Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Bijna de helft van Nederlanders die websites opvragen met een mobiele telefoon, gebruikt een iPhone. Dat blijkt uit statistieken van Statcounter. Cijfers over de frontpage van Tweakers.net laten ongeveer eenzelfde beeld zien.

De iPhone-browser neemt ongeveer 45 procent van de mobiele websitebezoeken voor zijn rekening, volgens de Statcounter-cijfers. Dezelfde Safari-browser in de iPod Touch zorgt voor nog eens bijna twintig procent van de bezoeken vanuit Nederland, zo blijkt uit de statistieken. Daarmee is het marktaandeel van Apple in Nederland veel groter dan wereldwijd: globaal gezien is Opera marktleider, zegt Statcounter. Daarbij zijn de bezoeken van de Java-browser Opera Mini en de Windows Mobile-browser Opera Mobile op een hoop gegooid.

De cijfers van Statcounter, die zijn conclusies trekt op basis van de statistieken van drie miljoen websites wereldwijd, worden ondersteund door statistieken van de frontpage van Tweakers.net: de iPhone-browser is de meestgebruikte mobiele browser, met eveneens ongeveer 45 procent van de bezoeken. Opera Mini volgt met zestien procent. Opera Mobile wordt per toestel geregistreerd, maar komt op ongeveer twaalf procent, vlak achter de S60-browser. De iPod Touch-browser is goed voor elf procent van de mobiele bezoeken, de Android-browser komt op twee procent. De statistieken van de mobiele site Tweakers.mobi zijn hier niet in meegenomen.

In Nederland gebruiken ongeveer twee miljoen mensen af en toe mobiel internet, luidde de uitslag van een recent onderzoek. T-Mobile heeft in Nederland ongeveer 140.000 exemplaren verkocht van de iPhone 3G. Hoeveel iPhones geïmporteerd zijn uit andere landen, is onbekend.

Bezoeken websites met mobieltjes vanuit Nederland
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Bijna de helft van Nederlanders die websites opvragen met een mobiele telefoon, gebruikt een iPhone.
Fout! Bijna de helft van het aantal bezoeken gaat per iPhone. Dat wil niet zeggen dat bijna de helft van de internettende Nederlanders een iPhone gebruikt. Je zou dan aannemen dat iedere mobielinternetgebruiker even vaak een pagina opvraagt, en dat is niet zo. Het is aannemelijk dat iPhone-gebruikers tot de meer intensieve mobiele internetters behoren.

Het staat zelfs verderop in de tekst: T-Mobile heeft 140.000 iPhone 3G's verkocht, maar van de 2 miljoen mensen die mobiel internetten zou bijna de helft een iPhone gebruiken? Zoveel toestellen zijn er niet geÔmporteerd hoor ;)

[Reactie gewijzigd door waXtehnip op 3 juni 2009 13:30]

Ik gebruik al jaren smartphones, ooit met de nokia communicator begonnen en diverse htc modellen maar de IPhone is gewoon veel beter. Dit ondanks de beperkingen van dit moment. Verder levert geen enkele andere fabrikant updates die toegevoegde waarde hebben, misschien af en toe een bug fix en in een enkel geval een update met meer functionaliteit als je je toestel net voor een "groot" release koopt.
De statistieken van de mobiele site Tweakers.mobi zijn hier niet in meegenomen.
En die site zou juist het meest interessant zijn voor een vergelijking? :?
Dat weet ik niet: we krijgen ook met mobieltjes veel meer bezoek op de gewone frontpage dan op Tweakers.mobi. Maar de belangrijkste reden is dat .mobi niet in Google Analytics is opgenomen, waardoor het veel meer moeite zou kosten om deze gegevens voor een nieuwsbericht als dit bij elkaar te harken :)
Ok Arnoud. Misschien dat de .mobi nu wel in Google Analytics wordt opgenomen?
Voor onderweg gebruik ik altijd de .mobi site, lekker rap, als ik de reacties wil lezen kan ik gewoon doorklikken.
Volgens mij is het niet zo zinnig om daar Google Analytics op los te gaan laten, omdat mobiel internetverkeer veel gecached/geproxied wordt.

Zie je dus een paar honderd of duizend hits van het IP van de proxy van Vodafone, maar dan weet je nog niks.
Wel jammer, want ik denk dat meer dan 50% van mijn verkeer als eerste naar tweakers.mobi gaat. De reacties doe ik alleen in verloren uurtjes of s'avonds en lang niet zo vaak als via de mobile site.
Voor sommige 'mobile' devices mischien wel, maar ik kijk nooit op een mobiele site met mijn iPhone, aangezien hij perfect overweg kan met volwaardige desktop sites.

Voor sommige oudere telefoons zie ik 'het nut' van een mobi site dan wel in (als in, zonder touchscreen, ala nokia 3510i ofzo).
Voor sommige dingen is het ook gewoon handiger. Niet alleen voor de CPU-snelheid. Op mijn HTC Touch Pro deed ik ook altijd mobi, aangezien ik dan niet moeilijk hoef te doen met in- en uitzoomen. Vind het dan ook een behoorlijk gemis dat juist de mobiele variant niet wordt meegeteld.
Ik gebruik ook de Mobi, omdat die gewoon veel minder data is en dus sneller laadt.
Dat ook ja, maar het gaat hier juist om de opmerkelijke constatering dat de gewone site ook mobiel wordt bezocht, door voornamelijk de iPhone. Dat zegt dus best wel wat.
Ik lig soms de hele avond op de bank te surfen met mijn iphone.
Heb 2 laptops liggen maar het is teveel moeite om die op te starten :).
Allen als er flashcontent is en ik moet het echt zien ga ik naar mijn computer.
Ik loop de godganse dag dingen te checken met de iphone op het web.
Verder geen ervaring met anbdere telefoons ofzo maar ben heel tevreden ermee.
tweakers leest ook perfect erop
Ik lig soms de hele avond op de bank te surfen met mijn iphone.
(...)
Ik loop de godganse dag dingen te checken met de iphone op het web.
Dit sluit precies aan bij wat ik dacht toen ik dit artikel las.

Want dit:
Apple iPhone goed voor bijna helft websitebezoeken met mobieltje
Bijna de helft van Nederlanders die websites opvragen met een mobiele telefoon, gebruikt een iPhone.
...zijn dus wel 2 verschillende beweringen.

Puur op basis van die grafiek kun je niet zien hoeveel pageviews er door dezelfde personen worden gedaan. Misschien dat dit uit de achterliggende gegevens wel op te maken is, maar het lijkt me vrij voorspelbaar (of zelfs een gigantische open deur) dat dat bij een iPhone of een ander toestel waar je redelijk fijn mee kan internetten, per persoon meer pageviews zullen zijn dan bij het gemiddelde huis-tuin-en-keuken toestelletje dat minder geschikt is om fijn te kunnen internetten (kleiner schermpje, geen QWERTY-toetsenbord). Dus X keer zoveel pageviews betekent niet dat X keer zoveel Nederlanders / mobiele internetters een iPhone hebben. Dat mocht Apple willen...

Maar goed dit soort spraakverwarringen vinden aan de lopende band plaats als het over statistieken gaat. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 3 juni 2009 13:29]

blijkbaar een hoop mensen die even overgegaan waren naar itouch met browsen en later weer terug naar nokia.

Moet itouch en iphone niet bij elkaar opgeteld worden? Het is hetzelfde merk

edit:
2 woorden in verkeerde volgorde

[Reactie gewijzigd door dvogel op 3 juni 2009 11:19]

blijkbaar een hoop mensen die even overgegaan waren naar itouch met browsen en later weer terug naar nokia.
Hoe kom je tot die conclusie? Ik zie alleen dat het aandeel van de iTouch op t.net hoger is dan het aandeel wat statcounter gemeten heeft. Ik kan er geen verschuiving van iTouch naar Nokia of omgekeerd in zien.

Die fluctuatie in het aandeel van iTouch en Nokia kan net zo goed komen door de lancering van een nieuw Nokia toestel rond die tijd of een terugloop in de verkopen van de iPod Touch (in de aanloop naar een nieuw model ofzo). Het wil helemaal niet zeggen dat mensen zijn overgestapt, alleen het marktaandeel is veranderd.

[Reactie gewijzigd door Gerco op 3 juni 2009 11:26]

ik denk dat dvogel z'n conclusie heeft gebasseerd op het feit dat de nokia en Itouch lijn in de grafiek bijna elkaar spiegelbeeld zijn..
Waar haal jij uit de tekst dat mensen van een iPhone terug waren gegaan naar een Nokia? Of uit de grafiek?
uit de grafiek... En niet de iPhone maar de iTouch. Bij de itouch is een stijging en bij Nokia een daling. Daarna zie je een daling bij de iTouch en een stijging bij Nokia.

@Gerco Natuurlijk is het alleen even een verandering. Ik zeg er verder ook niets van. Ik vind dat soort dingen altijd grappig om te zien.

[Reactie gewijzigd door dvogel op 3 juni 2009 11:32]

Het is grappig, maar je moet er niet zulke conclusies aan verbinden. Dalingen en stijgingen kunnen werkelijk aan 1000 verschillende factoren liggen.
uit de grafiek...
Wat natuurlijk nergens op slaat want de grafiek laat geen absolute maar relatieve cijfers zien.
uit de grafiek... En niet de iPhone maar de iTouch. Bij de itouch is een stijging en bij Nokia een daling. Daarna zie je een daling bij de iTouch en een stijging bij Nokia.
Er vanuit gaande dat je iPod Touch bedoelt: waarom zouden mensen in hemelsnaam hun telefoon (Nokia) inruilen voor een portable mediaspeler (iPod Touch) om deze vervolgens weer in te ruilen voor een Nokia telefoon?
een iTouch?
bedoel je misschien een iPod Touch?
klopt maar de lijst gaat op merk dus eigenlijk apple.
Multi Touch helpt enorm bij het internetten dat je geen pennetje gebruikt en dat je direct kunt starten helpt waarschijnlijk ook.

Voordat iemand zegt: weer zo;n fanboy

Zal ik direct reageren:
Ik heb zelf een Iphone geweldig in elkaar gezet.
Het is geen uitblinker. Maar op alle gebieden samen is hij in vergelijking
beter dan de rest.
Hij mag gehyped zijn maar dit is een van de weinige producten
die zolang gehyped wordt.

Wel jammer dat hij niet exclusief meer is. Maar dit is de eerste telefoon die ik heb, waarvan ik naar een jaar niet denk ooo waarom heb ik neit 3 maanden gewacht dan had ik die. Dat heb je wel met nokia, HTC, Blackberry enz enz.

een van die reden is onderandere het internetten erop

[Reactie gewijzigd door Amir0ff op 3 juni 2009 11:30]

Je vindt het dus goed dat Apple langzaam is met nieuwere (lees: beter) toestellen uitbrengen, zodat jij niet het gevoel krijgt 'had ik maar 3 maanden gewacht'.

Tsja, daar zie ik de logica niet helemaal van in. Liever HTC die idd iedere 6 maanden met een sneller en nieuwer toestel uitkomt.

Geen idee waarom je Multi Touch nodig hebt om te zoomen, of een pennetje bij andere toestellen. Op WinMo kan je makkelijk zonder multitouch & pennetje browsen en inzoomen ed. Zelfs beter dan met multi touch, omdat ik maar 1 vinger hoef te gebruiken, en niet hoef te draggen etc. Dus sneller en efficienter dan multi touch.

[Reactie gewijzigd door Seven_PRX op 3 juni 2009 12:36]

Als jij naar tweakers surft op je htc en daarna op de iPhone dan merk echt duidelijk dat de iphone veel soepeler sneller is. ik heb de htc en een collega de iphone en hebben net de test gedaan. Als de nieuwe iphone uitkomt in juni of jullie dan haal ik hem meteen in belgie. je tikt gewoon niet fout hoef niet te calibreren alles werkt soepel heel soepel. Zit ik hier met me HTC HD het is een mooi toestel maar het verslaat de iphone zeker niet. Mij is wel duidelijk geworden het gaat niet om de hardware maar duidelijk om de software. en windows mobiel is gewoon brak. Ik ben ook verliefd geworden over hoe je door je muziek bladert. nu heb ik nog een ipod er naast omdat er gewoon niet fatsoenlijk muziek me af te spelen valt.

[Reactie gewijzigd door binaries4me op 3 juni 2009 13:15]

Ik heb zelf ook een Touch HD. Geen idee waar jij vandaan haalt dat WinMo een brak products is. Het is sneller en stabieler dan Mac/OS op de iPhone, en er is bovendien veel meer mee te doen. Ik hoor zelf trouwens mensen alleen maar klagen over de touch invoer op de iPhone, dus geen idee waarom jij nooit fout typt.

Muziek bladeren zou ik niet weten, ik gebruik dat niet, maar speel online via Youtube my playlists af. Oh ja, dat lukt natuurlijk niet op de iPhone aangezien die geen Flash ondersteund.

En calibreren is alleen nodig wanneer je je telefoon opnieuw flasht.

[Reactie gewijzigd door Seven_PRX op 3 juni 2009 13:43]

Haha, Winmobile sneller dan OSX? Gebaseerd op eigen ervaring zeker? Je hebt nog nooit een iPhone gezien denk ik...
Sinds de eerste iPhone zit er al een youtube app op. dus heb jij mooi pech. en dan is je accu wel heel snel leeg als jij altijd via youtube muziek luistert via 3g. en zo veel kan je ook weer niet als gewoone gebruiker met een windows toestel. wat dacht je van al die apps die de iPhone heeft dat zijn er meer dan windows mobiel. nu zal je wel zeggen het zijn er niet meer. Maar mijn moeder kan op windows mobiel geen apps instaleren op de ipod touch wel. Want het is allemaal een stuk makkelijker. en als je wil gaan tweaken dan jailbreak je hem gewoon, dan kan je echt alles aanpassen.
Kan je PlayLists afspelen met die Youtube app? Denk het niet :-) En Flash gaat niet werken.

Je denkt dat er meer apps zijn voor de iPhone? Ik denk het niet, WinMo is al heel erg lang op de markt (1996) en denk dus dat er wel ietsjes meer apps voor zijn dan voor de iPhone.
Nee geen playlist. maar wel je muziek bij de hand zonder te streamen. en de kwaliteit van youtube is echt bagger voor een serieuze muziek ervaring. en nogmaals hoe gaat een leek zonder tussen komst van een pc een app instaleren. Sterker nog hoe gaat een leek die app vinden. antwoord NIET. Mensen gaan er niet eens aanbeginnen zo omslachtig is het. out of de box moet je al een hoop configureren met de Iphone werkt het gewoon.
Playlists afspelen doe ik, nog mooier, via m'n computer thuis die alles naar m'n iPhone on-the-go streamed. Moet wel zeggen, je hebt een punt gevonden waar Flash interessant kan zijn, heel knap. ;) Niemand die het echt mist.

Verder zie ik graag cijfers "ik denk het niet" zegt niet zoveel. Als WM al sinds 1996 bestaat en er wordt door de consument nauwelijks gebruik van gemaakt (zie hoeveelheid apps die erop wordt gezet in recente poll) dan is er pas echt iets goed mis met de bruikbaarheid van WM lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 juni 2009 14:27]

Ja je mist alle vervelende reclame in flash :P
@vgroenewold

Flash niet interessant? Hoeveel websites hebben wel niet Flash, wat je dus niet kan gebruiken op de iPhone? Erg veel.

En die Youtube playlists zijn erg handig, ik hoef namelijk geen muziek oid te downloaden, te synchen, etc. Ik gebruikt dezelfde playlist op m'n desktop, laptop & smartphone.

[Reactie gewijzigd door Seven_PRX op 3 juni 2009 14:39]

@Seven_PRX
het zoeken naar een mooi kwaliteits nummertje op youtube kost net zoveel tijd als een 320kbps nummer te downloaden via de bekende wegen. Ik heb Mijn muziek gesynct op me ipod, tv (apple tv), macbook. ik gebruikt dezelfde playlist op m'n desktop, tv, laptop & ipod. En syncen kost me geen moeite doet die tijden het opladen.

Volgens mij trekt you baterij het ook niet lang met al het gestream. latig als je door een tunnel gaat dan stopt je muziek. ik speel lekker door. oowja en me tv series worden ook gesynct in hooge kwaliteit. of kijk je dat ook via youtube?

ik heb zelf een htc dus weet waar ik over praat.
Ja, ik dus ook maar dan niet via Youtube. En welke sites kan je dan opnoemen die echt totaal niet te zien zijn zonder flash? Alle grote en meest populaire sites die ik ken hebben voornamelijk flash-reclames, sites gebruiken flash volgens mij juist steeds minder.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 juni 2009 15:03]

Sorry hoor, maar WM sneller en stabieler? Laat daar nu net de rest van de wereld het niet helemaal mee eens zijn. Zeker in de VS bijv. daar is WM nooit doorgebroken, simpelweg omdat ze het daar een oud en slecht werkend OS vinden. Snel is het, als je het op de nieuwste HTC zet ja... maakt dat het OS plots goed? Nee. De iPhone is trager dan de Touch HD en het OS loopt daar soepel op, crashed vrijwel nooit vanwege hoe men omgaat met resources. Hooguit een app die crashed dus.

Ik heb jarenlang WM gebruikt en ben echt blij daar vanaf te zijn, mochten ze ooit weer wat doen om een modern geheel neer te zetten dan heb ik weer interesse, moeten ze wel met heel wat komen.

Bovendien, als men zo slecht typed op de iPhone, waarom gebruiken zoveel mensen het dan om te Internetten? Waarom gebruiken ze de iPhone uberhaupt zoveel? Omdat het werkt en eindelijk eens op een fijne manier. De cijfers spreken jou en mensen die zowiezo vanalles hebben aan te merken (als het onderbouwd is ok, maar meestal niet dus) tegen.
die snelheid komt inderdaad door hoe het OS omgaat met resources. geen multitasking, om maar eens iets te noemen. de iPhone is een prima toestel, maar die snelheid komt tegelijk wel door de beperkingen van het apparaat.

en FYI, die "nieuwste HTC" kost over het algemeen minder dan een iPhone. idem een xperia, bijvoorbeeld. om dan maar even een eerljike vergelijking te maken.

nogmaals, ik vind het een prima toestel en OS, maar erger me nogmaals aan die totaal onevenredige verheerlijking van die iPhone...
het is geen verheerlijking,het is het ongeloof dat sommige mensen hebben, veel beweren dat op het oude windowsmobiel zogenaamd alles zo soepel draait. terwijl ze super veel moeten tweaken. het is leuke om te tweaken voor extra functionalieteiten. maar het is te belachelijk dat je moet tweaken om je mobiel uberhoud normaal aan de praat te houden/krijgen.
Waarom draait pasjans nog op de achtergrond als ik het gewoon heb afgesloten?????
Wat is er in mijn verhaal precies de verheerlijking? Dat een toestel goedkoper is heeft niets te maken met of het OS goed is. Je bedoelt te zeggen dat ik voor minder geld een snel toestel heb en dus WM alsnog goed is. Nee, vind ik dus niet, als WM zo goed was en snel op oudere hardware dan had je pas echt wat aan de snelheid van bijv. de Touch HD. En verder moeten we de gui ook niet vergeten, ik verheerlijk niets, ik heb kritiek op deze 2 punten van WM wat al jaren stil heeft gestaan qua ontwikkeling, ik ben echt niet de enige die dat ziet en ook al loopt WM bij jou goed en vindt je het plezierig werken (geloof ik meteen) dan kan je dat toch niet ontkennen? WM 7 is het eerste interessante wat ik heb gezien in jaaaaren bij WM.
@ vgroenenwold
je hebt het tegen iceheart neem ik aan?
Hij zegt nergens dat hij vind dat dat de reden is, het huidige apperaat is gewoon goed, en kan nog steeds (na een jaar) meekomen met 'de top'.

(Zelf vind ik dat de iPhone nog steeds op de top staat, maar dat is een mening).
De iPhone/iPod touch heeft dan ook een fatsoenlijke browser. Heb daarnaast nog een Omnia met Windows Mobile met IE en Opera. Ik vind dat echt een drama om mee te browsen. Vooral als pagina's niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel internet. Safari gaat daar een STUK beter mee om en produceerd een normaal beeld.
Zelf heb ik IE Mobile kunnen vergelijken met Mobile Safari. Die eerste is gewoon echt een drama. Kan absoluut niet omgaan met frames/menuutjes.

Na een etentje wilde ik aan een vriend laten zien hoe makkelijk dat mobiele internet was. Gingen we op mijn telefoon telebankieren, zodat hij zijn bijdrage direct aan mij kon overmaken. Ik geloof dat het uiteindelijk op neerkwam dat we op een vierkante millimeter alle gegevens gingen invullen met constant scrollen. (Maar het werkte wel.)

Hoeveel absolute bezoekers heeft bvb. Tweakers.net op zijn site? Want 50% van bijna niets is natuurlijk een stuk minder indrukwekkend.
Daarom had opera ook zo groot marktaandeel die doen het vergelijkbaar als safari maar dan op ongeveer alle andere toestellen...
Oef.. nee.. Opera maakt er ongeveer net zo'n rotzooi van als IE op mijn Omnia. Safari is echt 10x beter.
Geen idee welke Opera versie je hebt. Die standaard met de Omnia werd meegeleverd is iig erg oud. Nieuwe Opera Mobile geeft bij mij alles altijd perfect weer (inclusief Flash, beat that Safari ;-).
Die vergelijking gaat volgens mij niet helemaal 100% op omdat all het verkeer van Opera via de Opera proxy servers loopt omdat dan vervolgens de website bij jouw weer te geven. Ik kan mij voorstellen dat flash wordt omgezet voordatie bij jouw terecht komt.


Safari doet all het werkt zelf en loopt niet via een dergelijke proxy.

Ik weet niet of het bovenstaande nog steeds voor alle versies (jouw versie??) van Opera op gaat, maar dat heb wik wel eens gelezen. De privacy groeperingen waaren er niet zo heel erg blij mee..

Ries
Safari doet all het werkt zelf en loopt niet via een dergelijke proxy.
Dat is niet helemaal waar. Daar zit een (vreselijk brakke/trage) proxy van t-mobile tussen.
die proxy regelt toch alleen je snelheid die rendert niet de webpagina's voor je. (ja dit is een beetje krom en kort door de bocht)

overigens maakt het toch niet uit hoe maar dat het uiteindelijk mooi te zien is op je device... Ik kan geen flash zien met safari mobile.
Er zal wel eens verandering in komen eens Firefox overal op veel toestellen (Apple, Nokia, HTC, SE, ...) te intalleren is, niet ?
Het is steeds een dilema denk ik om een "light" versie te maken. Wat houdt je er in en wat zwier je er uit...? Flash support ? ftp support ? (ik noem er maar een paar)

Ik vindt de mobiele safari in de iPhone niet slecht (vrij goed eigenlijk) maar er zijn ook zaken waar hij het ferm lastig mee heeft hoor:
vb. Bekijk die afbeelding van die grafiek maar eens op je iPhone. Zelfs over Wifi kruipt de safari browser letterlijk op zijn knieŽn in dit soort situaties (bij mij althans).
Vermoedelijk zal het wel weer wat beter worden bij de nieuwe versie van iPhone OS 3.0
Maar tot zo ver is het afwachten...
Er zal wel eens verandering in komen eens Firefox overal op veel toestellen
Omdat er de naam Firefox op plakt? En zo snel zullen gewone consumenten ook niet een alternatieve browser gaan installeren op hun telefoon, dus zal Firefox deals moeten maken met telefoon makers of providers, maar dat doet Opera Software al langere tijd (met succes), dus zal Firefox ook iets moeten bieden wat Opera Mini en/of Mobile niet doet. En dan zit je in het geval van de iPhone nog met Apple, want Opera Mini werkt intussen ook al langere tijd op de iPhone, maar die mag Opera niet uitbrengen/in de app store plaatsen, omdat het concurreert met Safari.
Bekijk die afbeelding van die grafiek maar eens op je iPhone.
Dat het over 3G niet zo snel is lijkt me geen verrassing, voor de rest is het natuurlijk de vraag of de wifi verbinding zo langzaam is/verwerkt word, of dat echt Safari mank loopt waardoor het langzaam gaat.

edit:
Niet safari zetten waar Firefox hoort te staan...

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 3 juni 2009 13:44]

Ik vind het persoonlijk niet leuk surfen op mijn iphone . Om eens iets op te zoeken gaat het nog juist .

Ergste wat ik vind is safari, crasht om de haperklap, cached niks (en door kreupele multitasking is dat erg) ondersteund weinig (flash ed)

Daarvoor was ik een acer PDA gewoon met opera erop en dat werkte vele malen beter, ik hoop echt dat apple ooit hun belachelijke restrcities op apps opheft en gewoon opera mobile browser ook toelaat.
Gejailbraked? Hier crashed Safari sinds de laatste update werkelijk nooit.

En erg weinig ondersteuning in de browser? Het enige wat je op kon noemen is flash. Maar voor html, css & javascript heeft hij uitmuntende ondersteuning, waar geen enkele andere browser tegenop kan.

En de flash op opera mobile, dat is flash lite ofzo, dus dat draait nog steeds 3x niets.
Maar voor html, css & javascript heeft hij uitmuntende ondersteuning, waar geen enkele andere browser tegenop kan.
Opera Mobile en Opera Mini gebruiken (indirect in het geval van Mini) exact dezelfde engine als Opera Desktop, dus ik zou niet zomaar roepen dat Safari Mobile de beste ondersteuning heeft voor HTML, CSS en javascript (ik ga ook niet zeggen dat Opera de beste ondersteuning ervoor heeft, denk dat Opera en Webkit ongeveer op een lijn zitten, en ik weet niet of de Webkit versie in Safari Mobile "kreupel" is)
Opera Mini krijgt een 'server' geparste informatie door van de Opera servers +- een jaar geleden (toen ik het nog gebruikte) was er o.a geen ondersteuning voor ajax, en volgens mij zijn veel JS functionaliteiten (zoals bijvoorbeeld het uitklappen hier van de 'berichten moderatie') e.d niet beschikbaar in mini.
Ergste wat ik vind is safari, crasht om de haperklap
Voor versie 2.2 crashte Safari bij mij ook dagelijks, maar nu zijn crashes een zeldzaamheid.
cached niks
Dat een mobile browser niet (agressief) cached lijkt me gezien de beperke resources niet meer dan logisch.
(en door kreupele multitasking is dat erg)
Nu ben je me even kwijt!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 3 juni 2009 13:51]

Als het echt zo erg is als je schetst op jouw iPhone, dan denk ik niet dat je deze cijfers krijgt voor het surfen via de iPhone. Men zou allang gefrustreerd zijn geraakt. Mooie van deze cijfers is juist dat al die argumenten van "het is brak", "wat moet ik nu met multitouch", etc. weggevaagd worden. Men gebruikt de iPhone juist vanwege de functionaliteit die deze heeft.
Als het echt zo erg is als je schetst op jouw iPhone, dan denk ik niet dat je deze cijfers krijgt voor het surfen via de iPhone. Men zou allang gefrustreerd zijn geraakt. Mooie van deze cijfers is juist dat al die argumenten van "het is brak", "wat moet ik nu met multitouch", etc. weggevaagd worden. Men gebruikt de iPhone juist vanwege de functionaliteit die deze heeft.
Niet helemaal met je eens. Mensen surfen ook om het surfen, zelfs al is het Brak als je met een telefoon zit stap je ook niet zomaar over. Daarnaast is de Apple verkocht met een Internet abbo, dus mensen maken daar gebruik van.

Surfen op Apple, WMobile, Gnome is gewoon klote, ik heb zelf geen voorkeur, maar omdat Internet onderweg zo verdomde handig is doe ik het. En tel ik mee in de statistieken. En zo zijn er meer. Zelf heb ik een HTC, ben ik tevreden, nee. Heb een iPhone mogen ervaren, net zo klote, maar we doen het er mee. Symbian is gewoon helemaal klote, maar wel een paar jaar mee op Internet gezeten.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 3 juni 2009 14:01]

Uiteraard is surfen op een laptop veel fijner, granted. Maar ik moet wel zeggen dat ik dankzij dat super-gevoelige touchscreen en simpelweg een uitstekende browser, de iPhone veel sneller even pak en wat check dan menig andere telefoon die ik heb gehad. Dat zijn net de kritieke punten, even snel wat checken, even lichtjes door pagina's browsen met de vinger, ipv pennetje pakken, drukken, nog een keer drukken want het werd niet geregistreerd, surfen op een browser die niet alles goed laat zien... dit laatste scenario zorgt ervoor dat men de volgende keer er eerst eens rustig bij gaat zitten en de keer daarop het gewoon maar overslaat om het op de laptop te bekijken.
toch geef ik persoonlijk de voorkeur aan apps specifiek voor een bepaalde site zoals voor sommige kranten bestaan. bijvoorbeeld de app voor het financieel dagblad en wall street journal.

daar krijg je de informatie in makkelijk leesbare brokken aangeboden en het leest lekker weg als kolommen in een krant.

voor browsen op een klein formaat is safari absoluut een topper qua bediening en gebruiksgemak. maar met een browser hoe goed ook ben je toch tijd kwijt met navigatie van een full web site op een klein schermpje.

trouwens waar blijft de tweakers.net iphone app :9

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 3 juni 2009 14:48]

Niet zo heel erg bijzonder aangezien het abonnement van T-Mobile incl. internet is.. dus dan gaan mensen sneller internetten als ze even niets te doen hebben! ;)
Mja, bij de meeste smartphones krijg je tegenwoordig een abbonement met Internet, dus dat zal niet alleen de reden zijn. :)
Voor zover ik weet is de Iphone de enige Smartphone die niet zonder mobiel internet te krijgen is.
Maar dan nog, als mensen geen interesse zouden hebben in het gebruik ervan, dan waren de cijfers niet zo opmerkelijk geweest. Bovendien kan je de iPhone, met wat meer moeite, simlock vrij krijgen en is de boel zonder Internet te gebruiken als je dat wilt.
Dat is via de tweakers pov, als je het bekijkt vanuit de gemiddelde mode-bewuste tiener gaat het zo. Iedereen heeft iPhone -> dus ik ook -> dus ik betaal xx,xx euro p.m. -> daar zit internet bij (verplicht want ik ben te lui om hem sim-only te halen) -> nu ik dat internet toch heb kan ik het beter maar ook gebruiken!
De modebewuste tiener koopt de goedkopere Samsung Omnia's en alles wat een touchscreen heeft, omdat dat in is. Niet perse de iPhone, want die is nog steeds heel wat prijziger qua abbonnement. Bovendien kan je bij die goedkopere mobieltjes ook prima extra onbeperkt Internet kopen en toch zie je die niet in de grafiek terug...

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 juni 2009 20:58]

Onzin, ik had op me HTC van 4 jaar terug al internet.
Ja maar bij je iphone van t-mobile krijg je het erbij of je het wil of niet... 4 jaar geleden stond jij 100% zeker voor een keuze. ;) Zelfde geld voor de G1 die heeft volgens mij ook verplicht internet bij je abbo.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 juni 2009 11:30]

Ja maar je moet eens proberen surfen op de manier dat dit bij de iPhone gaat.
HTC denkt dat hun gebruikerinterface evengoed is als die van de iPhone.
Het gaat toch vooral om het gebruiksgemak denk ik. Zeer veel telefoons hebben wel mobiel internet, maar die kunnen de meeste pagina's niet (goed) of in zijn geheel weergeven. Dat komt door de capaciteit dan wel de kleine schermen die vooral op oudere telefoons zitten. Overigens denk ik ook dat de iPhone vooral gekocht wordt om alles wat je er mee kunt behalve bellen, dat is mooi mee genomen, maar voor de meesten waarschijnlijk niet het hoofddoel om een iPhone te kopen.