Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Microsoft zou een IsraŽlisch bedrijf over willen nemen, dat beschikt over technologie waarmee bewegingen kunnen worden waargenomen met behulp van een 3d-camera. Hiermee zou de Xbox 360 meer op de Wii gaan lijken.

Xbox 360 logoVolgens berichten in de Israëlische media zou de softwaregigant 35 miljoen dollar over hebben voor het bescheiden 3DV Systems, dat een technologie heeft ontwikkeld waarbij een kleine camera bewegingen registreert en vertaalt naar het beeldscherm. De technologie lijkt veel op die van de Eye Toy van Sony PlayStation, maar is dankzij de 3d-camera veel nauwkeuriger, zo meldt Developmag.

De website VentureBeat heeft de technologie al eens kunnen testen en bevestigt dat deze inderdaad nauwkeuriger is dan de Eye Toy. De 3d-camera van 3DV Systems kan diepte zien en deelt voorwerpen in de omgeving in van licht naar donker, afhankelijk van hoe ver ze van de camera verwijderd zijn. Objecten dichtbij worden lichter weergegeven dan objecten ver weg. Bovendien leest de camera zijn omgeving meerdere keren per seconde, waardoor het bewegingen kan bijhouden en dus geschikt is voor het besturen van games. VentureBeat schrijft dat de camera geen enkele moeite had met het registreren van bewegingen, die vervolgens nauwkeurig naar het beeldscherm werden vertaald.

Hoewel beide bedrijven nog geen commentaar hebben gegeven op de mogelijke overname, zouden ze allebei voordeel kunnen hebben van een dergelijke zet. Microsoft zou met bewegingsbesturing een stap dichter bij de doelgroep van de Nintendo Wii kunnen komen, terwijl 3DV Systems eindelijk een commercieel doel heeft voor zijn technologie; het bedrijf is daar al naar op zoek sinds het in 2007 de eerste demonstraties van zijn technologie gaf.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

"Hiermee zou de Xbox 360 meer op de Wii gaan lijken."
Op welke manier dan? De Wii kan helemaal geen 3d bewegingen detecteren (nee, ook niet met de Wii Mote) en heeft geen camera aan boord. Dit lijkt in de verste verten niet op wat de Wii doet.
Dat kan de Wiimote wel. Er zit een acceleratiesensor in, en als de sensorbar in 'beeld' van de Wiimote is kan hij 3d positionering en orientatie berekenen aan de hand van de positie en onderlinge afstand van de twee IR ledjes op de sensorbar geprojecteerd op het beeld van de Wiimote.

Als je toch denkt dat het niet mogelijk is, moet je mij maar eens uitleggen hoe die bekende Aziaat z'n headtracking had geÔmplementeert met Wiimote en sensorbar.
3d positionering zolang de IR ledjes in beeld zijn is wel extreem beperkt.
Bovendien wordt die 3d positionering door de Wii helemaal niet ondersteund. Geen enkele game gebruikt het/kan het gebruiken.
Dus als het niet gebruikt kan worden, is dat hetzelfde als dat het er niet is.

EDIT: Oh, en die aziaat gebruikt GEEN Wii, hij gebruikt een laptop.

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 18 februari 2009 15:31]

Slimmerik, hij gebruikt de Wii-Mote + Software berekeningen voor zijn demo, die zelfde software kan ook gewoon voor de wii gemaakt worden.
3d positionering zolang de IR ledjes in beeld zijn is wel extreem beperkt.
Je kunt de ledjes natuurlijk helemaal om je heen hangen. Zolang je (mbv software) de ledjes kunt tracken en je weet waar die ledjes daadwerkelijk zijn in de 3d ruimte, kun je de positie ťn orientatie van de Wiimote daaruit afleiden adhv het beeld van de ledjes geprojecteerd op de Wiimote. Of je draait het om - je legt de Wiimote onder je tv en je bestuurt zelf de IR ledjes. Da's dus precies wat Johnny Lee gedaan heeft.
Geen enkele game gebruikt het/kan het gebruiken.
Ik kan je vertellen dat dit complete onzin is. Nou heb ik als gamedeveloper natuurlijk toegang tot een Wii devkit, maar je kunt het ook gewoon zelf proberen met een Wiimote en 2 IR ledjes en wat kennis van 3D algebra.
EDIT: Oh, en die aziaat gebruikt GEEN Wii, hij gebruikt een laptop
Ah ja, en met alleen een laptop kun je wel 3d positionering doen wil je zeggen? :D
Het apparaat waar de Wiimote op aangesloten zit doet er niet toe. Met een Wii kun je dezelfde code runnen als op een laptop. In de Wiimote zit een IR camera en daarmee kun je de IR ledjes zien. Het enige dat je hoeft te doen is dat beeld processen. Dat kan op een Wii, een laptop, of zelfs op een mobiele telefoon.

Maar goed, klik voor de grap eens op de link van Havelock hieronder.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 februari 2009 23:29]

Voor meer informatie zie dit filmpje.
Head Tracking for Desktop VR Displays using the WiiRemote.

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

[Reactie gewijzigd door Havelock op 18 februari 2009 21:25]

Ja dus wel met de Wiimote. In de wiimote zit een acceleratiesensor die in 3 assen meet, de X, Y, en Z as. Met een techniek als dead reackoning kun je dan precieze metingen in een 3d ruimte doen hoor. De Wii maakt hier nog geen gebruik van, maar dat zou prima mogelijk zijn. Bovendien zit in iedere Wiimote een camera (met een infaroodfilter voor de sensorbar), dus je beide argumenten kloppen niet.

Nintendo heeft deze techniek waarschijnlijk gepatenteerd, wat dus zuur is voor Sony en Microsoft. Zij hebben dus 2 opties. De eerste is een licentie nemen bij Nintendo, mits Nintendo deze geeft. Als ik Nintendo was zou ik dat niet doen, gezien ze dan hun unique selling point uit handen geven.

Optie 2 is met een andere techniek een soorgelijke experience proberen te krijgen. Waar je bij de Nintendo Wii de sensoren en camera in je hand hebt, gaat Microsoft klaarblijkelijk proberen de sensoren en camera te fixeren. Het patent van Nintendo zal dit niet afdekken dus is het toegestaan. Slim van Microsoft, en ook een interessante ontwikkeling. Lijkt een beetje op de truuk die Johnny Lee heeft toegepast met het fixeren van de Wiimote en het bewegen van de sensorbar.
Met een techniek als dead reackoning kun je dan precieze metingen in een 3d ruimte doen hoor. De Wii maakt hier nog geen gebruik van, maar dat zou prima mogelijk zijn.
Daar zijn de sensoren in de Wiimote veel te onnauwkeurig voor. Bovendien werkt de techniek alleen als je weet in welk inertiaalstelsel het apparaat zich in eerste instantie bevondt, omdat je anders alsnog niet correct de snelheid en positie kunt integreren. Acceleratiesensoren meten namelijk alleen verschillen in snelheid. De absolute begin-positie en -snelheid kun je er dus niet uit opmaken. Bovendien worden de onnauwkeurigheden na verloop van tijd alleen maar erger door het integratieproces, waardoor het van belang is dat je gebruik maakt van ontzettend nauwkeurige sensoren (die veel te duur zijn voor in een Wiimote) en hogeprecisie berekeningen (terwijl je die Wii CPU liever aan iets anders wilt laten werken)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 februari 2009 23:19]

En dat is dus waarom de wii een sensorbar heeft; mbv de ledjes daarin kan je wel begin posities bepalen (je weet nl precies de locatie van die ledjes ten opzichte van elkaar en het is triviaal om te bereken wat de rotatie/afstand is mbv een simpele schaling/rotatie van de lichtpuntjes die opgevangen worden door de camera in de wiimote...heh, de wiimote doet dat in hardware en stuurt die info naar de bluetooth ontvanger!).

En zoals ik al vermelde in mn vorige post; het oplossern van de cumulatieve fout is precies waar de gyroscoop in de wiimote+ addon voor in het leven is geroepen. En zoals ik ook al zei: het grootste voordeel is dat dat alles zonder LOS gaat.
Met WiiMotion+ kan de Wii het wťl.
Je bedoelt die wel aangekondigde, maar nog nooit live geziene addon? Eerst zien, dan geloven.
Ik denk eerder dat dat een paar extra bewegings-sensors toevoegt, waardoor hij nauwkeuriger wordt. 3d locaties kan ie dan nog steeds niet vastleggen.
Werkt dus ook straks heel anders dan de bedoeling is met deze 3d camera.
En ook @ Domovoi:

De wiimote+ voegt dergelijki wel andere technologie toe aan de wiimote: het is een add-on gyroscoop die het mogelijk maakt om de fout die optreed bij 3d navigatie mbv enkel accelerometers terug te dringen. Dit maakt de 3d tracking nauwkeuriger. Deze manier (acc+gyroscoop) wordt ook gebruikt in de navigatie van vliegtuigen en is derhalve niet allen nieuwe functionaliteit maar ook 'proven technology'. Niets 'zien dan geloven'....je kan het gewoon aannemen omdat het al bestaat.

OK, Nintendo moet de addon wel eens uit gaan brengen en de 3rd parety support moet er ook zijn. En het is beter dan de '3d camera' (waarvan ik verwacht dat het eigenlijk gaat om twee cameras met softwarematige interpolatie en omzetting naar '3d') van dit israelische bedrijf, omdat er (in tegenstelling ook tot de sensorbar van de wii) geen line of sight voor nodig is om dit alles te bewerkstelligen (al zou ik zelf wel af en toe calibreren met de sensorbar tijdens gebruik).
WiiMotion+ maakt de WiiMote alleen nauwkeuriger. Hij voegt niet ineens allerlei functionaliteiten toe.
Ik denk dat ze bedoelen dat de xbox en ps3 'classic' controllers hebben, en de WII niet. En hierdoor kun je veelal andere games maken als met de controller, zoals je bij de wii ziet
Bij Wii, moet je met een wiimote op een scherm richten om iets te klikken of zoiets. Dat zo'n soort technologie wil microsoft ook graag hebben.
Leuk, maar zolang het niet standaard meegeleverd wordt zullen er niet al te veel developers ook daadwerkelijk er ondersteuning voor bieden..

Net zoals op de PS3 bv gewoon standaard de wiimote gebruikt zou kunnen worden, zie je dat die daar ook niet gebruikt wordt.. (zou mogelijk nog niet eens zo'n ramp zijn voor Nintendo omdat zij die wiimote met vette winst verkopen).
Dat het niet gebruikt wordt heeft denk ik eerder juridische redenen. Je mag als console developer in je game niet zomaar even refereren naar de naam van de concurrent; Microsoft, Sony en Nintendo controleren daar heel streng op. Aangezien de Wiimote een handelsmerk is van Nintendo kun je dus niet op de doos van je game zetten dat hij ook met de Wiimote werkt. En als je er niet mee kunt adverteren, wat voor nut heeft het dan om het devide Łberhaupt te supporten?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 februari 2009 14:05]

Sony zou natuurlijk gewoon een licentie kunnen nemen op de Wiimote. Hierdoor zouden zij dan de wiimote mogen gebruiken met games, en vangt Nintendo geld voor en de licentie en alle wiimotes. Op eerste gezicht geen slechte deal natuurlijk. Echter zal het de verkoop van de Wii schaden, gezien men dan voor een beetje meer een HD Wii heeft. En dat gat zal Nintendo toch echt zelf willen vullen.

Het zou wel interessant zijn om te zien hoe developers de PS3 markt zou bedienen met een wiimote. Ze zullen hier wat serieuzere games neer moeten zetten. Bovendien, GTA4 met een wiimote :D. Allemaal dingen die Nintendo nog maar niet voor elkaar heeft. En dat is jammer.
Sony zou natuurlijk gewoon een licentie kunnen nemen op de Wiimote
"Natuurlijk"? Jij denkt dat Nintendo zo'n licentie beschikbaar stelt aan een concurrent?
Hoe vet is die winst op de wiimote precies?
(zou mogelijk nog niet eens zo'n ramp zijn voor Nintendo omdat zij die wiimote met vette winst verkopen)
Hmm, grappig. Vanuit de academische hoek hoor ik juist alleen maar lovende woorden over het feit dat je nu voor minder dan E40 een berg sensoren hebt die vervolgens ook nog draadloos via bleutooth aan bijna elke laptop kunt hangen. Ook zijn er voor vele talen complete libraries beschikbaar die alle functionaliteiten van de wiimote ontsluiten.

De meeste mensen kennen de youtube filmpjes van Johnny Chung Lee wel.

Normaal betaal je daar minimaal 5 keer zo veel voor dergelijke apparatuur.
Dat soort bedrijven komen altijd uit IsraŽl... Ze zijn goed bezig daar.

Hopelijk komen er daardoor nieuwe mooie producten op de markt
volgens mij komt dit omdat Israel constant bezig is met technologie ivm militaire doelen... wij (belgie) hebben grondradars van IsraŽlische makelij die al jaren voorop lopen ten opzichte van andere nato patners
Microsoft zou met bewegingsbesturing een stap dichter bij de doelgroep van de Nintendo Wii kunnen komen, ...
Toch denk ik dat dit nooit gaat werken: de XBox 360 (en de PS3) staan bekend als "diehard gamer consoles", de Wii als "family fun". Een 3D camera gaat daar niet veel aan veranderen.
Ik weet het niet hoor, ik heb zelf een 360, maar vermaak me ook prima met Wii Golf! Een 3D camera die echt precies is zou trouwens erg leuke dingen mogelijk maken.

Ik vind het alleen vreemd dat er meteen aan de 360 wordt gedacht. Ik zie overal Microsoft staan en niet specifiek iemand van het Xbox onderdeel van MS. MS wil vast ook graag een goede 3D camera hebben voor oa hun tafel computers, een 3D camera daar boven of in de tafel zou veel extra gestures mogelijk maken.

Imho heeft MS wel meer onderdelen dan Xbox die een 3D camera leuk zouden kunnen gebruiken.
Goede opmerking. Momenteel werken ze met een heel scala aan sensoren om de metingen te kunnen doen, als ze daarvoor 1 camera kunnen gebruiken scheelt dat weer een hoop aan productiekosten.
Dat zou best wel eens mee kunnen vallen. Ik heb ook een Xbox360, maar zou af en toe best een Wii achtig spel willen spelen, met bewegingssensoren e.d. Maar om daar nou een Wii voor aan te schaffen: Dat gaat me weer net even te ver.
Je kan ook een PS3 kopen en dan de games spelen die van SIXAXIS gebruik maken :P
De Wii is vwb de graphics behoorlijk vorige eeuw, maar heeft fantastische speelmogelijkheden die eigenlijk helemaal samenhangen met de controller. Als je de mogelijkheden van die controller kunt evenaren of verbeteren met de graphics van een 360 of PS3 dan heb je een winner in huis.
De echte next gen console is dan geboren ;)
tja... en nu nog de soort spellen... zoals Nintendo ze maakt...

euh... oh wacht is grafische geweld niet hetzelfde als originele leuke spelconcepten?

nee dus...

tis leuk dat ze het proberen, maar de kans is groter dat ze hun eigen doelgroep zo gaan verwaarlozen dat die afhaken wegens dat het hun vertrouwde platform niet meer is.... dan ze echt gaan concureren met de wii...

het zijn gewoon 2 verschillende game consepten... tja... heel persoonlijk vind ik als console de Wii ver ver boven de andere staan... puur omdat het door een veel grotere groep mensen leuk gevonden wordt
Dat de Wii en Nintendo zich niet richten op hardcore gaming wil niet zeggen dat de techniek er niet voor geschikt is hoor. Er zijn een paar games op de Wii die best hardcore gamers zou kunnen bekoren. Dit hangt dus niet van de techniek af, maar van je content.
Ik heb zelf ook wel eens met een 3D camera gespeeld, zou je zeker leuke dingen mee kunnen doen.
Sony wilt wat gaan doen met PS3 en 3D, en ineens wil Microsoft een 3D Camera voor Xbox beetje toevallig nee dat is het niet Microsoft wil weer is op zijn manier origineel zijn
Precies, ze hebben nog nooit 1e gestaan en dat zal ook nooit gebeuren zolang ze alles van de concurrenten kopiŽren ipv zelf iets vernieuwends verzinnen.
Met 2 Wiimotes kom je ook een heel eind: http://www.youtube.com/watch?v=eLy9AWi67XU. De prijs/mogelijkheid verhouding van zo'n Wiimote is briljant!
Wat kost zo'n cameraatje eigenlijk ?
Ik vraag me bij Microsoft altijd af waarom ze voor een bepaalde technologie een bedrijf vaak willen overnemen. Bij al het innovatieve dat later "plots" onder de naam Microsoft verder gaat, ging het meestal om een overname.
Microsoft maakt niets zelf, het zijn verkopers
Microsoft richt zich volledig op marketing, dus zullen bedrijven opkopen om voor hun iets te maken en te verkopen met winst
Windows bijvoorbeeld, dat hebben ze echt niet zelf gemaakt daarom is het ook zo een zooitje
ach gewoon een zwartkijker... die alles van microsoft evil vind... en alles van een concurent fantastische...

heb me laatst ook verbaast over de linux port van een spel

"op windows zou ik het niet eens spelen want dat soort spellen zijn daar genoeg... maar als het op linux komt ga ik het kopen en spelen"

het gaat niet meer om de inhoud... maar of het past in het politieke spel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True