Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Ruse wordt de eerste game met ondersteuning voor de multitouch-technologie in Windows 7, claimt uitgever Ubisoft. De realtime strategy game zal in het eerste kwartaal van 2010 verschijnen voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3.

De realtime strategy game Ruse zal ondersteuning aan boord hebben voor multitouch-functionaliteit in Windows 7. Dit heeft uitgever Ubisoft in een persbericht bekendgemaakt. Met de technologie kunnen strategische beslissingen in het spel worden doorgevoerd door het scherm aan te raken. Bovendien kunnen op die manier de units in de game aangestuurd worden. Uiteraard is een monitor met multitouch-ondersteuning wel een vereiste.

Ruse moet in het eerste kwartaal van 2010 uitkomen en de pc-versie is een van de eerste titels die daadwerkelijk ondersteuning moeten gaan bieden voor de multitouch-technologie van Windows 7, Windows Touch genaamd. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft werd donderdag officieel gelanceerd en wordt over het algemeen beter ontvangen dan voorganger Vista tijdens zijn release.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Heb 2 opmerkingen:

1) hoelang kun je met je handen slingeren, zolang monitor niet plat neergelegd kan worden zullen je schouders heel snel RSI pijntjes gaan afgeven. (wat weer niet leuk is indien je tegen iemand speelt die tegen over je zit)

2) De GUI is niet echt goed te noemen, met gaat er vanuit dat je je vingers net zo gaat gebruiken als een muis, maar dat is dus niet zo. Met je vingers zul je in een multitouch omgeving juist minder vaak willen gebruiken. Dus GUI moet op vervolgstappen anticiperen.

Een goed voorbeeld is in laatste scene waarin hij op vliegtuig "clickt" en daarna nog een handeling doet. Kennelijk is dat nodig om vliegtuig te volgen naar het doel.

Terwijl vanuit multitouch gedachte hij eigenlijk maar 3 dingen hoeft te doen.

1) click vliegtuig
2) click doel
3) click vliegtuig in lucht als je vlucht wilt volgen

Standaard Camera Zoom opties, wil je specifiek inzoomen/pan/tilt zijn dan optionele handelingen, maar niet noodzakelijk.
Hmmmm... Table-top RTS! Had ik het hier gister niet ergens over? Hoewel Ruse er wel geinig uitziet, hoop ik stiekem STIEKEM STIEKEM dat Starcraft II en Supreme Commander II ook deze support krijgen.

De monitoren beginnen nu ook bij bosjes te komen, en de meerprijs is eigenlijk klein genoeg om het niet te laten. Kunnen we een T.Net review van multitouch monitoren verwachten onder W7?

Jammer eigenlijk, dat mijn Samsung 226 nog niet zo oud is. Ik word hier warm voor!
Ik wacht dan toch wel op een 30" die ook netjes vlak te leggen is op z'n ruggetje.
Als ze onder de 30 graden gelegd kunnen worden dan zie ik zo'n scherm nog wel zitten voor RTS spellen maar anders snap ik niet waarom je langdurig gebruik zou willen maken van een touchscreen. Ik moet er niet aan denken dat je de hele tijd tegen een sterk hellend of zelfs verticaal vlak moet gaan zitten schuiven met je vingers.

Tot het zo ver is blijf ik wel gewoon met muis en ramplank gamen.
Errug gaaf! Dus dat filmpje, dat we elke keer bij nieuwe Ruse informatie in het nieuws zagen hier op Tweakers, is dus gedeeltelijk nog realiteit ook!
nieuws: Ubisoft kondigt real-time strategygame Ruse aan

Ik zou er bijna een nieuw scherm voor gaan aanschaffen.

Misschien dat een tweaker in het forum een mod van een tafel kan maken waarin een 21,5" touchscreen wordt verwerkt? ;)

edit: linkje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door latislos op 23 oktober 2009 17:34]

Zou het ook mogelijk zijn 2 USB muisjes aan te sluiten, op de een of andere manier een cijfertje aan elke cursor toe te voegen, en dan op deze manier ''multitouch'' te gebruiken? Weet niet of het praktisch is, maar moet toch mogelijk zijn lijkt me zo als je de cursors uit elkaar kunt houden. :)
Daar zat ik ook al aan te denken.... en dat zou best handig zijn. Dan kan je toch enigszinds multitouch functies gebruiken zonder een fancy scherm of een touchpad. ;)
haha, multi-mouse ondersteuning, ik zou er maar snel een patent op nemen, mss wordt het wel iets !
Ik ben benieuwd hoe de touch besturing in RUSE presteert tegen de muis en toetsenbord. Bij RTS games worden namelijk altijd allemaal commands gebruikt waardoor acties versneld worden.
Wouw, ziet er erg gaaf uit, maar een tafel kan handig zijn, want zo recht voor je. Krijg je zere armen van na een aantal uurtjes gamen :).
Over die 'weinig' touchscreen schermen. Dit zal vanzelf wel groeien als dit ook groeit, iemand moet de eerste zijn, fabrikanten of game/software ontwikkelaars ;)
Ja best wel cool. Misschien dat ze niet muli-touch scherm zouden maken, maar gewoon een heel groot multi-touchpad (extra hardware met usb ofzo?), net zoals macbooksmulti-touchpads hebben (geen fanboygepraat hierover graag..).

Lijkt me toch wel heel cool, zonder toetsenbord RTS'en!
Ik blijf het geil vinden dat multitouch. Het enige minpuntje is de ergonomie. Je kunt niet op een normale manier kijken of werken op zo'n scherm.

Het enige waar ik op hoop is dat ze touchscreens met de 21:9 verhouding gaan maken. Hier heeft philips ook al schermen van en dan word het super breed. Dan krijg je tenminste een echt touch toetsenbord en kun je het scherm ook gebruiken voor games als deze.

Dit verpliht je meteen ook tot een extra fatsoenlijk scherm dat wel verticaal staat kopen. Hierdoor is de ergonomie ook stukken beter.
Lijkt me erg gaaf alleen zal het geen hit worden omdat bijna niemand touchscreen heeft?
Het is niet verplicht om 't touch gedeelte te gebruiken hè? Dat is gewoon extra. Net als die game voor de PS3 (Tom Clancy's Endwar toch?) die volledig met spraak bestuurd kan worden, maar ook zonder microfoontje gewoon met de controller werkt.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 23 oktober 2009 17:23]

Dat spel is ook voor de Xbox, misschien ook wel voor de PC?
is er ook voor de PC ja, werkt best goed en je kan met / zonder of beiden kiezen ;-)
Het spel biedt ondersteuning. D.w.z. dat het niet noodzakelijk is om het spel te spelen.
Maar ook dat duurt niet lang meer:
nieuws: Ook HP brengt multitouch-monitor uit

Voor 299 dollar brengt HP een 21.5" multitouch monitor op de markt ;)
Idd, Dell had ook al een betaalbaar scherm van 400 euro.

Maar ik vraag me af of deze monitoren ook al goed werken?
Ubisoft moet tevens hun marketing aanpassen. Het zal het eerste 3rd party multi-touch spel worden.

Windows 7 Touch Pack van Microsoft is namelijk verkrijgbaar en bevat:

Microsoft Rebound, wat een moderne multi-touch versie van Pong is.

Normaal zijn er 4 vingers nodig om het spel te spelen. Op het screenshot kan je de forcefield paddles zien die beide spelers gebruiken. De paddles hebben de 2 punten die ieder met een vinger bedient worden, die zowel uit elkaar als naar elkaar toe kunnen bewogen. Als ze te ver uit elkaar staan, dan verdwijnt de blauwe straalverbinding en kan de 'pong bal' niet meer worden weerkaartst. Heb het spel gespeelt op een multitouch tablet op de Windows 7 Developer conference, en het is zeer verslavend.

Het zijn vooral tablets en de Microsft surface tafels die baat hebben bij Multi-Touch spelletjes, omdat het spel dan plat gespeelt kan worden met meerdere spelers. Eventueel een notebook, omdat je vaak het scherm genoeg kan kantelen om hetzelfde effect als een tablet te verkrijgen.
Geil :P
Nu nog 3D schermen :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True