Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Ubisoft kondigt woensdag het real-time strategiespel Ruse aan. De game moet zich onderscheiden door de nieuwe Iriszoom-engine en door gameplay-elementen die inspelen op het misleiden van de tegenstander.

De nieuwe real-time strategietitel Ruse wordt aangekondigd op de Game Developers Conference in San Francisco. Het spel wordt ontwikkeld door Eugen Systems, dat eerder Act of War: Direct Action maakte. Het spel zal verschijnen voor de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc. De release zal plaatsvinden in het komende fiscale jaar, dat voor Ubisoft loopt van 1 april 2009 tot 31 maart 2010. In welk kwartaal het spel zal verschijnen is evenwel niet bekendgemaakt.

Ruse maakt gebruik van de nieuwe Iriszoom-engine. Deze engine moet zorgen voor een vloeiende en snelle overgang tussen camerastandpunten. Zo moet er snel kunnen worden geschakeld tussen een overzicht van het totale slagveld en een camerastandpunt waarbij de speler boven op de actie zit, aldus Ubisoft. Ruse onderscheidt zich volgens de uitgever ook van andere real-time strategiespellen door het feit dat misleiding een belangrijke rol speelt. Spelers kunnen hun tegenstander op het verkeerde been zetten en zo de overwinning in de virtuele oorlog naar zich toe trekken. Over hoe dit in zijn werk gaat, wordt echter nog niets gemeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Gamespot heeft er een exclusieve soort van preview van:
http://gdc.gamespot.com/story/6206612/
Daar staat veel meer info in dan in het hele artikel hier.

Het wordt geen real time strategy, maar turnbased met real time tactics.
Niks nieuws eigenlijk, dat doen spellen als de Total War reeks ook al.
Ik lees net in die first impression van gamespot dat het healen van je units automatisch gaat en je niks daar voor hoeft te doen.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 25 maart 2009 12:38]

"Ik lees net in die first impression van gamespot dat het healen van je units automatisch gaat en je niks daar voor hoeft te doen"

Dat meen je toch niet? Moeten ze nu elk genre vereenvoudigen dat elke noob kan winnen? Straks maken ze nog een RTS waarvan de eenheden automatisch dekking zoeken of waarin je het traject van de kogels manueel kan bijsturen... :(
Tja console games voor de grote massa die het graag simpel wil. Het valt ook altijd erg op de "pc" als laatste genoemd wordt in het rijtje ps3, xbox360, pc. Zegt al genoeg over waar de focus ligt.
Waarom zijn console-games simpeler? Omdat een toetsenbord meer knoppen heeft? Een game is te simpel als je hem binnen een paar dagen uitspeelt. Welke dingen automatisch gaan en welke niet heeft helemaal niets te maken met het niveau van het spel. Meestal zijn het juist de ervaren spelers die het best gebruik weten te maken van dat soort dingen. Kijk naar Frozen Throne wat ik (ja nog steeds) wel eens doe. De meeste noobs weten niet hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van functies als groeperen, rallypoints, patrouilleren e.d. Ook het automatisch healen wat de mages doen is in het begin vrij tricky, maar als je het eenmaal door hebt ben je een veel sterkere speler.

Overigens wel opvallend dat er telkens geroepen wordt dat de pc-game van het toneel gaat verdwijnen terwijl telkens ook weer voor de pc ontwikkeld wordt. Volgens mij lukt het kartelvormen in de gamewereld gewoon niet goed. Als de concurrenten stiekem toch voor de pc ontwikkelen moet je daar als gamehuis bijna noodgedwongen aan meedoen. De pc is nou eenmaal technisch superieur aan wat voor consolekast dan ook. Zeker nu het verschil tussen een TV-scherm en een computerscherm telkens kleiner wordt.

[Reactie gewijzigd door blorf op 25 maart 2009 17:16]

Is dit dan het eerste spel wat gespeeld kan worden op de tafel van microsoft (http://www.microsoft.com/surface/)?

Als dit zo is zou het misschien het nieuwe Arcade game worden in Casino's of in speelhallen. Je zou dit ongeveer kunnen zien als : http://www.youtube.com/watch?v=jUw9BJS06NI .
Dit spel doet mij denken aan de Atlantikwall die de Duitsers in de Tweede wereldoorlog hebben gebouwd ter voorkoming van de invasie.

Het lijkt mij best een leuk gameconcept dat je als verdediger met beperkte middelen een muur moet bouwen met versperringen op het stand (mijnen, tankmuren) kazermatten met kanonnen, radarposten, enz.

En dat je tegenstander met beperkte middelen het land op moet zien te komen (binnen een betaalde tijd) met behulp van vliegtuigen, boten, parachutisten, enz.

Het spel kan dan uit twee fasen bestaan.
1. Verdediger kan zijn versperringen bouwen en de aanvaller moet het land in kaart brengen en gegevens verzamelen waar hij het beste aan land kan gaan.
2. Het tweede deel is wat we zien in het filmpje, het aanvallen en verdedigen met troepen en kanonnen. Je troepen op strategische punten achterhouden en inzetten wanneer het je nodig lijkt.

Hoop dat er ook nog iets in komt van een dag en nacht effect. Dat zou dan nog effect kunnen hebben hoe snel je troepen die in het land zijn gedropt worden ontdekt.

[Reactie gewijzigd door KillerDream op 25 maart 2009 12:02]

Deze game lijkt me inderdaad ook erg mooi. Er wordt op korte termijn meer door Ubisoft bekend gemaakt dus ik hoop dat een en ander dan duidelijk wordt. De trailer ziet er veelbelovend uit, maar hebben we dat niet vaker gezien bij trailers?

Wat ik met afvraag is waar RUSE voor staat, de titel is namelijk volgens vele site R.U.S.E., en niet Ruse zoals in de titel staat. Het lijkt mij dat dit een afkorting is.

Wellicht dat vanmiddag (als de deuren in San Francisco geopend worden) er meer bekend zal zijn.
RUSE

Woordenboek:
- zelfstandig naamwoord
Betekenis:
list
uitvlucht
kunstgreep
kneep
slimmigheid
foefje
Kan nog steeds een afkorting zijn, er zijn wel meer afkortingen die een positieve associatie opwekken met een woord.
sweet... leuk gebruik van zo'n tabletop.. maar wil dit nou zeggen dat bij de ontwikkeling van de game ook rekening word gehouden met een multitouch interface?

[Reactie gewijzigd door cappie op 25 maart 2009 10:54]

Ik denk dat dit wil zeggen dat een strategy game heel erg veel weg heeft van bordspellen als schaken, dammen en zeeslag. Vind dat ze dit iig erg mooi uitbeelden.
Games worden vaak op 1 grote hoop gegooit dat het allemaal maar zou gaan om shooters, sims en racegames. Er zijn vele oudere mensen die zich eens zouden moeten verdiepen in RTS games, welke strategisch soms nog zoveel verder gaan dan schaken (nee geen ra3).
Maar misschien ook dat ze het 'supcom'-aspect willen laten zien met volledig inzoomen en uitzoomen.
voor de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc. Ik hoop niet dat dit ook de volgorde van prioriteit is, rts en console vind ik nogsteeds erg raar en je ziet helaas dat sommige spellen er nu op aangepast worden (lees versimpeld).
Het doet me een beetje denken aan Red Alert 1 waar je al fake-buildings super goedkoop kon bouwen. Daarmee leidde je dan ook de tegenstander mee af.

Dat principe kun je nu natuurlijk gewoon weer toepassen... maak 100 super goedkope flut fake bemanningsvoertuigen en doe er 1 tussen met je commando oid. Mijn punt is denk ik wel duidelijk. Ik heb het altijd gemist in andere spellen, de fake-buildings... gaf mij een leuke, makkelijke spelelement.
Fake buildings? Ik denk dat je verder moet kijken dan dat, ik zit er persoonlijk niet zo op te wachten en het draagt niet echt bij aan realiteit.
Bij supcom heb je o.a.:
- Stealth
- Cloak
- Valse radar sightings (ooo shit er komt een dikke vloot aan, blijkt allemaal heel erg mee te vallen)
Maar ik ben blij dat dit soort tactieken worden aangekondigd, winnen door een verassingseffect en sluwheid is altijd lekkerder dan winnen d.m.v. goede recource-management (met bijbehorende hordes aan units).
Deze engine moet zorgen voor een vloeiende en snelle overgang tussen camerastandpunten. Zo moet er snel kunnen worden geschakeld tussen een overzicht van het totale slagveld en een camerastandpunt waarbij de speler boven op de actie zit, aldus Ubisoft.
Beetje het idee van Supreme Commander? Daar vond ik het snel in en uitzoomen ideaal, heb je ook geen minimap weer nodig waardoor je je kunt concentreren op het slagveld zelf. Ook was er een latere versie waar je tegelijk een close-up had op je normale scherm en een overzicht op je tweede. Niet dat ik dat ooit kon uitproberen (ivm gebrek aan 2e scherm, donaties zijn welkom :+ ), maar het idee is zeker goed.
Deze trailer is echt leuk gemaakt, maar laat helemaal niks over het spel zien, behalve een stukje stijl en sfeer. het lijkt een beetje op zeeslag de sequel....
Maar het word voor de reguliere consles en pc gemaakt en geshowed op een table....
We zien het wel als er meer te zien word.

off topic :
als je met 2 schermen supcom kunt spelen moet je dit zeker doen.
Supcom met 2 schermen is niet alleen een minimap, maar je kunt ook op 2 plekken volledig in / uitzoomen.
Dit geeft echt een heel kek gevoel ( heb dit bij een vriend kunnen proberen, 2 maal 17 inch en de resolutie enzo best hoog goed speelbaar..... heel gaaf. ( helaas kan mijn putertje dit niet aan )
Tja aan te raden, ik zou er niet speciaal een scherm voor bij kopen. Ik heb zelf 2 schermen (voor werk dan) en speel graag supcom, maar dat tweede scherm vind ik niet veel toevoegen, vrijwel altijd speel ik volledig uitgezoomd en speel dus eigenlijk alleen maar op 1 scherm. Het enige moment waarop dat 2e scherm goed uitkomt is wanneer je aan het bouwen bent en je graag wilt weten wanneer iets af is (dan laat je scherm 2 ingezoomd staan daarop).
Vindt de trailer er goed uitzien, maar ik wacht wel op de eerste in game screenshot voor ik mijn conclusies hierover trek ;)
Wat de trailer nu precies van het spel laat zien is me nog niet duidelijk (al komt de misleiding wel leuk naar voren), wachten op de volgende dan maar?
Wel is het een erg mooi gemaakte trailer met een manier van spelen die ik in de toekomst ook wel zou willen :)
Wat de trailer van het spel laat zien is dat het een WW2-era RTS wordt. Verder inderdaad helemaal niets.

Of WW2 een goeie keus is valt te betwijfelen natuurlijk met de overvloed aan WW2-games van de afgelopen jaren, maar we zullen zien hoe en of dit aan gaat slaan.
Nou het laat juist heel veel zien behalve het spel zelf. Zie bovenstaande reactie van mij.
Het feit dat er zo weinig van de game wordt getoond doet mij alleszins geloven dat er veel gebakken lucht in zit. It's all about perception, maar dat heeft niet op mij gewerkt.
het ziet er meer uit alsof ze een slecht potje poker spelen vind ik. Het ziet er wel heel leuk uit maar no way dat dat zo gespeeld kan worden. lijkt me ook erg saai zo van bovenaf.
En waar bouw je, hoe kan je je leger opbouwen, enz enz.
Vrij onduidelijke trailer qua info maar het idee is wel leuk.
zeer goed bedachte trailer ja, alleen word er niet echt veel duidelijk.
maar ja, het is nog vroeg natuurlijk

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True