Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

World of Warcraft-ontwikkelaar Blizzard Entertainment is met Microsoft in gesprek over een opvolger van de Xbox 360. Andere ontwikkelaars geven aan niet betrokken te zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe console.

Rob Pardo van Blizzard EntertainmentTijdens de Game Developers Conference, die momenteel plaatsvindt in San Francisco, maakte Rob Pardo van Blizzard duidelijk dat zijn bedrijf gesprekken met Microsoft voert over het ontwerp van een opvolger van de Xbox 360. Andere ontwikkelaars die aanwezig zijn op de bijeenkomst geven aan niet betrokken te zijn bij het ontwerp van een nieuwe console. Dat baart een aantal van hen zorgen.

Zo denkt Warren Spector, ontwerper van beide Deus Ex-games en tegenwoordig hoofd van de Junction Point Studios van Disney Interactive, dat consolebouwers als Sony en Microsoft zich teveel richten op de entertainmentmarkt en te weinig op de gamesmarkt. "Ik heb de indruk dat ze zich concentreren op de manier waarop ze de woonkamer van gebruikers in bezit kunnen nemen. Het gaat daarbij om een apparaat waarmee je films en televisie kunt kijken, waarop je games kunt spelen en muziek kunt beluisteren. Ze zijn daar zo druk mee, dat ik niet eens weet of ze nog oog hebben voor de games die uit gaan komen, en dat is natuurlijk gek," aldus Spector.

Rob Pardo wil Microsoft ondertussen overhalen om de bediening van de Xbox te veranderen. Volgens Pardo is het logisch dat Blizzard nog geen consolegame heeft uitgebracht, omdat games als World of Warcraft en Starcraft II moeilijk zijn te besturen met een controller. Dat is volgens hem ook de reden waarom consoleversies van rts-games niet goed verkopen. Pardo pleit dan ook voor een andere controller: "Als ik consolebouwer was, zou ik me bezinnen op de vraag wat een goede controller is om alle soorten games mee te kunnen spelen".

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Mijn gedachte:

Bij de meeste spellen (bv. race, sport, actie) is zo'n controller enorm handig, omdat je met je duim een bepaalde hoeveelheid kracht moet geven.

Bij andere spellen (bv. FPS en RTS) is een muis handiger, omdat je hier zeer precies moet "navigeren" zeg maar.

Aangezien je liever geen ondergrond voor een muis wilt vrijmaken lijkt me een trackball genoeg. Hoe groot deze moet zijn moet dan even getest worden, maar denk dus aan dat duim stickje die je er dan gewoon in feite afzaagt en het bolletje dat half in de controller zit over houdt. Ik denk dat je hiermee de 2e groep spellen erg goed mee kan besturen.

En natuurlijk onderzoek blijven doen naar een Air Mouse achtig iets, maar het moet niet zo overdreven als de wii worden natuurlijk!

edit: Wel leuk en interessant discussiepunt en om over na te denken vind ik!

[Reactie gewijzigd door porthofax op 26 maart 2009 15:10]

Een toetsenbord is overdreven voor een console: een gamepad is eigenlijk al een toetsenbord light. De enige reden waarom een toetstenbord zoveel knoppen heeft, is omdat er volledige teksten mee getypt worden. Zolang je dus geen volledige teksten typt op je console, is een toetsenbord onhandige overkill. Neen, de controller zal de functie van toetsenbord met verve blijven vervullen.

Wat wel een probleem is bij de consoles, is de precisie van het "mikken" of "richten" van een cursor om zo het juiste spelelement aan te duiden (bvb een vijand in RPG/RTS/FPS). Een trackball op de controller is idd een origineel idee, je kunt dan met je duim "richten". Waar ik aan dacht is misschien een touchpad op de voorkant/achterkant/zijkant van de controller. Een beetje zoals dat spul op je laptop. Het is inferieur aan een echte muis (net als de trackball), maar het past op een controller, je hebt geen ondergrond nodig, en je kunt het bedienen vanop de bank. Je kunt er ook tapping-technology in steken, of zelfs ala iPhone en ander aanraakgevoelig spul verschillende bewegingen registreren.

Ben in ieder geval benieuwd wat de samenwerking Blizzard/Microsoft gaat geven :)
Volgens Pardo is het logisch dat Blizzard nog geen consolegame heeft uitgebracht, omdat games als World of Warcraft en Warcraft II moeilijk zijn te besturen met een controller. Dat is volgens hem ook de reden waarom consoleversies van rts-games niet goed verkopen.
De xbox360 controller is zo ontworpen dat attachments mogelijk zijn zoals een messengerkit. De messengerkit heeft genoeg toetsen, het is tenslotte een toetsenbord.
Er kunnen dus veel commands aan gekoppeld worden.

En de analoge stick op de controller werkt goed genoeg om 3d spelwerelden zoals die van WoW te doorlopen, het lukt mij ook in GTA4 dus ik zie niet waarom Blizzard e.a. persť een nieuwe controller willen....maar dat is mijn mening,

Afbeelding messenger kit:

http://www.wired.com/imag...box360messenger_kit_f.jpg

[Reactie gewijzigd door Roorensu op 26 maart 2009 16:25]

Gaming gloves ter vervanging van Wii mote + nunchuck
RTS spellen speel je door met je gloves hand bewegingen te maken.
Denk aan een table PC maar dan in de lucht en met handschoenen.

Voor verschillende typen spellen heb je natuurlijk verschillende controllers die ideaal zijn.
Racestuur en pedalen voor racespellen, bij voorkeur met een goede stoel.

Hack and slash games kun je natuurlijk niet spelen zonder een sword prop of axe of whatever. En de wijze waarop je het wapen swingt bepaalt uiteraard wat er in de game gebeurt.

Voor FPS zou je natuurlijk een voorwerp willen hebben waardoor het aanvoelt dat je een wapen draait. Richten met het voorwerp, reloaden door interactie met het voorwerp en dus niet met een knopje. Eventueel met HUD... op je hoofd, niet op het TV scherm.

World of Whatever van Blizzard kun je spelen door spells te laten casten door een serie van bewegingen te doen met de gaminggloves aan. Mages die fireballs schieten door een kamehamehaa beweging te doen... (en natuurlijk uitschreeuwen want hoe harder je schreeuwt des te harder je crit )

Lopen in het spel is wat moeilijker. Je zou een balance board kunnen gebruiken om te bewegen.... maar ideaal is uiteraard loop bewegingen te gebruiken in plaats van een richting in te leunen. Plaats de speler in een constructie waar ieder voet in een soort van schommel geplaats wordt, loopbewegingen kunnen direct vertaald worden.
Ook perfect voor platform games.


De volgende Xbox zal heel verrassend met een gamepad komen en de xbox erna ook, en computerspellen zullen nog minimaal 20 jaar met keyboard en muis gespeeld worden.
imo zijn ze zo veranderingen aan het doen dat een console een computer word.
Kun je evengoed je pc ombouwen in een console-look case.
Ik denk dat je in de toekomst gewoon ook hardware kan kopen om je console te upgraden (ram/videokaart,ect)
Dus wat zal het verschil nog zijn tussen die 2?

Ik hou het bij pc.
Een spel als WoW valt gewoonweg niet op een controller te spelen. Ik ben een ex-WoWer die zo'n 3 jaar dat spel heeft gespeeld en in een top guild zat. sneltoetsen is een must voor WoW als je een beetje goed wilt zijn en in een hi-end raiding guild zit (waar het eigenlijk allemaal om draait in feite). Met de muis alleen kom je er niet, vooral met de wat complexere bosses. Hetzelfde geldt voor PvP. Voor questen alleen en rondlopen, e.d. kan je overigens wel alleen met een muis overweg.
Maar goed Ik snap alleen niet waarom Blizzard zich met de volgende generatie Xbox bemoeit. Om een spel als WoW te kunnen spelen heb je gewoon een toetsenbord nodig (met muis). Dit betekent dat je een console moet maken die ontzettend veel overeenkomsten moet hebben met een PC. Dan kan je toch net zo goed een PC kopen? Een console =/= PC en ik hoop dat dat zo blijft.
"Als ik consolebouwer was, zou ik me bezinnen op de vraag wat een goede controller is om alle soorten games mee te kunnen spelen".

Zoiets als muis+tobo?


ff serieus nu:
het lijkt me erg moeilijk om een controller te maken die goed is voor adventure, rts, schiet en race-spellen
Muis en toetsenbord verplicht je in een bepaalde houding te gamen (rechtop zittend met een solide ondergrond). Niks mis mee, maar als Yellow eventjes ontspannen wilt spelen heb ik toch liever een gamepad, kun je tenminste elke houding mee aannemen.

je hebt gelijk, lijkt me lastig om een inpout device te zerzinnen waar je alles mee kunt spelen op een manier die iedereen tevreden stelt. Wii achtige controllers werken leuk voor RTS games, maar zijn weer niks voor fighting games.

Controller met voice activated Transform mode © is mijn voorstel. Controller, roll out.
De vraag is of je zoiets alleen al moet willen proberen te ontwikkelen.

RTS'rs willen in de regel liever een toetsenbord vanwege de mogelijkheden voor een groot aantal programmeerbare toetsen, hetgeen misschien ook wel opgaat voor complexere rpg's, etc. Hiervoor is nu eenmaal een grote oppervlakte vereist.

Voor vechtspellen, flightsims, racers wil je liever toch iets wat ligt in de hand ligt en makkelijk hanteerbaar is. Die twee samenvoegen zal onvermijdelijk een compromis met zich meebrengen en dat is iets wat niet goed is voor beiden categorie gamers.

Ik kan me goed voorstellen dat je goed RTS op een console zou kunnen spelen, als je daar een toetsenbord extra bij aan hangt ( die mogelijkheid is er nu al ).
Beter 2 invoerapparaten die beiden hun eigen nut hebben dan 1 die een compromis is voor beiden. Ik kan hierbij een directe link leggen naar een camerlens die zowel dient voor telezoom en als breedhoek lens. Hoewel huidige technieken het mogelijk hebben gemaakt om aardige resultaten te krijgen met deze lenzen, blijft het behelpen omdat een van de twee uitersten altijd problemen zal vertonen, een zelfrespecterende fotograaf zal in dat geval liever 2 lenzen met zich meeslepen.
En zo zal een beetje fatsoenlijke gamer rts -spellen toch echt niet met een joypad gaan spelen, of gaan knocken met een keyboard...
Muis plus tobo heeft alleen voordeel bij FPS (en zelfs dat is smaak) ikzelf FPSde altijd met muis en tobo, maar tegenwoordig alleen op console).

Daarnaast zijn race-spellen duidelijk beter met de controller omdat je dan 'licht kan sturen' met een toetsenbord is het of sturen, of niet sturen, zelfde voor gas geven e.d.

RTS* is dan wel weer iets wat ik niet zo fijn vind spelen op een controller, maar voorderest houd ik het bij een controller.

En rts is dan nog wel het mooiste genre :'(
Als ze een muis + tobo kunnen ontwerpen waarbij je geen ondergrond voor nodig hebt is het best. Maar aangezien dat er niet in zit heb je een probleem. Tobo + muis werkt alleen goed achter een bureau.

Misschien dat ze iets kunnen doen met een touchpad oid aan de onderkant van een controller of zoiets.
Waarom niet een aparte controller voor dit soort games?
Dat is in het verleden welk vaker gedaan bij consoles.

Bij de Coleco Vision had je een soort trackball met een hele grote bal, waar speciale spellen voor waren. Zoiets zou best bruikbaar zijn ipv een muis.
http://cgi.ebay.com/COLEC...20.l1116#ebayphotohosting
Waarom niet een aparte controller voor dit soort games?
Zoiets als dit meeleveren met de xbox versie van WoW bedoel je? :) Waarom niet, bij guitar hero krijg je ook een aparte controller speciaal voor dat spel...
Omdat je voor deze controllers ook weer moet betalen, dan gaan de mensen weer zeuren dat ze te duur zijn en dan koopt men nooit meer games. Vinden ze allemaal te duur
Ik zou het jammer vinden als ze voor de makkelijke weg kozen en er een muis en toetsenbord aan hingen. Niet alleen omdat je dan met een toetsenbord op schoot moet zitten en op de bank moet muizen, maar vooral omdat er nu juist kansen liggen om eens voorbij dat eeuwenoude toetsenbord te komen.
je vergeet spellen als de sims of vlieggames (al is HAWX qua besturing wel goed)

maar controllers lijken mij niet zo duur om te maken toch? als je nou gewoon een joystick, gamepad, muis/trackball en een soort WiiMote meeleverd dan is alles ok toch.

KB+MS word dan Gamepad/WiiMote + Muis
Gamepad blijft GAmepad
en je hebt een joystick...

(P.S. die 60 euro voor een PS3 controler vind ik trouwens ook niet te doen...)
daarom moet er gewoon heel erg goed over nagedacht worden, muis en tobo zou ik ook de ideale oplossing vinden... maar meestal gaan mensen juist voor een console om van muis en tb af te zijn.

[Reactie gewijzigd door KiLLerS op 26 maart 2009 14:24]

absoluut. voor vele dingen is een controller juist erg prettig.
vooral actiegames. ook heb ik (om een of andere reden) meer plezier als ik met een controller speel. en kan ik lekker op de bank zitten ipv achter een bureau.

echter de optie zou fijn zijn.
al heb je dan problemen met balancing( bepaalde controllers die beter zijn in bepaalde dingen bijv in shooters. controller vs muis)

hoedanook hoop ik dat ze bij de controller blijven
ik vind het fijner.
Ik vind beide prettig in hun eigen manier. Voor de meeste dingen vind ik een muis en tobo combi veel beter, maar voor racegames en vlieggames ga ik bijvoorbeeld liever voor de controller. Daarom sluit ik dan ook gewoon een XBOX 360 controller aan op m'n PC als ik daarmee wil gamen. Dan heb ik de grafische pracht van een PC game met de controls van een XBOX 360. Best of both worlds IMO.
Dan heb ik de grafische pracht van een PC game met de controls van een XBOX 360. Best of both worlds IMO.
Als je dat wilt zou ik gewoon een xbox kopen... die "grafische pracht" is tegenwoordig niets meer dan een pc port van een game die voor consoles geschreven en geoptimaliseerd is...
En ja, voor een hoop spellen vind ik een gamepad beter. Ik was dan ook blij met de autoaim functie die ze in San Andreas hadden gemaakt, daardoor was het al een stuk prettiger spelen ivm Vice City (beide heb ik met controller uitgespeelt op de computer).
Mischien een soort muis als die van logitech? mx air ofzo heet ie toch?
Ik hoop dat ze voor de volgende xbox zichzelf een hoop R&D besparen door gewoon een stabiel platform te maken uit bestaande componenten, zoals bij de xbox1 het geval was. Door 100% zeker te zijn van de hardware kun je dan het maximum uit die apparaten trekken, en dat is altijd beter dan een PC met vergelijkbare specs maar een ratjetoe aan hardware configuraties en driverversies. Backward compatibility met de 360 zal dan weer een drama worden, maar wat zou integratie van de huidige 360 hardware extra kosten?

Zal het porten van en naar windows ook stukken makkelijker maken. Een soort verkapte homebrew modus(maar 2 cores ipv 4 beschikbaar stellen met "unsigned code") zal het apparaat ook een stukje aantrekkelijker maken.

Maak het apparaat duur, en de games goedkoop, en geef het een livecycle van minstens 5 jaar. En haal die achterlijke lock van de HD's af, en laat mensen er zelf eentje bijplanten als ze dat willen.
Ik hoop dat ze voor de volgende xbox zichzelf een hoop R&D besparen door gewoon een stabiel platform te maken uit bestaande componenten, zoals bij de xbox1 het geval was.
Volgens mij maak je juist een stabiel platform door niet te bezuinigen op R&D.

Bestaande componenten gebruiken of niet, als je te weinig rekening houdt met warmteontwikkeling of het verkeerde type soldeer gebruikt, krijg je gewoon problemen, die je had kunnen voorkomen als je iets grondiger getest had en niet de goedkoopste soldeer had genomen die je kon vinden.
Maak het apparaat duur, en de games goedkoop, en geef het een livecycle van minstens 5 jaar. En haal die achterlijke lock van de HD's af, en laat mensen er zelf eentje bijplanten als ze dat willen.
Gaat niet gebeuren, ben ik bang... Consolebouwers willen juist het apparaat goedkoop maken, zodat de instap-drempel laag is. Heeft de argeloze klant eenmaal een console gekocht, tja, dan moeten ze ook wel games kopen want anders hebben ze de console voor niets gekocht. Omgekeerd zal een klant minder snel een peperdure console kopen, nog voordat ze naar de prijzen van games gekeken hebben.

Bovendien koop je steeds meer games gedurende de levensduur van de console, terwijl je de console zelf maar eenmalig koopt. Ze maken meer winst op games en accessoires dan op de console zelf.
Wat ik bedoelde is die redelijk unieke CPU's, die zowel de 360 als de PS3 bezitten niet te ontwikkelen

Maar met een(dan redelijk standaard) corei7 erin, te combineren met zelf uitgezochte chipset en video- en geluidschip, vervang je deze componenten door latere/betere revisies zorg dat ze zich gaan gedragen als hun voorgangers. Nu kan ik me voorstellen dat de voorraad krimpt, maar de CELL of 360 CPU's zullen ook niet altijd leverbaar blijven.

Als je het apparaat duurder maakt, bundel er dan een paar games bij, zo als ze nu bij de starter packs doen, veel argeloze klanten kopen zo'n ding en verwachten ook als ze de door open doen, dat er spellen bij zitten. Ik heb wel vaker mensen meegemaakt die een PS3 kaal hadden gekocht en zich afvroegen "wanneer ze een spelletje konden starten"(Let wel, een echt argeloze klantengroep in dat geval), want achter op de doos staan toch plaatjes van spelletjes? Die waarschuwing "games not included" lezen ze dan gewoon overheen

Die HDD is puur een irritatie van 360, de PS/3 kun je ook alles inhangen wat je maar wil.
De reden dat de xbox1 zo snel uitgefaseerd werd, kwam vooral door het niet kunnen terugdringen van de hardware kosten. Ook verwacht ik zelf dat de BC functionaliteit deze keer net wat serieuzer word genomen, mede dankzij het aanbod op Live Arcade.
"Als ik consolebouwer was, zou ik me bezinnen op de vraag wat een goede controller is om alle soorten games mee te kunnen spelen"

Volgens mij komen we dan weer bij de oude vertrouwde combinatie van een toetsenbord en een muis terecht :P

Ze zouden een controller kunnen ontwerpen die 'voornamelijk' geschikt zou zijn voor racespellen en weer een andere die 'voornamelijk' geschikt is voor shooters (Niet echt haalbaar, ik weet het..). Alles in een gaat het hem denk ik niet worden.

3d-camera: Microsoft zou een IsraŽlisch bedrijf over willen nemen, dat beschikt over technologie waarmee bewegingen kunnen worden waargenomen met behulp van een 3d-camera. Hiermee zou de Xbox 360 meer op de Wii gaan lijken.

Zouden ze dit nog overwegen?

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 26 maart 2009 14:30]

Je weet nooit waar een paar slimme koppen op komen. :) Zo op het eerste gezicht zou ik ook zeggen, toetsenbord + muis. Maar kijk eens naar de Wii controller. Ik speel nooit op consoles, en heb de Wii nog nooit gebruikt, maar het is toch een ander soort controller, die best succes lijkt te hebben.

Ik ben erg benieuwd wat ze verzinnen, en ik denk dat ze aan Blizzard een prima partner hebben. Blizzard is toch wel een van de bekendste RTS ontwikkelaars, die in mijn ogen altijd ontzettend veel tijd en moeite stoppen in research.

Zou mooi zijn als ze met elkaar een nieuwe controller kunnen bedenken die ook voor RTS en zulk soort spellen geschikt is.
De WII controller is niet gevoelig genoeg om er echt zinvolle dingen mee te doen. Het is leuk om een dergelijke besturing te gebruiken maar het zo nauwkeuriger moeten zijn dan de WII controller op het moment is.
Misschien met een Wiimoteplus addon. dat het dan wel nauwkeuriger word

Verder moeten dit soort games gewoon toetsenbord en muis ondersteuning hebben/krijgen zodat het wel goed verkoopt
Het is natuurlijk een kwestie van voorkeur maar er zijn echt wel spellen die ik liever met een controller speel dan met een, in mijn ogen, lomp toetsenbord. Vooral op de bank is het toch makkelijk om met een draadloze controller even een potje PES of Fifa te spelen. Ook hebben sommige spellen nou eenmaal analoge sticks nodig om een beetje lekker te spelen. Verder heb je bijvoorbeeld vechtspellen zoals Mortal Kombat ofzo, waarbij het voor je combo's wel handig als je met een controller speelt.
Xbox 360 joystick met infrarood, zo dat je dezelfde aanwijzer ervaring als de wiimote hebt ?
Idd, voor veel spellen heb je gewoon een precies aanwijs instrument nodig. Bij de PC word daar de muis voor gebruikt. Maar iets dergelijks als wat ze op de Wii hebben zou je goed kunnen gebruiken in RTS spellen. Voor FPS zal het wel weer wat lastiger zijn, maar ook dat is daar goed mee te doen.

Ze moeten dan wel het systeem van de Wii wat verbeteren, want dat is erg gevoelig voor andere licht bronnen. Maar op zich werkt het al heel aardig.
Dan heb ik liever dat ze iets ontwikkelen dat niet afhankelijk is van licht, maar draadloos werkt. Nu heb je op zich maar een kleine 'hoek' waar je nuttige bewegingen in kunt doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True