×

Ruse

Door , 91 reacties

Inhoud

Na de Gamescom van vorig jaar schreven we over Ruse dat het om een strategiespel gaat dat afrekent met traditionele oorlogsspellogica. In Ruse maakt de afmeting van een leger minder uit dan de plannen die de speler ermee heeft, en de snelheid van je clicks speelt een minder grote rol dan je tactisch vermogen. Onlangs kregen we in Parijs de kans het spel op verschillende platformen te spelen, en daarbij werd die eerder aangehaalde diepgang nogmaals bevestigd.

Getest op: pc, Xbox 360, PlayStation

Ruse verschijnt op drie platformen en laat zich op vier manieren besturen. Dat heeft alles te maken met de ondersteuning van multitouch-beeldschermen, waardoor je Ruse letterlijk met je handen kunt besturen. Daarnaast is het spel natuurlijk met muis en toetsenbord te spelen en is er voor de consoles een besturingssysteem op basis van de controllers ontwikkeld. De vierde besturingsoptie is exclusief voor de PlayStation 3 in elkaar gestoken; Ruse ondersteunt PlayStation Move en dat brengt uiteraard net even andere controls met zich mee.

*Joe Sheridan

Voor welke versie je ook kiest, inhoudelijk verandert Ruse natuurlijk niet. Het spel speelt zich volledig af op het Europese strijdtoneel van de Tweede Wereldoorlog, en in de hoofdmodus van Ruse neemt de speler de rol aan van Joe Sheridan, een commandant aan de kant van de Geallieerden. Sheridan werkt zich op in rang, wordt kolonel en is, als de oorlog zijn laatste winter bereikt, zelfs generaal. Hoewel dat voor de gameplay niet uitmaakt, speelt het wel een rol tussen de missies door. Ruse wordt namelijk sterker door een verhaal voortgestuwd dan je aanvankelijk zou verwachten.

Het verhaal draait dus om Sheridan, die in een constante interne strijd is verwikkeld met Wetherby, een rivaliserende officier in het Geallieerde leger. Samen staan zij in verschillende landen tegenover de legers van generaal Von Richter. Deze Duitse commandant is vervuld van arrogantie, maar het is wel een man van eer. De machtsstrijd tussen Sheridan en Wetherby en de trucs en streken van Von Richter vormen de rode draad in het spel, en ze geven af en toe een extra dimensie aan de missies.

*Nuts!

Met de historische accuraatheid van Ruse zit het wel goed. Wie bijvoorbeeld bekend is met de gebeurtenissen rond de Slag om Bastenaken zal het woord 'Nuts!' zeker kennen. De Duitse commandant generaal Von Lüttwitz zond een telegram naar de in Bastenaken ingesloten Amerikanen met het bevel zich over te geven. Generaal McAuliffe, bevelhebber van de Amerikanen, liet een telegram terugzenden met slechts het woord 'Nuts!' als antwoord. Deze 'conversatie' is in Ruse opgenomen met een wat vrije interpretatie. Tijdens een ontmoeting tussen Sheridan en Von Richter neemt Sheridan het legendarische woord in de mond.

*