Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Ubisoft heeft, aan de vooravond van de GamesCom, Silent Hunter 5 aangekondigd. De WWII-onderzeebootgame speelt zich af in de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. De game zal naar verwachting in 2010 op de markt komen.

Net als de twee laatste titels in de Silent Hunter-reeks wordt de game ontwikkeld door Ubisofts ontwikkelstudio in Roemenië. Nieuw in de game is onder meer de mogelijkheid om als U-boot-kapitein in first person door het binnenste van het schip te wandelen en met de bemanning te communiceren. Ook wil Ubisoft meer verhaal in het spel brengen.

Terwijl zijn voorganger, Silent Hunter: Wolves of the Pacific, nog de Stille Oceaan als strijdtoneel had, is Ubisoft voor Silent Hunter 5 weer teruggekeerd naar de Atlantische Oceaan, maar kan ook de strijd in de Middellandse Zee van dichtbij worden meegemaakt.

Ubisoft rust Silent Hunter 5 uit met een nieuwe grafische interface, waarmee ook beginnende zeerobben de game gemakkelijk kunnen oppikken. Doorgewinterde Silent Hunter-spelers kunnen zich echter uitleven in de expert-modus, die de gamer de volledige controle over de U-boot geeft. Verder is de grafische engine opgepoetst en is de game voorzien van een dynamische campagne. Dit laatste betekent dat acties van de gamer het verloop van de campagne beïnvloeden.

Ubisoft heeft aangekondigd dat Silent Hunter 5 begin 2010 zal worden uitgebracht. De game dook al eerder op in het lijstje van komende simulatiegames op de website Subsim, maar toen werd nog het laatste kwartaal van dit jaar als waarschijnlijke releaseperiode aangehouden. Ubisoft heeft de officiële website al online gezet.

Ubisoft Silent Hunter 5 Ubisoft Silent Hunter 5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Jammer dat subs nooit echt in andere games zijn geintregeerd en altijd als een aparte game word neergezet. Heb wel eens sub games gespeeld maar er zit weinig actie in, behalve dat je goed je controls moet kennen wil je een hit maken. Als het als onderdeel in de Battlefield serie zou zitten zou het het spel wat complter maken en kun je dan ook verder uitwerken met konvooien voor bevoorading "bewaken" met destroyers. Als aparte game zonder aantrekkelijke missie's of de mogelijkhied hebben om te kiezen tussen een sub of een destroyer blijf ik weing te bieden hebben :)
Jammer dat subs nooit echt in andere games zijn geintregeerd en altijd als een aparte game word neergezet.
Mwah, zijn ook games geweest die een subsim hadden geintegreerd zoals bijvoorbeeld Codename: ICEMAN van Sierra (1989).
silent hunter II icm destroyer command.

Het probleem daarvan was, dat beide spelen niet echt leuk zijn.. teveel gescript.

Silent hunter III icm de Grey Wolves eXpansion is naar mijn idee even memorabel als AoD
Als je ook met andere eenheden wil spelen, maar nog steeds rond het thema duikboten is SCS Dangerous Waters misschien een tip.
Daar kan je ook met heli, een vliegtuig of een fregat op duikboten jagen... :)
In Battlestations: Pacific zitten een paar gedeeltes met duikboten! Zelf een paar missies waar je enkel een duikboot bestuurd.

Misschien dat je deze game gemist hebt, maar het zit er zeker in. Trouwens een erg leuke en afwisselende game. Niet te makkelijk en niet te moeilijk, met objectives die je niet hoeft te halen maar waar je wel dingen mee kunt unlocken.

[Reactie gewijzigd door Plato112 op 19 augustus 2009 02:45]

Is er eigelijk een gemakkelijk modern duikboot spel? Iets a la dangerous waters maar dan eenvoudiger? :)
Daar ben ik nou ook al tijden naar op zoek. "Vroeger" (10 jaar terug) was er zo'n spel (in mijn beleving), speelde zich af tijdens WOII, waarbij je als de dood was voor de cruisers/torpedojagers met hun sonar en diepzeebommen. Misschien is mijn nostalgie en romantizering, maar ik heb sindsdien geen normale duikbootgame mee gezien..
Silent Service van Sid Meier natuurlijk http://www.lemon64.com/?m...s/details.php%3FID%3D3100 Wel even je C64 afstoffen!
Ja .. Silent Hunter ..
Daar heb ik wat uurtjes achter gezeten ;-)
Die zijn er ook heel weinig, omdat het zo'n niche markt is, er is heel weinig belangstelling voor. Dat geld sowieso voor simulatiegames in zijn algemeenheid. Helaas moet het tegenwoordig bijna allemaal snelle actie zijn, en dat past niet goed bij dit type game. De (afaik) enige serie die nog in ontwikkeling is, is de hier besproken Silent Hunter serie.

De meest recente (afaik) subsim die niet uit die serie komt is volgens mij Dangerous Waters uit 2005.

Vroeger waren er idd wel meer, o.a. hele bekende en in die tijd vrij populaire namen als 688 Attack Sub, of zijn opvolger 688I Hunter/Killer. Of een semi-klassieker als SSN-21 Seawolf natuurlijk, ook een leuk spel (voor die tijd).
Het is niet weinig belangstelling, echter meer, de hoeveelheid modelling die het gaat kosten om het uberhaupt realistisch te maken.

Je maakt niet zomaar een goed lijkend model van een vrachtschip en om dan nog maar niet te spreken over allerlei oorlogschepen.
Moderne oorlogschepen zijn stukken makkelijker te modelleren dan de oude slagschepen. Vroeger zat alles volgepropt met kannonnen, FLAK, en rare uitstekels voor vuurgeleiding e.d. En het aantal types wat ook verschrikkelijk groot.. Een

Tegenwoordig zijn de schepen veel simpeler, en zit het meest onderhuids. De oudere geleidewapen fregatten hebben dan nog een paar afvuurinstallaties voor SM2's. Zaken als Sea-Sparrow, Exocet, Sub/As-rock e.d. zit al in makkelijk te modelleren vierkante buizen. Bij de modernste typens is alles zelfs vertical-launch, en dan zie je gewoon een plat dek.

De Missouri is een ramp om te modelleren. Een moderne Aegis is doodeenvoudig.
Voor modellers met enige ervaring valt dat best mee.. het enige wat ik me kan voorstellen is om de hull-vorm van zo'n boot goed te krijgen.. maar ook dat kun je meten met schaalmodellen en/of zien op tekeningen... de aankleding van zo'n schip kun je doen met reeds bestaande modellen.. 1x zo'n setje objecten maken en dan de rest van de mesh aankleden nadat je de hullshape hebt gemaakt (en natuurlijk de interne decks die je ziet na schade)
Dan heb je zeker geen Silent Hunter-games gespeeld?

SH3 is af en toe ademstokkend, zo spannend kan het zijn als je stil onder water moet blijven, al zigzaggend om de dieptebommen te ontwijken.

Daar zit imho ook de magie van de SH-games, het claustrofobische moment dat je naar de sonar luistert en hoopt dat de ping zich langzaam van je af verwijdert.....
Wolfpack ?? Daar heb ik veel tijd in gestoken, maar dat was nog in de 286 tijd....
Silent Hunter III en Silent Hunter IV
Met moderne duikboten bedoelt hij waarschijnlijk atoomonderzeërs itt door diesel aangedreven WW2 subs. En volgens mij is daar geen recent spel van verschenen. Zeker geen 'eenvoudig' spel.
Ik vond duikboot gedeelte van Codename Iceman wel vermakelijk. Mijn woordenschat engels was alleen nog niet optimaal dus ging veel dood :p Met een walkthrough is het duikboot gedeelte makkelijk though :p
Battlefield 1942 heeft ook subs!
vroeger had je nog wolfpack :-) ook geweldig echt old skool diveboating
Van Novalogic ja. Die heb ik ook heel wat uren gespeeld. Prachtig spel was dat ook met alleen maar bewegende pixels in een grote brei. Die heb ik ooit met Armored Fist en Commanche in 1 pack. Dat is echt heel lang geleden zeg.
Over Commanche gesproken...

Komt er daar nog wel een vervolg op?

Zowieso mis ik wel de Helicopter simulaties.
Commance was echt een toffe.
Lijkt wel of ik naar een trailer van de film "Das Boot" zit te kijken. (Jammer dat de stemmen niet Duits zijn.) Op zich lijkt me dit wel een leuke game in potentie.
De stemmen kan je in het spel wel op duits zetten. Of dit kon je toch tenminste in SH3, dus ik vermoed dat het in SH5 ook wel zal kunnen.
Ik heb in mijn leven al honderden games gespeeld. Van de C64, tot de nieuwste PC games, en tientallen op consoles, maar een duikboot spel lijkt me nou echt helemaal niets.

Deze game, waarin je continu op een onderzeeër zit, kan toch maar een hele kleine doelgroep aanspreken??
Heb je het al geprobeerd?
Zelf vind ik dat duikbootspellen je véél meer "voldoening" geven als je er in slaagt een vijandelijk schip te doen zinken, dan je ooit kunt krijgen in een FPS.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat een über-niche genre als de duikbootsim wel levend wordt gehouden door sommige developers (lees: vooral ubisoft met Silent Hunter), maar dat de serieuze militaire (moderne) flightsim zo goed als dood is.

Waar is de goede oude tijd gebleven dat er sims uitkwamen zoals die van Janes (F-15, F/A18, Longbow 2 _/-\o_, USAF), Falcon 4.0, F22 etc.? Ook al brachten ze Longbow 2 (pleeeease) en/of F-15 opnieuw uit, maar dan compleet gemoderniseerd om gebruik te kunnen maken van de huidige technologie, dan nog zou ik een blij mens zijn.

Om ff ontopic te komen: Silent Hunter is cool....huis donker. alles vastgetaped en plastic roerstaafjes gebruiken in de koffie om maar geen herrie te maken..... :9


Hier een leuk artikel genaamd where have all the sims gone? op Techreport

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 18 augustus 2009 18:07]

Probleem voor die flight sims is imo dat je ofwel een halve cockpit moet nabouwen wat nogal duur is, of je leert massa's toetsencombinaties uit je hoofd wat niet meer natuurlijk speelt.
Meeste gamers zijn bij flight sims gestopt toen je meer dan 100toetsen moest beginnen leren om op easy te kunnen spelen. Zag je ook aan de markt dat ze meer arcade begonnen te maken zoals Novalogic's F22 lightening 3 en comance 4.
Mooi spel moet ik zeggen(En mooie titel :+ )
Ik ben erg benieuwd hoe de sfeer in het spel is, bij de vorige delen was die wel goed.
In mijn herinnering kon in eerdere delen ook in first person door het schip gewandeld worden. Alleen interactie met de bemanning was er misschien niet, maar binnen het schip was het leukst om te varen aangezien je dan het echte binnen gevoel had.
Heb deel 3 helemaal grijs gespeeld. Deel 4 is ook erg gaaf :D
Voor de personen die niet kunnen wachten tot het spel uit is. Er is op sourceforge een spel te vinden die hetzelfde nastreeft.

De link naar Danger from deep

Het is wel een alpha versie, maar geeft weinig problemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True