Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Ontwikkelaar Adel Zubeir heeft een demo online gezet van een applicatie die multitouch mogelijk maakt op Windows Mobile-smartphones met een resistief scherm. De techniek werkt door één vinger als 'referentiepunt' te laten werken.

Zubeir wil niet precies prijsgeven hoe de techniek werkt, maar zegt wel dat een van de twee vingers op een vaste plek moet blijven. Vervolgens kan met de andere vinger worden in- of uitgezoomd. Daarmee werkt DualTouch, zoals hij de techniek heeft genoemd, anders dan bijvoorbeeld het pinchen op de iPhone, waarbij allebei de vingers kunnen worden bewogen. Dat een vinger niet mag bewegen, wijst erop dat de techniek werkt door de vinger die wordt vastgehouden te registreren als vast punt op het scherm, waarna met de andere vinger de grootte van het object waarop wordt ingezoomd gewijzigd kan worden.

De software is getest op een HTC Touch Pro2, maar werkt in theorie op veel meer toestellen, zoals de Touch Diamond2 en de 'oude' Touch HD. De veel nieuwere HD2 van HTC heeft de techniek niet nodig, omdat HTC daar zelf een implementatie van multitouch voor heeft gemaakt.

De ontwikkelaar wil van DualTouch een sdk maken die binnen verschillende applicaties kan werken. Voorlopig is de demo een 'pre-alphaversie', volgens Zubeir 'om iedereen enthousiast te maken'. Het is onduidelijk of en wanneer de software als sdk voor ontwikkelaars beschikbaar is.

Multitouch wordt door steeds meer toestellen ondersteund. Behalve de iPhone en de HTC HD2 hebben ook de HTC Hero, LG Arena en Motorola Milestone multitouch aan boord. De T-Mobile G1 ondersteunt ook multitouch, maar de fabrikant heeft die functie nooit geactiveerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

http://www.allaboutsymbia...ch_on_resistive_touch.php

Ik vind dit er toch een stuk smoother uitzien voor resistieve multitouch, het filmpje bij dit artikel is er niks bij. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de traagheid komt door HTC's interface: nieuws: 'HD2 presteert tot vijf keer beter met alternatieve drivers'

Al met al hoop ik dat men resistieve multitouch op hetzelfde niveau kan krijgen als capacitieve multitouch, want als dat lukt hebben capacitieve schermen geen meerwaarde meer en resistieve schermen zijn goedkoper in productie.
Het filmpje waar jij naar vewijst is gebaseerd op andere hardware en kan niet op bestaande hardware worden toegepast.
Ik vind dit toch wel de meest irritante manier van zoomen die ooit uitgevonden is. Het met twee handen moeten bedienen van een telefoon vind ik al vervelend, maar dit is nog eens onhandig ook.
En waarom precies dan? Het inzoomen door "pinching" is juist erg intuitief.
ik vind eerlijk gezegd het inzoom balkje van de HTC touch diamond 2 heel fijn werken en makkelijk omdat je zo altijd in kan zoomen zonder dat je zonder dat te willen het verkeerde aanklikt ofzo.
Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)
Die demo kan je zelfs faken op een niet-multitouch-enabled scherm, gewoon zorgen dat de vinger links-boven niet geregistreerd wordt...

Voor de rest ziet het er enorm choppy uit en reageert zeer slecht. Een alpha zijn is een zeer slecht excuus, sorry - dat werkte op de iPhone 2 jaar geleden al supervlot. Dit lijkt gewoon op slechte drivers voor - indien niet fake - het multitouch scherm en de grafische acceleratie.
Die demo kan je zelfs faken op een niet-multitouch-enabled scherm, gewoon zorgen dat de vinger links-boven niet geregistreerd wordt...

Voor de rest ziet het er enorm choppy uit en reageert zeer slecht. Een alpha zijn is een zeer slecht excuus, sorry - dat werkte op de iPhone 2 jaar geleden al supervlot. Dit lijkt gewoon op slechte drivers voor - indien niet fake - het multitouch scherm en de grafische acceleratie.
Volgens mij snap je het niet helemaal... Die vinger linksboven is een ijkpunt en de andere vinger zorgt voor het in- en uitzoomen. Probeer voor de grap eens Notes of Notities met Windows Mobile en zet 'm op tekenen (staat ie geloof ik automatisch). Zet dan je ene vinger (nagel of stylus) neer op het scherm en teken wat wat met een andere vinger. Je ziet dat de getekende lijn precies tussen je vaste vinger en tekenende vinger loopt.

Deze nieuwe software vind ik een erg goede oplossing om een soort van mulittouch te creëeren. In de Alpha-fase mag software best haperen en dit is ook een lekkermakertje. Ik kijk er zeer naar uit dat dit succesvol in applicaties wordt geïmplementeerd!
dat gaat ook zo vaak fout met een iphone *kuch*
pinching is met twee vingers van 1 hand..
Het is idd intuitief, echter nog niet helemaal perfect uitgevoerd... Het is geen continue beweeging en dus moet je in stappen inzoomen. Wat misschien toegevoegd zou kunnen worden is als je de positie vasthoudt met je vingers (bij het verkleinen of vergroten) dat hij dan blijft scalen.
Ik vind dit toch wel de meest irritante manier van zoomen die ooit uitgevonden is. Het met twee handen moeten bedienen van een telefoon vind ik al vervelend, maar dit is nog eens onhandig ook.
Nee hoor het kan ook met de duim en wijsvinger van een hand.
En ondertussen heb je de telefoon stevig beet met je overige drie vingers?
Imho is het, zoals Sleep0rz waarschijnlijk bedoelt, toch het prettigst als je alles kan bedienen met de hand waarmee je de telefoon vast hebt en niet je andere er ook nog bij moet gebruiken.
Hoevaak wil je dan in- of uitzoomen als je hem maar met één hand vast hebt?
Mja, ook al is multitouch leuk, het moet wel onder de juiste omstandigheden gebruikt worden. En dat houdt o.a. in (en ik denk dat dat vrij essentieel is) het gebruik van een capacitief touchscreen. Het kan natuurlijk wel op resistief, maar zoals je ook in het filmpje hier ziet, je ergert je continue aan het niet reageren van het scherm. Toch typisch dat capacitief nog steeds niet flink is ingeburgert, toch een dure business blijkbaar om te maken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 december 2009 17:51]

Je kunt er geen pennetjes bij gebruiken! Ik zou dus niet zo'n scherm willen hebben. Als ik met de motor weg ben en ik wil m'n telefoon even bedienen heb ik geen zin om m'n handschoenen uit te doen. Hoe wil je dat dan doen met een capacitief scherm?

Niet alles is zo mooi als het lijkt. Het is lang niet voor iedereen handig ;) Wie weet word deze techniek weer gebruikt in goedkope mobieltjes die dan toch over een soort multitouch beschikken. Geen verkeerde ontwikkeling lijkt me.
Apple gebruikt in zijn winkelketens iPod touches om mee te kunnen betalen icm handtekening, daarbij gebruiken ze gewoon pennetjes.

Er zijn namelijk wel pennetjes voor capactieve schermen.
Dus jij gaat op de motor, met twee handschoenen aan en twee pennetjes zitten zoomen op je mobieltje...? Veel succes... :D
Zoomen gaat dmv dubbelklikken. Dat gaat prima. Als er multitouch op zit wilt niet zeggen dat de normale manieren niet meer werken. Tomtom kan ik bvb gewoon met handschoenen aan bedienen. Omdat het scherm op druk reageert.

Dat is gewoon zo jammer aan capacitief. Het word de hemel in geprezen maar ik vind het toch wel een nadeel eigenlijk.
Het is niet echt 'Multi-Touch' want eigenlijk kan er er maar met 1 vinger iets leuks mee doen..

Verder kan het wel handig zijn bij sommige applicaties
Sterker nog, je kan het ook met 1 vinger doen, resistief registreert maar 1 punt, dit zit als je met beide vingers even hard drukt precies in het midden daarvan. Je kan dus ook gewoon met 1 vinger vanuit de linker bovenhoek naar het midden gaan 8)7 .

(heb niet geprobeerd, maar ik neem aan dat het zo werkt, gezien hoe je het moet gebruiken. En hoe resistieve schermen werken.)
En dan heb je multitouch icm windows mobile... sommige delen van windows mobile zoals tabs en tree structuren zijn nog altijd zo belachelijke priegelig...
Dit is met windows mobile 6.5 al stukken beter en gaat met 7 alleen maar beter worden.

Echte die-hard taken zoals tree-structuren, wat je bij normaal sms/agenda/bel functionaliteit niet echt nodig hebt, moet je maar een stylus pakken..

Microsoft: ‘Windows Mobile 7 wordt multi-touch OS’
http://gadget.nl/telefoon...dt-multi-touch-os---.html

edit: zie ook filmpje op die pagina

[Reactie gewijzigd door flashin op 3 december 2009 18:50]

Met een capacitief scherm zeker...
Leuke demo feature, in praktijk te onnauwkeurig en het reageert 'te slecht'. Dit is mijn conclusie na het zien van dit filmpje.
het is een pre-alpha versie gemaakt om de mensen warm te maken. Jij hebt vast het artikel niet lezen of begrijpt allesinds niet wat een pre-alpha versie is. Dit is mijn conclusie na het lezen van jouw commentaar.
meer in de trend van: kijk wat kan maar niet praktisch is,,,..

Verspil je tijd niet met multitouch voor resistieve displays...
Eigenlijk heel simpel, op dit moment werken de resistieve schermen inderdaad zo, als je je wijsvinger linksonder zet in notes, en rechtsonder een andere vinger of je stylus. Vervolgens beiden naar boven bewegen, en je hebt een keurige lijn in het midden getekend. Dit is dus vrij simpel, druk1 = referentie, en zodra hij begint te bewegen, afstand van 'middelpunt' (het drukpunt volgens de driver) *2 vanaf beginpunt = movement.
Hoe dit denk ik werkt is door absurd snelle bewegingen te detecteren. Ik weet bijvoorbeeld van het touchpad van mijn laptop dat als ik er een vinger op leg, en ik plaats er vervolgens een tweede bij, dat het touchpad dan denkt dat ik één vinger gebruik die ergens halverwege ligt (mijn muiscursor beweegt dan ook instantaan met dezelfde richting en halve afstand als die tussen mijn twee vingers). Aan de hand van deze snelle beweging die amper met een enkele vinger zo snel te doen is kun je dus detecteren dat er een tweede vinger bij is gekomen. De afstand die de 'cursor' beweegt is de afstand tussen de twee vingers. Door de tweede vinger te bewegen krijg je weer een normale cursorbeweging alsof je de cursor alleen met die tweede vinger bestuurt. Als je de tweede vinger weer loslaat valt de cursor weer terug naar de plek van de eerste vinger. Dit is wederom zo'n snelle beweging waaraan je kunt zien dat de vinger is losgelaten.
Het is natuurlijk wel mooi om te zien hoe ontwikkelaars omwegen bedenken om bestaande systemen. Het moet wel beter worden uitgewerkt, maar ik denk dat de onnauwkeurigheid niet komt door de hardware. Waarschijnlijk moet hij zijn software gewoon tweaken, aanpassen.
Nouja dit is gewoon een omweg om multitouch te faken, het is namelijk geen multitouch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True