Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Submitter: -The_Mask-

Advanced Micro Devices heeft de Athlon II X2 250 en de Phenom II X2 550 ge´ntroduceerd. Het gaat om de eerste door AMD op 45nm geproduceerde dualcore-processors en de chips draaien op respectievelijk 3,0GHz en 3,1GHz.

AMD Athlon II X2Chipontwerper AMD heeft twee nieuwe dualcores geïntroduceerd: een model in zijn Athlon II-lijn van budget-cpu's en een chip in de Phenom II-lijn. AMD riep de Athlon II-lijn in leven om aan te geven dat het om een nieuwe generatie Athlon-cpu's gaat. De Athlon II X2 250 is dan ook de eerste dualcore die het bedrijf produceert op een 45nm-procedé. Het betreft een cpu met AM3-schoeisel die op 3,0GHz tikt. De cpu heeft 2MB L2-cache maar geen L3-cache. Vergeleken met de vorige generatie van Athlon-cpu's werd de tdp teruggebracht van 95W naar 65W. De hypertransport-bussnelheid werd omhooggekrikt van 1800MHz naar 2000MHz. De cpu heeft bij afname van 1000 stuks een prijs van 87 dollar.

AMD Phenom II X2De tweede cpu die AMD heeft geïntroduceerd is de Phenom II X2 550, die tevens in een AM3-socket geprikt kan worden. Deze cpu is een zogenaamde Black Edition, wat inhoudt dat de multiplier vrijelijk aangepast kan worden. De kloksnelheid bedraagt 3,1GHz. Het grote verschil met de Athlon II-dualcore is de aanwezigheid van 6MB L3-cachegeheugen. Wel beschikt de Phenom II X2 550 over slechts 1MB L2-cache, waar de Athlon II X2 250 nog 2MB L2-cache aan boord heeft. De tdp ligt met 80W ook hoger, wat voornamelijk aan het extra cachegeheugen kan worden toegeschreven. De  Phenom II X2 550 kan bij AMD bij een afname van 1000 stuks voor 103 dollar besteld worden.

AMD Athlon II X2 Die

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Naamgeving is logisch: De nieuwste generatie is Athlon II en Phenom II, ongeacht het aantal cores (over Sempron hoor je niets meer). Klokfrequentie is mooi: 3,0 en 3,1 Ghz (laatste waarschijnlijk om het verschil tussen de twee te benadrukken, 3% merk je niet). Wel vraag ik me af hoe de verschillen in cache (2Gb L2, 0 L3 resp. 1Gb L1, 6Gb L3) uitwerken op de prestaties.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 juni 2009 10:53]

Ik denk dat je MB bedoeld :+
Leuke performance van de Athlon II, hier wat benchmarks : http://www.xbitlabs.com/a...athlon-ii-x2_8.html#sect1
Raar dat hij in vrij veel gevallen zelfs net zo snel of sneller is dan een Phenom II X3 710...

[Reactie gewijzigd door mvdv1981 op 2 juni 2009 10:56]

Hoezo raar ? De X3 loopt maar op 2.6 GHz. En die 3e core wordt bijna nooit volledig gebruikt als hij Řberhaupt al gebruikt wordt.
De Phenom II X2 550 blijkt trouwens een quadcore te zijn met 2 uitgeschakelde cores.
En ze kunnen vaak weer ingeschakeld worden met behulp van ACC.
Zie: http://www.redflagdeals.com/forums/showthread.php?t=745133

Er zijn ook al een paar reviews verschenen van de nieuwe AMD Athlon II's en Phenom II's.
AMD is back with dual 45nm Athlon II 250 and Phenom II 550
Athlon 250 vs Pentium E6300
AMD Phenom II X2 550 and AMD Athlon II X2 250 Processors Review
AMD Athlon II X2 / Phenom II X2 And Low-Power CPU Bonanza
Moet je om dit te unlocken niet minimaal een 790 F/GX chipset hebben van AMD(of vergelijkbaar nvidia :+ ) om dit te kunnen gebruiken? Dacht dat ik dat ergens had gelezen met betrekking tot o.a virtualisatie.

edit : typo

[Reactie gewijzigd door mvdv1981 op 2 juni 2009 11:12]

Nee. Asrock heeft vrij goedkope 780G-moederborden die hetzelfde kunnen.
Dat zijn dus moederborden vanaf een euro of 55-60.

bijv:
pricewatch: Asrock A780GXH/128M
Las trouwens iets leuks in de xbit review over het unlocken. Wanneer je core 3 en/of core 4 vrij geeft wordt de temperatuur controle uitgeschakeld. Wat inhoud dat bij een te hete cpu de boel gewoon door blijft draaien en doorfikt.
Moet je om dit te unlocken niet minimaal een 790X chipset hebben van AMD(of vergelijkbaar intel :+ ) om dit te kunnen gebruiken?
je moet een chipset hebben met ACC ondersteuningveel van de nieuwere chipsets ondersteunen dit. echter bij sommige mobo fabrikanten (zoals oa. Asus) werken de extra cores dan nog niet.
verder moet ik de eerste persoon nog zien de een AMD CPU op een Intel chipset gebruikt... jij bedoelt zeker Nvidea; laat ik het kort houden: Nvidea maakt wel AMD chipsets, maar heeft geen ACC ondersteuning en dus werkt het niet op Nvidea Mobo's
jammer geen 45 watt processor meer,

ik had gehoopt op een 3ghz Atlon x2 Dualcore nog.

[Reactie gewijzigd door Dutchman01 op 2 juni 2009 10:46]

EE versies zouden later nog komen. die komen vaker wat later als de normale.


paar reviews.

http://www.xbitlabs.com/a.../phenom-athlon-ii-x2.html
(conclusie in kort, niet altijd sneller als intel's dual cores maar ze houden zich aardig staande en zijn goedkoper.
goede prijs/prestatie verhouding dus.)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3572

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 juni 2009 11:04]

Er komt een Athlon II X4 met een TDP van 45 Watt, respectievelijk de 600E en 605E.
Deze worden verwacht in juni 2009 volgens de bron die ik heb gevonden. Dus nog eventjes geduld :).
Bron
Ik zou het artikel nog maar een keer lezen.

De Athlon II X2 250 is dan ook de eerste dualcore die het bedrijf produceert op een 45nm-procedÚ. Het betreft een cpu met AM3-schoeisel die op 3,0GHz tikt
Helaas, er komen nog wel 45W processors (triple en quadcores), maar deze gaan nog maar tot 2.3GHz. Die kan je wel gaan overklokken, maar dan zit je natuurlijk ook alweer boven de 45W.

edit: hmm, dit had een reactie op Dutchman01 moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 2 juni 2009 11:04]

In de eerste instantie wel ja. Maar zie ook de hudige EE cpu's die werden naar verloop van tijd ook sneller binnen het zelfde TDP. Dus ik denk dat we straks gewoon 2.6 GHz EE dual cores hebben. Of zelf dual core 2.2 GHz met 35 watt.
2.6GHz dual cores van 45 watt heeft AMD al :)
pricewatch: AMD Athlon X2 5050e
Hij bedoelt natuurlijk een 2.6GHz 45 Watt processor in de Athlon II X2 of de Phenom II X2 lijn :) Deze zijn er nu nog niet.
Raar, van de X2 heb je ook al de gloednieuwe 5050e die op 2,6 GHz draait.
Waarom deze CPU geen HT3 heeft is mij een raadsel. Nog steeds is er geen ideale goedkope cpu voor de ideale 780G (die HT3 nodig heeft om het optimale eruit te halen) die toch al in heel wat HTPC's zit.
is niet raar omdat die 5050e een K8 core heeft.
verder idd niet handig dat hier geen HT3 opzit, zou een leuke vervanger kunnen zijn voor de 5050
HT bus snelheid is 2000Mhz net als de meeste Phenom II CPU's en een aantal Athlons (7850 en de 5600+ 65W). En 200Mhz sneller HT dan de 7750 BE.
Dat is duidelijk wel de snelheid van HT3.0 of mis ik iets :?

Edit: Bron

[Reactie gewijzigd door zeadope op 11 juni 2009 03:32]

Om een beetje ruw te speculeren: http://gathering.tweakers...message/32032334#32032334

Hier verbruikt een X3 710 20W meer onder load dan een X2 250. Aangenomen dat een X3 710 ~70W verbruikt kun je stellen dat een X2 250 ~50W verbruikt, wat al heel dicht bij de grens van 45W komt.
Lekkere processors voor budget multimedia computers,
Sneller dan de X2 7750/7850
En goede concurrentie voor de Intel E7400 en E7500

[Reactie gewijzigd door 80466 op 2 juni 2009 11:31]

Amd is goed bezig die phenom II moet waarscheinlijk de E8xxx serie van intel beconcureren. Als die ook nog een beetje leuk overclocked is het helemaal een leuke cpu helemaal voor die prijs.

Is die phenom trouwens niet een quadcore met twee uitgeschakeld cores, daar was een tijd terug als iets over gepost toen ze aangekondigd werden dacht ik
In de eerste instantie de E7xxx maar misschien als ze richting de 3.5 GHz gaan ook de E8xxx reeks.
Is die phenom trouwens niet een quadcore met twee uitgeschakeld cores, daar was een tijd terug als iets over gepost toen ze aangekondigd werden dacht ik
Zie bijgevoegde reviews :) En antwoord is Ja, is een quadcore.
als je een 45 watt athlon II wil kun je hem gewoon iets undervolten en clocken
wie wil een 3 GHZ in een media center?

als je hem op 2 ghz klokt op 1 volt weet ik bijna zeker dat hij de 45 watt niet zal passeren en dankzij het terug klokken naar 800mhz iblijft hij koel genoeg voor passieve koeling
Athlon II X2 undervolt @ stock clock verbruikt onder load 44W }>
Bron

[Reactie gewijzigd door zeadope op 11 juni 2009 03:38]