Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Garmin heeft kaartmateriaal teruggeroepen vanwege de aanwezigheid van een mogelijk gevaarlijke fout. De navigatiesoftware zou aan de stuurman verkeerde diepte-informatie kunnen voorschotelen, waardoor boten kunnen vastlopen.

Vastgelopen bootHet teruggeroepen kaartmateriaal betreft de 2009-versies van Garmins BlueChart g2 en g2 Vision. Deze kaarten zijn zowel op flashkaartjes als op cdroms verkocht in de periode tussen 8 april en 3 juni. De zeekaarten zouden onder andere voor de kustlijn van Zweden en Denemarken verkeerde diepte-informatie geven. Garmin sluit niet uit dat het probleem op meer plaatsen voorkomt en voelt zich daarom genoodzaakt om wereldwijd het kaartmateriaal terug te roepen.

Volgens Garmin is de fout te wijten aan een gewijzigd algoritme dat bepaalt hoe de diepte-informatie op een navigatie-apparaat gevisualiseerd moet worden. Door een bug zou het risico bestaan dat boten in ondiep water belanden en stranden, met mogelijk schade of zelfs gewonden tot gevolg. Volgens onbevestigde berichten zouden twee boten in de wateren rondom de Zweedse hoofdstad Stockholm door de fout zijn vastgelopen, maar gewonden vielen er niet, zo meldt ComputerWorld.

Garmin zal gebruikers van het foutieve kaartmateriaal kosteloos een correcte versie verstrekken zodra deze beschikbaar komt. In de tussentijd geeft het bedrijf de aanbeveling om de 2008-versies van de zeekaarten te blijven gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

waarom halen ze al het kaart materiaal terug als je dit makkelijk op zou kunnen lossen door een upgrade te doen via internet. De kaarten moeten toch eens in de zoveel tijd geupdate worden om zo de veranderingen in de zee/rivier bodem up to date te houden. dan houden de mensen n meer vertrouwen in je systeem n je hoeft niet van deze acties te organiseren.

als deze software niet geupdate word dan loop je tog steeds op dit soort problemen? of moet je elke maand (ik weet niet hoe snel bodems kunnen veranderen) een nieuw pakket kopen?
Ze halen het terug omdat op fysieke media foutieve informatie staat. Als iemand zo'n ceedeetje installeert dan moet je wel weten dat je eerst moet updaten. En op een boot is internet niet gelijk vanzelfsprekend.

Tevens wilden ze eerst nog eens goed kijken waar precies de fout optreedt, dus het kan nog wel enkele weken duren voor ze een goede fix gemaakt hebben. En ondertussen zitten de schippers met foutieve informatie... Dus om schadeclaims te voorkomen is het advies om de oude software te gebruiken voorlopig en de foutieve terug te sturen.
Ik denk dat ze het juist terug halen zodat niemand per ongeluk nog deze verkeerde versie kan gebruiken :)
Fouten kunnen ook optreden in papieren zeekaarten. Daar kan bovendien ook koffie overheen gaan, je kan ze kwijtraken, ze kunnen scheuren en ergens tussen vallen en het kan te donker en te nat en te onrustig en te druk aan boord van een schip zijn om er goed op te kijken. Papieren zeekaarten zijn fantastisch en veilig want daar is geen stroom voor nodig? Mis. Hoe kijk je 's nachts op een papieren kaart dan? Kaars aansteken beetje lastig aan boord van een slingerend schip.

Fouten in kaarten treden op bij zowel papieren als elektronische versies. Maar zoals bij een computer het probleem zich meestal 30cm achter de monitor bevindt, zo bevindt zich in de zeevaart het grootste gevaar zich meestal achter het roer.

Het plaatje van de grote zeetanker is overigens een beetje misleidend (en het bericht over 2 gestrande bootjes niet geverifieerd) - de grote vaart navigeert namelijk niet op een handheld gps met flashkaartjes van Garmin maar op dedicated hardware - stuurpalen die echt niet onder de 10.000 euro te krijgen zijn.
Kaarsje aansteken is lastig maar niet onmogelijk, zaklamp is een stuk eenvoudiger overigens. Zonder stroom je elektronische zeekaart bekijken onmogelijk. Een gescheurde zeekaart is erg vervelend maar daar kan je nog wel wat mee. Een elektronische zeekaart bekijken die defect is onmogelijk. Hierdoor zal een goede schipper altijd over een papieren zeekaart beschikken als deze niet een peperduur bijna failsafe systeem kan betalen die dus alleen op de beroepsvaart tegen komt. Hier een interessant stuk over het ontstaan van digitale zeekaarten.
Ooit al van een zaklamp gehoord? :)

Papieren zeekaarten kunnen uiteraard ook fouten bevatten, maar de kans is toch veel kleiner (toch voor officiele zeekaarten waarop de correcties regelmatig bijgeschreven/tekend worden). De kans op fouten is niet noodzakelijk kleiner vanwege het feit dat het papieren kaarten zijn, maar wel vanwege het belang dat aan de juistheid wordt gehecht.
In Frankrijk heb ik bijvoorbeeld veel meer vertrouwen in SHOM kaarten (op papier of elektronisch, dat maak niet uit) dan in kaarten van een andere bron (garmin, of zelfs navicarte voor papieren kaarten) die niet dezelfde verplichtingen heeft van betrouwbaarheid van kaarten...
Niet alle kaarten worden even goed bijgehouden hoor... Ik herinner me van de kaarten in de Middellandse Zee dat die deels op gegevens van begin 1900 waren dus niet alles staat op de goede plek ;)
(toch voor officiele zeekaarten waarop de correcties regelmatig bijgeschreven/tekend worden).
Mensen met de hand correcties laten aanbrengen is een behoorlijk foutgevoelige procedure.
waterkaarten zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar op plastic. Voor het geval dat je verwacht dat ze nat worden. Op een groot schip worden ze niet snel nat, droog genoeg daar boven in :)
Dit is nu eens een voorbeeld waarbij een bug weldegelijk levensbedreigend zou kunnen zijn. Een programmeerfout met verstrekkende gevolgen ...
Ja en nee, het laat misschien ook zien dat men zich tegenwoordig te veel laat sturen door alleen maar navigatiesoftware.

Zelf als zou de diepte verkeerd zijn aangegeven zou een dieptemeter op een boot ook in de gaten gehouden moeten worden.

Idem met navigatiesoftware voor je auto als er een bord verboden in te rijden staat en je navigatie zegt dat het wel mag moet jij toch goed op de borden letten. Navigatie apparatuur moet je altijd als ondersteunend zien je je mag er nooit 100% op vertrouwen.

Maar goed men roept het materiaal terug en op zich is dat een goede actie.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 5 juni 2009 16:01]

Blijkbaar nog niet zo vaak zelf gevaren bbob1970? Anders zou je wel beter weten....

Een dieptemeter kijkt i.h.a. alleen nog onderen, maar niet naar voren. Dat werkt dus alleen goed wanneer je een glooiende bodem hebt. Maar hij ziet absoluut geen steile wanden. Maar wanneer er bijvoorbeeld gebaggerd wordt, dan kunnen er plotsklaps grote verschillen ontstaan. Ik heb het twee keer gehad dat de dieptemeter constant 10 meter onder de kiel aangaf, en dan plotseling BANG, en je ligt stil. Ja... [d]daarna[/b] geeft de meter dan 0 meter aan... Daar wordt je dan niet vrolijk van. En als dan zelfs de reddingsdienst niet snapt hoe je daar in vredesnaam aan de grond kan komen... Dan was het dus niet zo duidelijk zichtbaar.

Met achteraf kennis op de kaart wel zichtbaar, maar op het water waren de boeien dusdanig onhandig neergezet, dat het volkomen onduidelijk was dat er een ondiepte lag. Een navigatie systeem had daar beter gewerkt dan op de boeien en de kaart vertrouwen...
Stomme vraag misschien (zeker) maar waarom richten ze die dieptemeter dan niet naar voren? Lijkt me vrij elementair... (en daarom ook waarschijnlijk een domme vraag ;) ).

Nee ik vaar niet, ben totaler water-noob.

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 5 juni 2009 20:12]

Door die meter naar voren te richten zal je foute waardes krijgen. er wordt namelijk gewoon een puls uitgezonden en de tijd die deze nodig heeft om terug te kaatsen geeft aan hoe diep het is.

Als je deze schuin naar voren richt dan zal je dus altijd een grotere waarde krijgen dan wanneer deze recht naar beneden gericht is. De enige juiste manier is dus naar beneden. De enige oplossing waar je wat aan hebt zou een sensor zijn die een meter voor de boeg zit. Dat dat echter weer andere problemen geeft hoef ik neem ik aan niet uit te leggen!
Ja.. ik snap natuurlijk wel dat het op die manier werkt en dat je geen diepte terugkrijgt. Maar er is wel sneller te meten of er een ondiep stuk aan komt, bijvoorbeeld met een drempelwaarde (het is simpel te berekenen wat dat zou moeten zijn als je de hoek van de sensor en de min. diepte van het schip kent).
De juiste benaming is echolood (met een dieptemeter kan je zien hoever je gezonken bent). Naar voren kijken geeft, naast wat k1n8fisher aangeeft, ook een probleem omdat er bepaalde lagen water zijn die kunnen storen en hoe schuiner je "kijkt" hoe meer last je ervan hebt. Hetzelfde met een rode zonsondergang, het licht moet door meer atmosfeer en zal daardoor eerder verstoord worden dan wanneer de zon loodrecht op jouw plekje aarde staat. Dat soort echoloden bestaan volgens mij wel, maar op het gemiddelde plezierjacht zal je dat soort apparatuur niet tegenkomen. Meer op Wiki
Waarom wordt niet op een laag punt aan de bodem van het schip (of een onderwater boei)de dieptemeter bevestigd maar dan 90 graden gedraaid. Dus als een soort parkeersensor kijk je horizontaal of er een klif is, dat icm met de dieptemeter en je bent van het probleem af?
Als je recht naar voren zou meten is de kleinste koerscorrectie al genoeg om je eigen signaal niet meer op te vangen. dan lijkt het alsof er niets is maar de werkelijkheid achterhaalt je dan op een zeer onplezierige wijze!
Een rif is vaak niet te ontwijken. Dan is boem ook echt ho!.
En die dingen zie je soms niet liggen, terwijl je er echt omheen moet.

Overigens kan een bord net zo goed fout zijn als je navigatie, alleen valt het bij navigatie vaak meer op. Hoe vaak staat er niet een bord omgedraaid, fout of is de situatie dusdanig verandert dat het nergens meer op slaat?
haha zoals hier in Oldenzaal
In een 30-wijk zijn ze een school aan het verbouwen, hebben ze een wegwerkers-bord er neergezet en een snelheids-bord: maximaal 50km/u 8)7
Zelf als zou de diepte verkeerd zijn aangegeven zou een dieptemeter op een boot ook in de gaten gehouden moeten worden.
Ehhh...dieptemeters moet je in de gaten houden, maar het is niet te doen om constant te kijken of je nog genoeg water onder de boot hebt. Een bord verboden in te rijden is van een andere categorie, dat zie je voor je neus. Je moet wel een aanleiding hebben om de boel goed te monitoren. Als je dicht aan de kust vaart bv.

Nou zal het op zee niet zo gauw in n keer van 20 naar 2 meter gaan, en op rivieren heb je (in Nederland iig) betonning die de vaargeul aangeeft. Blijft zaak om altijd op te letten natuurlijk, dat blijft zo. Je kunt eigenlijk vrij weinig over die zogenaamde incidenten zeggen zonder de details van de situatie te kennen. Er zijn ook gewoon hele onhandige mensen op het water. Hoe het in Zweden is, weet ik niet, maar hier is ondiep water vaak goed aangegeven, maar je moet wel weten hoe dat eruit ziet. Zat onhandige zondagvaarders die geen idee hebben en gewoon tussen 2 staken (die aangeven dat het <2m is) doorvaren en keihard vastlopen. Dat is dus dom.

Maar bij Garmin (en anderen) moet men zich realiseren dat die dingen ook aan boord komen bij mensen die voorheen dus gewoon met een Bosatlas het water op gaan (echt waar!) en geen goede (actuele) waterkaarten hebben, want die dingen zijn duur. Ze hebben geen idee waar ze zijn zonder gps, hebben geen idee van een koers uitzetten of weet ik wat. Voor die mensen is zo'n gps eigenlijk erg gevaarlijk, want als ie uitvalt zijn ze reddeloos verloren. Wat dat betreft is er een levensgroot verschil met mensen die een tomtom in de auto hebben, en zich niet bekommeren om de route. Niet iedereen hoeft een padvinder te zijn, maar in open water is iets anders. Dat kan gewoon gevaarlijk zijn.
Je moet hier wel bij bedenken dat deze spullen alleen door "gewone" mensen wordt gebruikt. Misschien een enkel klein vissers schip.

De grote vaart vaart bijna uitsluitend op papieren kaarten met idd als ondersteuning gecertificeerde kaarten op een console. Loodsen ect nog maar even daargelaten.
Je bedoeld het precies andersom ;)

Tegenwoordig is de elektronische zeekaart vrijwel overal doorgevoerd, en vaak zelfs gekoppeld aan de stuurautomaat en gyrokompas. Je geeft vooraf je waypoints in en je kan bijna met je ogen dicht gaan varen, dat ding doet alles zelf. Tuurlijk moet je uitkijken, vooral op drukke vaarwateren (ik noem de hier naast de deur gelegen Westerschelde).

Het is alleen bij wet verplicht dat je om de, als ik het me goed herinner, 20 minuten een positiebepaling doet op een papieren zeekaart. Het is voor mij al weer wat jaartjes geleden dat ik op de zeevaartschool zat, en ik mag helaas niet varen... de kennis begint dus wat af te nemen...

De kosten van een (1) setje officiele zeekaarten liggen extreem hoog, daarnaast heb je elke week veranderingen die je in de kaarten moet intekenen (de Notice to Mariners), dat gaat met elektronische kaarten een stuk sneller, vandaar ook de reden dat veel reders al heel snel zijn overgestapt op deze vorm van kaarten. Het is vanwege de eerdere verplichting dat de papieren zut nog aan boord is.

Overigens heb je wel gelijk mbt de gecertificeerde kaarten.
helemaal mee eens. misschien dat mensen me op tweakers hier als ketter beschouwen, maar ik vind dat mensen zich evengoed veel te veel blindstaren op computers. ook in de ontwerpers wereld zie je dat veel. Die dingen zijn nu eenmaal foutgevoelig en als er een fout gemaakt word word die honderden (en vaak wel veel meer) keren gekopieerd. Wat is er mis met analoge methodes waarbij je bijvoorbeeld een gegevens uitprint of kan kopen zoals bij de VFR-kaarten in de luchtvaart? En ja, als je gegevens niet goed zijn dan heb niets meer aan je kaart, maar dat is hier toch evengoed van toepassing?

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 5 juni 2009 17:24]

Het is een een fout in de data en geen bug in de software denk ik.
Wat begrijp je precies niet aan deze tekst?
Volgens Garmin is de fout te wijten aan een gewijzigd algoritme dat bepaalt hoe de diepte-informatie op een navigatie-apparaat gevisualiseerd moet worden. Door een bug zou het risico bestaan dat boten in ondiep water belanden en stranden, met mogelijk schade of zelfs gewonden tot gevolg.
Hier wordt toch duidelijk gesproken over een bug, en niet over data problemen.

Edit: Die bug kan dan overigens ook zitten in de software die Garmin zelf gebruikt om van hun ruwe data kaarten te maken voor de daadwerkelijke navigatieapparatuur. Daardoor kunnen de kaarten die je als consument krijgt fout zijn, terwijl de data van Garmin op zich correct is.

[Reactie gewijzigd door ATS op 5 juni 2009 17:02]

Dat is sowieso het risico met het automatiseren van zulke dingen.
In de auto houdt je alleen rekening met links, rechts en voor, hier moet je zelfs rekening houden met diepte.
En als je dan een zeekaart gaat digitaliseren, en dat gaat aanbieden, moet de kapitein van de boot er ook op kunnen vertrouwen, dat het systeem de diepte correct aanduid.

Maar goed dat Garmin het bijtijds aangeeft, en niet eerst de eerste 1.000 ongevallen gevallen gaat afwachten.
De navigatiesoftware zou aan de stuurman verkeerde diepte-informatie kunnen voorschotelen, waardoor boten kunnen vastlopen.
En
Boot of schip

Een boot is over het algemeen een vaartuig dat voor het plezier gebruikt wordt; een schip is een term voor de beroepsvaart. Leken zullen de woorden echter door elkaar gebruiken, tot ongenoegen van de echte schippers. De verschillen tussen een 'boot' en een 'schip' zijn dan ook vaak moeilijk aan te duiden, hoewel het duidelijk lijkt dat een roeiboot geen 'schip' is, wordt het anders met een onderzeeboot die altijd een 'boot' wordt genoemd. Toch wordt iemand die zijn zeilboot of motorboot een 'schip' noemt, vreemd aangekeken, zodat het verschil heel duidelijk wordt aangevoeld.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boten

Stelletje landrotten ! }> :P

[Reactie gewijzigd door Bl@ckbird op 5 juni 2009 16:36]

Worden dit soort systemen niet vooral gebruikt door pleziervaarders, waarmee het gebruik van "boot" dus volledig correct is? De foto gaat volgens mij over dat vrachtschip dat vorig jaar voor de Franse kust strandde, en dat had niets met de problemen van Garmin te maken, maar met een storm. Die foto kan dus niet als referentie gebruikt worden om te bepalen of we het over schepen of boten moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door ATS op 5 juni 2009 17:01]

Garmin is ook een leverancier van GPS systemen voor de beroepsvaart. Dus dit zou ook best op een supertanker kunnen zitten.
Een dieptemeter van een ehhh vaartuig is inderdaad iets anders dan bijvoorbeeld de hoogte meter van een vliegtuig in het gebruik. Een dieptemeter kan gebruikt worden om bijv. de te gebruiken hoeveelheid ankerketting te bepalen Van navigatiekaarten moet je 100% op aankunnen dus is het goed dat ze teruggehaald worden. Dat schip is inderdaad dat Hollandse schip dat in Frankrijk strandde en na weken pas weer los was.
Nou ik gebruik de dieptemeter ook gewoon om te weten hoeveel water er nog onder de kiel zit... en dat is niet alleen voorde ankerketting...
Garmin zal gebruikers van het foutieve kaartmateriaal kosteloos een correcte versie verstrekken zodra deze beschikbaar komt. In de tussentijd geeft het bedrijf de aanbeveling om de 2008-versies van de zeekaarten te blijven gebruiken.
Leuk als je al vol trots op het ruime sop zit met je Garmin. Terug sturen gaat dan erg moeilijk en het werken met kaarten van het jaar ervoor is ook niet echt aan te raden. Veel boeien zullen zijn verlegd en zandgronden verplaatsen zich ook constant. Zo zie je maar weer dat je altijd ook de recente zeekaarten en getijdentabellen bij je zal moeten hebben en de berichten voor zeevaarders in de gaten moet houden. De GPS kan alleen gezien worden als een handig hulpmiddel.
Ik hoop maar dat iedereen die zo'n Garmin heeft gekocht er tijdig achter komt dat de informatie die de software verstrekt niet altijd hoeft te kloppen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True