Gamescom: preview Ruse

Project X

Ubisoft heeft een strategische game op stapel staan die lang door het leven ging als Project X. Die werktitel dekt de lading echter verrassend goed, want in Ruse draait het vooral om het verhullen van je plannen. Wie goed speelt, kan de perfecte verrassingsaanval uitvoeren op zijn tegenstander.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

In Ruse stap je in de schoenen van Joe Sheridan, een majoor in het Amerikaanse leger tijdens WOII die zijn troepen moet leiden van de woestijnen van Noord-Afrika, via Italië, Frankrijk en Nederland, naar het hart van het Derde Rijk. Je strijdt dus met eenheden die, hoewel vijftig jaar oud, toch overbekend zijn. Je beschikt over, en vecht tegen dezelfde tanks en vliegtuigen die je in andere WOII-strategiegames ongetwijfeld al bent tegengekomen. Wat dat betreft brengt Ruse niets nieuws, maar wel nieuw en origineel is de manier waarop je aanval en verdediging kunt verhullen.

*Zoom

In Ruse kun je, zoals vaker in rts-games, moeiteloos in en- uitzoomen. Dat is ook het voornaamste kenmerk van Iriszoom, de engine die ontwikkelaar Eugen Systems gebruikt heeft. Mocht je willen, dan kun je gebouwen en eenheden van heel dichtbij bekijken. Dat is echter nog niet zo bijzonder, hoewel opvalt dat het landschap in Ruse een stuk levendiger en afwisselender is dan in bijvoorbeeld Supreme Commander. Bijzonder wordt het wel als je uitzoomt, want als je de camera maar ver genoeg naar boven trekt, zie op een gegeven moment een kamer opdoemen, om de rand van de driedimensionale kaart heen. Je staat dus als legerleider niet op het slagveld, maar in de War Room van het Amerikaanse leger, om de tactiek uit te stippelen waarmee je de vijand gaat verslaan.

*Zones

Het meest opvallende is dat de kaart verdeeld is in zones, en op die zones kun je de effecten loslaten waar het in Ruse om draait. Zo kun je de eenheden in een zone voor korte tijd camoufleren, of juist uitzoeken welke bewegingen vijandelijke troepen in een zone uitvoeren. Uiteraard kun je dergelijke trucs maar in beperkte mate toepassen. Daar komt ook de titel van het spel vandaan: Ruse betekent zoveel als list, slimmigheid.

Video (Ruse_Trailer01.flv)

R.U.S.E. Review van 8 september 2010
Ruse Video van 27 augustus 2010