Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar Atomic Games werkt aan het realistische schietspel Six Days in Fallujah, dat zich afspeelt tijdens de oorlog in Irak in 2004. Konami gaat het spel in 2010 uitbrengen, op pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

De Amerikaanse ontwikkelaar Atomic Games wil met het schietspel 'Six Days In Fallujah' een realistisch beeld geven van de strijd die het Amerikaanse leger voerde tijdens de inval in Irak in 2004. Om dat te bereiken heeft Atomic een kleine veertig veteranen geraadpleegd die in Fallujah hebben gevochten. Niet alleen de verhalen van de veteranen, maar ook de vele foto's die zij in Irak maakten dienen daarbij als bronmateriaal voor de ontwikkelaar. Atomic heeft uit de verhalen van de veteranen een verhaal gedestilleerd, waarin de ervaringen van de ex-militairen aan elkaar zijn gesmeed tot een avontuur dat zes dagen duurt. Het spel volgt verschillende  groepjes militairen tijdens hun zes dagen in de Iraakse stad.

In het spel kunnen tactieken worden gebruikt die de soldaten in Irak hebben toegepast. Zo vielen soldaten tijdens de strijd om Fallujah lang niet altijd huizen binnen door de deur open te breken. In plaats daarvan gebruikten ze een bulldozer om het hele gebouw omver te gooien of riepen ze luchtsteun in om een pand plat te laten bombarderen, als er gevaar dreigde. Deze methoden kunnen in het spel ook worden toegepast. Atomic heeft voor Six Days In Fallujah een nieuwe engine gebouwd, waar drie jaar aan is gesleuteld. Uitgever Konami gaat de game uitbrengen. Het spel, dat in 2010 uit moet komen, verschijnt voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Six Days In Fallujah
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Konami heeft de third-person shooter Six Days in Fallujah aangekondigd voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360

Bron bron2
screens

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 april 2009 11:50]

In dit spel zal dus maximaal 144 uur single player zitten :+

Als ze voor realisme gaan moeten ze immers de dagen in real time doen :9
de game wordt idd gebaseerd op een 6 dagen real time!! althans dat acht men te evenaren

"Volgens Peter Tamte, hoofd van ontwikkelaar Atomic Games, probeert men een accurate tijdlijn in de game te stoppen, zodat de game letterlijk uit zes dagen zal bestaan."
Volgens mij vergeet je dan dat er niet 6 dagen lang dag en nacht non-stop gevochten is. ;)
Maar alsnog, het lijkt mij ook wel vet als de game echt gewoon langer dan 8 uur (wat tegenwoordig steeds meer standaard wordt) gameplay zal bevatten :)

[Reactie gewijzigd door josttie op 7 april 2009 12:09]

ik wacht anders al sinds begin jaren negentig (Tour of Duty kijker hier) op een spel dat ook de non-actie heeft en goed weergeeft.
Laat mij maar de omgeving patrouilleren en na een uur rondlopen en bij elk geritsel in de bosjes een hartverzakking te hebben gehad erachter komen dat er geen vijand in de buurt was.

En aangezien ze het vanuit meerdere personen willen gaan weergeven, kun je terwijl soldaat A slaapt, mooi met Soldaat B de nacht doen bijvoorbeeld.
http://www.americasarmy.com/ heeft dit een beetje; hier moet je zelf in de studiebanken voordat je mag gaan schieten.
maar IRL situaties; burgers kom je niet tegen in deze game
Je komt wel burgers tegen, medisch personeel bijvoorbeeld.
Als je alles in een keer goed doet wel ja. Maar als je af en toe opnieuw moet beginnen omdat je hele team in een hinderlaag is gelopen dan kan het aanmerkelijk langer duren.
Ooit had ik het idee om een bepaald level van de originele Rainbow Six uit te spelen zonder teamleden te verliezen. Volgens jouw redenatie zit daar hooguit een minuut of tien speeltijd in, maar ik ben er weken mee zoet geweest.
Laat ons niet vergeten dat er in Fallujah op alles mocht geschoten worden dat bewoog. Een enorm bloedbad was het gevolg, en de bijhorende burgerslachtoffers. Ook gebruikte men witte fosfor, dat net als Napalm een enorme hitte produceert. Verkoolde lichamen werden op verschillende plekken gevonden. Dit wordt nog steeds ontkent door de Amerikaanse Overheid, maar getuigenissen van US Marines bewijzen het tegendeel.

Trouwens,

Herinneren we ons deze man/foto nog?

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Blake_Miller

Is de hele wereld rondgegaan, en lees dit dan maar eens:

http://www.commondreams.org/headlines06/0202-07.htm

De man heeft in 2005 trouwens zelfmoord gepleegd, net als zovele veteranen.

De game zal dus ongetwijfeld de feiten verbloemen. Natuurlijk zijn het niet de soldaten die schuld hebben aan wat is gebeurd, maar de staf.
Misschien een dubbelpost: Maar post je bij elk game uit de 2e wereldoorlog (en dat zijn er heel wat) ook alle gruwelijkheden van de miljoenen burgerslachtoffers, massale verkrachtingen, de holocaust, vlammenwerpers en atoombommen op burgers?

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 7 april 2009 14:51]

Het is vooral de reclame dat het zo "realistisch" is die deze opmerkingen uitlokt.
Ik denk dat een WO2 game waar je joden uit hun huis mag halen en op de trein zet niet eens bedacht wordt.
Alsof er niet genoeg games en films beschikbaar zijn die dienen als propaganda voor de amerikaanse oorlogen. Bah!

Hoe zal amerika reageren als een (..) irakese gameontwikkelaar de oorlog van de andere kant liet zien, of als cuba, noord-korea of de palestijnen met een oorlogspel kwamen. Een Abu-graib of Guantenamo bay horror survival game zal waarschijnlijk worden verboden.

[Reactie gewijzigd door idriki op 7 april 2009 13:33]

Ik ben het roerend met je eens.

Als ze het echt realistisch willen hebben in dat spel moeten ze er ook maar de witte fosfor bommen die op de stad zijn gegooid erin verwerken.
Krijg je nog leuke horror graphics ook, witte fosfor brand namelijk heel goed met organisch materiaal zoals huid en vlees. ....oh wacht, witte fosfor was toch verboden volgens de Geneva Convention... :|

klik hier voor realistische plaatjes, niet voor tere zieltjes btw:
http://images.google.nl/i...phosphor+fallujah&spell=1

eens kijken of we het dan nog zo'n tof spel vinden... :X

Wat een verwerpelijk spel! echt kostmisselijk! word ik ervan! :r

[Reactie gewijzigd door Demon_Eyez op 7 april 2009 14:14]

En wat met alle WO2-games? Daar zijn er veel meer van en die was nog veel gruwelijker en op wereldwijde schaal. Sommige WO2-games hebben bvb. ook vlammenwerpers waarmee je mensen in brand kan steken, wat toch ook een gruwelijke dood is. Die oorlog had relatief gezien trouwens een duizendvoud aan burgerslachtoffers vergeleken met de golfoorlogen. Van Call Of Duty word je dan nog veel misselijker veronderstel ik?

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 7 april 2009 14:43]

Dus? omdat het toen al gebeurde kan het nu ook wel? zo kan je alles wel recht praten.

Anders ook een spel over de val Sebrenica... leuk ,zie je hoe er 5000 mannen worden afgeslacht , kan je in het spel op zoek naar de massa graven.
Kom op zeg dat doe je toch ook niet... :| netzomin als een spel over de bevrijding van Auswitsch....

Uitgerekend van alle veldslagen in Irak nemen ze Fallujah, daar waar de meeste gruwelijkheden richting de lokale bevloking zijn gepleegt, maar dat wordt hier gemakshalve maar even vergeten. Daar gaat het mij om... pure propaganda, en zoveelste poging de werkelijkheid te verdraaien van wat daar gebeurt is.

maakt niet uit of er ergens 100 of 100.000 onschuldigige mensen op een verschrikkelijke manier het leven laten toch, het is beide gevallen even erg lijk me, of vind je grote getallen erger...?

Waar het mij om gaat is dat zo'n omstreden en gruwelijke gebeurtenis wordt geromantiseerd, verdraait en omgevormd tot een vorm van vermaak en vervolgens nog voor de waarheid wordt aangenomen.... imho een erg slechte ontwikkeling

[Reactie gewijzigd door Demon_Eyez op 7 april 2009 15:11]

Om dat te bereiken heeft Atomic een kleine veertig veteranen geraadpleegd die in Fallujah hebben gevochten. Niet alleen de verhalen van de veteranen, maar ook de vele foto's die zij in Irak maakten dienen daarbij als bronmateriaal voor de ontwikkelaar.
Jij:
Waar het mij om gaat is dat zo'n omstreden en gruwelijke gebeurtenis wordt geromantiseerd, verdraait en omgevormd tot een vorm van vermaak en vervolgens nog voor de waarheid wordt aangenomen.... imho een erg slechte ontwikkeling
Yeah right ... het spel is nog niet uit of we beginnen al te zeiken, trieeeeesttttt!
Dat is niet mijn conclusie. Mijn punt is dat er honderden oorlogsgames zijn en dat elke oorlog wel gruwelijkheden bevat, maar ga jij dan ook bij elke nieuwe titel van een WO2-game reageren hoe gruwelijk die wel was en hoe misselijk je wordt van dergelijke games?

Jouw woorden: 'Wat een verwerpelijk spel!' Als je consequent bent zou je elk game gebaseerd op WO2, Vietnam,... verwerpelijk moeten vinden. Is dat zo? Want het gaat om honderden titels.

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 7 april 2009 17:13]

Het verschil hier is dat fallujah veel recenter en controversieler is. Er hebben zich daar serieuze gruwelijkheden voorgedaan die niet naar voren komen in de media, om daar dan een game van te maken is nou niet echt tactvol. Het gaat niet om de oorlog an sich, maar de perceptie van wat er in fallujah is gebeurd.
Nee je leest m'n post niet goed en trekt meteen je eigen conclusies en begint steeds maar te zemelen over WO II
Ik geef nergens aan dat alle WO II games verboden moeten worden en dat deze allemaal verwerpelijk zijn . Waar het mij om gaat is dit.:

Waar het mij om gaat is dat zo'n omstreden en gruwelijke gebeurtenis wordt geromantiseerd, verdraait en omgevormd tot een vorm van vermaak en vervolgens nog voor de waarheid wordt aangenomen.... imho een erg slechte ontwikkeling
....

Uitgerekend van alle veldslagen in Irak nemen ze Fallujah, daar waar de meeste gruwelijkheden richting de lokale bevloking zijn gepleegt, maar dat wordt hier gemakshalve maar even vergeten. Daar gaat het mij om... pure propaganda, en zoveelste poging de werkelijkheid te verdraaien van wat daar gebeurt is.

Ik zou niet weten hoe duidelijker ik je m'n punt kan uitleggen, maar ga vooral door bij alle negative posts tov dit spel de dezelfde dooddoener neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door Demon_Eyez op 8 april 2009 12:26]

Ja, zo realistisch zal dit spel wel niet zijn. Ik denk niet dat je als ' collateral damage' kinderen ziet verschroeien door de napalm die ze hebben gebruikt.

Misschien een idee voor een mod?

[Reactie gewijzigd door Antipater op 8 april 2009 09:05]

Alsof er niet genoeg games en films beschikbaar zijn die dienen als propaganda voor de amerikaanse oorlogen. Bah!
Ik vind het juist leuk dat er nu eindelijk eens een game komt in de hedendaagse setting, had eigenlijk het idee dat ontwikkelaars hun handen niet zouden durven branden aan een gevoelig onderwerp als een bestaande oorlog. Ik denk ook niet dat je in dit spel one-liners krijgt en typische zware jongens.
Dit klinkt erg gaaf! Niet alleen qua gameplay realistisch, maar hopelijk ook (zoveel mogelijk) gebaseerd op waargebeurde verhalen. Het lijkt mij wel interessant om in de huid van een echte Amerikaanse soldaat te kruipen en zijn belevenissen daar te herhalen, zonder zelf een kogel in mijn hoofd te kunnen vangen!
* Keypunchie speelt zelf ook wel eens met plezier first-person shooter, maar toch:

Heb je ook interesse in de post-traumatische stress-stoornis, problemen met het aanpassen aan de burgerwereld wanneer je terug in de VS komt, een verhoogde kans op zelfmoord, zwaar toegenomen kans op plegen van huiselijk geweld? Onbegrip vanuit de samenleving en gebrekkige ondersteuning vanuit de regering?

Dat hoort namelijk ook bij het leven van 'een echte Amerikaanse soldaat'.

En wat dacht je van het kruipen in de huid van 'een echte Irakese soldaat'? Bang voor een geschifte machtswellusteling die je land regeert, maar ook nog eens doelwit van een agressor die om leugens jouw land is binnengevallen en het aan gort schiet.
Proberen om met verouderde wapens nog enige weerstand te bieden aan een tegenstander met het modernste wapentuig. Gevangen genomen worden en in een gevangenis gemarteld worden! Terugkeren in een land dat vernield is en verscheurd wordt door een burgerooorlog!

Urenlang realistisch speelplezier!

De lol van een spel zit hem in de gameplay: realisme kan daar aan toevoegen. Maar het benaderd op geen enkele manier de ellende en psychische schade die een echte oorlog bij de soldaten aanricht. Gelukkig maar.
Heb je dat gevoel ook bij de talloze WO2-games of is dat te ver van je bed of te lang geleden?
welk gevoel bedoel je?
Volgens mij geageert hij op de opmerking dat het leuk is "echt" in de huid van een soldaat te kruipen.. Als iemand zo'n opmerking over een WO2 game maakt, dan zal hij daar waarschijlijk een soort gelijke reactie op geven.. :?
Dat geldt voor elke game. Zo zijn er ook racegames waarin je lekker kan crashen, waarom zou je dan op zo'n manier moeten verwijzen naar alle pijnlijke en bloederige taferelen dat zo'n crash in het echt oplevert? Boeit toch niet? Het is gewoon een game.