Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

AMD heeft een werkende DirectX 11-gpu laten zien tijdens de Computex. Een aantal DirectX 11-features, zoals tesselation en de compute shader kregen tekst en uitleg, maar specificaties en een introductiedatum meldde het bedrijf nog niet.

De demonstratie van AMD's op stapel staande DirectX 11-gpu door Rick Bergman, vice-president van AMD, kwam vrij onverwacht. Cijfers over de prestaties werden niet vrijgegeven, maar er werden wel een aantal DirectX 11-functies getoond. Zo zouden de gpu's bepaalde functionaliteiten in Windows 7, zoals encodering, kunnen versnellen, dankzij de 'compute shader'. Deze technologie kan ook ingezet worden voor bijvoorbeeld physics en artificial intelligence. De tesselation-techniek moet vooral zijn nut bewijzen in games en zou voor een verhoging in polygonen zorgen.

AMD liet niets los over een introductiedatum. Het gonst echter van de geruchten omtrent Nvidias en AMD's volgende generatie van gpu's. Vorige week berichtte Tweakers.net dat AMD zijn nieuwe gpu's in het vierde kwartaal van 2009 gaat uitbrengen, maar dat werd naderhand hevig ontkend door het bedrijf. Vervolgens ging er het gerucht dat AMD al klaar zou zijn met zijn DirectX 11-gpu's, maar dat het de chips pas uitbrengt als deze in grote getale op de markt gezet kunnen worden. Het laatste gerucht wordt gevoed door de demonstratie op de Computex-show.

AMD bevestigde eerder tegenover Tweakers.net al dat de codenaam van de aankomende gpu niet RV870 betreft. De echte codenaam kon echter ook niet onthuld worden. Die codenaam zou nu alsnog zijn uitgelekt, en luidt mogelijk 'Evergreen'. De gpu zou in 2007 vernoemd zijn naar het Evergreen Laurel Hotel in Taipei, op het moment dat AMD- en ATi-medewerkers daar na het samengaan van de twee bedrijven zaten en de ATi-kleur rood figuurlijk gesproken werd samengevoegd met het groen van AMD.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik denk dat een nieuwe Direct X pas echt zal worden toegepast als de nieuwe consoles het ondersteunen. De Xbox360 en PS3 ondersteunen dacht ik DX9. Games worden tegenwoordig met het oog op multi platform ontworpen, en de consoles hebben daarbij duidelijk voorang op de PC.

Games voor de pc hebben vaak wel DX10 features, maar dir zijn meer cosmetische toevoegingen in vergelijking met de console versies.

Volgens mij zijn er nog geen PC games die rondom DX10 zijn opgebouwd, Crysis misschien ?
Dus ik ben benieuwd of DX11 in de praktijk meer toevoeging heeft dan DX10.
Ik las dat DX11 downwards compatible is. Nu moeten developers nog een aparte DX9 en DX10 code schrijven. Kost natuurlijk erg veel werk/geld, dus wordt minder (goed) gedaan.
DX11 deactiveerd gewoon bepaalde functies als de GPU die niet aankan. Er hoeft dus maar 1 DX11 engine geschreven te worden en dan werkt het op elke GPU. Het enige probleem is dat Windows XP geen DX11 kan draaien, dus hier ook geen gebruik van kan maken. Voor XP zou er dan een aparte DX9 engine geschreven moeten worden, maar ik vind dat ze daar inmiddels wel eens wat minder rekening mee mogen houden. XP is nu al zo'n 8 jaar (?) oud en met Windows 7 is er ook geen 'Vista zuigt' argument meer.

EDIT: Ik denk dat consoles wel degelijks iets te maken hebben met de pc versies. Zoals CaDje al zei, hebben console versies meestal voorrang op de pc versie en een heel DX10/11 deel te schrijven kost gewoon veel geld. Maar DX11 is wel voordeliger dan DX10, dus er is hoop :)

[Reactie gewijzigd door lennartje op 3 juni 2009 17:00]

Games ondersteunen historisch gezien vaker meer dan 1 DX versie.
En omdat DX10/11 geen device caps hebben is het zelfs vereenvoudigd.
Voor consolen en Dx9 GPU merken moeten ze de meest gemene deler vinden.
Console + Dx9, DX10.x , DX11 path is niet zo bijzonder om in een een game te zien.

Met die veel meer GFX en GPGPU power bied devs juist sterke basis om zich beter te onderscheiden. Dan van die cheap portjes of een low effort port naar PC maken.
Sommige zetten er zelfs een apparte studio op.

Er is ook zoiets als competitie tussen gamedev's.
Die DX11 games komen er wel.
DX11 komt pas met windows 7. Pas als Win7 er is,is het ook nuttig om dx11 kaarten en games uit te brengen. Wat consoles doen heeft er allemaal niets mee te maken.
Ja en Vista krijgt dan ook zo'n DX11 redistributable update.
Voor de liefhebber die een HD4xxx kaart heeft:
http://developer.amd.com/downloads/AMD-Demo-Froblin-v1.2.msi (login vereist)

bron:
http://developer.amd.com/samples/demos/pages/froblins.aspx

[Reactie gewijzigd door WoutZoR op 3 juni 2009 11:18]

Leuk, gaan we eens bekijken.
Enne, ik mag natuurlijk geen inlogcodes hier neerzetten, maar je kunt ook gewoon zes maal een 'c' intikken als gebruikersnaam. En als je dat dan in het vakje eronder ook doet, heb je verder geen inlogcodes nodig. ;)
Mooi om te lezen dat ATI/AMD deze technologie al op de digitale plank heeft liggen. Het is nu wachten op het wederwoord van NVidia.

Mooi ook dat Win7 de brute rekenkracht van de GPU gaat gebruiken om de processor te ontlasten (beetje rottige woordkeuze :P).

Matis heeft wel trek in een Evergreen :)
Het wachten is echt op nVidia zo te zien gaan die het niet zo snel redden, er was een (nogal gekleurd) artikel hier geloof ik: http://www.theinquirer.ne...nvidia-spin-borders-truth waarin stond waarom nVidia het niet gaat halen deze keer en maanden later zal zijn (mogelijk). (Het artikel is geschreven door iemand die het niet zo had op nV zo te zien maar er staan wel een paar hele ware dingen in over het mogelijk verkeerde pad waar nV nu is)
Volgens mij is het een analoge plank aangezien ze dus al een CPU hebben laten zien ;)
Uiteraard zal het nog een prototype betreffen, maar aangezien Windows 7 in oktober al op de plank ligt overal, zullen ze al een eind klaar zijn met het technische deel en komt het vooral aan op productie en distributie.
Win 7 komt op 22 Oktober uit. Dus als AMD zijn afspraak waar gaat maken hebben we Eind september begin Oktober DX11 kaarten in de winkels liggen :P

Cant wait !! Het schijnt ook dat AMD dit jaar met 2-3 DX11 kaarten komt. Mogelijk de RV840 (DX11 tegenhanger van de RV740) En ik gok op een R800 (Dual RV870).

Ja ik weet dat tweakers nog steeds zegt dat de RV870 code naam niet bestaat maar ik gok dat ATi die intern nog gewoon op de papiertjes heeft staan.
2 3 kaarten kunnen n GPU zijn.
Voor 2 3 kaarten is een GPU voldoende voor een narrowband podruktrange zoals alleen maar high-end. Met twee verschillende GPU cores kunnen dat er makkelijk 5 zijn. En de R800 is eigenlijk gewoon dual RV780. De GPU die nu achteraf evergreen genoemd wordt.
Dat lijkt me inderdaad veel logischer dan meerdere GPU's. Juist met de laatste series van kaarten heeft AMD/ATI laten zien dat ze een complete range van mid-low tot high-end op basis van n gpu kunnen produceren. Dat is de natte droom van de bedrijfs econoom.

Lijkt me nogal voor de hand liggend dat ze dat met de nieuwe generatie kaarten opnieuw zo gaan aanpakken.
dat filmpje is 6 maanden oud...
Ja inderdaad, is dat niet de dx10 demo van ATI? Kan me nog een persconferentie met dat filmpje herinneren.
Zou heel goed mogelijk zijn. Tesselation zit al op de ATI-kaarten sinds de HD2000 serie.
Er wordt in het filmpje zelf alleen gesproken over DX10, niet over DX11, dus dat zou goed kunnen :)

(moet je mogelijk wel de HD versie even voor bekijken om de tekst fatsoenlijk te kunnen lezen)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 juni 2009 11:16]

Nee deze demo was meen ik eerder gebruikt om de physics engine te demonstreren.
Gaaaf dit! En ik dacht al dat het niet mooier kon. Ik wacht met upgraden totdat de DirectX11 kaarten er zijn. Tot die tijd doen mijn 2 9800GTX kaarten het nog prima. Tof dat ATI hier als eerste mee komt trouwens. Dat dwingt Nvidia om ook op te schieten. Hopelijk ontstaat er weer lekke concurrentie tussen die twee, leuk voor ons consumenten!
Die compute shader lijkt mij heel interesant! Dan zouden we bij die generatie kaarten dus ook physics kunnen gebruiken zoals bij nvidia kaarten. Of heb ik dit mis?
Dat zou kunnen wanneer de physics engines gebruik maken van de Compute Shader. En niet alleen die generatie kan het, maar elke DX10 en DX10.1 generatie zou het moeten kunnen. DirectX11 brengt namelijk veel meer dan Compute Shader 5.0.

- Compute Shader 4.0 voor DX10 GPUs
- Compute Shader 4.1 voor DX10.1 GPUs
- Compute Shader 5.0 voor DX11 GPUs
Ik heb een paar vragen:
DirectX is bijna altijd backwards compatible geweest. DX11 is dat met DX10... dat weet ik. maar; als een producer nu een DX 11 code schrijft; werkt hij dan gewoon op DX 10 Hardware (met minder Eye candy)?
en nog belangrijker: zal ATI nu eindelijk baat hebben bij de keuze voor DX 10.1? het lijkt me gezien de 10.1 optimalisaties waarschijnlijk ook in DX11
zitten dat ATI nu sneller word.
en nu de laatste vraag: de Tesselation unit zit al op DX 9 en 10 Hardware; kan deze hardware nu gebruik maken van DX 11? en specifiek de Tesselation comando's van DX11?
ik heb al een artikel op Anandtech gelezen, en dit artikel, maar deze vragen zijn bij mijn weten nog niet beantwoord.
Met DX10 hardware draai je gewoon DX11, maar dan zonder de DX11. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
En ik betwijfel of je veel voordeel hebt aan je DX10.1 hardware, maar ATI heeft ervaring met de wat strictere regels en dus een voorsprong op Nvidia. Misschien dat je een paar DX10.1 functies uit je hardware kan slepen, maar ik heb (met mijn HD3870) geen idee wat dat dan eigenlijk zou zijn. Ook nog geen game gespeeld waarbij ik het kon gebruiken.

Op de laatste vraag weet ik het antwoord niet, maar het lijkt me niet, eigenlijk. Tenzij Microsoft zo aardig was om deze units te gebruiken als voorbeeld voor de DX11 units.
Mijn gokje. Nieuwe ATI en Nvidia gpu's op de dag dat Windows 7 uitkomt. (22 oktober dus)
Btw. wat een kut muziekje bij dat filmpje :P
Zou stom zijn als ze het dan releasen.
Al het (tweaker-achtige) nieuws wordt dan overspoeld door Windows 7 en krijgen ze zelf minder hype. Een weekje of 2 later lijkt mij waarschijnlijker.
Of juist eerder om zo alvast te demonstreren klaar te zijn voor DX11 met alleen een High End kaart.
Overigens staat er ook een filmpje op youtube van dat kikkerspel draaiende op een HD4850. Ik kan daar niet uit opmerken of tessellation ook in het render path is opgenomen. ( DX11 feature, maar ook gedeeltelijk al in DX10.1 hardware )

Het begint wel al meer te worden kwa A.I. en physics, ik mis beide ontzettend, en lever er graag wat grafische kwaliteit voor in.
Ik zie graag de druppels blood tegen de wanden spetteren, met de nodige meer-parige bewegingen, dat geeft mij meer gevoel van realiteit.

A.I. had al lang veel beter kunnen zijn, dat ligt imo meer aan de developers, die inlevingsvermogen en creativiteit missen. De kunstmatige AI van Prey vind ik niet slecht, ook niet spectaculair, eveneens als van FEAR. Stalker vind ik n van de betere.
Het aanpassen van AI aan de hand van de speelwijze van de speler, dat is al een hele vooruitgang, maar nog steeds voorspelbaar op dit moment.
Het gaat meestal meer om balans, wat een spel leuk maakt. Kijk naar bijv Diablo's item randomiser, vergt ontzettend veel werk en tijd omdat te balanceren. Voor veel huidige spellen moet je al naar mods gaan zoeken om de gebreken aan te vullen.

Ik speel tegenwoordig weer retro Metroid voor de NES, en die AI-achtige dingen zijn behoorlijk goed gebalanceerd, met de juiste checks op het juiste moment, en dat is toch een ander caliber. Dan is het puur iets van, krijg ik health of niet, bijna niet voorspelbaar, daar hou ik van.
De beste AI die ik ooit ben tegengekomen is van Super Mariokart op de SNES. Alles wat jij als speler wist te klaar te krijgen, nou dat kon de Computer daarna altijd weer beter. dit zorgde voor een oneindig speelplezier, nieuwe records en een aantal half gare joypads, die het overigens nog altijd prima deden. :)
Nog nooit heb ik zo emotioneel gescholden op wat printplaat, wat processoren en wat ledjes. Dat is leergierige AI.
Echte menselijk gedrag A.I, vergt veel kracht van de computer als je het mij vraagt, want dan gaat het niet meer om een afhandeling van wat IF statements. IFstatements geven geen initiatief van de NPC uit.

Ik wacht het af in, ben erg nieuwschierig naar wat DX11 ons brengen zal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True