Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: Henridv

Google gaat zijn Gmail-gebruikers de mogelijkheid bieden om nieuwe functionaliteit voor de webmaildienst te testen. De zoekgigant heeft aangekondigd dat het de gratis maildienst 'binnenkort' wil ontdoen van het bètalabel.

Een aantal Gmail-gebruikers zou al over een extra tabblad beschikken waarin Gmail Labs een aantal nieuwe functies aanbiedt. De ontwikkelaars van de zoekreus hopen met deze 'publieke bèta's' voldoende feedback te krijgen om uiteindelijk de populairste toevoegingen in de webclient integreren. Enkele features die door Google Labs zijn gemaakt en in de proeftuin zijn opgedoken, zijn de 'quick-link-tool' voor het direct linken naar specifieke e-mails, een optie om berichten in een monospace-lettertype te tonen en navigatie via muisbewegingen. Verder kunnen mailverslaafden afkicken met de 'email-addict'-optie en verwoede toetsenbordgebruikers kunnen voortaan hun eigen shortcuts instellen.

Momenteel kunnen alleen Google-ontwikkelaars nieuwe functies toevoegen, maar de zoekgigant zou overwegen om op termijn ook externe ontwikkelaars de kans te geven om hun code uit te testen. Hoe dit testtraject echter moet gaan verlopen is nog onbekend. Ten slotte heeft het bedrijf aangekondigd dat het 'binnenkort' het bètalabel van Gmail zal verwijderen, nadat de webmaildienst vier jaar in deze testfase heeft doorgebracht.

Gmail labs
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Vind ik het toch weer jammer dat je firefox moet gebruiken om van deze functionaliteit gebruik te kunnen maken. Open ik vanuit opera die pagina dan wordt ik geredirect naar m'n inbox.

N.a.v. reactie van lowrider: Ben ik de enige met dit probleem? (ik gebruik hier opera 9.5b, misschien dat dat er ook nog iets mee te maken heeft)

[Reactie gewijzigd door Freeaqingme op 6 juni 2008 19:09]

Hoewel Gmail beschikbaar is voor praktisch alle browsers, is de ondersteuning voor Opera maar matig. Enkel Firefox, Internet Explorer en Safari worden ten volle ondersteunt inclusief alle extra's.
http://mail.google.com/su...swer.py?hl=en&answer=6557
uhm... klinkt eerder als een bug...
IE7 geeft geen problemen hoor. Het ligt dus aan Opera als dat de enige is waarmee het mis gaat
Gmail is het enige wat ik gebruik om te mailen.
Vind het super!
1 nadeel in mijn ogen is dat je geen mappen kunt maken...
Dus als ze dat ook nog toevoegen!!!
'Label' is leuk maar niet voldoende vind ik..
In de add-on voor Firefox "Better Gmail" 2 zit Folders4Gmail!
Leuk dat ze eindelijk uit beta gaan, en ook leuk dat je voortaan kunt kiezen welke features je wil testen, zo kunnen er lekker veel features getest worden, zeker als er zometeen ook andere mensen extra's kunnen maken.
Ben echt super tevreden met gmail.
Yay ik heb de tab :-) (account van juni 2004, begint met de m, staat op engels)

edit:
hmm de meeste dingen zijn niet zo boeiend, wat ik aan heb gezet is cusom date format, waarmee je de formattering van de datum en tijd aangifte kunt veranderen los van de taal, custom keyboard shortcuts, en mouse gestures, je kunt ook shortcuts maken naar bepaalde mails of searches. verder veel niet zo nuttige proof-of-concept dingen imho.

Ook raar dat ik het al heb en anderen niet, heb een hele vroege account maar vaak ben ik erg laat met het krijgen van nieuwe features. Misschien omdat ik een aantal bugreports/feature requests heb gepost?

[Reactie gewijzigd door martijnve op 6 juni 2008 18:42]

Ik heb 'm ook maar kan je ergens nagaan hoe oud je account precies is dan?

Ah dan was 't 22 juni 2006.

[Reactie gewijzigd door tiguan op 6 juni 2008 21:14]

Mijn account is van 16-02-05, mar ik heb de tab niet.
Heb mijn account op Nederlands staan, misschien is dat het?
Jep, als je em op engels zet dan heb je em ineens wel.
Klopt, heb het ook ff gedaan, nog ff snake gespeeld :Y) . Maar als je hem weer terug op nederlands zet, zie je het labje LABS niet meer, maar je kan nog wel gewoon alle functies gebruiken en instellen... OA Snakes dus :9
Snake van de ouderwetse nokia's :P Dat noemen ze 'a new feature' XD
E-mailen is e-mailen, en niet meer of minder. Overbodige extra's.
Inderdaad. De verjaardag van je hotmail account kan je bekijken op account.live.com is wel grappig om te kijken wie er de oudste account van de school heeft, maar gmail heeft dat niet. Hoe dan ook de laatste weken zijn er al veranderingen doorgevoerd. Zo laat Gmail sneller in, zijn de labels veranderd en is de chatfunctie (gebruik ik ook veel (toch genoeg mensen die niet op msn of xfire zijn wel op Gmail)) veranderd.

Opvallend vind ik nog steeds de tekst:
Een vriend uitnodigen
Gmail geven aan:
Uitnodiging verzenden 94 resterend
Het was altijd 50 dat hebben ze toen opgehoogd naar 100 maar toendertijd en ook nu kan je allang zo een account aanmaken. Vanwaar een beperkt aantal uitnodigingen dan
Misschien het creëeren van een gevoel van exclusiviteit, al is het er niet. Of ze hebben gewoon zoiets van "het kan geen kwaad dit zo te laten".
ik denk om het aantal accounts te beperken vanwaar spam wordt verstuurd. Ik hoorde dat er vooral van gmail accounts veel spam wordt verstuurd
Dat zou kunnen. De schoolmailserver is van de week twee keer gespamd in gebrekkig NL om je password en username door te sturen naar de admins van de schoolmailserver, maar in werkelijkheid mailde de ingestonken personen naar een gmail account. Gek dat er mensen in zoiets trappen, zo achteloos gaan sommigen met hun internetgegevens om.
Wat je wel kunt doen is bij All Mail even kijken van welke datum je welkomstmailtje is.
Er van uitgaande dat je net als mij sinds je GMail hebt geen mail meer vewijderd tenzij nutteloos.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 6 juni 2008 20:44]

Ik weet dat mijn account van September 2004 is, maar mijn welkomstmailtje is helaas op de een of andere manier verdwenen. Ik weet niet meer of ik het verwijderd heb of niet.
Spijtig dat ik ook die tab nog niet heb.
Klik op "Alle berichten" en dan op "Oudste "

En zie daar:
Gmail is different. Here's what you need to know. 24-06-04
First off, welcome. And thanks for agreeing to help us test Gmail.

In het begin was het niet mogelijk met 1 muis-klik je mail te deleten dus hij zal er vast nog wel in staan.
1-5-2004, maar volgens mij heeft het niks met de accountleeftijd te maken maar alleen met de taal. Op Uk english laat hij het zien op Nederlands niet.
hmm de meeste dingen zijn niet zo boeiend
Daar waar ik al een tijdje met Better Gmail 2 in Firefox aan het experimenteren ben om o.a. mijn signature automatisch boven de quote te krijgen, kan ik het nu eindelijk meteen goed door Gmail zelf laten regelen. Veel Outlook gebruikers weten niet beter meer met hun gebovenquote en zakelijk gezien is het eigenlijk een must. Klanten snappen m'n mail anders niet :|. Vandaar dat ik dit toch wel een musthave feature vind, al ben ik meer voorstander van het onderquoten, zoals men hier gewend is op GoT.

Op mijn account van begin januari dit jaar (extensie gmail.com) met taal engels (US) staat het geactiveerd. Heb daarnaast ook mijn eigen domein bij Gmail gehost in een ander account, maar daar is het dus nog niet in geïntroduceerd (ook engels US).

Het lijkt er een beetje op dat men toe laat de greasemonkey scripts al automagisch vanuit Gmail te laten laden. Kan niet wachten totdat er meer van deze features worden toegevoegd!
Niet heel erg spannende features. Ik heb nu die extra stars toegevoegd (zie nog wel of ik dat ga gebruiken) en die custom date formats, zodat de tijd eindelijk op het Nederlandse 21:24 kan ipv. 9:24pm.

Wat ik alleen nog graag had gezien is een mogelijkheid om sublabels oid te maken. Dus een label die onder een ander label valt.
In de add-on voor Firefox "Better Gmail 2" zit Folders4Gmail!
Maar bij mij werkte Gmail niet meer juist door Better Gmail 2! Dus opletten daarmee!
Ja dat weet ik, maar heb liever native ondersteuning vanuit Gmail, zodat het overal werkt en niet alleen op mijn pc waar zo'n extensie is geinstalleerd :)
Geen Tab!!
Moet je engels instellen?
november 2007.

edit: laat maar werkt ook niet.
edit2: engels werkt wel.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 6 juni 2008 19:36]

Ik heb die tab wel, en mijn gmailaccount staat in het Engels.
Ook heb ik mijn gmailaccount al héél lang.

Ik weet niet of dit iets uitmaakt..

Edit
Waarschijnlijk zal het binnen de komende dagen geactiveerd worden. Bij andere features is dit ook zo geweest.
Ondertussen staat er ook al een link bovenaan rechts naast "settings":

New! Gmail Labs

[Reactie gewijzigd door Henridv op 6 juni 2008 19:05]

Labs is now out to all English users (US and UK), and administrators using Google Apps can choose to enable Labs by checking the "Turn on new features" box in Domain Settings.

komt van http://gmailblog.blogspot.com/
Eigenaardig, heb al ruim 4 jaar (begin 2004) een gmail account, en hier niet de bewuste tab :o
Je moet je taal op Engels zetten. Toen kreeg ik hem tenminste.

ontopic: Ik denk niet dat ik veel van de features ga gebruiken. Mouse gestures is zeker handig, maar dat heb ik gewoon al in firefox zitten. En ik zie het verschil tussen de quick links en de labels niet. (daarmee maak ik in ieder geval quick links)
Al die chat dingen zijn wel geinig. Maar ze icoontjes en foto's zijn voor mij nou juist precies de reden dat ik niet van msn houd.

Niet dat dit het slechter maakt. Ik zet gewoon alles uit, en degene die er wel behoefte aan heeft zet het aan.
grootste voordeel van die links zoals ik ze begrijp zijn een soort alternatief zoekfolder.
Dat is dus niet alleen een label, maar ook een afzender, onderwerp, of het een attachment heeft etc.
Zie ook advanced search google

Iets uitgebreider dus, want op deze manier kan ik een standaard zoekfunctie aanmaken, waarmee ik bijvoorbeeld alle mailtjes van een specifiek persoon met een attachment en het woord adressenlijst kan vinden. Op die manier vind ik alle adressenlijst mailtjes.
Een label kan ook je van een bepaalde afzender of met/zonder bijlage of voor onderwerp instellen. Via filters.
(dat is precies waar je naar linkt...)

Maarja al die features altijd.... volgens mij wilt 90% van de mensen gewoon zijn mail checken. zonder veel gezeur en gedoe (reclame, banners, popups)
Gelukkig staan al die extra dingen standaard uit. En hopelijk blijft gmail, net als google nu, gewoon redelijk netjes qua reclame.

[Reactie gewijzigd door Pikoe op 6 juni 2008 23:55]

Link

klik en het zal werken.

Momenteel zijn er wel nog niet zoveel extra's.
De mouse gestures zijn wel echt handig!!

EDIT

Het zou wel kunnen dat je de taal in het Engels moet zetten..

[Reactie gewijzigd door Henridv op 6 juni 2008 18:32]

Hier wel hoor :). In ieder geval geen fake oid, dus.

Zitten wel geinige dingen tussen, custom shortcuts/mous gestures en dergelijke.

Ook een aantal signature functies.

Leuk, er zit ook snake in :)

Vooral kleine tweaks, en zo te zien kan je ook zelf nu al je 'plugin' schrijven, getuige een stukje tekst aan het einde:
Want to write your own Labs features and make Gmail better? Join the Gmail team
edit: ik denk dat henridv gelijk heeft, hoewel ook ik feedback gegeven heb zoals martijnve aangeeft.

[Reactie gewijzigd door namnatulco op 6 juni 2008 18:38]

En het leuke is als je via die link iets aan zet die tab er daarna ook gewoon staat :)
Zet hem in het engels en het werkt inderdaad, tenminste hier wel.

Als je een lab functie aanzet kan je hem daarna terug zetten naar je eigen taal. De Signature tweak lab blijft in ieder geval werken en ik hoop dat deze standaard word, het was het enige waar ik me nog aan irriteerde binnen Gmail.
Labs tab wel in IE 7, maar niet in opera :S
Kijk hier eens
Try out features in development and let us know what you think. To get started with Labs, currently available to Firefox 2 and IE7 users, click the Labs tab under Settings.
Opera zit er dus nog niet tussen..
Probeer je taal even te veranderen, hielp bij mij in ieder geval voor hetzelfde probleem tussen windows en mac (of het aan het os ligt weet ik niet, maar het is in ieder geval ook een andere machine, ander ip, andere sessies, ..).
Ja had ik gedaan allemaal.

Stond op english US, op english UK gezet, toen weer op english US. Daarna naar nederlands (ugh) en toen weer op english US.

Uitgelogged, opnieuw ingelogged. identify op IE gezet. Het mocht allemaal niet baten.
Volgens mij ondersteunt opera (net als IE6) de nieuwe layout van Gmail niet. En ws. zullen de nieuwe functies ook alleen daarmee werken.

Die nieuwe layout is oa te herkennen aan zo'n laadbalkje als je gmail opent en gekleurde labels.
Als je de taal op Engels zet en de functies aanzet die je wilt hebben, kun je daarna gewoon weer terugswitchen naar Nederlands met behoud van de geactiveerde functies. Alleen voor het instellen lijkt de taalswitch dus nodig.
Dat wordt waarschijnlijk in je cookies gesaved. Probeer maar eens je cookies te wissen, en opnieuw de tab te bekijken. Dan zal die weg wezen.
nice, er staan wel een paar handige al tussen! :)


beste optie tot nu toe: starred mails kan je verschillende icons geven als je er op klikt, op deze manier kan ik in gmail al helemaal meteen zien wat ik nog moet bekijken of terugmailen :D

[Reactie gewijzigd door unruled op 6 juni 2008 18:33]