Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Het moet eenvoudiger worden om software en diensten op mobiele telefoons te activeren. Dat bepleit Mformation, dat onderzoek onder telefoonbezitters deed: 95 procent zegt de setup van telefoonfuncties te ingewikkeld te vinden.

Interface iPhoneWie een nieuwe telefoon koopt, besteedt gemiddeld een uur aan het instellen daarvan. Dat blijkt uit onderzoek van Mformation, dat werd uitgevoerd onder 4000 mobieletelefoonbezitters in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Volgens het onderzoek zouden ze bij voorkeur maximaal een kwartier met het instellen kwijt willen zijn. Bovendien blijven veel functies die wel op mobieltjes aanwezig zijn, ongebruikt omdat de eigenaars van de mobieltjes de setup niet weten toe te passen. Onder de functies die mobieltjesbezitters wel graag zouden gebruiken maar vaak niet aan de praat krijgen, bevinden zich e-mailen, webbrowsen, instant messaging en mms'en, aldus de studie van Mformation, een bedrijf dat providers helpt bij het invoeren van nieuwe services.

Mformation roept mobieltjesmakers en telecomproviders daarom op om het eenvoudiger te maken een functie of dienst op de telefoon te gebruiken. "De boodschap van consumenten is dat de setup van de telefoon te ingewikkeld is. Daar moet wat aan gedaan worden." Als dat lukt, zou dat de winst van bedrijven in de telecomsector opstuwen, zo stelt Matthew Bancroft van Mformation.

Ongeveer 95 procent van de ondervraagden zei meer functies te zullen gebruiken wanneer die makkelijker in te stellen zouden zijn. Meer dan 60 procent zegt het instellen van een functie op te geven als het na een eerste poging niet lukt. Een analist zei tegen de BBC de iPhone als voorbeeld te zien van hoe het wel moet: alle functies zijn beschikbaar in het hoofdmenu en zitten niet in submenu's verstopt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Mensen die een mobiel hebben en daar een telefoonboekje bij pakken als ze iemand moeten bellen om het nummer op te zoeken in dat boekje bestaan ook nog! (Hoi mam)

T9 textinput dat een compleet eigen leven leidt, mijn vrouw zet dat standaard uit omdat ze dat zo ervaart, terwijl het zo makkelijk is als je de knoppen maar kent.

Telefoons komt steeds meer op te zitten, terwijl er nog een hele grote groep is die het echt alleen maar voor bellen en/of sms gebruikt. (ik ben zo iemand). Ik heb dan ook een plastieken ding van de kruidvat, (aanschafprijs=beltegoed plastic zeg maar), maar daar zitten al functies op waarvan ik denk: kom op... laat dat weg zeg, waar gaat het over.. domme spelletjes, omslachtige niet-synchroniseerbare agenda etc etc...
"De boodschap van consumenten is dat de setup van de telefoon te ingewikkeld is. Daar moet wat aan gedaan worden."
Daar ben ik het helemaal mee eens eigenlijk.

Als Tweaker vindt ik het niet erg een toestel door te spitten om bepaalde instellingen goed te zetten, te ontsluiten, etc. Ook SMS-jes van de provider met instellingen zijn imho doodsimpel. Apps binnenhalen en met m'n smartphone klooien totdat ie precies doet wat ik wil vindt ik nog best leuke bezigheidsthrerapie.

Maar als Tweaker ben ik niet de gemiddelde consument. Dan denk ik meer aan mensen zoals m'n moedertje. Contacten synchroniseren, profielen/geluiden instellen, T9-instellen, provider instellingen vanuit SMS, etc, etc, zelfs een SIM kaart verwisselen vindt ze al gecompliceerd. Dat soort mensen moet je bijna alles op een presenteerblaadje aanreiken. Dat zegt niets over die mensen an sich, de meeste mensen hebben gewoon een bepaalde mate van knopjesvrees en/of heeft een gebrek aan inzicht als dingen wat technischer worden. RTFM is dan geen oplossing, voor de meeste mensen is een manual al snel Chinees.

Het gros van de mensen koopt een veel te geavanceerd toestel als gadget, en weet vervolgens niet hoe ze dat ding effectief kunnen gebruiken. Hoe simpeler dingen toegankelijk worden gemaakt, hoe beter niet-tweakers met hun toestelletjes om kunnen gaan.

Bijkomend voordeel is dat dat mij als Tweaker weer in mijn optiek domme vragen scheelt van vrienden, kennissen en familie. :)
da's larikoek; bijna iedere telefoonwinkel heeft de optie om de instellingen welke nodig zijn voor gprs/mms/wap/applictie-settings etc. OTA (over the air) toe te zenden naar de consument. Dat kan men vaak ook doen op de website van de fabrikant of op de pagina waar je de telefoon gekocht hebt.
Vraag daarom altijd of ze in de winkel je telefoon gebruiksklaar willen maken. En je hebt er geen omkijken na
Het gene waar men een uur mee zoet is; is het customizen (achtergrondje, irri-toontje etc.)

En een beetje provider (vodafone/t-mobile) verstuurd de instellingen direct naar je telefoon wanneer je simkaart aan een ander imei gekoppeld wordt

//edit: zie instellingen
sony ericsson
Nokia
samsung
belcompany

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 20 januari 2009 12:35]

Larikoek of niet.

Wat denk je wat mijn vader denkt als die een sms krijgt met daarin mms of wap instellingen ontvangen etc.? Niet dat mijn vader nu zo stom is maar van elektronica heeft hij weinig kaas gegeten. Zo had hij laatst geen geluid. Perongeluk het profiel stil geactiveerd in zijn broekzak. Denk je dat hij wist hoe hij het terug op normaal moest zetten? Mijn vader weet niet eens wat profielen in een toestel betekenen, die zoekt naar geluid.

Kijk de meestigen jeugdigen groeien ermee op en voor geinteresseerden is het ook niet zo'n groot probleem. Voor mijn vader dus wel.

Kun je zeggen dan moet hij niet zo'n moeilijke telefoon kopen. Nou hij heeft dus de eenvoudigste nokia met grote toetsen en ook nog zijn tekst op groot gezet. Mijn vader zou ook best af en toe een foto willen maken van zijn kleinkinderen maar hij snapt gewoon niet waar hij moet zoeken. Ik snap deze conclusie dan ook wel.

Dan heb ik het nog niet eens over de smartphones. Ik als tweaker heb zelfs nog moeite om mijn HTC TP met Windows Mobile aan mijn wensen aan te passen. Out of the box werkt dat ding niet naar behoren en ik ben niet de enige die dat vind.

Eigenlijk moesten ze bij de eerste keer opstarten: Wat wil je gebruiken van het toestel? En dan keuzes geven zoals bellen (logisch), sms, internet, camera, spelletjes, instellingen aanpassen, etc. De meeste ouderen zouden dan misschien nog 3 menuitems overhouden. Je zou ook nog een optie basis gebruiker of geavanceerde gebruiker kunnen hebben, net als de ATI CCC.
Simpel advies voor je vader lees de bijgeleverde handleiding, niemad kijkt zo'n ding door, en roept dan dat het niet werkt. Dat geval ligt de fout bij de consument.

Out of the box werkt dat ding niet naar behoren en ik ben niet de enige die dat vind.
> klopt maar die fout ligt mij de onvolledigheid van het product wat microsoft op de markt heeft gezet. Wil je het goed werkend hebben moet je dit zelf handmatig configureren
(Belachelijk, dat dit geaccepteerd wordt door de markt)
...het product wat microsoft op de markt heeft gezet...
Ik moet zeggen dat MS hier eigenlijk helemaal niets mee te maken heeft? Deze problemen doen zich voor bij telefoons van alle merken, niet per se Windows Moblie smartphones. Sterker nog: deze zijn, in mijn ogen, makkelijker in te stellen dan telefoons met de standaard lange, diepe menu structuren.

Ik ben het wel eens met je dat consumenten steeds lakser worden. Als dingen niet direct werken, dan wordt dit standaard als fout van de producent gezien (ook bij software en andere hardware), terwijl de noodzakelijke instellingen die gedaan moeten worden vaak op pagina 1 van de handleiding worden uitgelegd. De quickstart kaarten die je steeds vaker in dozen van hard- en software aantreft zijn hier alleen maar een bewijs van.

"Vroegah" was het logisch dat op het moment dat je een PC aanschafte of wanneer je een videorecorder kocht, je de handleiding er bij pakte om te kijken hoe het ding aangesloten moest worden. Tegenwoordig is alles met kleurtjes aangegeven, zodat je niet eens meer na hoeft te denken waar je welke kabel in stopt.

Het feit dat consumenten electronica steeds eenvoudiger te bedienen wordt, heeft tot gevolg dat ook mensen die vroeger geen idee hadden hoe instellingen gedaan moesten worden, verwachten dat ze dit nu wel weten, puur omdat ze nu wel eenvoudig de rest van het ding kunnen bedienen. Maar o wee als er nagedacht moet worden over instellingen (gebruikersnaam/wachtwoord/gateway voor GPRS netwerken iemand?), dan is het toch echt de schuld van de fabriekant, omdat die dat niet zelf kan instellen voor alle mogelijke netwerken ter wereld. Dat telecom providers deze gegevens gewoon aanbieden en overal duidelijk staat vermeld waar mensen terecht kunnen met eventuele problemen, is kennelijk nog te subtiel voor velen.
Net alsof alle handleidingen te begrijpen zijn voor leken.
Handleidingen schrijven is ook een vak op zich dat maar door weinigen beheerst wordt.
Ook zijn er genoeg handleidingen waar niet alle opties en mogelijkheden in vermeld staan.

[Reactie gewijzigd door Amorax op 20 januari 2009 16:48]

Jou laatste idee gaat nog steeds niet werken. Genoeg mensen die bij een menu item vast lopen omdat ze begod niet weten wat er gevraagd wordt. Ik loop daar veel tegenaan als ik een poging doe om Linux te installeren. Kreng vraagt dan welk bestandssyteem ik wil gebruiken, keuze uit een stuk of vier. Ja weet ik veel, ik ga geen tijd steken in zulke futiliteiten, Windows kiest ook automatisch de beste (NTFS) zonder daar vragen over te stellen. Daar heb je bij normaal gebruik van een PC ook helemaal geen fluit aan.
ik zie de link mobiel > linux nog niet helemaal.
Maar voor linux geld het zelfde, lees de bijgeleverde handleiding ookwel README genoemd; daarin worden deze keuzes / opties toegelicht.
Een uur instellen, kan toch ook leuk zijn? Hoeveel % van de mensen die een nieuwe GSM aanschaffen, vinden het leuk om er mee te spelen?

Verder is het een kwestie van de simkaart erin, de accu laden en bellen. Begrijp trouwens niet wat het " ontbreken van de batterijen" met instellen te maken hebben?

En is het niet zo dat de functies die voor iemand te ingewikkeld zijn, MEESTAL ook helemaal niet gemist worden door die persoon. Zou je bepaalde functies willen gebruiken is het toch makkelijk in te stellen met de handleiding erbij, tenminste dat is mijn ervaring.

Lijkt me haast een promotie/ reclame voor de iPhone, die wordt wel met naam en toenaam genoemd, ik vind het werkelijk een onzinnig en raar bericht!

En mijn provider heeft het trouwens wat instellingen voor MMS INTERNET enz.. heel gemakkelijk gemaakt, je hoeft enkel de SMSjes te bevestigen, en alles is ingesteld :) Die SMSjes komen vanzelf, top..toch?

[Reactie gewijzigd door Extra300s op 20 januari 2009 12:39]

Ik (en uiteraard vele met mij op deze site) vind het heerlijk om met m'n nieuwe tel. te spelen om te kijken wat ie allemaal kan.
Maar we vergeten dat we op tweakers zitten en dat niet iedereen dezelfde interesses heeft als wij hebben.
Hoewel veel dingen als veel makkelijker zijn geworden zoals himlims_ al aangaf, kan het voor mensen die wat minder affiniteit met electronica etc. hebben, nog steeds vrij lastig zijn om de (voor ons meest) simpele opties te gebruiken.
Hoeveel % van de mensen die een nieuwe GSM aanschaffen, vinden het leuk om er mee te spelen?
Goede vraag. Hoeveel van de kopers zijn tieners of tweakers? Voor de rest is het namelijk vooral een stuk gereedschap.

Daarentegen maakt het voor de meeste van die mensen niet zoveel uit, want eigenlijk willen ze helemaal geen camera, videomogelijkheden, mp3-speler, mms, sms, wap, gprs, gps, en nog wat meer; er waren nou eenmaal geen goedkope toestellen znder die functies.
Zodra ik m'n simkaart erin steek krijg ik automatisch alle instellingen van de provider toegestuurd, dat is het enige wat er ingesteld hoeft te worden.
Hebben ze soms een stel bejaarden een blackberry in de handen gedrukt en "zoek het maar uit" instructie achtergelaten?
Vind dit onderzoek nogal overdreven. Zelf's m'n a-technische moeder had geen problemen met de gemiddelde nokia.
Vind dit onderzoek nogal overdreven.
Dus de uitkomst is verzonnen volgens jou?

Geefje moeder eens een Sony-ericsson of Samsung, kijken of ze dan ook nog zo a-technisch is.
Wat hier in het bericht staat is nou juist de hele reden dat ik een windows mobile toestel heb. Ik geef toe, een WM device is niet voor iedereen even begrijpelijk, en helemaal voor mensen die geen interesse/technische aanleg ehbben. Ik vraag me dan ook af of die mensen wel weten wat voor telefoon ze kopen. Wil je een telefoon die kan bellen, smsen en foto's maken, koop dan geen windows mobile toestel, maar een toestel met een simpel os, maar zeker geen windows mobile.
En hoeveel procent van die mensen heeft ook de moeite genomen de handleiding van de telefoon even door te lezen?

Tegenwoordig vinden veel mensen dat alles maar vanzelf moet gaan. Die telefoon moet jouw gedachten lezen en precies begrijpen wat jij wil.
Tegenwoordig vinden veel mensen dat alles maar vanzelf moet gaan. Die telefoon moet jouw gedachten lezen en precies begrijpen wat jij wil
Eens, zo zou techniek moeten werken. Ik koop een telefoon dus de telefoon weet dat ik wil bellen, sms-en en foto's maken. Dan hoeft een handleiding niet nodig te zijn

@ATS, ik denk wel dat dat realistisch is, Je ziet al dat userbility steeds beter en steeds belangrijker wordt, het komt nog wel zover dat iedereen een telefoon snapt. Net zoals je tegenwoordig ook niet de handleiding van een magnetron, koffiezetapparaat (zo'n ouderwetse) of dvd speler hoeft te lezen.

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 20 januari 2009 13:22]

Je schetst precies het probleem. Jij verwacht dat jouw telefoon kan bellen, sms-en en foto's maken. Een telefoon waarmee je alleen kan bellen heeft inderdaad geen handleiding nodig. Maar zodra je er meer functies aan toe gaat voegen, wordt het al maar ingewikkelder. Waarom zou je telefoon foto's moeten maken? Waarom verwacht je dat hij dat kan, en dat hij net zo makkelijk te bedienen is als een apparaat wat echt alleen kan bellen?

Ik vind het bizar dat mensen niet bereid zijn om de handleiding te raadplegen als ze er niet in n keer uitkomen. Aan de ene kant kopen ze een apparaat dat heel veel mogelijkheden heeft, en aan de andere kant verwachten ze dat ze in staat zijn om dat allemaal in n keer te overzien en doorgronden. Dat is gewoon niet realistisch. En nee, de suggestie in het artikel om geen submenu's te gebruiken werkt natuurlijk niet. Dan krijg je al die opties (niemand koopt toch een telefoon met minder mogelijkheden?) in n lange lijst. Alsof het daar overzichtelijker van wordt...
Dat 'veel mensen vinden dat alles vanzelf moet gaan' betekent dus ook dat fabrikanten daar rekening mee zullen houden; apparaten als de iPod en iPhone zijn mede een succes door de vrij eenvoudige interface die gewoon te gebruiken is zonder dat je de handleiding hoeft te lezen.

Overigens halen veel mensen dingen als WAP-instellingen aan, maar m.i. ligt de nadruk veel meer op dingen zoals wekker-, muziek- en agendafuncties, de gemiddelde gsm kan veel meer dan alleen bellen en smsen, maar er zijn dus blijkbaar maar weinig mensen die ook weten hoe dat binnen afzienbare tijd kan.
groot gelijk, in mijn stomme gsm zit er een rekenmachine, maar ik kan het niet opstarten.

Heb nl. niet de standaard skin en andere snelkoppelingen ingesteld. rekenmachine gebruik ik uiterst zelden, dus waarom via sneltoets ?
Maar kan hem niet op een andere manier oproepen.
en nee dit staat niet in de handleiding, zeg vaak zelf teveel RTFM om het zelf niet te doen.
Dt is duidelijk een gebrek van Nokia.
Toch wordt ik platgebeld door ietwat oudere mensen met een computertje en een iPod die het gewoon niet begrijpen dat je MP3'tjes naar dat ding kunt slepen. Kan ik die mensen iTunes weer gaan uitleggen omdat Apple het verdomd het ding als mass storage device te gebruiken. Ik raadt ook nooit iPods aan als simpele MP3-speler want iedereen loopt tegen het vullen van dat ding aan.
Handleiding? Die papieren boekwerken die je vroeger had, maar die tegenwoordig meestal zijn wegbezuinigd, zelfs bij dure apparatuur? Je mag blij zijn als er een quick start guide in 12 talen bijzit met letterpuntsgrote 6.

Dan moet je dus de PDF handleiding van de evt. bijgeleverde cdrom gaan lezen of uitprinten.

Het steekwoord hier is intutief. Dat je zonder cursus gevolgd te hebben vrijwel meteen doorhebt hoe het werkt. Dat gaat uiteraard niet lukken bij geavanceerde functies, maar voor basiszaken als geluid, adresboek, etc. zullen er best nog wel verbeteringen mogelijk zijn. Zo organiseren gsm's tegenwoordig vrijwel allemaal het adresboek per persoon, waar dan meerdere tel.nrs onder gehangen kunnen worden. Die verschillende nrs kun je echter vaak niet in n keer overzichtelijk krijgen op een klein scherm. Dan kun je beter per nr organiseren IMO (Rick GSM, Rick werk, etc), maar dat doet men dus niet.
Alle Nokia modellen komen met handleiding. In de uitvoering voor de Nederlandse en Belgische markt zelfs met 2, 1 Nederlandstalige en 1 Franstalige. Als je iets andxers wilt zul je inderdaad moeten gaan downloaden, maar in de pdf staat precies hetzelfde als in de meegeleverde handleiding (enige uitzondering is als een handleiding een beetje aangepast wordt).
Alleen is Nokia niet het enige merk op de markt. Bij andere merken is het helaas niet altijd zo.
Dat vindt ik zwaar meevallen. Meeste mobieltjes zijn snel en makkelijk in te stellen.
En anders: RTFM of Google
Jij vind dat zwaar meevallen.. Maar aangezien jij op tweakers zit zou het ook wel heel raar zijn als je daar moeite mee zou hebben. Even de gewone consument voor ogen houden.

Daarbij zou het idealter zijn als een apparaat zo logisch in elkaar zit dat je geen handleiding nodig hebt. Moeten googlen om een nieuw apparaat in te stellen is natuurlijk belachelijk.
ehm... iedereen die een branded toestel koopt (ofwel met een mooi plaatje van bijv. t-mobile of vodafone) heeft alle instellingen al goed staan. meestal alleen de tijd nog niet, maar dat wordt gelijk geregeld bij de eerste keer opstarten van zo'n ding.

Mensen moeten zichzelf gewoon niet zo aanstellen, en gewoon de handleiding lezen. tenslotte is een te geavanceerde mobiel voor t simplistische mensen niet aangeraden, waar veel mensen zich toch wel mee vergissen.

enige wat mensen slechts hoeven te doen is hun pincode in te voeren, op het knopje "telefoonboek" te drukken en nummer te kiezen of gewoon het nummer rechtstreeks in te voeren, en vervolgens op het groene telefoontje drukken. hier is gewoon totaal niets moeilijks aan.

voor mensen die een telefoon willen: Mooi is niet altijd goed, geavanceerd is niet altijd handig, klein is vaak niet eens fijn, en duur hoeft niet per definitie goed voor de telefoondrager te zijn.
Hij heb gelijk. Ik wordt regelmatig gebeld door kennissen die weer es iets nieuws gekocht hebben waar ze helemaal niet aan uit kunnen. Of ik daar ff naar wil kijken. 9 van de 10 keren is het hetzelfde verhaal, RTFM!! Mensen zijn ongelooflijk lui op dit gebied, zodra er op hun Windows een schermpje komt dat ze niet kennen zijn ze plots analfabeet en denken ze dat heel de PC stuk is. Ze doen gewoon de moeite niet eens om iets te leren. En wel het mobieltje kopen met de meeste nutteloze functies want dat staat zo stoer. Tis 't een of 't ander he...
Veel mensen zijn inderdaad lui maar je moet ook niet vergeten dat veel handleidingen erg onduidelijk geschreven zijn, soms zelfs te ingewikkeld voor een Tweaker.
Ik hoef mijn vader geen handleiding van zijn mobiel of ander technisch apparaat voor te leggen want dat snapt ie echt niet.
Probeer je eens te verplaatsen buiten je eigen tweakers-wereldje. Die is namelijk vele malen groter. Misschien kijk je dan eens genuanceerder tegen de dingen aan.

[Reactie gewijzigd door Amorax op 20 januari 2009 16:45]

Lezen van de handleiding moet eenvoudiger worden.

[edit:] ok, de sarcasme was misschien niet duidelijk genoeg, maar ik probeerde te zeggen dat men misschien eens moest beginnen met het lezen van de handleiding. Ik heb geen idee hoe je uberhaupt het open slaan van een handleiding makkelijker kan maken, maar het gebeurt over het algemeen gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 20 januari 2009 12:53]

Gebruikers zouden om te beginnen moeten gaan lezen. Ze beginnen niet eens aan de handleiding, ze weigeren het gewoon.

Ik support regelmatig mensen via (standaard) emailtjes over bepaalde zaken. Zeker een kwart belt me daarna op met de vraag wat ze met dat mailtje moeten. Als ik ze dan zeg: lees de eerste alinea eens zegt een deel dat ze het al weg hebben gegooid en een ander deel moet het eerst weer opzoeken. Als ze dan de eerste alinea gelezen hebben vragen ze weer iets waarop in 9 van de 10 gevallen mij antwoord is: Lees alinea twee ook maar.

Ik stuur zelfs regelmatig een tweede mailtje met daarin vermeld dat ze het eerste mailtje moeten lezen. En dan nog houden er een aantal vol dat ze het het niet weten

[Reactie gewijzigd door Ortep op 20 januari 2009 12:46]

Nee, men moet eens fatsoenlijk leren lezen, maar dat begint langzamerhand een vergeten 'kunst' te worden. De meeste mensen beginnen met knopjes in drukken ipv 't bijgesloten boekje uit 't folie te halen en open te doen.
Men moet eens fatsoenlijke handleidingen schrijven.
Quickstart guide?
Waarom zou het lezen van een handleiding uberhaupt noodzakelijk moeten zijn? Het is een mobieltje, geen spaceshuttle. Ik lees ook niet de handleiding van m'n fiets of magnetron.

Fabrikanten moeten hun producten gewoon zo ontwerpen dat je geen handleiding nodig hebt.
En kun jij die magnetron ook voor iets anders gebruiken dan X minuten vol vermogen? Bijvoorbeeld eerst langzaam, gelijkmatig ontdooien en dan verhitten, zodat je diepvrieseten niet gloeiendheet is aan de buitenkant en nog bevroren binnenin?

En fietsen - ik heb er heel wat aan gesleuteld in m'n studententijd, achterwiel verwisselen is geen kunst. Maar als ik zie wat er tegenwoordig in de winkels ligt zou ik over bepaalde zaken (met name versnellingssystemen) wel wat vragen hebben.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Het is wel zo dat sommige instellingen verborgen worden in submenu's, maar als je gewoon bij n merk telefoon blijft valt dit hardstikke mee. Zo ben ik zelf al een tijd lang Sony Ericsson gebruiker. Laatst heb ik weer een SE gekocht, maar dit maal met symbian. En ja, dat is echt enorm wennen vergeleken met het simpele menu van mijn vorige SE's. Bij mijn vorige SE's (vier types) kwam het menu gewoon 100% overeen, maar waren er enkel wat nieuwe instellingen bij gekomen.
Sorry hoor, maar dat is wel een hele slimme redenatie. Zolang je 1 merk gebruikt valt het wel mee.

Dus eenieder die meer mobieltjes heeft (of heeft gehad) moet maar zorgen dat ze allemaal van hetzelfde merk zijn. Ik ken voldoende gedetacheerde die a) een prive telefoon hebben, B) een van hun werkgever en C) een telefoon van het bedrijf krijgen (voor stand-by bijvoorbeeld)

Ga daar maar eens eisen dat het een merk is.

Verder heeft mijn zoon, (een behoorlijke techneut) een smartphone. Noch hij noch ik (ook redelijk techneut) kregen internet werkend. De kpn medewerker had een half uur nodig om het voor elkaar te krijgen.

De conclusie dat er wat gebruiksgemak nog een inhaalslag gemaakt moet worden is nog niet zo gek. De apple is wat dat betreft een verademing. Al wordt ik nog steeds knettergek van hun automatische spellingscontrole die niet uit te zetten is.
Ik zit nu te typen op een iPod Touch zonder (automatische) spellingscontrole. Die kan je gewoon uitzetten met de laatste iPhone/iPod Touch update...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True