Google Labs komt met nieuwe imagezoeker en nieuwstijdslijn

Google heeft twee projecten uit zijn Labs-speeltuin gepresenteerd: een manier om zoekopdrachten naar plaatjes eenvoudiger te verfijnen en een tijdbalk voor nieuws. Onder meer Google News en Google Maps vonden hun oorsprong in Labs.

Hilton-hotel Parijs Voor de nieuwe afbeeldingenzoeker noemt Google Blog de query 'jaguar' als voorbeeld: hiermee kan het dier of het Britse automerk worden bedoeld. Beiden komen dan ook terug in de zoekresultaten, en met een klik op de 'Similar images'-link onder de plaatjes kan de opdracht worden verfijnd naar wat de gebruiker bedoelde. Dat moet tijd besparen volgens Google: men hoeft immers niet terug naar het zoekvenster om de query met een extra woord te verfijnen. Een testje door de redactie wees evenwel uit dat de opdracht 'hilton paris' vóór pagina 10 geen plaatjes laat zien van het Hilton-hotel te Parijs, maar alleen van de blonde erfgename van het familiebedrijf. Enkel het toevoegen van het woord 'hotel' aan de query volstond in dit geval.

Ook heeft Google zijn News Timeline gepresenteerd, waarmee nieuws over ingegeven query's op een tijdbalk wordt weergegeven. Google boort hiervoor zijn eigen Google News aan maar gebruikt ook de covers van Time Magazine om gebeurtenissen grafisch weer te geven. In veel gevallen zijn die doorgelinkt naar gratis beschikbare artikelen uit dat tijdschrift. Google raadpleegt daarnaast onder meer Wikipedia om aan content over gebeurtenissen uit het verleden te komen. Er kan gezocht worden op verschillende typen materiaal, waaronder nieuwsberichten, plaatjes uit artikelen, tijdschriftartikelen, blogs, boeken en films. De gebruiker kan inzoomen op dag-, week-, maand-, jaar- of decenniumniveau. Nederlandse gebeurtenissen zijn nog niet opgenomen in de News Timeline.

Microsoft-nieuwsplaatjes uit Google Labs News Timeline

Door Mick de Neeve

21-04-2009 • 20:34

31

Reacties (31)

31
30
5
1
0
0
Wijzig sortering
Vind het toch wel heel grappig dat als ik op "adult" content :X zoek, ik via de yahoo image search engine de mogelijkheid krijg om dit aan te zetten. Met de google similar images vind je alleen de non-adult content en krijg ik die optie niet (zelfs niet bij page #30). Of ik kijk er overheen..

Er zit dus wel degelijk een filter op, maw de zoekmachine "bepaalt" wat ik krijg obv de content.

Interessant is wel of een plaatje automatisch middels "% vleesherkenning :P " of "geweldherkenning" wordt ingedeeld oid of dat er medewerkers zijn die alle plaatjes "labelen". 8)7
Wellicht heb je ooit bij Google in je preferences aangegeven dat je gebruik maakt van hun Safe Search... Daarmee filtert Google idd. je zoekopdrachten op oa. 18+ plaatjes...

Ik heb de Safe Search uitgezet in mijn preferences [nee, geen Dirty Mind; maar ik wil graag alles zien, en niet dat Google bepaalt wat wel- en niet geschikt voor mij is...].

Dus als ik zoek op "adult content" krijg ik op pagina 1 al wat frisse resultaten... Niet echt heel NSFW, maar toch duidelijk niet gefilterd...

Maar als ik zoek op "facial" in de similar-images search, krijg ik wel andere resultaten dan wanneer ik zoek op "facial" in de normale zoekversie [moet je dus wel Safe Mode uitzetten]. [de laaste is NSFW!].

Dus je hebt gelijk; ze filteren op een bepaald niveau...
Heb de voorkeur gewijzigd, stond idd op standaard.. alleen extreem niet weergeven..

Maar helaas, het resultaat blijft vrijwel hetzelfde.. zowel in het Nederlands, de afbeeldingenzoeker, als in het Engels de similar images, vrijwel hetzelfde resultaat.

Zag nu 2 "extreme" plaatjes.. op de eerste pagina met de Yahoo Search engine krijg ik de hele rambam.. en dus ook veel meer hits..

Ik houd er, net zoals jij, niet van dat een zoekmachine mijn zoekresultaten zogenaamd intelligent filterd!

Offtopic: Vond nog interessante info mbt de Yahoo search engines:
http://publisher.yahoo.com/sps/ysp.php
Die image zoeker is wel een handige verbetering als ik het zo zie :) Maar, zoals AlbertoTomba zegt krijg je bijna exact dezelfde plaatjes (zelfs gewoon precies dezelfde, maar dan op een andere host).

Ze kunnen beter onderscheidt maken tussen de auto en het dier ipv echt precies dezelfde plaatjes te laten zien.

EDIT: vet, zoek eens op 'tower'. Je krijgt dan een lijst met verschillende torens. Klik je dan op bv de eiffel toren klikt zie je veel plaatjes met alleen die. Als je echter op een afbeelding met de eiffel toren bij nacht klikt, zie je ook alleen maar resultaten met de eiffel toren bij nacht. Het lijkt mij dat er dus wel degelijk gebruikt wordt gemaakt van beeld herkenning ;)

[Reactie gewijzigd door disweb op 22 juli 2024 23:08]

zelfs gewoon precies dezelfde
Maar die zijn natuurlijk ook het "meest similiar" ;) Een duplicate filter zou een handige optie zijn.

Maar heel knap is het wel. Als je op Rembrandt zoekt, je kiest dan een portret, slaat een paar duplicaten over en je ziet andere portretten in dezelfde stijl. En dat is iets dat je met een zoekquery vrijwel niet voor elkaar kunt krijgen.
Tot nog toe heb ik gemerkt dat google voornamelijk zoekt in de tekst die vlak bij een plaatje staat om te bepalen wat er op het plaatje te zien is. Ik heb daarom ook het sterke vermoeden dat er bij heel veel plaatjes van de eifeltoren iet staan van "eifeltoren by night" oid. in de tekst. Check de teksten van de websites met de plaatjes van de eifeltoren maar eens.
Er is toch wel een soort afbeeldingsherkenning: zoek eens op 'TGV', klik het eerste resultaat aan (een TGV Duplex): in similar images is een 'ouderwetse' elektrische lok te vinden, die opvallend genoeg vrijwel dezelfde kleurstelling heeft als de TGV en ook uit dezelfde hoek genomen is (achtergrond gelijk). Überhaupt zijn bijna alle 'similar' resultaten TGVs (met verschillende kleurstellingen/types) die, op verschillende plekken, vanuit dezelfde hoek zijn genomen. Daar zit dus wel iets achter.
Wat ik erg fijn vind is dat Google nu ook de Q parameter meegeeft voor de oorspronkelijke query, die kan je dan eindelijk met Google Analytics oppikken om te zien via welke query een gebruiker bij je site is gekomen met Google Image search :)
Als je via de meta-searcher DogPile.com zoekt op een afbeelding van "paris hilton" en je tweaked hem wat met de "advanced search options" dan heb je op pagina één al direct een heleboel afbeeldingen van het hotel...

Dus het kán wel - handig is ook dat je daar op zwart/wit afbeeldingen kunt zoeken; terwijl je bij Google [voor als nog] alleen nog bepaalde tinten kan zoeken.

Maar goed, eigenlijk komt dat tweaken op hetzelfde neer als bij Google; je voegt een specifieke string toe...

[Reactie gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 22 juli 2024 23:08]

Ja, alleen lukt het met Google door 1 simpele klik :)
En volgens mij is die ene simpele klik gepatendeerd door Amazon - zo is het cirkeltje weer... rond... O-)
Anoniem: 297098 21 april 2009 20:43
Zit er goed uit die afbeeldingzoeker! Maar wat mij opvalt is dat als je zoekt naar similiar er dan vooral dezelfde plaatjes komen uitrollen.
Niet dezelfde. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een vergelijkbare afbeeldingen van Geert Wilders zie je dat het ogenschijnlijk dezelfde afbeelding is, echter als je beter kijkt verschilt:
  • De afmetingen
  • De verhouding/schaalverdeling;
  • De bestandsgrootte
Het zou nog mooier zijn als Google het origineel weet te bepalen van deze reeks afbeeldingen aangezien ze allemaal van dezelfde bron afkomstig zijn. Het is een leuke feature, maar werkt niet altijd zoals gewenst. Bij vergelijkbare afbeeldingen van Balkenende kom ik Willem-Alexander, Prins Bernard en o.a. Geert Wilders tegen.
Ik gok dat dezelfde techniek als bij picasaweb is gebruikt voor het herkennen van gezichten.

Deze techniek werkt vrij goed, maar toch komen er regelmatig foto's langs die echt niet die persoon zijn (en dit na een "training" van 1000+ gezichten.).
dezelfde niet echt, wel héél gelijkaardig. Dat dezelfde het meest gelijkaardig zijn is logisch, dus die "hits" komen bovenaan.
Behalve dat de plaatjes mogelijk 100% hetzelfde zijn (zoals voorgaande reacties al aangeven), zijn er ook nog zat termen waarbij men nog invulling moet geven aan de links tussen de plaatjes - OK 't is nog beta, maar ik heb vooral pagina's gezien zonder een optie 'similar image'....

Plaatjes die 100% hetzelfde zijn (dus ook op bitlevel) zou men er overigens wel uit moeten kunnen fiteren met een MD5/SHA checksum oid of eventueel een combinatie van de diverse hash-methode's...
Nice! Eindelijk een implementatie van beeldanalyse gecombineerd met normale zoekresultaten. Leuk!
Als ik de reacties hier zo lees vermoed ik dat het om een contextanalyse gaat en niet om een beeldanalyse. Dat laatste zal nog wel een paar stapjes verder zijn en een flinke rekenkracht vergen.
Zie mijn post hierboven, het lijkt erop dat er wel beeld herkenning wordt gebruikt ;)
Ja, je hebt gelijk. Wat goed! Volgens mij is het inderdaad zelfs een combinatie van beiden (helemaal goed).

Voorbeeld:
zoekterm Amsterdam -> klik op plaatje met als ondertekst "Amsterdam Pages by ATLC"

Je krijgt dan een overzicht met kanaaltjes. Eén van de foto's ziet er qua foto een beetje gelijk uit maar het is toch echt geen kanaal en zeker niet in Amsterdam. Klik op dat plaatje en dan blijkt het een foto te zijn van een boulevard die "Amsterdam Avenue" heet. Vast geen toeval.
Klopt, een super feature. Wat ik echter mis, is zoals bij de live search gebruik van Ajax. Zodat je lekker kan doorschollen tot je een super afbeelding vind. Dan zou het echt aan de super kant komen te zitten. Maar wat niet is kan nog komen 8-)
Nice work! Google _/-\o_

Ben benieuwd naar de 'beta'.
Anoniem: 261542 21 april 2009 21:37
super! en prima user interface weer op basis van open web standaarden dus zonder het overbodige flash en silverlight. ga zo door google!
Ooit heb ik een website bezocht waar je een foto kon uploaden, en dan ging het systeem onderzoeken of die foto vaker op het web te vinden was. Probleem was dat het voor geen meter werkte. Zou wel handig geweest zijn mbt copyright en eigen foto's. Misschien een volgende stap voor Google?
Ben sowieso al best te spreken over deze functie. Sorteren op kleur werkt ook bijzonder grappig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.