×

R.U.S.E.

Door , 54 reacties

Van Afrika naar Duitsland

"Het eerste slachtoffer van oorlog is de waarheid", kopt het doosje van Ubisofts strategiegame R.U.S.E. Het spel gaat over de Tweede Wereldoorlog en neemt de speler mee langs alle belangrijke slagvelden in Afrika en Europa, maar draait voornamelijk om het voor de gek houden van de vijand. Het economische systeem is simpel, de units overzichtelijk: je zult meer nodig hebben om de vijand in zijn hemd te zetten.

Getest op: Xbox 360, pc
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

De titel slaat direct op het belangrijkste aspect van de gameplay, want het Engelse woord 'ruse' betekent 'list'. Ruse, zoals we het spel verder zullen noemen, is dan ook ontworpen om de speler het gebruik van deze listen eigen te maken. De singleplayer draait om de jonge commandant Sheridan, die bezig is om in het Amerikaanse leger carrière te maken met zijn onverschrokken instelling en tactische vermogens. Hij treft in de Duitse generaal Von Richter echter een waardige tegenstander, die als geen ander weet om te gaan met de vele trucs die Ruse de speler meegeeft.

Wanneer je een volledig ontwikkelde spelmap vol units, gebouwen en vijanden ziet en de lijst van tien Ruses voor je neus krijgt, maakt dat een overweldigende indruk. De game neemt dan ook de tijd de speler alle facetten van het spel stapje voor stapje aan te leren, en het is zeker aan te raden de Campaign door te spelen voordat je de andere spelmodi van Ruse uitprobeert.

*Belangrijke podia

Die campagne begint in Afrika, alwaar Sheridan nog maar een klein legertje onder zijn hoede heeft, maar toch een cruciale rol speelt in de strijd die er uiteindelijk voor zorgt dat Rommels Afrikakorps zich naar Europa terugtrekt. Het verhaal verplaatst zich daarna naar Italië, om via Normandië, Nederland en België in Duitsland terecht te komen.

Het is voor liefhebbers van Tweede Wereldoorlogverhalen leuk dat Ruse alle belangrijke podia aandoet; Sheridan - overigens een fictief personage - is betrokken bij onder meer D-Day, Operation Market Garden en de Slag om de Ardennen. Het verhaal is verder vooral een middel om de missies op een logische manier aan elkaar te binden. De personages zijn aardig, maar niet meer dan dat, en de voice-acting laat af en toe flink te wensen over.

*