Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

AMD zou de binnenkort te verschijnen Radeon HD 5870 in de VS een adviesprijs van 300 dollar geven, waarmee de fabrikant opnieuw agressief op prijs concurreert. De kaart zou, net als de HD 5850, vanaf 22 september verkocht worden.

De Radeon HD 5870 en de HD 5850 zijn de opvolgers van respectievelijk de Radeon HD 4870 en de HD 4850. AMD heeft niet alleen de architectuur flink op de schop genomen, ook worden de gpu's op 40nm gebakken in plaats van op 55nm. De nieuwe kaarten maken deel uit van de Evergreen-familie, en de codenamen voor de 5870 en de 5850 luiden respectievelijk Cypress-Pro en Cypress-XT.

De precieze specificaties zijn nog niet bekend maar AMD zou aan partners hebben laten weten dat de referentiekaarten 1GB gddr5-geheugen meekrijgen, met DirectX 11 en OpenGL 3.1 overweg kunnen en ontworpen zijn voor DirectCompute 5.0 en OpenCL. Uiteraard beschikken de gpu's over alle technologie van de huidige Radeon-reeks, zoals CrossFireX, Avivo HD, Stream en Eyefinity. De kaartenmakers kunnen verder twee dl-dvi-aansluitingen, een displayport en een hdmi-interface integreren.

De Turkse site Donanim Haber meldt dat AMD de Evergreen-familie op 10 september zal introduceren, en de Cypress-modellen op 22 september. In oktober zouden de kaarten vervolgens beschikbaar moeten zijn. De Radeon HD 5870 zou een adviesprijs van 300 dollar krijgen, waarmee AMD precies in het vaarwater van de GTX 285 gaat zitten. Of ook de prestaties met die van de Nvidia-kaart vergelijkbaar zijn moet echter nog even worden afgewacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

de codenamen voor de 5870 en de 5850 luiden respectievelijk Cypress-Pro en Cypress-XT
Dit klopt niet, het is andersom.

HD5850 = Cypress Pro
HD5870 = Cypress XT
AMD heeft niet alleen de architectuur flink op de schop genomen, ook worden de gpu's op 40nm gebakken in plaats van op 65nm.
RV770 werd op 55nm gebakken, niet 65nm. Dat zijn de CPU's van AMD ;)
Uiteraard beschikken de gpu's over alle technologie van de huidige Radeon-reeks, zoals CrossFireX, Avivo HD, Stream en Eyefinity.
Dit klopt bij mijn weten ook niet, want ATi Eyefinity is een nieuwe feature (die het volgens de geruchten mogelijk maakt om 3 monitors aan te spreken met 1 kaart).

edit: overigens,
De Turkse site Donanim Haber meldt dat AMD de Evergreen-familie op 10 september zal introduceren, en de Cypress-modellen op 22 september.
De Cypress modellen maken gewoon deel uit van de Evergreen-familie, dus deze uitspraak lijkt me onjuist.

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 25 augustus 2009 14:28]

Dat ze de evergreen serie introduceren, wilt toch niet zeggen dat ze niet een deel van die serie kunnen bewaren tot later? ;)
m.i. impliceert het artikel dat Cypress geen onderdeel uit maakt van de Evergreen familie, aangezien het wordt geschreven alsof het iets aparts is, wat dus niet zo is :)

Al vraag ik me dan wel af welke kaarten ze gaan introduceren op 10 september... Alleen RV810?
De architectuur in het algemeen misschien? Features, previews op beeldkwaliteit en performance. En dan op 22 september de specs van de daadwerkelijke modellen met de reviews daarvan. Waarbij ze hopelijk meteen te koop zijn :P

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 25 augustus 2009 15:23]

Oftewel een paper launch in september, gevolgd door een echte launch in oktober.

Hopelijk brengen ze ook het energieverbruik wat terug. De prijs van de topmodellen vind ik geen probleem, toch koop ik meestal een budgetmodel omdat de topmodellen gewoon asociaal veel stroom slurpen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 25 augustus 2009 16:36]

Dat de auteur van dit artikel twijfelt aan het feit dat de 5870 qua prestaties de GTX285 niet kan halen is een beetje ''bagatellistisch'' tov AMD. Elke keer dat AMD een nieuwe kaart uitbracht had die kaart een betere Prijs/prestatie dan vergelijkbare kaarten in die prijsklasse, daarom zal dit opnieuw zijn, mochten nVidia's 40nm high-end chip deze SKU compleet inmaken, dan zal de prijs zeker omlaag gaan. De kosten m.b.t. het 40nm proces zijn ook flink toegenomen t.o.v. 55nm, dus zullen ze veel moeten gaan verkopen om dit kwijt te raken, dat ze nu even adem hebben is dus een goede zet om de prijs een beetje hoog te houden en de kaart tegen de GTX285 te zetten.

Nu dat DX11 op Win7 EN Vista zal verschijnen betekent dat er meer mensen een kaart aan zullen schaffen. Bij Dx10 was er een probleempje...(vista). AMD heeft waarschijnlijk een goede marketingstrategie nodig om deze 2 SKU's goed op de markt te helpen. Nvidia kan en zal waarschijnlijk ondertussen de chips ook iets goedkoper kunnen produceren en zullen dus ook dalen met de prijs als het kan. TWIMTBP(l)ayed is een beetje ouderwets geworden, Crossfire schaalt in Win-7-64-bit al stukken beter in Crysis. DX11-games zullen nog wel eventjes op zich laten wachten, maar waarschijnlijk zal het beter opgenomen worden door de markt dan Dx-10.
Met je eerste punt over bagatellisering ben ik het eens.
Heb je een bron om je stelling te onderbouwen dat het 40nm proces hogere kosten met zich meebrengt dan het 55nm proces?

De marketingstrategie van de videokaartfabrikanten zal waarschijnlijk (zoals voorheen) parallel lopen aan die van Microsoft, namelijk dat beide de nadruk zullen leggen op DX11 en andere nieuwe implementaties die, zolang de consument geloofd dat het iets nieuws en nuttigs is, de marketing van beide polen zal 'boosten'.

Puur uit interesse: Heb je een bron om je Crysis-onder-Win7 claim te onderbouwen?
Er zijn al benchmarks gedaan op verschillende sites waaruit bleek dat in Win-7 CF beter deed schalen in Crysis dan onder ander OS'.
Update: Ik zie dat niet alle reviews er dezelfde schaling uitkrijgen, wel een verbetering van 10% gemiddeld over de reviews, maar daar blijft het bij.

Dat het 40nm proces hogere kosten met zich meebrengt wordt op Anandtech verteld, ( dan vanuit Intel's standpunt mbt 45--> 32nm--> 22nm--> sqrt(22) etc.) om steeds het oppervlak van een transistor iedere keer met een factor 2 te verkleinen brengt misschien ook exponentiele stijging van de kosten met zich mee.
Wel raar dat de referentie kaarten maar 1 gig hebben. (Ik neem aan dat dan de standaard hoeveelheid geheugen wordt voor de kaart). Je kan dan niet eens gta4 op max zetten terwijl de kaart dat verder wel aan kan naar verwachting.

Begrijp ik nou goed dat de hd53*0 en de HD56*0 op 10 september uitkomen?

[Reactie gewijzigd door Darun1a op 25 augustus 2009 14:47]

Misschien dan toch eindelijk de conclusie dat GTA4 behoorlijk brak in elkaar steekt? ;)

Ik hoop op minder rebranded kaarten zoals:

3450 -> 4350
3650 -> 4570
Wat rebranding?

HD4350 heeft als extras ten opzichte van de HD3450: 61miljoen transistors meer (242 totaal), 8x AA (maximaal 4xAA op HD3450), UVD2 met Picture-in-Picture Blu-Ray ondersteuning (UVD1 met één stream op HD3450) en 7.1 kanaal geluid via HDMI (de HD3450 kan maximaal 5.1 aan).

In beide gevallen is het dus duidelijk geen rebranding/renaming, waarbij ten hoogste een proces schaalverkleining wordt toegepast, zoals bij vele nVidia rebrandings is gebeurt, maar een nieuw core ontwerp.

Bij nVidia is het namelijk een heel ander verhaal, met uitzondering van een schaalverkleining naar 40/55nm van exact hetzelfde ontwerp en een lichte overklok, heb je daar de volgende situatie:

8800GT -> 9800GT -> GTS240 (-> GTS330 misschien?)

En inderdaad was het ontwerp van de 8800 series geniaal, maar als ze het nu eens technisch hadden opgelost en niet via marketings truukjes, dan hadden we ook bij nVidia al lang DirectX 10.1 ondersteuning gehad. Ze hebben veels te lang op hun zitvlak gezeten en nu zullen ze met de HD5850/HD5870 introductie eventjes de blaren voelen tot ze met de G300 series een antwoord hebben.

Ze hebben bij nVidia een grote klap gekregen toen bleek dat hun; top-model eerst en daarna de rest model, helemaal verbleekt bij het nieuwe AMD/ATi plan van mainstream eerst en daarna na boven en onder uitbouwen. De HD4850 was ook de eerste kaart van de HD4000 series, met kort daarop de HD4870, uiteindelijk kwamen daar dan de HD45xx, HD43xx ondermarkt en de HD4850x2, HD4870x2, HD4890 bovenmarkt bij.

Denk dat nVidia daar deze keer volledig op voorbereid is, en een goedkoper G300 model zal lanceren spoedig na het topmodel. Of ze zullen weer op rebranding moeten vertrouwen. Ze hebben DirectX11 ondersteuning voor oudere videokaarten ingebouwd in de GeForce 190.62+ drivers, dus het ziet er al naar uit dat nVidia op oude marketing truukjes gaat terugvallen.

Tijd zal het zeggen, maar AMD/ATi rebranding is FUD.
+1

ik vind dat rebranden echt vervelend. Geef een oude kaart een nieuwe naam en hij kan weer een jaartje langer in de schappen liggen |:(

offtopic:
* denkt aan 8800 serie
Gelukkig laat AMD/ATi hem ook slecht lijken binnen de serie, waar NVidia de hele naming scheme omgegooid heeft:

8800GT -> 9600GT (zoals AMD/ATi ook gedaan zou hebben)
En dan ineens:
9600GT -> GS250 en het overzicht is pleite, moet je eerst weer heel de 2xx series gaan bestuderen als semi-simpele consument.
Ik denk dat dit deels komt doordat het geheugen Gddr5 is. Omdat nvidia dit ook gaat gebruiken weet ik niet hoe goed dit geheugen leverbaar is.
Dan zal nVidia de prijs van de GTX285 wel laten zakken, en vervolgens moet ATi weer volgen. Dan zal binnen niet al te lange tijd de HD5870 op hetzelfde prijsniveau zitten als de HD4890 denk ik. Rond de 200 a 250 euro. Een mooie prijs imho. :)

Ik lees hier een stukje boven dat het een concurrent van nVidia's GTX285 zal worden, maar ik denk dat, zolang nVidia geen antwoord op deze kaart heeft, ATi met deze kaart de performancecrown stevig in handen zal hebben. De verwachting is dat deze kaart (HD5870) een keer zo snel als een HD4870 zal zijn, en net zo snel als een GTX295 en HD4870X2.

Als dit zo is, zal nVidia niet veel GTX2xx kaarten meer verkopen denk ik.

Maar goed, we wachten maar even op de reviews van de 10e. Eerst eens zien of het echt allemaal zo is wat men vermoedt... maar ik heb er hoge verwachtingen van. (Ik gun het ATi/ AMD ook, zij leveren leuke price-performance de laatste 2 jaar). :)

[Reactie gewijzigd door Format-C op 25 augustus 2009 14:34]

Ik vraag me af, of de prijs van de NVidia kaarten nog veel lager kan... Aan de andere denk ik dat NVidia hun kaarten liever met verlies verkoopt, dan dat ze niks meer gaan verkopen/produceren tot aan de GTX3xx. Dat kan namelijk nog wel even duren, en het feit dat Ati een half jaar lang veruit de beste producten zou verkopen kan NVidia natuurlijk niet aanzien. Maar wat ze ook doen, NVidia heeft een probleempje (ach ja, toen ze de markt domineerden vonden ze het ook niet erg om drie keer zo veel geld voor hun kaarten te vragen als nodig was :))
De meeste mensen zijn er van overtuigd dat de kostprijs van Nvidia kaarten hoger is dan die van ATI kaarten. Dus wat dat betreft een zeer terechte vraag of Nvidia wel omlaag kan.

Aan de andere kant heeft Nvidia in het verleden gemerkt dat er veel mensen zijn die hoe dan ook een Nvidia kopen, ondanks dat een ATI een betere keus voor hetzelfde geld zou zijn.
Deels omdat mensen in het verleden veel Nvidia gehad hebben, deels vanwege de TWIMTPB marketing.

Wat dat betreft zou het me ook niet verbazen als Nvidia de prijs in principe wat te hoog gaat houden. De mensen die niet aan een merk verbonden zijn en alleen objectief de boel beoordelen raak je dan wel kwijt. Maar dat kon wel eens opwegen tegen de extra winst die je van je loyale fans krijgt.
deels vanwege de TWIMTPB marketing.
Blijkt dat die marketing toch nog niet goed genoeg doorgedrongen is :+

het is namelijk TWIMTBP (The Way Its Meant To Be Played)

omtopic
Aan de andere kant heeft Nvidia in het verleden gemerkt dat er veel mensen zijn die hoe dan ook een Nvidia kopen, ondanks dat een ATI een betere keus voor hetzelfde geld zou zijn.
Deels omdat mensen in het verleden veel Nvidia gehad hebben, deels vanwege de TWIMTPB marketing.
Je hebt hierin gelijk maar brengt het wel wat krom, het feit dat mensen juist een NVidia wederom kiezen heeft zeker te maken met de langdurige dominantie van de 8800 series. Deze kaart heeft zolang op nr1 gestaan dat mensen er simpelweg niet omheen konden. prima kaart en waarom zou je (voor de gewone gebruiker althans) een ander merk kiezen als deze goed bevalt?
Moet jij eens opletten hoeveel nVidia fanboys er opduiken als de eerste benchmarks opduiken ;)

Persoonlijk denk ik ook wel dat nVidia met de prijzen dient de zakken al duikt deze kaart op, beter verlies maken dan een zeer kleine omzet. Alhoewel nVidia toch wel een goede naam heeft (misschien door TWIMTBP), veel mensen kopen toch nog blind een pc met nVidia erin ipv Ati. Net als dat veel mensen nog vallen voor videokaartgeheugen (vriend van mij laatst: 480mb videokaart in zn laptop en niet begrijpen waarom games niet draaien -tis onboardcrap lul-).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 25 augustus 2009 20:12]

Net prijskaartje... dan wordt het toch interessanter om nog even te wachten met het kopen van een videokaart tot deze uit zijn, ook al zal het wel even duren voordat er echt dx11 software komt.
was laatst een artikel te lezen
ik weet niet meer precies waarvan
maar daar werd in gezegd dat de adoptatie naar dx11 beter zal verlopen dan van dx9 naar dx10 aangezien het "publiek"een beter beeld heeft van windows 7 dan toentertijd van windows vista

edit:

nieuws: AMD geeft eerste demonstratie Evergreen-gpu
laatste alinea

[Reactie gewijzigd door xtrme op 25 augustus 2009 14:29]

Maar natuurlijk vooral doordat DX11 ook op vista komt, wat nu wel veel gebruikt wordt. Er is daardoor voor game-ontwikkelaars ook veel meer bereidheid om meteen op DX11 over te stappen. Je verliest dan alleen maar de mensen die nog op XP of ouder gamen. Ook nog een aanzienlijk aandeel maar toen vista+DX10 geintroduceerd werd was er nog bijna niemand die vista had/wilde, en daarmee was DX10 ook nutteloos.
Beettje vreemde stelling dat AMD agressief prijst aangezien de presetaties nog neit bekend zijn.
Als de kaart minder presteerd dan de GTX285, maar net zo veel kost is hij juist slecht geprijst.

Normaal gesproken mag je verwacht dat bij deze AMD gezien hun verleden met prijs/prestatie dus voor dezelfde prijs meer prestatie levert.
De prestaties zijn misschien niet bekend, maar qua features loopt de HD5870 wel ver voor op de GTX285 (wat geloof ik nog steeds een DX10.0 kaart is). OpenGL 3.1, DirectX11.

Het was al voorspelt dat AMD eerder met een DX11 kaart zou komen dan nVidia omdat ze sowieso iets voorlopen met DirectX versies en al bepaalde features in hardware hadden zitten die je voor DX11 nodig hebt.

Ik ben iig erg beneuwd naar de prestaties van de 5870, ik hoop dat het gewoon een logisch vervolg is op de 4870 en dus weer lekker wat sneller. Lijkt me wel een mooie upgrade om van mijn 3870 naar toe te gaan iig :).

Maar ik geef je zeker gelijk om eerste de prestaties af te wachten.
De 'geruchten' die in de Topicstart staan van de huidige topic over ATI op het forum het volgende te lezen :
HD5870 (Cypress XT): ~P15xxx / P17xxx (Vantage score)
met er bij vermeld dat dit slechts geruchten zijn uiteraard.
Mijn 4870X2 heeft ongeveer dezelfde score in Vantage dus ik ben wel zeker dat de GTX285 in geen enkel geval opgewassen is tegen de 5870.
nvidia kaarten ondersteunen ook OpenGL 3.1 :P
Geloof je echt dat deze slechter presteert ? een HD4890 1GHz kan de GTX285 al aan. Laat staan een HD5870. Ik denk dat de performance in de buurt van de oude HD4870 X2 zal zitten. Ik verwacht zelfs iets beter omdat er geen CF overhead in zit. In dat geval is hij een stuk sneller dan een GTX285. Ik verwacht zelfs GTX295 en hogere performance.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 25 augustus 2009 15:00]

Het gaat niet om geloven, het gaat om feiten.
Of ook de prestaties met die van de Nvidia-kaart vergelijkbaar zijn moet echter nog even worden afgewacht
Als het allemaal al zo klinklaar is als hier in de reacties wordt verteld snap ik deze zin niet in het artikel. Er zijn nog geen officiele benchmark resultaten toch?

Het zou mij ook bijzonder verbazen als de gtx285 sneller zou zijn, maar toch. Het ging mij erom dat er stellig gezegd wordt dat het agressief geprijsd is en een paar zinnen later zijn moeten de prestaties nog maar worden afgewacht

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 25 augustus 2009 16:17]

Op het forum is wel al duidelijk geworden dat een 5870 ongeveer de prestaties zal bieden van een 4870X2 dus ik denk dat wel duidelijk is dat AMD een enorm goede prijs gaat hebben voor hun nieuwe kaartjes.
Ik ben in elk geval benieuwd naar de andere prijzen :9~
kijk, het is allemaal leuk en aardig dat die kaarten steeds sneller worden enzo, maar je hebt tegenwoordig al bijna perse een Core i7 op weet ik hoe snel nodig om een GTX295 of 4870x2 ten volste te benutten.

En dan komen deze kaarten, die zullen dus pas echt volledig benut gaan worden als iemand zijn cpu tot op de max laat lopen.

Ik bedoel, ik heb een X3 720BE met 4870 1GB @ default, daar scoor ik 13K mee in 3dmark06.
Dan unlock ik de 4de core, clock em op naar 3.6Ghz en ik scoor 16K.
Dan heb ik laatst een 2de 4870 erbij gehaald en haal ik nu 20K.

Ik durf te wedden als ik een core i7 zou hebben, dan zou die 20k eerder 24K zijn.

Dus de cpu's moeten een beetje een inhaalslag gaan maken om het grafische geweld van data te kunnen voorzien lijkt mij.
Wat bedoel je nu precies? Een i7 (die toch al geruime tijd te koop is) zou nodig zijn om de nieuwste kaarten (die op zijn vroegst binnenkort te koop zullen zijn) bezig te houden?
Dan is er toch helemaal geen probleem?

Het probleem zit meer in de software. De meeste spellen gebruiken maar 1 core van m'n i7.
Crossfire en sli schalen wel een stuk beter, of het nu aan de techniek van
het x58 moederbord licht of de cpu, dat weet ik niet
De hogere 3dmark score heb je dan waarschijnlijk alleen te danken aan de CPU Score, je GPU scores zullen niet veel hoger uitvallen. ( mijn C2D @3,0 GHz en 4870 512 mb halen al ruim 16K in 3dmark06)

Deze nieuwe kaarten zullen zeer waarschijnlijk nog goed met de C2D's overweg kunnen en het prestatie verlies zal erg klein zijn in vergelijk met een i7.

Als deze 5870 minimaal 2 keer zo snel blijkt te zijn als de 4870 is dit voor mij een mooie kaart voor een nieuw systeem of upgrade.
Op hogere resoluties vormen cpu's niet zo snel meer een bottleneck.
Valt me nog mee hoelang dat geduurt heeft. mijn 4870 is alweer een jaartje oud, en is maar 1 nieuwere kaart in de tussentijd uitgekomen.
Ben benieuwd naar de specs, wordt hoogtijd dat ik een nieuw PC inelkaar ga zetten, als deze prijs/prestatie ook nog eens heel leuk zijn... Die 600 euro prijzen voor een nieuwe high-end kaart zijn in iedergeval verleden tijd ^^

[Reactie gewijzigd door marking op 25 augustus 2009 14:22]

Uh ik heb nog geen prijs gehoord van de mogelijk 5870X2 of misschien zelfs 5870X3 ;) dus alles is nog mogelijk, en ik zie ook niet in waarom het verleden tijd moet zijn, die crisis is maar een tijdelijk iets, daar gaan bedrijven zoals deze niet hun top voor afsnijden.
Wat ik me afvraag, zijn deze combineerbaar met een 4870x2 in crossfire?

Dan kan ik eens nuttig gebruik maken van mijn oudere kaarten.
je OS ziet ze als aparte kaarten en ze gedragen zich ook zo (je moet CF aanzetten om ten volle de kaart te kunnen gebruiken. Ja kan dus 2 4870x2s in CF laten draaien.... of dat nut heeft is een andere vraag: mijn enkele 4870 draait crysis op max met een acceptabele framerate van 30 average op 1280*800 (4x AA)... Dus enkel als je op 2560*1600 wilt spelen is dat nuttig (voor games allessinds)
Hij bedoeld of een 4870X2 samen gaat met een 5870.

Als je average FPS "maar" 30 FPS op 1280x800 is heeft het zeker nut.. dat je een average van 30 hebt betekent dat dat het nog niet helemaal soepel loopt omdat de minimale waarde vaak best wat lager ligt. Ook is de resolutie waar de meeste gamers tegenwoordig op spelen een stuk hoger. 1440x900 en 1680x1050 of zelfs 1920x1200. Jouw resolutie van 1280x800 is toch eigenlijk best wel uit de tijd.

Of je deze kaart kan combineren met een 4870X2 d.m.v. CrossfireX is mij niet helemaal duidelijk. Ik denk het haast niet omdat de featureset niet hetzelfde is. Met een DX11 spel zal het zeker niet gaan... maar misschien wel met een DX10(.1)...
Volgens mij was het de bedoeling van CrossfireX dat verschillende kaarten samen konden werken, maar volgens mij moet het nog wel zelfde serie zijn.
De meeste gamers spelen gewoon op lage resolutie hoor... Tweakers is niet representatief, en review sites al helemaal niet.

Kijk maar eens naar de statistieken van Valve... zul je je verbazen hoe laag de systemen zijn waarmee het gros speelt.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 25 augustus 2009 21:48]

Nee, ik denk niet dat dat gaat werken. Kijk maar eens naar de CFX chart, daar kun je zien dat geen van de vorige series tot nu toe nog hybrid-CFX (zo zal ik het dan maar even noemen) heeft ondersteund. Naar ik mag aannemen komt de RV870 serie (HD5xxx) dan ook niet met die ondersteuning, anders zou dat al wel zijn bericht.
royale doelt op en combo van de 5 sere met de 4 serie radeons
over het algemeen kan dat niet.

de 4xxx serie kon niet met de 3xxx serie werken en
de 4800 serie kan zelfs niet met de 4770 overweg (heb ik gehoord)
Voor die prijs heb je nu idd twee highend kaarten in crossfire. :D
Dit kan pijnlijk worden voor NVIDIA als AMD mooie nummers voorlegt. Enkel de meest blinde fanboys gaan dan bij NVIDIA blijven wanneer ze hun Win7 pc klaarmaken.
Of NVIDIA moet nog net op tijd cijfers van hun GT300 kunnen tonen die gaan zorgen dat we 3maand extra willen wachten.
Rond de tijd dat Windows 7 een beetje voet aan de grond krijgt is de 300 serie van Nvidia allang op de markt denk ik, dus die maken zich echt geen zorgen als ATI iets eerder is.. Je hebt als gamer ook niet echt meer nodig dan een GTX275 of 4890 op dit moment, allebei te krijgen voor ruim onder de 200 euro.. DX11 is ook een nutteloos iets zolang er geen games gebruik van maken, en hopelijk brengt het ook meer dan DX10 (wat in mijn ogen toch wel geflopt is)..
Moet natuurlijk opgemerkt worden, dat de meeste videochips die verkocht worden, gewoon low-end zijn en in laptopjes zitten ofzo. Daar zullen ze het dan voorlopig mee moeten redden.

Het is ook daarom, dat ati niet de markt overneemt nu. Iedereen hier op T.net kan niet wachten op de HD58xx, maar die meneer die in de mediamarkt een laptopje koopt heeft daar echt geen idee van :).
En laat AMD het daar ook steeds beter doen. Zelfde op de consolemarkt waar Ms en NVIDIA hun irritatie tegenover elkaar ook wordt getoond.
De 3870x2 was iets langzamer dan de 4870. Als dat doorgezet wordt zou de bijna 400 euro kostende monsterkaart 4870x2 minder presteren dan de nieuwe 5870 van 300. Mooie prijs dan.
Verder gaan ze in het vaarwater van de GTX285 zitten, zou dat betekenen dat ze nog geen antwoord op de 295 hebben?
Nee het betekent alleen dat ze gelijk geprijst zijn met de 285. Hij zal waarschijnlijk alsnog sneller zijn dan de 295 ;)
GTX295 haalt p19xxxx in vantage dus die verslaat die niet.. en de 5870 p17xxx als ik het forum moet geloven.. dus een GTX295 gaat hij nog niet voorbij..
En dat komt dan ook hoofdzakelijk omdat nvidia physx ondersteund en ATI niet, en laat Vantage nou net een redelijk Physx georienteerde benchmark zijn. Ik heb laatst een HD4870X2 en een GTX295 in 3DMark06 aan het werk gezet, en daar won de HD4870X2. In Vantage zie je inderdaad dat de GTX295 de voorsprong neemt.

Ontopic; de HD5870 is met 300 euro wel een stukkie duurder dan de 220 euro voor de HD4870 vlak na introductie. Zeker als je voor crossfire gaat is dat toch 160 euro verschil. Wel mooi dat als de performance geruchten enigszins kloppen je met een HD5870 X2 opstelling de performance evenaart van een HD4870 X4. Dat is toch een mooie snelheidsboost die je mag verwachten van een generatiestap en een reden om te upgraden (unlike geforce8 -> 9 series).

Laten we hopen dat het energieverbruik en de idle/load temps ook redelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 25 augustus 2009 19:05]

En het zou ook logisch zijn, dat een tijdje na de HD5870, ook een HD5870x2 of een HD5890 uitkomt. Dat zou misschien al tegen de tijd kunnen zijn dat NVidia nog bezig is met het uitbrengen van de GTX300 -serie... ik ben benieuwd of, en hoe lang, Ati de performancekroon gaat overnemen.