Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

AMD is zijn plaats in de top-10 van chipfabrikanten kwijtgeraakt; Intel blijft de nummer 1. Dat zegt marktonderzoeker iSupply op basis van omzetcijfers over 2008 verzamelde. De chipmarkt als geheel kromp in 2008 met vijf procent.

In 2007 stond AMD nog op de tiende plaats, maar door een omzetdaling van bijna acht procent vorig jaar zakte de chipontwerper weg naar een twaalfde plaats. Of AMD in 2009 nog een plaats in de ranglijst krijgt, of die eer aan zijn productiebedrijf The Foundry overlaat, is niet bekend. De ranglijst is door marktanalysebureau iSupply becijferd, waarbij de posities van chipproducenten in 2008 werden berekend op basis van hun wereldwijde omzet van chips. Onbetwiste marktleider blijft Intel, met een marktaandeel van 13,1 procent. Het bedrijf uit Santa Clara moest net als AMD een fors verlies in de boeken optekenen, maar wist ondanks de omzetdaling van bijna acht procent, of ongeveer 5,5 miljard dollar, zijn toppositie te behouden.

De tweede positie op de ranglijst werd door Samsung Electronics bekleed, dat een marktaandeel van 6,5 procent tot het zijne mag rekenen. De derde en vierde positie werd omgewisseld tussen Texas Instruments en Toshiba, waarbij TI een plaats zakte naar de vierde plek. Qualcomm wist fors te profiteren van de malaise bij TI en steeg van de dertiende tot de achtste positie op iSupplies ranglijst. Ook Hynix Semiconductor moest flink inleveren en zakte van een zesde naar een negende plaats, waarbij de omzet met een derde afnam. Afgezien van enkele kleinere fabrikanten die wisten te groeien, kromp de gehele chipmarkt wereldwijd met ruim vijf procent, oftewel met 14 miljard dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

in 2012 wil the globalfoundries (de nieuwe officiŽle naam van the foundry company) zijn capacitijd verdrievoudigt hebben met in totaal 2 300mm wafer fabrieken in dresden en 1 in new york state.

tegen die tijd zouden ze weer in in de top 10 moeten zitten.

edit : ik weet wel zeker dat AMD niet gebruik gaat maken van al die capaciteit. voorlopig houden ze het op de capaciteit 1 fabriek met eventueel uitloopt naar een 2de indien nodig. de rest word door andere gebruikt.
maar dat betekend dus wel dat global foundries AMD's plek in chipproductie gaat overnemen, waarschijnlijk vanaf nu, en dan dus in 2012 met 3 keer de capaciteit in de top 10 staat.

edit : uhmm : je hebt gelijk, ik dacht dat 5 tsmc was door dit plaatje
http://www.ciol.com/resources/UserFiles/iSupp-Top%2025a.JPG
maar dat had ik fout gelezen (slydectie waarschijnlijk)
STMiCelectronics staat er, had de S en de T omgedraaid.

plaats 5 op de lijst : http://www.st.com/stonline/
tsmc : http://www.tsmc.com/english/default.htm

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 maart 2009 11:27]

Ho, de global foundries. Wil niet zeggen dat AMD ook gebruik maakt van alle capaciteit. Het kan ook best zijn dat een ander bedrijf chips gaat laten bakken door de global foundries.

Capaciteit != Productie

Edit: Ook niet. Kijk eens in de lijst en kijk hoeveel bedrijven hun eigen fabs hebben ;)

TSMC staat er ook niet in bijvoorbeeld ;)

Edit2: Aah, TS blijkbaar in de lijst hieronder. lekker duidelijk... Vraag ik me wel af waar NVIDIA dan chips bakt...

[Reactie gewijzigd door GENETX op 13 maart 2009 10:57]

Hier de top 25 met de omzet in Miljarden dollars:
Top 25 Semiconductor Suppliers 2008

1. Intel 34
2. Samsung 17
3. Toshiba 11
4. TI 11
5. ST 10
6. Renesas 7
7. Sony 7
8. Qualcomm 6
9. Hynix 6
10. Infineon 6
11. NEC 6
12. AMD 5.4
13. Freescale 5
14. Broadcom 4.6
15. Panasonic 4.5
16. Micron 4.4
17. NXP 4
18. Sharp 3.7
19. Elpida 3.6
20. Rohm 3.3
21. nVidia 3.2
22. Marvell Technology Group 3
23. MediaTek 2.9
24. Fujitsu Microelectronics 2.7
25. Analog Devices 2.5
En een linkje naar een uitgebreidere lijst.

Gewoon voor de mensen die interesse hebben :)
Edit:Dankje knirf1e244

[Reactie gewijzigd door artificial_sun op 13 maart 2009 11:00]

Dat nummer wat je noemt is niet het percentage maar de jaaromzet in miljarden dollars.

Wel triest van onze eigen NXP dat van 9e naar 17e plek gezakt is. Een klein deel hiervan komt natuurlijk door de verkoop van de mobiele tak. Maar dat kan nooit verantwoordelijk zijn voor de gehele daling.

Sony daarentegen is flink gestegen de laatste 2-3 jaar. Zal dit grotendeels komen door de Cell? Of waar ligt dit aan?

De enige echte winnaar is Broadcom, hoewel ze op 14e plaats staan hebben ze in 2008 hun omzet met 24% weten te vergroten waar het gemiddelde met 5% gezakt is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 maart 2009 10:41]

Maar, produceren die allemaal ook PC processoren die bruikbaar zijn met de meeste moederborden?

Intel en AMD weten we.
De rest.... volgens mij lang niet allemaal.

Weet wel dat TI : texas instruments rekenmachines maakt, maar PC processoren... nooit van gehoort.
Nvidia is grafisch.
Samsung huishoud apparaten en wasmachines, en ook wel laptops, maar geen cpus.
En dat geld wel voor meerdere.

[Reactie gewijzigd door bbr op 13 maart 2009 10:05]

Het gaat over chips in dit artikel, niet processoren :)
Samsung is volgens mij 's werelds grootste geheugenchip fabrikant. Ik denk dat die 2e plaats daar grotendeels aan te danken is.
Zoals hierboven al gemeld....er staat nergens dat het op CPUs gaat, maar over chips.
Chips zijn ook dingen als geheugen, GPUs en kleine controllertjes etc.
Samsung maakt geen CPUs? Zo ongeveer elke TomTom heeft een Samsung CPU!

Verder maken ze ook DDR en Flash.
Tja het gaat hier dus om chipfabrikanten zoals ik het lees, en voor zover ik weet is ATI/AMD al langere tijd bezig met het vergroten van het uitbesteden van de productie. Ze willen naar een situatie toe waarin ze zelf eigenlijk allen het R&D van de chips doen en het daarna uitbesteden aan bijvoorbeeld fabrikanten als TSMC of het nieuw op te richten Foundry Company.

Bovendien staat AMD alleen als AMD genoemd en niet als ATI/AMD...
global foundries zoals het nu heet bestaat nu officieel al. is vorige maand rond gemaakt.
en daar zal AMD ook al zijn CPU's laten maken voor de voorzienbare toekomst.
en straks zal AMD zijn gpu's daar waarschijnlijk ook laten maken.

AMD gaat nu alleen de R&D van het ontwerpen van de chips doen. the foundry company doet de R&D voor nieuwe productie processes, en kan dat gemakkelijker doen als AMD omdat ze die kosten kunnen verdelen over meerdere klanten en meer fabrieken (dus lagere R&D kosten per wafer).

edit : dat is de intel uitleg, de AMD uitleg is dat ze voor een deel global foundries in handen hebben en 50% van het stemrecht en dus de controle en dus is het hun bedrijf en dus is het geen uitbesteden om het bij global foundies te laten maken.

daarbij word in 2010-2011 dat contract her-onderhandeld en AMD heeft een aardig sterke positie in die onderhandelingen aangezien heel veel anti-trust waakhonden al in intels nek hijgen en hun lopende rechtszaak.
intel zal er niet heel veel tegen kunnen doen ook al zijn ze het niet eens met AMD's uitleg.

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 maart 2009 17:49]

en daar zal AMD ook al zijn CPU's laten maken
Volgens mij stelt de licentie tussen intel en AMD dat AMD maar een zeer extreem beperkt percentage van de productie mag uitbesteden. Derhalve zal AMD dat toch echt voor een aanzienlijk deel zelf moeten doen. (iets waar ze, volgens mij, ook extreem goed in zijn, ze hebben bijvoorbeeld veel hogere yields per wafer)
Het gaat om jaaromzetten. Uitbesteden boeit dus helemaal niets want dat heeft geen invloed op je omzet (alleen op de omzet van het bedrijf waar je het uitbesteed).

Er staat AMD omdat het bedrijf AMD heet, niet ATi/AMD. De waarde die er staat is dus de volledige omzet van AMD. Voor de samenvoeging van AMD en ATi kwamen beide bedrijven trouwens ook niet voor in de top 10, ze hebben er nu 2 jaar ingestaan, en het is maar de vraag of ze er weer terug in komen.
door de nieuwe deal hebben ze een hoop meer flexibiliteit gekregen (of gaan ze krijgen)

als intel weer een fout maakt (netburst) of AMD weer een goede killer chip moet het dit keer wel lukken om een hele flinke hap uit intels marktaandeel te halen omdat ze nu wel aan alle vraag van OEMS's zouden kunnen voldoen gewoon door meer capacitijd af te nemen.

intel heeft al min of meer gezegt zo'n fout te gaan maken door te gaan focussen op zo vele mogelijk cores, ten koste van IPC.

de kans is nu dus groter als dat hij was.

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 maart 2009 11:25]

Mja, dit soort statistieken doen mij weinig, ik ben toegewijde AMD fan en blijf dat ook wel :9
Maar wel jammer dat ze zo zwaar gedaald zijn.. Ben benieuwd hoe ze dat eventueel compenseren :>
Beetje kort door de bocht ook die statistieken, als ze 0,7miljard meer omzet maken staan ze ineens weer op de 8e plek. Ze zitten daar gewoon te dicht op elkaar, en de schrijvers van het nieuwsbericht hebben weer van een mug een olifant gemaakt.

5. ST 10
6. Renesas 7
7. Sony 7
8. Qualcomm 6
9. Hynix 6
10. Infineon 6
11. NEC 6
12. AMD 5.4
13. Freescale 5
14. Broadcom 4.6

Kijk eens goed naar hoe dicht ze daar op elkaar zitten (6 t/m 11), en bij welke plekken ze pas echt in de problemen raken of goed bezig zijn. Imo mag er pas over nieuws worden gesproken als amd de 14e plek pakt of de 15e of op de 6e plaats terecht komt. Hetzelfde geld voor Sony, het hoeft maar 0,1 miljard minder om te zetten en ze zakken naar plaats 12 vanaf plek 7. Aan de lijst te zien komt dit over als mierenneukerij en hype creeŽren rondom AMD en andere chipfabrikanten. Als NEC 0,1 miljard meer omzet had gemaakt was het ook naar 8 geschoten, moeten we dan met z'n allen NEC als fascinerend gaan beschouwen |:(
Maar op welke plek staat / staan Intel en Amd en Ibm etc... als je uitgaat van computer processoren .
1. Intel
2. AMD
3. IBM
4. SUN
5. VIA
Leuk lijstje, maar een bron erbij zou nog veel leuker zijn ;)
chip != x86 proc.
Misschien wel handig om ook de definitie van het woord, chip zoals ze dat hier hebben gebruikt, te vermelden.
En ook Chip != CPU. Dus, CPU, GPU, Chipset, Realtek audio, geheugen, PIC's, FPGA's etc etc. Allemaal chips ;)

Ooh en chip != Lay's :+

[Reactie gewijzigd door GENETX op 13 maart 2009 09:24]

Wel grappig dat AMD maar op de 12e plaats staat. Zit het marktaandeel van Ati hier ook bij? Neem ik aan van wel. Dan hadden ze het toch wel beter kunnen doen lijkt mij.
Nee, het marktaandeel van ATI/AMD zit er niet bij dat wordt door TSMC gemaakt. Mogelijk is hierdoor de marge van AMD zelfs hoger.

Daarom zegt dit overzicht niet veel.
Zoals hierboven vermeld gaat het niet alleen om CPU's en secundaire chipsets. Maar kijk maar es goed op je moederboard. Vermoed dat je daar minimaal een chippie of 20 op kunt vinden....

En gaat hier niet om wat JIJ van JOU chipset vind. Intel heeft gewoon een heel groot markt aandeel buiten het CPU circuit.
Klopt,

zo heb ik een Intel North en South bridge, een T.I. IEEE 1394 chipset, Realtek voor mn Audio en LAN en voor mn I/O controller levert iTE de chips.

Ik weet ook wel dat mijn mening hier niet toe doet, maar ik wilde even aangeven dat ook gebruikers-ervaringen ertoe kunnen leiden dat een marktaandeel omlaag gaat. Als bijvoorbeeld Intel volgend jaar Chipsets uitbrengt die een Raid opstelling corrupt maken oid, dan gaat het aanzicht en daarmee het marktaandeel omlaag.