Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

In Japan is de Pentium E6300 met een kloksnelheid van 2,8GHz opgedoken. De chipfabrikant bracht al eerder een dualcore-cpu uit met dit typenummer, maar toen betrof het een Core 2 Duo-model dat langzamer liep.

De komst van de E6300 werd begin maart 2009 al geopperd, maar werd destijds onwaarschijnlijk geacht, omdat Intel de naam E6300 al eerder had gebruikt. De eerste E6300 die Intel namelijk uitbracht was een op 1,86GHz geklokte Core 2 Duo met een fsb-snelheid van 1066MHz en 2MB L2-cache. De nieuwe E6300 die nu is opgedoken in een Japanse webwinkel verschilt eigenlijk alleen in kloksnelheid van de eerdere chip: deze is op 2,8GHz vastgesteld, in plaats van 1,86GHz.

De 2,8GHz wordt bereikt met een multiplier van 10,5, maal een fsb-snelheid van 266MHz. Waar de oude E6300 nog een Conroe-processor was, is de nieuwe E6300 gebaseerd op een Wolfdale-kern. De Conroe's werden nog op een 65nm-procedé gefabriceerd, maar ondanks het kleinere productieproces van 45nm, is de tdp van de nieuwe E6300 blijven steken op 65W. De nieuwe Pentium-processor moet bij afname van 1000 stuks 84 dollar gaan kosten.

Pentium E6300 IHC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De oude E6300 was een Allendale meen ik, geen Conroe..
Grote verschil tussen een Allendale en Conroe is Cache geheugen. De Allende heeft hier minder van.
De E6300 was idd een Allendale zie http://www.legitreviews.c...0/intel_e6300_default.jpg
De E6320 was echter wel een Conroe door de verdubbeling van de L2 cache.
Zie http://www.ixbt.com/cpu/i...-e6320-6420/c2d-e6320.gif

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 11 mei 2009 11:07]

In een nieuwere versie van CPU-Z wordt de 6300 (en 6400) wel Conroe genoemd, nl Conroe-2M

Allendale bleek fout te zijn en wordt gebruikt voor de E4300 etc.
Het bepalende verschil was niet de hoeveelheid L2 geheugen, maar de standaard FSB-snelheid. Allendale draait op 200MHz, terwijl Conroe een FSB van 266 had. Daarnaast zoals later genoemd ontbreekt de virtualisatie techniek.
De oude E6300 is wel degelijk een Conroe core. Daar waren in het begin inderdaad wat misverstanden over.
Uit het artikel:
Waar de oude E6300 nog een Conroe-processor was, is de nieuwe E6300 gebaseerd op een Wolfdale-kern.
Omdat het in het artikel staat hoeft het uiteraard nog niet te kloppen, dergelijke (kleine) foutjes komen zeer regelmatig voor. Ik heb meerdere bronnen gevonden die telkens wat anders vertellen, volgens wikipedia is de e6300 een Allendale, en de e6320 een conroe. Ik krijg het vermoeden dat dit net een 'crossover' model is geweest, waarvan de eerste nog op Allendale waren gebaseerd, maar latere modellen op Conroe. Maar dat is speculatie, kan zo snel geen bronnen vinden, bij Intel wordt de 'family' niet genoemd in de specs die ik heb gevonden) Volgens een discussie op het tom's hardware forum is het eigenlijk een conroe, maar qua cache implementatie is het dus eigenlijk een Allendale, de 'experts' daar zeggen dan ook dat je het geen conroe mag noemen vanwege de beperkte cache.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-220984_10_0.html

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 11 mei 2009 15:24]

Denk dat het enige verschil is dat bij E6300 maar half de cache geactiveerd was, om dan te spreken van een volledig nieuwe core... Wikipedia zegt dat het een Conroe is :p.
Het is ook een Conroe omdat de E6300 wel beschikte over de virtualisatie set.. en de E4300 (welke wel echt een Allendale is) niet.
In de processorfinder van Intel is de processor niet terug te vinden: http://processorfinder.in...ProcFam=0&SearchKey=E6300

Ook als je zoekt op de code SLGU9 (zie plaatje), dan vind je niks!

'tKomt op mij een beetje dubieus over... :(

[Reactie gewijzigd door MatthijsV. op 11 mei 2009 12:37]

Dat is inderdaad vreemd.
En het lijkt me sterk dat dit een Engineering Sample betreft, want dan had er wel 'Intel confidential' op de IHS gestaan.
Waarom zou je twee verschillende producten uitbrengen met dezelfde naam? Alsof de processormarkt al niet verwarrend genoeg is.
Dat snap ik eerlijk gezegd ook niet (en was ook het eerste dat ik dacht toen ik de titel las).
Zeker omdat ze wel op hetzelfde socket zitten, dit wel een 45nm cpu is waardoor hij niet op iedere plank gaat werken als de 65nm C2D E6300. Dat betekent dus dat je weer gemakelijk tegen compatibiliteitsissues aan kunt lopen als je deze 2 cpu's door elkaar gaat halen.
Misschien om ze te nummeren naargelang de prestaties?
Maar dan hadden ze wel de laatste 2 cijfers kunnen veranderen zoals ze wel vaker doen bij zuinigere versies van bepaalde processors.

Maar het blijft bizar dat ze terugvallen op het typenummer van een processor die dateert van 2006.
Ik snap misschien wel waarom ze die naam hebben genomen. ;)

Het is een 45nm dual core CPU van Intel net zoals de E5xxx, E7xxx en E8xxx.
De CPU heeft een FSB van 1066MHz dat is hetzelfde als de E7xxx serie, dus dan zou je die naam ook verwachten.

Echter heeft die geen 3MB L2 cache zoals de E7xxx series, maar heeft die 1MB minder.
2MB dus hetzelfde als de E5xxx series. Dus hij zit precies tussen de E5xxx en E7xxx series in.

Dus E6xxx serie is niet zo heel raar en omdat E63xx, E64xx, E65xx, E66xx, E67xx en E68xx al in gebruik is blijft er niet zoveel meer over. Als je namelijk ook nog meer CPU's wil produceren in deze serie zul je dus dubbele namen krijgen. :)
Maar dan zou ik eeder namen verwachten als de E6301 of E6310 ofzo. Dat zou in elk geval een stuk duidelijker zijn dan nu.

Natuurlijk is het zo dat de ene een Pentium is en de andere een Core 2 Duo, mar hoe graag intel wellicht die namen wil gebruiken in marketing, de meeste mensen noemen die dingen toch bij 't typenummer, E6300 dus.
Ja maar waarom lost men het dan niet op zoals bij de grafische kaarten door een suffix of prefix toe te voegen?

E6300p bijvoorbeeld...
nee, daar wordt het duidelijker van in processorland...
Inderdaad behoorlijk vage actie van Intel

Een oude C2D E6300 1,86GHz tegenover een
nieuwe Pentium E6300 2,8 GHz :?
Zou het niet gewoon kunnen dat dit een fout is van de desbetreffende webwinkel?

zoals ook in het artikel wordt vemeld zal een processor met de zelfde naam als een vorig model alleen maar voor verwarring zorgen.

Verder is het dan ook vreemd dat alleen deze processor wordt gereased, waar is de rest?
Je zou inderdaad denken dat het een fout is van de webwinkel, maar waarom dan ook de afbeeldingen gaat vervalsen? ;)
http://74.125.79.132/tran...b22ri3XslQcrak1aZ_oyIyK0w
Aan de foto te zien lijkt het net alsof het een cpu is uit 2006.

Is dit niet gewoon een of andere grap?

[Reactie gewijzigd door Bramos op 11 mei 2009 10:51]

Nee, gebeurd veel vaker dat er oudere jaartallen op staan, kijk maar eens op je eigen CPU, staat waarschijnlijk ook een eerdere datum op dan wanneer de CPU is uitgebracht.
@Iasharor: Hoe verklaar je de foto dan? :)
Valt het niemand op dat op dit plaatje de cpu niet vierkant is? Laat staan dat de code mooi in het midden staat..

[Reactie gewijzigd door diedazz op 11 mei 2009 11:24]

Je kunt de onderkant van de CPU niet zien, als je wat fantasie gebruikt en de onderkant erbij denkt zodat het een vierkantje wordt, zit de tekst ook precies in het midden. Dus in dat opzicht is deze foto niet nep denk ik.
En er staat ook Intel '06 in de header van de code.

Is gewoon een fotosoep van een oude e6300.

Wellicht verkoopt de betreffende winkel een overclockte versie? Ik draai ook nog steeds op een e6300 @ 3,1 ghz ;)
Kan geen overgeklokte E6300 zijn, want hoe wil je de multiplier verhogen? ;)
En waarom staat die dan al bij veel NL webshops te koop. Zo ook bij Azerty.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 11 mei 2009 12:16]

Valt het niemand op dat op dit plaatje de cpu niet vierkant is? Laat staan dat de code mooi in het midden staat..
Nou je het zegt, het lijkt er sterk op alsof deze CPU rechthoekig is. En m.b.t. het zoekwerk van sommige hier betwijfel ik of deze CPU nou echt "nieuw" is en niet gewoon een fout is...
Ik kan het zo niet vinden, maar was er laatst niet een bericht over Intel CPU verpakkingen die werden nagemaakt om een tray CPU als boxed te kunnen verkopen ?

Misschien is die lijn wel doorgetrokken en worden er nu allerlei rare dingen uitgehaald.
De doos op de foto kan mij in elk geval niet overtuigen van een echte E6300.

De winkels die hem (gaan) verkopen zijn ook niet echt duidelijk http://209.85.229.132/sea...&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Inderdaad, als ik bij Salland zoek naar het nummer 'BX80571E6300', dan vind ie 1 E6300 (link), maar de link naar de fabrikant verwijst naar een oude 1,86GHz E6300 :(

[Reactie gewijzigd door MatthijsV. op 11 mei 2009 12:28]

hmmz als dit waar is bestel ik er gelijk 1 dit klinkt nu al als een ideaale overclocker.

fsb optillen naar 350 en je zit al aan de 3,6Ghz
De oude E6300 was ook een prima overklokker. Heb mijne destijds meteen met de release gekocht en even opgetild naar 500 fsb. Dan heb je maar 3,5GHz maar toen waren dat hele aardige prestaties :)

Elke E6300 kan trouwens 2,8Ghz draaien. Alleen zal deze nieuwe versie waarschijnlijk een stuk zuiniger zijn Ún nog verder overklokken dan de oude 65nm modellen. Ziet er in ieder geval uit als leuk speelgoed :)

[Reactie gewijzigd door R-O-Y op 11 mei 2009 16:45]