Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Microsoft is gestart met een gelimiteerde bčtatest van Office Web Apps. Enkele tienduizenden genodigden kunnen de 'technische preview' van het online-kantoorpakket uitproberen. De dienst is toegankelijk via Windows Live SkyDrive.

Microsoft heeft een selecte groep gebruikers van Windows Live SkyDrive, Microsofts online dienst voor het delen van bestanden, uitgenodigd om deel te nemen aan de bètatest. Office Web Apps bestaat vooralsnog uit drie onderdelen: Word Web App, Excel Web App en PowerPoint Web App. Het gaat hierbij om uitgeklede versies van de applicaties van het Office-kantoorpakket voor de desktop. Later zal Microsoft ook OneNote Web App, een 'lichtgewicht'-versie van OneNote, aan Office Web Apps toevoegen. De applicaties maken onder andere gebruik van de ribbon-interface van Office 2007.

Nick Simons, program manager voor Office Web Apps bij Microsoft, zegt op de officiële blog van het Office Web Apps-team dat de functionaliteit van de online-kantoorapplicaties nog beperkt is, maar dat de mogelijkheden in de toekomst uitgebreid zullen worden. Ondanks dat de online applicaties beperkte functionaliteit bieden, garandeert een andere Microsoft-medewerker, Brian Hill, op de Windows Live Wire-blog dat de opmaak en het formaat van documenten behouden blijft. Ook zal Office Web Apps in de toekomst beter geïntegreerd worden in het Office-kantoorpakket.

Testers kunnen in eerste instantie Word-documenten alleen bekijken, maar Excel- en PowerPoint-bestanden kunnen zowel bekeken als aangemaakt en bewerkt worden. Meerdere personen kunnen tegelijkertijd aan een Excel-document werken en de Office-bestanden kunnen via Windows Live SkyDrive online met anderen gedeeld worden.

Office Web Apps zal gratis zijn voor Windows Live-gebruikers en voor werknemers van bedrijven die meedoen met Microsofts Office Software Assurance-programma. Office Web Apps zal een betaaldienst zijn voor bedrijven die hier niet aan deelnemen.

Het is nog niet bekend wanneer de bèta wordt opengesteld voor een breder publiek, maar in de aanloop naar de release van Office 2010 zal de dienst geleidelijk voor meer gebruikers ontsloten worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Ik vraag me af of dit pakket een succes gaat worden, en wel om het volgende;
ik werk bij een bedrijf die zijn documenten absoluut niet buiten de deur wil hebben. USB drives zitten dan ook in 'the axis of evil'. :+
Deze suite slaat dus alles op de SkyDrive op welke zich bij MS bevind (of in ieder geval buiten de deur van de gebruikende partij).

Er zijn natuurlijk bedrijven die wat vrijer zijn in informatie verspreiding, maar het gros die ik ken zien dit als grote bedreiging...

@hieronder; voor Google gaat exact hetzelfde op. De opslag is buiten de deur

[Reactie gewijzigd door Lord_Nemesis op 18 september 2009 15:04]

Het lijkt me dat MS daarvoor keurige oplossingen aan kan leveren waarbij het spul niet bij Microsoft draait, maar op een eigen, interne server. Vergelijk het met exchange en hun webmail.

Persoonlijk vind ik het een halfslachtige oplossing. Aan de ene kant vind ik het heel vreemd dat men blijkbaar huiverig is om data bij MS op te slaan, mar aan de andere kant laten ze zich gewillig in de tang nemen. Je data hou je wel binnen je bedrijf, maar eigenlijk is het nog steeds gegijzeld. Zonder MS kun je niet bij je eigen content, maar dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Je wilt niet weten hoeveel top100 bedrijven er over na aan het denken zijn om Microsoft Online te nemen.. waarbij dus bijna alle data in de cloud komt..
Ik niet, vertrouw MS meer, al was het maar omdat MS erg hard bezig is een betere naam te krijgen en dus zijn beste beentje voorzet. bovendien is MS erg afhankelijk van bedrijven, terwijl Google gewoon elke internet bezoeker platspammed met adsense om aan z'n geld te komen.

Daarnaast is het een bekend gegeven dat Google je gmail berichten doorleest om gerichte advertenties te kunnen leveren, wie zegt dat ze dat bij de opgeslagen content niet doen?
Ik denk dat hier dezelfde security issues gaan gelden als bij Cloud computing. Daar zal ook veelal corporate data bij een derde partij staan. Indien je als bedrijf dit als alternatief voor een local office installatie wilt gaan gebruiken, kan ik me voorstellen dat je met MS om tafel gaat zitten en je samen de issues bespreek, waarschijnlijk is er wat betreft security wel wat te regelen bij MS. Daarnaast zullen MS en haar verschillende diensten ook wel geaudit worden.

Dus ja security issues zijn er, net als bij google apps, maar die zijn te overkomen of afhankelijk van het gebruik acceptabel. Dus om maar even een extreem punt te maken, ik hoop niet dat de AIVD of de administratie van mijn verzekeraar office gaat vervangen door Microsoft live apps.

Ik zie hier wel een groot voordeel voor bijvoorbeeld studenten of iets dergelijks die samen willen werken aan dezeflde documenten ed.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 18 september 2009 15:05]

Ik ben benieuwd of dit ook gaat werken in een andere browser dan IE.

edit: blijkbaar wel, dat is mooi :)

Hoop dat ze zo een beetje tegen de beperkingen van hun eigen browser aanlopen zoals alle andere webdevelopers!

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 18 september 2009 14:39]

In de video wordt volgens mij al gezegd dat het werkt in IE, Firefox en Safari, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Trouwens, in het videootje is aan het einde zelfs zichtbaar dat het werkt in Firefox, dus je vraag is beantwoord.

Voor wat betreft Silverlight, daar gaat het mogelijk gebruik van maken. Enerzijds is dat niet zo'n probleem aangezien Silverlight voor Windows, Mac OS X en Linux beschikbaar is. Anderzijds is het wel jammer, omdat er dan alsnog een applicatie geďnstalleerd moet worden, wat nu bij Flash ook al het geval is. Het zou mooier zijn geweest als er gewoon alleen maar gebruikgemaakt wordt van HTML, CSS en Javascript, technieken die reeds in de browser aanwezig zijn.
Het zou mooier zijn geweest als er gewoon alleen maar gebruikgemaakt wordt van HTML, CSS en Javascript, technieken die reeds in de browser aanwezig zijn.
Maar ook veel trager
Onzin, kijk bijvoorbeeld maar naar Google Docs.
google docs is een performance lachertje vergeleken met een ietwat serieuze office applicatie en heeft flinke beperking op de file grootte. Laad maar eens een flinke spreadsheets en ga er lekker doorheen scrollen.
Je moet wel een goede browser gebruiken, dat kan een factor 30 (dertig) schelen in verwerking van Javascript.

De laatste versies van Chrome en Opera zijn bloedsnel. Ook Firefox 3.5 is behoorlijk sneller geworden.

Snelle performance is de key feature voor Web 2.0. Er is enorme vooruitgang geboekt

Ik heb toevallig even geen linkje van een vergelijkend warenonderzoek, hier eentje van een jaar oud, en dan zie je dat Chrome meer dan 100* zo snel is dan IE8

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 19 september 2009 11:18]

Google Docs is niet vooruit te branden.
Welke browser? Welke netwerkverbinding, Dat kan een factor 100 schelen. Zo zonder dit soort details is een dergelijke opmerking zinloos.
Bekijk het videootje eens ;-)

Daarin wordt verteld dat de browser niet uitmaakt.
Al dacht ik wel ergens gelezen te hebben dat het veel gebruik zou maken van Silverlight.
Safari voor Windows en Chrome worden niet ondersteund.
Ik denk het wel, voor zover ik weet werkt alles in (bijv.) FF van Microsoft (behalve windows updates :P).
In hoeverre gaat de wereld hierop voorruit ?: Je kunt nu je office documenten online berwerken ipv offline. Voordelen je kunt er overal en altijd bij en je hoeft het niet eerst via een andere programma van of naar een server te kopieren. Nadelen alles wat je doet gaat online, je hebt er een machine voor nodig die een beetje krachtiger is (probeer dit maar eens op een pentium 100), beveiliging zal zolang je documenten online staan altijd een risico blijven. De miljarden die er in gestoken worden om online diensten aan te bieden zouden wmb beter in andere zaken gestoken kunnen worden.
Wat voor andere zaken dan, misschien ontwikkelingshulp of een zonnencentrale in de sahara oid, dan ben ik het met je eens.

Echter vind ik het wel handig om te weten dat ik niet mijn laptop hoef mee te nemen naar een locatie om bij mijn documenten te kunnen. Tegenwoordig zit vaak de security in Bibliotheken oid zover dicht dat mijn usb stick met documenten nutteloos is, echter kan ik dan nog wel bij mijn google of mslive omgeving en dan kan ik dus ook bij mijn documenten! Wat mij betreft dus een uitkomst.

Een p100 zal je bijna nergens meer vinden, thinclients kunnen dit tegenwoordig zelfs aan en de kleinste nettop werkt ook al. Waarschijnlijk zijn er ook al een aantal smartphones die het kunnen.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 18 september 2009 15:00]

Het valt me in het filmpje op, vooral bij PowerPoint in editmodus, hoe ontzettend veel verticale schermruimte je kwijt bent aan de verschillende toolbars van eerst de browser, en dan de webbapp.
Dan druk je op F11. Tádáá.
Als je hiermee aan het werk bent heb je de internetbalken toch niet nodig.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door PaulBloem op 18 september 2009 16:01]

Wat loopt iedereen zich druk te maken over het toevertrouwen van hun data aan Microsoft of Google?

Ik zou me veel meer zorgen maken over het feit dat het Amerikaanse bedrijven zijn, en je data dus in de USA opgeslagen wordt. Straks wordt er in het kader van de "war on terror", toegang geeist tot alle data die externe partijen (wij dus) bij hun parkeren. Daar ben je klaar mee.
Weliswaar zijn Microsoft en Google Amerikaanse bedrijven (net zoals er Nederlandse bedrijven zaken doen in de Verenigde Staten), maar dat betekent niet automatisch dat je data in de Verenigde Staten wordt opgeslagen en dat de wetten van de VS van toepassing zijn.

Voorbeeld... iemand die in Nederland een Google Apps Premier Edition abonnement afsluit, heeft een contract met Google in Ierland, niet in de Verenigde Staten. Ierland is lid van de Europese Unie en houdt zich dus keurig netjes aan dezelfde Europese regels die ook in Nederland van toepassing zijn.
wat is er mis die handjes? haha :)

verder ziet het er wel goed uit.

[Reactie gewijzigd door Vendrom op 18 september 2009 14:32]

Communicatiecursus gehad?

On-topic: lijkt me niet echt lekker werken als de helft van je scherm is gevuld met toolbars.
Ik vind het best meevallen, alsof Word zelf geen toolbars gebruikt, in 2007 zijn die zelfs van behoorlijke dikte :). Wel zorgen voor een mooi groot scherm met grote resolutie, maar dat wil je sowieso wel ;)
Mijn eerste gedachte, zijn handen gaan op de maat van wat hij zegt. Echt heel afleidend...
Mijn eerste gedachten;
Wil microsoft nu echt dat ik mijn (gevoelige)bedrijfsdocumentatie online bij microsoft ga verwerken? Wat gebeurd er met die data? waar blijft die data? wat als mijn browser crashed? Kan ik een hersteld document opstellen? Wat doet dit voor snelheid?
Ik zie het MKB nog niet snel over gaan naar zo iets, biedt wel voordelen voor het beheren van licenties enzo. Denk eerder dat de consument hiervoor zal gaan

Misschien heeft ie veel Jerry Springer gekeken, die praat ook met z'n poten :Y)

@PolarBear; jah die gedachten blijft, komt misschien flamed over richting microsoft, maar dat is niet de intentie.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 september 2009 15:41]

"Waar staat die data?" is een heel goede vraag. Ik moet er voor mijn werk zelf s voor zorg dragen dat mijn collega's geen vrije toegang hebben tot een deel van mijn data bestanden. Voor bijna alle bestanden geld dat ik moet zorgen dat die buiten het bedrijf niet beschikbaar zijn. En voor alle bestanden geldt dat ik die niet ergens op mag slaan waar het onder een ander dan nederlands recht valt.

Nu zal het misschien niet overal zo strikt zijn, maar desondanks zie ik dit niet groot worden onder bedrijven. (Of wel groot worden en dan als een kaartenhuis ineen zakken als mensen er achter komen wat de gevolgen zijn)

Voor veel particulieren zal dit wellicht wel een optie zijn, vooral computer leken. Maar laten we eerlijk wezen die zijn er ook ieder jaar minder.
Ik ben het eens met de mogelijke toegang / privacygevoeligheid van data. Heb ook niet het idee dat bedrijven hier om zitten te springen. Maar vergeet studenten niet...

Ik zag in het filmpje hoe je kan samenwerken aan documenten. Dat heb ik de afgelopen jaren in studieprojecten wel gemist.

In een programmeeropdracht is SVN geweldig handig. Zoiets hadden we graag met doc(x) gehad willen hebben. En dan ook nog eens via een tool die dat online kan. Of heb ik iets gemist afgelopen jaren? :p

Moet zeggen dat de eerste indruk een goede indruk is. Dit houd ik in de gaten :)
Ik denk toch dat je iets gemist hebt de afgelopen jaren, wij gebruikten voor enkele schoolprojecten GoogleDocs (het is geen doc(x), maar zou niet weten waarom dat zou moeten).
Ik moet wel zeggen dat Office Web Apps zoals getoond in het filmpje er goed uitziet (afgezien van de trage laadtijd van de slides wanneer hij ze wilt bewerken).
Vervang Microsoft door Google en heb je dan nog steeds dezelfde gedachtes?
Ik persoonlijk wel.
Ik gebruik veel Google producten, maar ze hoeven toch echt niet alles te weten. En wat gebeurd er als er documenten kwijt raken?
Nu ligt de verantwoordelijkheid bij mij, maar dan bij Google of MS. Of toch bij mij? Moet ik dan toch altijd offline kopieen bewaren? (Is maar even een voorbeeld.)
Bij google kan je een SLA afsluiten.

Zodra je garanties wilt kost het geld, ook bij Google.
hmm misschien dus niet geschikt voor jouw bedrijfstak, maar wat boeit jouw argument voor de groenteboer op de hoek?
Het MKB is hier wel degelijk happig op. Voornamelijk omdat dit product kan worden aangeboden onder een SAAS jasje. In samenwerking met BPOS heb je een mail en office omgeving in de cloud welke voor een X bedrag per maand kan worden aangeschaft.
Volgens mij is het een beta van Microsoft Sign Language 2009.
Moet nog wel wat aan gebeuren, want ik snap er werkelijk niets van met het geluid uit :+

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 18 september 2009 14:37]

Die gast kan gebaren en spreektaal tegelijk :P

Ontopic:
Het exel gedeelte ziet er iig beter uit als dat van google, hoop ook dat formules wat makkelijker opgegeven kunnen worden.
Lekker. Je privé documenten bij Microsoft hosten. Iets in mij zegt dat ik dat niet moet doen.. Vind het altijd eng, privé spullen in de "cloud" bewerken. Je weet nooit wat er met die data gebeurd en Microsoft heeft nu niet bepaald de reputatie om "veilig" te zijn.

Maargoed, er zullen allicht mensen zijn die dit wel doen ;)
Zal handig gaan met printen, scannen, opslaan, doorsturen, OLE-koppelingen, faxen, copy-pasten (iets anders dan tekst).

De browser heeft ook openen/opslaan. Ik zie nu al gebeuren dat gebruikers dat gaan gebruiken om hun document op te slaan. En wat dacht je van de browser afsluiten in afwachtingen van een opslaan/verwerpen/annuleren vraag.

Office als webapplicatie zou wel leuk zijn, maar alle huidige browsers en standaarden zijn daar verre van geschikt voor.