Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

De ATI FirePro V8750 is AMD's nieuwe topkaart voor toepassing in 3d-werkstations, waarop bijvoorbeeld cad-applicaties draaien. De V8750 heeft 800 shaderprocessors en 2GB gddr5-geheugen aan boord. AMD kondigde tevens CrossFire Pro aan.

De ATI FirePro V8750 is AMD's nieuwe vlaggenschip voor professionele 3d-werkstations, waarmee de kaart de FirePro V8700 opvolgt. De hardware van de V8750 lijkt veel op die van de HD 4870. Zo heeft de gpu 800 shaderprocessors, die door middel van een 256bit-geheugenbus met het gddr5-geheugen zijn verbonden. Het grote verschil met de HD 4870 zit hem in de drivers: de kaart is bedoeld voor gebruik met programmatuur voor engineering, bijvoorbeeld Autodesk 3ds Max, voor het ontwerpen van grafische content en voor wetenschappelijke modellering - en niet voor gaming. De FirePro V8750 en de FirePro V8700 verschillen onderling alleen in de hoeveelheid geheugen: de videokaarten hebben respectievelijk 2GB en 1GB gddr5-geheugen aan boord. De V8750 beschikt over twee DisplayPort-uitgangen en één dvi-uitgang.

Mocht één FirePro nog niet volstaan, dan is er vanaf nu ook de mogelijkheid om twee FirePro-videokaarten in CrossFire-modus te gebruiken. AMD gaat de CrossFire-mogelijkheid ook beschikbaar stellen voor de FirePro V5700, de FirePro V7750 en de FirePro V8700. Goedkoop is de kaart niet: de ATI FirePro V8750 krijgt een adviesprijs van 1799 dollar.

ATI FirePro V8750

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Deze V8750 firepro is wel een goede inkomsten bron voor ATI. Het is een kaart die niet op het volume gericht is maar op de ¨professionele beeld bewerking en de driver support is veruit beter dan die van de normale kaarten. Het is welliswaar zo goed als de zelfde kaart want hardware matig is het een klein beetje verbeterde radeon 4870. Maar kwa bios is en drivers is het een hele andere kaart die zijn reken kracht op een heel andere wijze benut. Voor als nog is deze kaart niet duur te noemen in vergelijking met de quadro serie van Nvidia want de quadro FX5800 kost je ruim $6666,- http://www.nvidia.com/obj...sults_ci.html?id=QDFX5800
Maar kwa bios is en drivers is het een hele andere kaart die zijn reken kracht op een heel andere wijze benut.
Zou je dat verder willen uitleggen want volgens mij klopt dat niet.

De rekenkracht van deze kaart ligt gewoon vast in de hardware. Shaderhardware, memory structuur etc. En die is gewoon gelijk aan de 4870.

Ik zou wel eens willen horen hoe die driver dan moet zorgen dat die kaart zijn rekenkracht ineens op een totaal andere wijze benut.
De FirePro V8750 en de FirePro V8700 verschillen onderling alleen in de hoeveelheid geheugen
Dit is niet het enige verschil. Het gddr5 geheugen is bij de V8750 nog 50MHz sneller en de bandwidth is nog iets hoger.
bron: http://hothardware.com/Ar...orkstation-Graphics-Card/

[Reactie gewijzigd door EotT op 28 juli 2009 19:54]

De support vind ik persoonlijk weinig meerwaarde hebben. Op het werk hadden we een probleem met het regeneren van autocad tekeningen na het sluiten van de block editor. Antwoord autdesk: It is as designed.
Nu weet ik wel dat dit niet zozeer aan Nvidia ligt, zo hoog hebben we het ook weer niet gezocht, maar het toont wel weer aan dat er nog steeds een wisselwerking tussen soft en hardware fabrikant moet zijn.
En de extra stabiliteit valt ook geen pijl op te trekken. Ik heb nog nooit een kapotte geforce of radeon gehad, inmiddels al 2 quadro's versleten in 2 jaar tijd.

Kudo's voor Dell die toch de kaarten binnen een dag hebben vervangen.
jawadde, is dit de standaard prijs voor zo een beeld kaarten?

Edit: Zou je geen 4870 met deze driver kunnen gebruiken?

[Reactie gewijzigd door leeuwtjeuh1986 op 28 juli 2009 19:36]

Hier een aardige thread op the Area (forum van Autodesk) over Geforce vs. Quadro. Hetzelfde geldt in principe voor Radeon vs. FirePro.

En natuurlijk kun je die drivers niet zonder meer gebruiken met een Radeon, anders zou AMD/ATI de marktpositie van de FirePro meteen af kunnen schrijven. Er waren ooit natuurlijk wel de beroemde opties om een Geforce te (soft)modden naar een Quadro, maar met AMD/ATI is dat voor zover ik weet nooit aan de orde geweest.
De R300 van ATi (radeon 9700 etc.) waren nog wel te modden naar een FireGL, maar echt noemenswaardig verschil zat er overigens niet in. Ook is het niet waar dat op deze kaarten niet te gamen zou zijn. Immers hebben ze prima capaciteit om dit te kunnen. Het zal echter nooit sneller zijn dan de vergelijkbare consumenten variant (in dit geval een 4870 oid).

Het modden van kaartjes is overigens alleen leuk voor ons tweakertjes etc. die ook wat experimenteren met grafische applicaties waar dit nuttig kan zijn. Ik heb alleen zelf nog nooit echt signifikant grote verschillen waargenomen tussen een professionele kaart en een consumer kaart kwa prestaties, de prijs zit em gewoon in de support en de markt waarvoor het bedoelt is. In die branche zijn zulke prijzen doodnormaal, ze zouden wel gek zijn om er maar 200 euro voor te vragen, ookal snappen wij wel dat de kaart wezenlijk niet echt zo anders is.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 29 juli 2009 10:47]

Edit: Zou je geen 4870 met deze driver kunnen gebruiken?
Ja is mogelijk, als je dit draadje leest kan je links vinden naar diverse soft mods voor verschillende ATi kaarten.

Kan je voor 100~150 euro een FirePro kaart hebben.

[Reactie gewijzigd door player-x op 28 juli 2009 20:35]

Niet helemaal. Want die softmod wordt natuurlijk niet ondersteund. En een FirePro koop je onder andere juist voor de garanties met betrekking tot de kwaliteit van de berekeningen en de weergave daarvan door de drivers. Een modded 4870 kan die garanties niet geven en is dus voor serieus gebruik geen alternatief.
Prijzen van de grootste concurrent:
http://tweakers.net/price...ield=prijs&orderSort=desc

Vroeger kon je idd een normale kaart pakken en deze met een firmware ombouwen tot een FireGL uitvoering. Tegenwoordig volgens mij niet meer. De vraag is echter als men dit sowieso wil. De kaarten zijn extra stabiel gemaakt, waarom neem je het risico om consumenten kaarten om te bouwen?

[Reactie gewijzigd door FireWood op 28 juli 2009 19:42]

Het risico? :D Je kan toch een een kleine 10 stuks 4870 kaarten met 2GB geheugen verknallen tot je aan dezelfde kosten zit :P

Ik heb overigens even een klein onderzoekje gedaan naar de mogelijkheden, het is met de huidige generatie kaarten nog steeds goed mogelijk om er een fireGL kaart van te maken.
Because of the similarities between FireGL and Radeon cards, some users soft-mod their Radeon cards by using third-party software or automated scripts accompanied with a modified FireGL driver patch, to enable FireGL capabilities for their hardware, effectively getting a cheaper, equivalent, FireGL cards, often with better OpenGL capabilities, but usually half of the amount of video memory. Some variants can also be soft-modded to a FireStream stream processor. Since the 2007 series, high-end and ultra-end FireGL products (based on the R600 architecture) have officially implemented stream processing, which the Radeon line of video cards, although present in hardware, does not officially support.
Verder begrijp ik dat er ook verschil zit in het verbruik van de kaarten, FirePro kaarten trekken blijkbaar een hoop meer uit het stopcontact dan Radeon kaarten. Er zullen vast wel Tweakers zijn die het je beter uit kunnen leggen, dit is wat ik zo even bij elkaar had gelezen op een aantal forums en wiki.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 28 juli 2009 19:58]

Maar in een zakelijke omgeving wil je niet dat je computers stilliggen omdat de grafische kaart weer stuk is. Extra betrouwbaarheid is dus zeker wel gewenst, en daar moet gewoon betaald voor worden. Mogelijk krijgt men ook meer ondersteuning vanuit de fabrikant.
Nee kost ook zo veel tijd om een kaart om te bouwen als deze al stuk gaat (want dat komt zo goed als niet voor, hooguit dat ie doa is oftewel dat ie het nooit gedaan heeft) ik denk dat je hooguit 10 minuten bezig bent, dus 2/6de (1x van de werknemer en 1x van een werknemer die ook maar een beetje verstand heeft van computers) van het uurloon van een persoon.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2009 08:10]

10 minuten? Dus jij denkt dat op 10 minuten
- de juiste persoon gecontacteerd is
- deze al zijn ander werk laat vallen
- ter plaatsten is
- het probleem gevonden heeft
- de juiste vervangende hardware gevonden heeft
- de hardware geïnstalleerd geeft (computer open, hardware eruit, andere hardware erin, computer terug dicht)

yeah right, dan heb ik het nog niet over het werk dat verloren is, je kan nog zo veel backups ed. maken, als die persoon een uur geleden pas zijn werk opgeslagen heeft, is die een uur werk kwijt. En ik denk niet dat de meeste bedrijven gewoon hardware op overschot hebben, dat kost veel te veel geld. Dus indien stuk => bestellen.

ander voorbeeldje: bepaald proces duurt ongeveer een dag (zware grafische render bv) een half uur voor het einde laat de hardware het afweten. Dag werk kwijt.
Ik ben nu al een tijdje niet meer mee met echt zwaar netwerkrenderen, maar vroeger had ik enkele PC'tjes met daarop 3D studio R3 "slave-mode" (voor de MAX uit was, dat was dus zo ongeveer in 1996). Elke slaaf dumpte elke x minuten een TGA in een bepaalde map, die je dan mirrort naar een andere netwerklocatie. Zwaarst mogelijke crash = machine dood = 3 minuten tijdverlies en 1/n van je capaciteit weg.

Ik heb in een bureau gewerkt waar de secretaresses totaal over-the-top workstations hadden, gewoon als spare hardware. Machine dood, secretaresse kan voort tikken op toestel van 4 jaar oud. In de vier jaar dat ik er was is dat slechts één of twee keer gebeurd maar je mag het nutteloos zitten niksen van een ingenieur inschatten op 500 à 1000 euro per dag.
Je hebt geen idee van de kosten van een gemiddelde storing die iemand verhinderd te werken.
Het gaat dan al snel over honderden euro's
true, maar met de hedendaagse kwaliteit van hardware kun je natuurlijk wel een bepaald risico nemen. - zeker de wat kleinere bedrijfjes die slechts 10 grafische workstations hebben. en eigenlijk het geld niet hebben voor van dit soort kaarten.

het is niet ideaal maar zeker niet onhaalbaar.
Het is niet zozeer de hardware, het is meer de support en de garantie op het product.
Waarom zou je zo'n kaart om willen bouwen? De meeste workstations waarin een kaart als deze van toe passing zou zijn zou in de professionele branche zijn. (even de zeer fanatieke hobbyisten achterwegen gelaten) Deze workstations kosten al bakken met geld, laat staan de licenties die ze gebruiken voor hun tekenapplicaties.

Als er bijvoorbeeld complicaties optreden met een programma van Autodesk en je vertelt de helpdesk dat je op een gemodificeerde 4870 draait, zal je weinig service van hun krijgen. Deze kaarten zijn ook 'goed gekeurd' door deze softwarefabrikanten en daar betaal je extra voor.
Ik heb wel het gevoel dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Het lijkt me sterk dat deze kaarten daadwerkelijk zoveel kosten, zelfs als je de extra service meetelt.
Ik heb wel het gevoel dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Het lijkt me sterk dat deze kaarten daadwerkelijk zoveel kosten, zelfs als je de extra service meetelt
De werkelijke kosten van zo'n kaart zijn vrijwel identiek als de kosten voor een 4870. De hardware is immers vrijwel identiek.

De extra prijs die je betaald is dat er een stel programmeurs speciaal aan het werk zijn voor de drivers voor CAD software.
Het is maar een kleine markt en dat betekent dat de kosten van die programmeurs over een klein aantal kaarten uitgesmeerd worden en dat je dus flink extra betaald.

Daarnaast speelt natuurlijk mee dat bedrijven sneller geld uitgeven dan particulieren. Dus voor een deel betaal je dat ook. De winst marge op deze kaarten is ongetwijfeld hoger dan een 4870. Als ik kijk naar andere hardware die alleen aan bedrijven geleverd kan worden, dan verdubbelen ze vaak de prijs.

Het zou me bij deze kaart niet verbazen als je 200 a 300 euro betaald voor de kaart. (wat meer dan de introductieprijs van de 4870), 700 euro betaald voor de speciale drivers. En 800 euro omdat het een kaart voor bedrijven is. (extra winstmarge)
Als er bijvoorbeeld complicaties optreden met een programma van Autodesk en je vertelt de helpdesk dat je op een gemodificeerde 4870 draait, zal je weinig service van hun krijgen.
Ja, mooie wereld is het. Koop je software van 3000,-. Betaal je 1500,- extra omdat je Europeaan bent. Betaal je 500,- per jaar extra omdat de verschillende versies niet goed samenwerken en ze altijd alleen de laatste versie verkopen. En als er een probleem is vragen ze eerst om 1500,- extra naar een partner over te maken voor drivers die het probleem toch niet oplossen. Commercieel is het zeker, maar problemen met de genoemde software ligt zelden of nooit aan de grafische kaart of de drivers. Eerder aan slecht ontworpen software.

[Reactie gewijzigd door jvo op 28 juli 2009 22:56]

Ik heb vaker gehad dat minder legale versies van niet nader genoemde torrent sites sneller, stabieler en makkelijker installeren en functioneren dan de versie die gekocht is met licenties e.d.

Vind het trouwens onzin om als je een licentie hebt aangeschaft dan geen aangepaste distributie te mogen gebruiken. (En daarbij bedoel ik dat de software hetzelfde blijft dus de helpdesk heeft niks te zeuren over niet-ondersteunde versies.. - als er instellingen gemaakt kunnen worden klagen ze daar ook niet over)
Andere drivers en firmware. En support voor de drivers als een app niet goed werkt.

Die Fire GL's zijn goedkoop pak er maar eens een Quadro van nVidia bij. Zit je dik in de 2000 dollar.

Met deze kaarten kun je niet zo goed gamen. En de HD4870 is niet snel in CAD. In het verleden was het wel mogelijk om een ATi of nVidia om te flashen naar een FireGL of Quadro. En dan dus die drivers te gebruiken. Echter hoef je dan niet voor support aan te kloppen.

Maar ik vind het prijs verschil persoonlijk ook erg groot.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 28 juli 2009 19:46]

Even over gamen, zou die kaart wel geschikt zijn voor Microsoft Flight?
Nee je kunt geen HD 4870 gebruiken met dezelfde driver als deze FirePro V8750. Want de driver is niet geschreven voor een HD 4870.
En het schrijven van een driver voor deze FirePro kaart kost tijd en geld en dat is ook een oorzaak waarom de prijs van deze kaart zoveel is.
Ook het aanwezig zijn van 2 Display Poorten verhoogt natuurlijk ook de kostprijs.
2 displayport uitgangen... Is het dan zo gebruikelijk dat er beeldschermen en aanverwanten worden aangesloten met displayport in die branche?

Ik ken er helemaal niets van, maar mijn beeldscherm slikt voorlopig enkel HDMI, VGA en DVI... Stel dat ik dit prijzig speelgoed zou willen aanschaffen voor een (dure) thuishobby, dan val ik meteen uit de boot?
(adapters/converters niet in rekening gebracht)

Of is HDMI echt not-done in het CAD-mileu?
Die hebben meestal geen standaard schermpjes staan van 500 euro. Denk dan eerder aan de 1500+ euro. Bv Eizo en Lacie.

Ik heb op mijn Dell 3008 ook al displayport zitten. Alleen me VGA kaart heeft het nog niet. Ik denk wel dat het de toekomst gaat worden.

Maar tijd zal het leren.
Ik denk wel dat het de toekomst gaat worden.
Ik dacht juist dat HDMI het een beetje 'gewonnen' had van DisplayPort.

Of is het zo dat er DisplayPorts op zitten omdat ATI in het consortium ervoor zit?
Of is HDMI echt not-done in het CAD-mileu?
Dat zou ik nou ook wel willen weten..
Displayport kan meer en is meer een computerstandaard. HDMI is meer voor tv ontwikkeld en is voornamelijk dvi + geluid en daar heb je met cad weinig aan :P
Geen leuke geluidjes terwijl je rendert? ;(
Dacht ik ook net aan.. Jammer /cry
zoals zegt alleen op TV's
en gelukkig maar want displayport is royaltie vrij... en dat kan je van hdmi nou niet echt zeggen.

en met een convertertje zijn ze redelijk makkelijk om te zetten.
De 3-pin DIN connector aan de rechterbovenkant van de backplate is voor Stereoscopisch beeld trouwens.

Dacht eerst dat het voor een externe voeding was, maar aangezien deze kaart 2x 6-pin PCI-Express aansluitingen heeft en met 154Watt maximaal verbruik niet echt buiten de limiet zit, ben ik gaan zoeken waar de aansluiting dan wel voor was.

Uiteindelijk dus gevonden. Meer informatie over de aansluiting kan je vinden op: http://www.stereo3d.com/vesa3.htm

Tijdens mijn zoektocht kwam ik tevens de volgende informatie tegen
  • Er kunnen maar 2 van de 3 beeld uitgangen (2x DisplayPort en 1x DVI) tegelijk gebruikt worden
  • CrossFireX wordt momenteel alleen ondersteund in Windows XP
  • De kaart presteert zeer goed t.o.v. het nVidia Quadro FX top model, maar wint het niet in alle benchmarks
Maar kan een hd 4890 met 1 gb gddr5 geheugen geen cad-applicaties draaien?
Het grote verschil met de HD 4870 zit hem in de drivers: de kaart is bedoeld voor gebruik met programmatuur voor engineering, bijvoorbeeld Autodesk 3ds Max, voor het ontwerpen van grafische content en voor wetenschappelijke modellering - en niet voor gaming.
Kan dus wel ,alleen gaat de GPU anders met de gegevens om, om het even iets anders te zeggen. De FIreGL reeks richt zich qua gegevens"handling" naar applicaties als CAD, waar de radeon reeks leunt naar "gewone" pc's met "gewone" applicaties (zoals games en dergelijke)

[Reactie gewijzigd door Kosty op 28 juli 2009 23:06]

Nu denk ik dat ik het eindelijk een beetje te begrijpen:
De firmware is niet een beetje anders / stabieler, hij is totaal anders om inderdaad efficienter om te gaan met het soort taken dat ie te doen krijgt. Dit zou dus een flink prestatieverschil kunnen geven voor de taken waar de firmware voor geoptimaliseerd is. Is dit ook zo en worden ze hiermee ook aangeprezen?
gddr3 != ddr3

DDR = ram geheugen http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3

GDDR = videokaart geheugen http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR3

Het is dus een heel ander 'soort' geheugen ;)

En GDDR5 is sneller dan GDDR3

[Reactie gewijzigd door DeluxZ op 28 juli 2009 22:52]

Is GDDR5 sneller dan DDR3?
De clue van het verhaal is dus dat je GDDR niet met DDr geheugen kunt vergelijken, omdat het ander geheugen is.... beetje appel met peren vergelijken zeg maar.
In dit geval niet veel sneller dan GDDR3 van nVidia.
Deze kaart heeft nl. een 256 bit geheugenbus, maar gddr5, terwijl nVidia's kaarten (bv gtx 275) een 448 bit geheugenbus heeft, maar dan wel gddr3 geheugen.
De gtx 285 heeft zelfs een 512 bit geheugenbus.
Nog even wachten op de (definitieve) specs van de GT300 reeks van nVidia, hopelijk heeft deze gddr5 over een 512 bit memorybus!
Dus jij komt de mensen hier nu vertellen dat GDDR en DDR het zelfde is? Als ik jouw was zou ik toch maar eens wat meer gaan lezen !!
Mea culpa, mea culpa, fout gelezen, dacht dat hij vroeg of gddr5 sneller was dan gddr3... :)