL. Een jaar ofzo terug heeft een vriend van mij dat geprobeerd. No go; het enige dat Canon NL wilde doen voor hem, was het ding opsturen naar het land in kwestie.
je recht op garantie kan je binnen de EU nooit afgenomen worden, sterker nog het maakt niet eens uit waar in Europa je het koopt je behoud altijd je recht.

*en welkom in Europa, trouwens*
Ja, en je leverancier / verkoper is altijd verantwoordelijk voor 2 jaar garantie, zelfs als de fabrieksgarantie korter is. Die 2 jaar krijg je ook altijd zonder problemen, want het is tenslotte een Europese richtlijn/wet. De verkoper zal ook nooit proberen om een defect op jouw gebruik af te schuiven.

NOT.

*Welkom in de echte wereld.*

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 december 2009 02:28]

dat is dus echt verboden volgens de Europese wet, het apparaat moet ano2009 terug naar de locale service provider niet in het land waar je het gekocht hebt.
als ze wel weigeren ga je gewoon naar de consumenten bond of een andere (opgelicht) consumenten service.

sterker nog zelfs de media markt koopt hun machines in polen in en onze wasdroger was stuk en werkt gewoon netjes gerepareerd door het Nederlandse service bureau (conform de wet sinds 2008).

er zijn tegenwoordig wel meer winkels in nederland die hun machines niet bij de fabrikant koopt maar bij een goedkopere distributeur (vooral sinds het ingaan van garantie wetgeving in Europa)

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 december 2009 12:31]

Denk je echt dat er 250 tot 500 euro winst zit op een laptop van ~€950?

Winstmarge webshop ~3% (valt meestal lager uit)
Winstmarge winkel ~ 10-15% (valt meestal ook lager uit)
tja en daarom koop soms dingen online die 50% en 25% goedkoper zijn dan in de lokale winkels online/offline (lokaal: aka Amsterdam/Alkmaar/Haarlem)
Wel jammer dat zulke specs dan moeten samen gaan met zo'n lelijk en achterhaald uiterlijk. Ik dacht dat we wel wat modernere laptops mochten verwachten qua uiterlijk. HP doet dat bijvoorbeeld prima met zijn DV7, oke smaak kan verschillen maar dit ziet er toch niet uit als een top of the line laptop?
Over smaak valt toch echt niet te discuteren hoor ... . En als de bouwkwaliteit stevig aanvoeld is er niet veel mis mee. Daarnaast is 1000 dollar nu ook weer niet het top segment.
Idd wat is hij lelijk. Dat was ook mijn eerste gedachte.

Bovendien waarom dan niet meteen een echt goed scherm met HD resolutie.
Ja helemaal gelijk hij is niet mooi....

En als er dan zo'n goeie grafische kaart in zit maar niet een mooi scherm, dan heb je daar niet zo veel aan
Vind ik juist een pluspunt. Ik heb zo'n HP gehad, en nu een blinkende dell. Maar ik zou liefst van al die goeie oude laptops hebben. Al die 'mooie uiterlijken' zitten binnen een dag vol krassen bij mij.

Het maakt mij eigenlijk niet vele uit hoe ie eruit ziet, als ie maar robust is.
Vind ik ook, ben daarom ook erg blij met m'n Thinkpad O+
Thinkpad goede keus heb de laatste IBM Thinkpad
Dat lenovo hou ik niet zo van laatste modellen na de T60 zijn niet meer zo robuust in elkaar gezet.
Ik denk dat je Lenovo hier te weinig krediet gunt. De huidige T serie is oerdegelijk. Met de aanpassingen aan de R- en X- series, en de toevoeging van de SL-serie heeft Lenovo de Thinkpad wel toegankelijker gemaakt voor consumenten en bedrijven met een lager budget.

De enige reden dat er nu geen T400 op mijn bureau pronkt maar een MacBook Pro, is dat het OS van mijn keuze uitsluitend op Apple systemen beschikbaar is. En wat mij betreft moet Apple daar vooral niets aan veranderen; dat zou zakelijk een erg slechte zet zijn. Mocht er in 'Linux-land' nog fikse vooruitgang geboekt worden waardoor Linux een valide alternatief wordt, zou het zomaar kunnen dat mijn volgende zakelijke laptop een Thinkpad wordt in plaats van een MacBook Pro.
Zelf heb ik een T500 en W500 overwogen... ze hebben veel weg van de Lattitude E6400 en E6500. Het enige dat ik jammer vind is dat je in Nederland een Lenovo moet nemen "as is". Een DELL kun je aanpassen, inclusief de gekozen Windows-versie. Die aanpassingsmogelijkheid heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Voor de rest ontlopen deze notebooks elkaar weinig naar wat ik ervan heb gezien.

En er zijn verscheidene redenen waarom ik niet voor een MacBook heb gekozen overigens; en een ervan is het glanzende scherm van de nieuwere versies.
Ja, hoe glanzender, hoe beter, nietwaar?

Ik houd het toch liever bij de DELL E6500 / E6400 en Lenovo Thinkpad met hun matzwarte uiterlijk en matte scherm. Op die notebooks kun je tenminste je werk doen zonder continu te moeten gaan verzitten vanwege de spiegelingen op het scherm en notebook zelf. Toegegeven, je kunt er niet op gamen. Ik heb mijn vorige notebook na minder dan een jaar weg gedaan vanwege het feit dat het overal glansde. Scherm, toetsenbord, behuizing.... alles was glanzend afgewerkt.

Sindsdien vertik ik het om met glanzende computerproducten te werken.

Daarnaast, als die notebook hierboven een mat scherm heeft, dan vind i het wél een notebook met een mooi uiterljik.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 december 2009 23:27]

1000 dollar voor zoon laptop? tering kan aan mij liggen maar dat is schijt goedkoop. Ik wist trouwens ook niet dat intel al 32nm chips aan het bakken was. Ik verwacht alleen wel dat als asus he echt gaan positioneren als game laptop dat het uiterlijk nog wat gaat veranderen want dit is natuurlijk niets :+
Denk dat het aan jou ligt.

De Core i5's heeft Intel op dit moment iets te duur staan voor wat hij waard is.
Tis een goede cpu. Echter te duur.

Kijkend naar het algeheel plaatje is het gewoon een te prijzige klapdoos voor wat hij kan.
Maar anderzeids het is de introductie prijs.
Deze zal nog wel een paar honderd euro dalen.
Ik bedoel deels ook de totaalbeleving, als ik bv een granaat gooi in cod5, dat de buurman angstig komt vragen of misschien mijn CV-ketel ontploft is...De combi van goede bak, toetsenbord, geluid.etc etc.
Voor mij werkt een laptop niet zo goed, ik heb namelijk grote handen/vingers en heb al gau de neiging om 2 toetsen tegelijk in te drukken.
Probleem 1:
Hang er gewoon een dikke Z-5450 / Z-5500 set aan. Die heb ik er ook gewoon aan hangen via S/PDIF, dus ik heb wel degelijk die beleveing dat de kogels me om de oren vliegen.

Probleem 2:
Notebooktoetsen zijn net zo groot en tegenwoordig zelfs eerder beter met al die chiclet toetsen of bv MSI Stressless. En anders kun je altijd nog een stand nemen met extern toetsenbord. Wie stopt je?
Het zijn redelijke specs..
Maar het uiterlijk is toch om te janken.. als je dit voor je neus krijgt lijkt het wel een model uit 2002..
Ik snap niet waarom ze niet wat meer lijken op die van apple op dell
Vooral dell is steeds meer met design bezig..
Had een studio xps 16 gekocht. Nouw.. echt zo mooii zoon stevig en mooi..
En ga binnenkort nieuwe mini10 kopen.. maar dat zijn toch pracht dingen.
Nu heeft dell al een tidje dat je teningen achterop kan zetten. Dat is toch prachtig..
Dit is echt afschuwlijk zo lelijk..
Achja, men heeft gewoon een foto geplukt van het web. Één site begint er mee en de rest neemt hem over... Want volgens mij is nog altijd dit de case van een X77. Een stuk moderner dus :+
http://www.laptopspirit.f...w/asus-x77vg-ty045v-1.jpg
Sick mooie case!! :D

Zwaar offtopic maar goed, bevestig op deze manier nog maar even dat het ontwerp van deze laptop niet meer van deze tijd te noemen is ;)

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 26 december 2009 21:23]

Hij is daar wel wat mooier.. maar nog lelijk (a).. echt foeilelijk gewoon..
Wat verwacht jij dan van een notebook? Als je nu antwoordt met: "Zoiets als Apple op de markt zet", ga dan gewoon voor een witte Sony... of een Apple.

Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden om een design in een notebook te gieten. Zelf vind ik het al prima als hij zo vierkant mogelijk is (en niet puntig of van verschillende dikte voor en achter), niet te dik, stevig is gebouwd en mat-zwart of mat-donkergrijs is.
je weet dat er bedrijven zijn die proffesioneel je hele laptop kunnen aanpassen wat kleur/afwerking betreft? serieus niet eens zo extreem duur maarja tis wat je wilt he
Prijzen van laptops zijn het afgelopen jaar ongeloofelijk gekelderd. Als je de hele IT hardware industrie bekijkt zie je ten opzichte van verleden jaar een daling van 20 a 40%.

Kijk maar eens in de gemiddelde Computerwinkel. Voor 5 a 600 euro heb je een geweldige laptop/PC staan. Dual of Quad core met 4 Gb intern, 500Gb laptop en 1TB desktop. DVD/DL. MS Windows 7 keyb en muis.

En de markt vraagt.. We willen mobiele zijn maar wel alles kunnen draaien. En als je met dit soort laptops uitgerust met een i5 en krachtige grafische kaart die markt kan voorzien. Waarom niet?. De desktop heeft zijn beste tijd gehad. Die blijft alleen bestaan dank zij zwaardere applicatie en hardware toepassingen.

Neem niet weg dat ASUS wederom een goed product in de markt zet. Ik heb de met de 50, 51 60 en 61 gewerkt en moet zeggen het zit goed in elkaar. Degelijke behuizing. toetsenbord heeft een prettige toetsaanslag.

Het enige waar ik nog wel eens over val ik de sluiting van de laptops. Sommige gaan zo zwaar dat na verloop van tijd er kleine scheurtjes ontstaan in het scharnier gedeelte.

Met een ASUS koop je een stuk kwaliteit. maar ook een goede service en dat vind ik minstens zo belangerijk. Zou het nog beter vinden als je er 1 jaar bij zou kunnen kopen.
Goede service heb je niet nodig als het ding gewoon goed in elkaar zit en blijft werken.
Heb nog een IBM T60 is 3 jaar oud nu heb nog nooit service nodig gehad.
De meeste Asus notebooks kunnen ook wel ergens tegen. Belangrijker is echter de prijs/prestatie/kwaliteit/service-verhouding bij notebooks. Een behoorlijk uitgebreide ratio, maar daar scoort Asus enorm goed.

Die dingen zijn amper duurder als een goedkope Acer of Dell. De service en bouwkwaliteit zijn een heel stuk beter. Ja, niet te vergelijken met een IBM Thinkpad. Echter, je betaald ook een stuk meer voor zo'n IBM. Iets wat je niet met een Asus doet dus. En dat is dus het mooie, betaalbare kwaliteit voor de consument.
Hoe de consumentenservice van DELL is kan ik niet zeggen, maar de zakelijke onsite service die ik voor mijn notebook heb is wel top. In elk geval toen er een klein probleem moest worden opgelost (een schermbehuizing die niet dicht bleef zitten om de een of andere reden), is dat prompt en zonder gezever gebeurd.
quote: Feraturion
Goede service heb je niet nodig als het ding gewoon goed in elkaar zit en blijft werken.
Je hebt echt een slag in je koffer. Bij de bedrijven waar ik heb gewerkt heb ik notebooks gezien vanaf de goedkoopste Acer Extensa tot en met de duurste HP Elitebook en IBM Thinkpad, en van elk merk dat ik ooit ben tegengekomen is er wel eens iets kapot gegaan. Dan ben je blij dat je goede en snelle service hebt.
Prijzen van laptops zijn het afgelopen jaar ongeloofelijk gekelderd. Als je de hele IT hardware industrie bekijkt zie je ten opzichte van verleden jaar een daling van 20 a 40%.
Vertel mij wat. Als ik mijn zakelijke notebook op het moment op dezelfde manier bij Dell configureer zoals ik een jaar geleden heb gedaan, dan kan ik hetzelfde notebook kopen voor 320 euro minder. Dat is een daling van dik 21%. (1500 euro -> 11180 euro, inc btw.)

Mijn huidige desktop zat in juli van 2008, toen hij werd gebouwd, in het hoge middensegment. (Een quad met een dikkere grafische kaart maakte me teveel lawaai vanwege de vereiste koeling.) De prijs van dat systeem was toen ongeveer 895 euro, inclusief kast. Als ik nu weer 895 euro zou uitgeven, zou ik een systeem kunnen krijgen dat bijna dubbel zo snel is.

Jammer dat ik geen reden heb om het notebook of de desktop te vervangen, want voor de taken die ik ermee wil uitvoeren voldoen ze beiden nog ruimschoots :)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 december 2009 23:40]

Die core i5 en hd5730 zijn wel interessant maar qua ontwerp denk ik dat de oude g70 en g71 veel mooier zijn.
Is er iets bekend over de batterij duur?

Btw, andere sites rapporteren een kostbrijs van €1000 en dus $1,439.
Wat nog steeds een leuke prijs is.

[Reactie gewijzigd door seba op 26 december 2009 10:38]

De resolutie lijkt me ook een beetje laag eigenlijk, enige wat me zou doen denken dat het een gaming laptop is moest ik hem in de winkel tegenkomen is de grafische kaart.
Mooie vergelijking? :P

Gamen op een laptop gaat best hoor, kijk maar eens naar dit lijstje:
http://www.notebookcheck....raphic-Cards.13849.0.html

De 5730 gaat de huidige games best redelijk gaan draaien.

EDIT: Oeps, bedoeld als reply op andre1415

[Reactie gewijzigd door Quipeace op 26 december 2009 12:16]