Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

KPN overweegt volgend jaar femtocellen aan consumenten en bedrijven te gaan verkopen in Nederland. Femtocellen zijn kleine zendmasten die binnenshuis gebruikt kunnen worden en waarmee het bereik binnen verbeterd kan worden.

AT&T 3G MicroCellKPN is er nog niet uit of de verkoop van femtocellen daadwerkelijk een toevoeging zal zijn op de Nederlandse markt, zegt manager mobiele netwerken Michael Vocke tegen Tweakers.net. "Femtocellen zijn primair bedoeld voor dunbevolkte, grote gebieden. In die gebieden is de ontvangst vaak een probleem. Nederland is een compact en dichtbevolkt land. Vandaar dat we er nog niet uit zijn." Femtocellen werken doordat ze via een breedbandverbinding direct aangesloten worden op het vaste net van een provider. Zendmasten staan op datzelfde vaste net aangesloten.

Een femtocell lijkt desondanks als extra service een goed idee, ook omdat nieuwe glascoatings ervoor zorgen dat het bereik van vooral umts vermindert. "Daar hebben wij echt last van. Meer en meer bedrijfspanden bestaan voor een groot gedeelte uit glas en in woonhuizen wordt HR++-glas geplaatst", aldus Vocke.

Een snelle introductie is echter uitgesloten. "De femtocellen zijn wat ons betreft niet snel en stabiel genoeg om op de markt te brengen. Dat zal dus op zijn vroegst volgend jaar worden." De Amerikaanse provider AT&T is onlangs wel gestart met de 'persoonlijke zendmasten'. Amerikaanse providers moeten veel investeren om hun 3g-netwerk landelijk dekkend te krijgen: femtocellen drukken die kosten, omdat consumenten en bedrijven zelf betalen voor beter bereik.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Het frequentiegebied voor femtocellen is trouwens begin dit jaar al (vergunningsvrij maar wel met meldplicht) vrijgegeven, diverse bedrijven gebruiken het al om zelf een eigen GSM netwerk in te richten. Dit was de zogenaamde DECT Guard Band, een leeg frequentiegebied tussen dat van GSM en DECT in om te zorgen dat deze elkaar niet storen. In de praktijk was dit niet nodig.

Dus als je de apparatuur hebt (incl. een eigen SIM kaart) zou je in theorie nu al je GSM kunnen gebruiken als draadloze huistelefoon. Alleen moet je dan steeds je simmetje wisselen als je je huis in/uit loopt.

Met de oplossing van KPN hoeft dat dus niet omdat de provider het dan zelf ondersteunt dat je zelf een cell gelinkt aan hun netwerk in je huis hebt. Dus dan wordt je eigen basisstation deel van het KPN netwerk (en krijg je hopelijk een korting op de kosten als je thuis in eigen huis belt, zou wel zo eerlijk zijn want je voorziet dan zelf in je eigen netwerk)

Edit: Link met meer informatie van het Agentschap Telecom

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 oktober 2009 15:59]

Is dat wel goed voor mijn hersenscellen (ik heb al zo weinig) zo'n zender vlakbij de hele dag, en wat heeft dat voor een effect bij een baby of kinderen?
De straling van een rondstralende (ongerichte) radiozender neemt af met de afstand in het kwadraat. Dat betekent dat de afstand een enorm grote rol speelt.

Bedenk daarbij dat dit soort femtocellen maximaal 200mW (0,2W) mogen uitzenden en de meeste GSM's in de 1800 Mhz band maximaal 2W uit kunnen zenden (die springen naar vol vermogen bij gebruik met een zendmast die ver weg staat).

Die GSM heeft dus al maximaal 10x meer vermogen, die houd je ook nog eens een keer tegen je hoofd aan (zie die kwadratische regel). Dat levert dus veel meer radio straling op dan het basisstation zelf. En de hoeveelheid radiostraling door je hoofd kan zelfs minder worden omdat je dan een cel dichterbij hebt staan zodat je GSM niet meer op vol vermogen moet zenden.

Aan de andere kant staat zo'n basis station wel de hele dag te zenden en je GSM alleen als je er mee belt (af en toe een lokatie update daargelaten). Maar het is alleen interessant om dit soort dingen te plaatsen in gebieden waar regelmatig gebeld wordt, natuurlijk. En alle GSM's die tegen een lokale zender aan praten zenden met minder vermogen dan die tegen een basisstation ver weg aan praten. Dus ik denk dat het effect netto nog steeds minder radiostraling oplevert.

Nog even afgezien van de hele discussie of radiostraling kwaad kan of niet, daar wil ik me niet in mengen, weet ik gewoon te weinig van af.

Edit: Als ik puur naar het vermogen kijk, ligt het maximaal vermogen maar 2x zo hoog als van een WiFi access point. Dezelfde orde van grootte dus. De frequentiegebieden liggen ook vrij dicht bij elkaar (1800 tegen 2400). Ik denk dat het nog het meest uitmaakt hoe vaak je zo'n basisstation zijn bakens laat versturen. Bij WiFi is dat meestal een keer of 10 per seconde.

Al met al lijkt het me qua radiostraling niet veel erger dan een WiFi access point. Nog steeds afgezien van de vraag of dat kwaad kan dus.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 oktober 2009 16:40]

Ik vraag mij werkelijk af waarom carpin naar beneden gemod wordt. Persoonlijk zit ik ook met deze vraag. Dergelijke hoge frequenties hebben effect op het menselijk lichaam, om nu een dergelijke zender direct in huis te plaatsen lijkt mijniet erg goed te zijn. Kijk maar eens in deomgeving waar de zendmasten staan, veelal komen daar veel meer lichamelijke klachten voor dan elders.
Ik zit ook met de vraag, wat te doen als je buurman hem zo plaats zodat je er ongewenst ook last van krijgt, bijvoorbeeld tegen de muur van de slaapkamer?


UMTS beinvloedt menselijke lymfocieten sterker dan GSM straling

[Reactie gewijzigd door carpin op 2 oktober 2009 16:13]

Als je telefoon geen signaal heeft, hoe kan zo'n kastje dan wel een signaal vinden, laat staan versterken?
Is dat een serieuze vraag? Mobieltje.. kleine antenne, kan daardoor misschien niks vinden. Kastje = 1 en al antenne.... misschien vindt die t signaal wel?
de grote van de antenne heeft relatief weinig invloed, het gaat er om dat de lengte van een golf op de antenne past. 300/Freq (in Mhz)=antenne lengte in meter, en meestal wordt het signaal maar over 1 helft van de golf verzonden, waardoor je dus maar de helft van de lengte nodig hebt.
in geval van 900Mhz GSM band, dus 0,33M dit zou dus de ideale lengte van een antenne van een GSM netwerk zijn. in een GSM wordt dit doormiddel van een 'coupler' gedaan.
De lengte van een UMTS antenne (2100Mhz) is 0,14M
deze regelt de lengte van een antenne, deze coupler hoeft maar 3cmł aan ruimte in beslag te nemen om een lengte van 12,5M te compenseren (coupler waar ik regelmatig mee werk).
een niet ideale antenne lengte zou zorgen voor de zogenaamde 'packetloss'.
de enige manier om het signaal 'echt' beter te ontvangen is door de 'omgeving/positie' van de antenne te verbeteren.
gezien antennes op deze frequenties dmv line of sight verbonden worden.
dit kan door de antenne meer 'hoogte' te geven (elevatie, vergroten van line of sight), minder EM-straling in de omgeving of minder obstructies tussen zender&ontvanger.
deze hebben de grootste invloed op het verlies van het signaal.


(coupler: http://en.wikipedia.org/w..._and_directional_couplers )

[Reactie gewijzigd door un1ty op 2 oktober 2009 16:46]

Ik denk via internet aangesloten ?

klik klik
Waarom zou je zo'n ding gebruiken om je 3G/UMTS bereik te vergroten...

Je zit toch al thuis? 8-) Lang leve Wi-Fi :)
dat bedacht ik ook al, wifi hoef je niet extra voor te betalen en zoals ik het hier lees moet je zelf zo'n doosje aanschaffen, dan betaal je dus voor 3g/umts en voor zo'n doosje.

Maar toch voor dunbevolkte gebieden zonder verbinding is het wel een oplossing aangezien geen enkele provider 100% landdekking heeft.
in de usa hebben ze ook flatrates die echt onbeperkt zijn dan maakt het dus niet meer uit of je wifi umts of weet ik wat gebruikt.

normaal zou je idd zeggen als je via je eigen netwerk surft zou je daarvoor niet belast moeten worden. Ben benieuws hoe kpn hier mee omgaat.
heb je gelijk aan ;)
echter kan ik het mij ook voorstellen dat jij met je mobiel wil bellen en als je geen of slecht bereik hebt is bellen met je mobiel via WiFi geen optie lijkt mij :P
wifi en pbx - is JUIST een goede manier van bellen (binnen het bedrijf),
Ik heb thuis ook wifi en mijn nokia N82. Hiermee kan ik bijvoorbeeld een voipbusteraccount instellen in de Voip mogelijkheden die dit toestel ondersteunt. Op die manier kun je dus erg voordelig binnenshuis bellen.
Mocht toestel geen voip ondersteunen, dan bestaat er nog zoiets als bijvoorbeeld fring :-)

[Reactie gewijzigd door benbi op 2 oktober 2009 16:57]

oké VOIP met je mobiele nummer? dacht het niet. Daar zijn juist die femtocellen voor. Mobieltje kan gewoon UMTS aanmelden op de femtocel, niks geen geklooi met een extra voip nummer.
Wij hebben een atoomkelder in ons bedrijf en daar is het bereik gewoon slecht of je hebt gewoon geen verbinding. Dan kan het volgens mij erg handig wezen om een aparte zendkast neer te zetten zodat je ook in de kelder bereik hebt.
inkoppertje:
tegen de tijd dat je in die atoomkelder zit.. heb je ook niet echt meer bereik nodig... :+
Dan moet iedereen we/ dezelfde provider hebben, anders heb je er nog niets aan
Dat is niet helemaal zeker.

Details weet ik nog niet maar waar ik werk wordt een nieuw pand gebouwd waar binnen ook zeer slecht ontvangst is. 'Men' is daar nu bezig om met een vergelijkbaar systeem GSM-dekking in het pand te realiseren. En wat ik van een van m'n collega's begreep liep dat via Vodafone terwijl we de abonnementen van KPN houden. Zelf heb ik T-mobile en ook dat zou geen probleem zijn.

Al met al: Ik ben benieuwd... :)
Heel veel ' atoomkelders' worden tegenwoordig gebruikt als opslag en anders veilige ruimte's.
Nou dat staat juist in de tekst. Door een goed landelijk netwerk twijfelt KPN of het wel een toevoeging zal zijn. Echter in vrij grote gebouwen kan het wel eens lastig zijn om op een lage verdieping bereik te hebben als in alle richtingen er nog minstens 100 meter aan gebouw is.
Ooit geprobeerd om van het ene naar het andere accespoint te lopen met je WiFi-apparaat? ;) Handovers zijn een probleem voor WiFi. Met GSM/3G heb je hier (bijna*) geen last van. Gezien er steeds meer mobiele toepassingen komen waarbij dataverkeer nodig is, zijn deze femtocellen zo gek nog niet. Tevens heb je binnenshuis slechte dekking voor 3G, zoals meer mensen al melden.

Begin dit jaar overigens op excursie geweest bij KPN, daar tevens een case gemaakt over deze femtocellen. :) Leuk om te lezen dat er nu dus ook daadwerkelijk iets mee gaat gebeuren. (Men zei destijds dat begin 2010 waarschijnlijk eerste 'introductie' zou zijn).
Er zijn gebieden in NL waar je gewoon geen bereik hebt binnenshuis, als je dat dan wel kan krijgen door dit kastje aan te sluiten... Niet iedere consument heeft zijn telefoon om te internetten.
Nou, ik heb binnenshuis zo goed als geen bereik. :(
Zowel met KPN als Vodafone. Om over de andere providers nog maar te zwijgen. De hele buurt heeft hier last van. Komt ook omdat we 5 kilometer van Duitsland af wonen. Het gebeurt dan ook regelmatig dat je opeens buiten op het Duitse net zit. dit heb ik overigens opgelost door de provider vast te zetten op KPN en Vodafone (heb meerdere abo's0
Die zit bedraad vast denk ik (naar de provider). En zend vervolgens zelf (binnenshuis) weer draadloos. Het is dus eigenlijk een prive-zendmastje, als ik het goed begrijp.

[Reactie gewijzigd door Crugster op 2 oktober 2009 15:33]

Ja dat staat er ook.
Femtocellen zijn kleine zendmasten die binnenshuis gebruikt kunnen worden en waarmee het bereik binnen verbeterd kan worden.
en
Femtocellen werken doordat ze via een breedbandverbinding direct aangesloten worden op het vaste net van een provider. Zendmasten staan op datzelfde vaste net aangesloten
Als je de meegeleverde link leest, zie je:
Het is door middel van een breedband internetaansluiting verbonden met het netwerk van een mobiele telefoonmaatschappij.
Je kan gewoon op het woord Femtocell klikken dan staat het antwoord recht voor je neus.
Het is door middel van een breedband internetaansluiting verbonden met het netwerk van een mobiele telefoonmaatschappij

[Reactie gewijzigd door Mobow op 2 oktober 2009 15:39]

redelijk voor de hand liggend: het kastje maakt verbinding via een bedrade aansluiting en stuurt op deze wijze je gsm signaal richting telecomprovider. zie ook de wiki pagina die vermeld wordt in het artikel:
Het is door middel van een breedband internetaansluiting verbonden met het netwerk van een mobiele telefoonmaatschappij.
Als je het linkje in het bericht had gevolgd dan had je geweten dat deze post redelijk nutteloos is.
Het is door middel van een breedband internetaansluiting verbonden met het netwerk van een mobiele telefoonmaatschappij.
Grotere antenne en dus betere ontvangst dan je mobieltje, dat signaal kan hij dan zelf weer versterkt doorsturen zodat je telefoon het ontvangt.
Lees de post!
Het is door middel van een breedband internetaansluiting verbonden met het netwerk van een mobiele telefoonmaatschappij.
LEES het artikel is goed:

Femtocellen werken doordat ze via een breedbandverbinding direct aangesloten worden op het vaste net van een provider.
Dus in plaats van de investeringen voor netwerkverbetering zelf te regelen wil KPN de consument nu op kosten gaan jagen en daar zelf voor op laten draaien?
Als je een pand hebt dat bijna geen signaal doorlaat en wel verschillende mensen komen kan dit een uitkomst zijn.
Ik ben laatst nog bij een conferentiecentrum geweest waar binnen niemand bereik had.
Als je een pand hebt dat bijna geen signaal doorlaat en wel verschillende mensen komen kan dit een uitkomst zijn.
Ik ben laatst nog bij een conferentiecentrum geweest waar binnen niemand bereik had.
Er zijn conferentiecentra die daar mee adverteren. Dan weet je tenminste zeker dat je niet gestoord wordt tussendoor. Erg rustgevend...
Dat was ook gelijk mijn eerste reactie. Waarom extra betalen voor een service die KPN hoort te leveren. Maar als daarentegen de kosten voor je abbo naar beneden gaan is het misschien wel het overwegen waard.
Nee, omdat huizen/panden steeds beter geďsoleerd worden komt het signaal minder goed binnen. KPN wil hier op in spelen.
Zoals in het artikel ook staat: dit is vooral een toevoeging in dunbevolkte gebieden, de meerwaarde in NL is onduidelijk omdat overal in principe bereik is.
In bepaalde gebouwen met slecht bereik is het wellicht wel een optie, maar dat zal vaak niet particulier zijn.

[Reactie gewijzigd door red85 op 2 oktober 2009 16:10]

Amerikaanse providers moeten veel investeren om hun 3g-netwerk landelijk dekkend te krijgen: femtocellen drukken die kosten, omdat consumenten en bedrijven zelf betalen voor beter bereik.
Betaal je daar niet al voor dan als je een abonnement afsluit?
Ja
En je mag nog een keer betalen met de aanschaf van zo'n femtocel
Het gebied in Nederland waar dit nut zal hebben is nihil.
Dit is interessant voor gebieden waar wel breedband internet is, maar geen telefoon bereik.
Maar nu ik er bij nadenk:
Er zijn wel tunnels en parkeergarages waar het bereik goed is, hangen daar niet al een soort femtocellen?

Anders is het wel leuk om een femtocel mee te smokkelen naar het buitenland en hem via een vpn te laten geloven dat hij in nederland staat, kan je op je vakantieadres toch goedkoop met je nederlandse mobiel bellen :P

[Reactie gewijzigd door donotwant op 3 oktober 2009 18:59]

Als er inderdaad van een normaal vpn gebruik gemaakt wordt tussen femtocel en provider; ja..

In de praktijk zal er een VC toegevoegd worden in het modem van de klant die toegewezen staat op een poort van een bepaald aantal modems (denk aan de experiabox). Hierbij moet ook een profiel aangemaakt worden in de accessrouter waarop de klant binnenkomt en het mac van de femtocell zal geregistreerd staan...

Deze techniek wordt al jaren gebruikt voor PIN diensten over ip, en zal waarschijnlijk ook wel ingezet worden voor dergelijke toepassingen.

Toch vond ik je idee leuk :)
Kun je niet beter gewoon een repeater aanschaffen (ok, die daar zijn wel erg prijzig, maar ik heb goedkopere gezien)? Gewoon een antenne op het dak, en het apparaat binnenshuis. Kun je ook nog gewoon mobiel bellen en tetheren als je internet+voip er weer eens uit ligt. Hoewel dit natuurlijk weer geen alternatief is als je überhaupt geen bereik hebt op je locatie, al zal de antenne van zo'n repeater een stuk meer oppikken dan het lullige antennetje in je telefoon.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 oktober 2009 15:37]

Kun je niet beter gewoon een repeater aanschaffen (ok, die daar zijn wel erg prijzig, maar ik heb goedkopere gezien)?
Mijn idee, en ja ik heb ook goedkopere gezien (in de UK)

Een GSM/3G 2100MHz repeater kost daar omgerekend 370 euro.
Houd dan wel rekening dat je illegaal bezig bent. Voor een repeater moet je een vergunning hebben.
In Nederland (volgens de telecomwet) heb je geen vergunning nodig maar toestemming van de operator!

Mijn ervaring is dat die in de meeste gevallen niet moeilijk doen over het plaatsen van een repeater.
Bij nieuwbouw wijken zou het wel handig zijn voor mensen. Ik zit in een nieuwbouwijk en heb heel slecht ontvangst met mijn telefoon en dit zou een uitkomst bieden.
Zou slimmer zijn als ze bij KPN kiezen voor een (ADSL) modem waar dit is ingebouwd. Op die manier heb je direct een verbinding naar het vaste net voor het signaal en kun je binnenshuis switchen tussen internet bellen en mobiel bellen.
Dan zou het dus niet werken voor mensen die via kabel internetten, beetje zonde om een deel van je klanten bij voorbaat uit te sluiten.
Dus in feite moet je een deel van je eigen ADSL lijn opgeven om het mobiele bereik van KPN tot in je eigen huis te laten komen ... En je moet daar nog voor betalen ook!?
Vreemde gasten ... die KPN...

Het zou mij meer een service lijken als je die dingen zou krijgen... Als compensatie voor het falen van hun 'landelijke' netwerk. . .
Ik kan me de reclame nog herinneren "Ik moet nu ophangen, want ik rij nu een tunnel in!"
Wat krijgen we nu? "Ik moet nu ophangen, want ik loop de atoomkelder in!?" .. Maar met KPN hoeft dat niet meer, want voor € xxx ben je overal in je eigen huis/kantoor bereikbaar!

Ik kan me nog een club herinneren die je beloonde als je een repeater op de gevel van je huis hing ... Kan zo iets niet veel handiger en collectiever geregeld worden??

Mwah, zal wel mijn kortzichtigheid zijn...