Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De eerste screenshots van het nieuwe office-pakket van Microsoft zijn op het web verschenen. Eerder deze week startte Microsoft een besloten test van een eerste alpha-versie van het office-pakket, dat alweer bij versie 14 is aanbeland.

Microsoft kondigde woensdag 14 januari aan de opvolger voor zijn huidige office-pakket door derden te laten testen. Vooralsnog gaat het om een besloten alphatest, maar dat mocht niet voorkomen dat de eerste screenshots van Office 14 al gelekt zijn. De alphaversie van Office 14 werd aan een beperkt aantal tap-leden uitgedeeld. Russische testers zetten hun screenshots online, waaruit blijkt dat in het nieuwe Office-pakket aanzienlijke verschillen met Office 12 zijn doorgevoerd.

Office 14 heeft in de alphaversie nog de naam Office Mondo 14 gekregen, wat aan de codenaam voor Office 12 doet denken. De opvolger zou echter voluit Microsoft Office System 2009 gaan heten. De Russen weten voorts te melden dat de eerste bèta van Office 14 in mei verwacht mag worden, waarna tegen het eind van 2009 de officiële release van Office 14 zou volgen. Microsoft heeft vooralsnog niet bekendgemaakt wanneer een publieke testversie vrijgegeven wordt, en openbaarde evenmin of Office 14 aan het eind van dit jaar of pas begin 2010 verkrijgbaar zal zijn.

Screenshot Office 14

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Ben zelf in mijn eigen bedrijfje nog dik tevreden over office 2003. Op een van mijn andere werkplekken is office ribbon uitgebroken maar hoef daar slechts af en toe achter de pc. De eerste keer wilde ik bijna de pc uit het raam gooien omdat zefls een tekstje afdrukken nog een utzoekerij was. En dan ben ik degene die altijd gevraagd wordt hoe iets moet in office omdat ik zo "goed met computers ben".
Nu ik "gewend" ben vind ik het nog steeds niks. Bij een menu is er nog een grote voorspelbaarheid waar je dingen kan vinden door alle applicaties heen (afdrukken en opslaan in het eerste menu bijvoorbeeld). Als iedere softwaremaker er zijn eigen speeltuin van gaat maken zal je casual gebruikers sowieso frustreren. Bovendien vind de verhouding werkblad interface niet meer fijn (teveel aan bedieningselementen tegelijk in beeld).
Vorige keer had ms een campagne al la je bent een dinosaur als je met de oude office blijft werken. Ben beniewd tot wat voor diersoort ik deze maal zal worden gedegradeerd omdat ik mijn portemonnee niet trek.
Ben het hier helemaal mee eens. Ik heb hier een computer met die 2007 interface. De rest en op het werk is 2003. Ik werk wel met die 2007 versie van Excel omdat de beperking van 65000 rijen doorbroken is. Maar ik zoek me steeds wezenloos naar de functies. Regelmatig moet ik mijzelf op reset drukken om het opnieuw te proberen. Uiteindelijk lukt het wel, maar het is een lange frustratie. Het ziet er blits uit, maar de eenvoud en voorspelbaarheid van de interface is (voor mij) helemaal verdwenen.
Ik vernam laatst dat zelfs SharePoint (de webapplicatie dus) gebruik zou maken van de Ribbon (http://www.wirwar.com/blo...es-with-ribbon-interface/).
Dat klopt. Ik beschik zelf al over de alpha-bits van SharePoint 14, en kan bevestigen dat dit inderdaad zo is.
Jammer, ik hoopte erop dat ze excel helemaal zouden herdesingen, a la iwork. Voor grote tabellen, die toch niet worden uitgeprint is excel nog te doen, maar wil je een beetje schikken om af te printen, dan ben je een hoop aan het klooien.
De oplossing is vooralsnog een exceltabel invoeren in word, maar dat werkt verre van optimaal, bovendien loopt het zo stroef dat het lijkt alsof je ieder moment een dikke Bleuscreen gaat komen en er rook uit de computer komt.
Het is een alfa, en ik hoop echt dat ze gaan werken met flexibele wekbladen in escel zelf
Selecteer de tabel, Print Selection, Fit to 1 by 1 page?

(anders is er ook de Page Layout View in Excel 2007 waarin je werkt alsof je sheet een vel A4 papier is)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 januari 2009 00:20]

Office 13 wordt overgeslagen i.v.m. het 'ongeluks' getal 13?
Grappig, ik wist niet dat ze zo bijgelovig zijn:P.

De screenshot ziet er goed uit, ik hoop dat het net zo stabiel als Office 2007 word.
Amerikanen? Er zijn legio gebouwen waar men zogenaamd geen 13e verdieping heeft, letterlijk!
Hierdoor zijn al een aantal bungee jumpers gestorven. Die rekenden alsof er daadwerkelijk 14 verdiepingen waren. Pasten hun koord erop aan, en kwamen beneden tot de ontdekking dat er 2,5 meter teveel koord was........
Lijkt me niet letterlijk. Het gebouw heeft gewoon een 13e verdieping. Dat die zichzelf verbergt als nummer 14 lijkt me niet afdoende om het naderende onheil tegen te kunnen houden :)
@jordees

Probeer eens spoor 13 te vinden op Utrecht CS :P.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 16 januari 2009 17:22]

Dat is er wel, er is alleen geen perron 13. (De sporen worden allemaal genummerd, maar niet langs elk spoor ligt ook een perron. Tussen perron 12 en perron 14 liggen drie sporen.)
Offtopic: zoek spoor 6 ;). 13 is er wel, maar 6 niet.

Ontopic:
Ziet er aardig uit. Al gebruik ik geen MS Office meer. Ik hoop voor MS dat ze de ribbon nu beter hebben ingedeelt. Als ik in de paar keer dat het nodig is Office 2007 gebruik, ben ik altijd kwijt wat ik hebben moet. Bij de vorige versies bleef het allemaal een stuk logischer bij elkaar. Misschien dat het aan te passen is/wordt in de nieuwe versie.
KLM toestellen hebben ook geen rij nummer 13. En ook NL gebouwen missen verdieping 13. Niks Amerikaans aan
En ook NL gebouwen missen verdieping 13.
Pardon? Het gebouw waarin ik werk (20 verdiepingen) heeft toch echt een 13e verdieping hoor...

Wat jij zegt klopt dus niet.
Dus omdat het in het gebouw waar jij werkt niet zo is klopt het niet? 8)7
Inderdaad: 1 tegenvoorbeeld is voldoende om een (algemene) stelling te ontkrachten :)
"En ook NL gebouwen missen verdieping 13" kan je lezen als "En alle NL gebouwen missen verdieping 13", maar ik denk dat PWM bedoelt "En er zijn ook NL gebouwen die verdieping 14 missen". Beide zijn het valide manieren om de uitspraak van PWN te lezen overigens.
Daarbij is een 13th floor daar een 12de verdieping hier, ergo een 13de verdieping een 14th floor... hoe gaan we dat oplossen? :')
Omdat er een verschil is tussen etage en verdieping ;)
Niet alleen daar. Ook in nederland zijn er genoeg "tussenverdiepingen" gebouwd tussen 12 en 14.

Overigens, Bij servernummering wordt ook veelal een nummertje overgeslagen, of - in ons geval - is het (on)bewust zo uitgemikt dat asset S013 de noodserver is voor het geval een van de hardware compatible maschines dood gaat.
Er zijn ook gebouwen in Amerika die wel een 13e verdieping hebben maar die dan niet gebruikt wordt voor appartementen maar voor bijvoorbeeld de witgoeddienst oid
In china is het not erger. Daar slaat men de 4de 13de, 14de, 24ste, 34ste enz over
Ik denk niet dat MS zo bijgelovig is, maar veel van hun klanten wellicht wel.
Inderdaad. Staat ook in dat bronartikel
Is Office 2008 voor de Mac eigenlijk niet Office 13???
Is wel vaker zo. Zeker in Aziatische landen, waar 4 heel erg op het woord dood lijkt. Die word dus ook heel vaak over geslagen.

Over 13
http://en.wikipedia.org/wiki/Triskaidekaphobia
Over 4
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetraphobia

@hier onder: Niet alleen Japan, maar ook in China en Korea .

[Reactie gewijzigd door Reinman op 16 januari 2009 16:48]

In Japan noemen ze de 4 "shi" wat ook dood in het Japans betekent.

En voor de mensen die daar geen "shi" willen zeggen, hebben ze "yon" bedacht. Wat ook 4 betekent :D
dat ziet er gelikt uit.. :D :)
Als ik de andere screenshots bekijk vind ik het eerlijk gezegd veel minder gelikt dan Office 2007. Beetje sober.
Inderdaad, vrij sober. Maar ik zie bij bv het excel screenshot weinig verschil tov de 2007 lay-out.

Het sobere oogt wel net een tikkie strakker en dat vind ik persoonlijk prettiger werken. Het ziet er gewoon wat rustiger uit.
Komst mischien omdat de plaatjes zijn gemaakt op windows 7 met daarop het classic theme aangezet.

Dat thememaakt de windows grijzer en minder sprankelend
Server 2008 (r2 beta?) zijn de eerste screenshots op gemaakt, dus niet allemaal.
De r2 versie zou wel op Windows 7 lijken dus dat kan wel kloppen
Dat wel, was het ook opgevallen dat he top windows 7 draait! misschien heeft dat nog effecten op de UI?!
vind het juist minder mooi. Ben net een beetje alle functies aan het vinden in office 2007 dat ik inmiddels alweer bijna 1 jaar draai, moeten we weer naar een nieuwe versie toe!

Laat eerst lekker het bedrijfsleven overstappen op 2007 voordat je weer een nieuwe versie uitrolt..
De alpha-versie van Office 14 werd aan een beperkt aantal tap-leden uitgedeeld. Russische testers zetten hun screenshots online, waaruit blijkt dat in het nieuwe Office-pakket aanzienlijke verschillen met Office 12 zijn doorgevoerd.
Was de Office2007 interface niet bevallen?
Of is Microsoft bang dat functionaliteit niet verkoopt, maar interfaces wel? Zo'n beetje analoog met de problemen waarmee de overige industrie mee zit.

Hele dunne feature-set uitbreidingen vergezeld van een compleet nieuw uiterlijk?

[Reactie gewijzigd door nieuwstip op 16 januari 2009 16:15]

Voor zover ik het kan zien is het in de essentie nog steeds ribbon (gelukkig!), met hier een daar een tweak op dingen die inderdaad wat verouderd aandeden, zoals die clipart balken en het template management. Het ziet er erg goed uit, moet ik eerlijk zeggen. Ik vond 2007 (nadat ik gewend was) al een immense verbetering!

En je kan er inderdaad vanuit gaan dat er een paar programma's wel worden uitgebreid, maar qua feature set zal het niet vl meer worden. Voor zover ik weet houden ze het ooxml/DocX formaat ook wel aan (naast ODF support, maar dat kan minder, dus gok ik dat DocX standaard het formaat blijft). Ik denk dat dit hooguit een office versie is waar veel interface veranderingen inzitten die dingen handiger maken, en algemene reworkings. Ik wacht bijvoorbeeld nog steeds (al zo'n 10 jaar) op een "Copy As..." functie. "Paste as..." zit er al tijden in, maar soms heb je zoiets dat je zo'n relbejaarde een site wilt laten updaten met een artikel wat hij in word maakt. Kopiren snappen ze, plakken snappen ze ook, en iets als Joomla heeft een mooi WYSIWYG CMS, maar de pest is, word verneukt het zo vaak door z'n eigen codes d'r aan toe te voegen (waarmee het HTML-etje weer geimporteerd kan worden in word zonder verlies mocht het nodig zijn), copy-as RTF zou leuk zijn, bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 16 januari 2009 16:40]

Eindelijk word er eens aan visio gewerkt zo te zien! Werd tijd!
Visio had in Office 2007 ook al een nieuwe versie...

-edit: De interface is in Office 2007 inderdaad nog de 'oude' versie.

[Reactie gewijzigd door zeromussov op 16 januari 2009 16:25]

Om eerlijk is Visio het enige programma dat ik nog gebruikte uit de serie juist omdat het nog een heerlijk snelle interface heeft. En misschien ook een beetje omdat ik nog geen goed alternatief voor dat programma kon vinden.

Ik vind de screenshots overigens erg veel lijken op Office 2007: ik kan niet echt vernieuweingen vinden waarvoor ik een flinke smak geld neer zou tellen voor een licentie.
Het begin ziet er alvast netjes uit, de interface lijkt me iets neutraler dan office 2007 heeft iig; alhoewel dat natuurlijk ook enkel voor de alpha build kan gelden. Nu afwachten wat we precies op gebied van functionaliteit kunnen gaan verwachten; dat blijft toch ook een belangrijk punt namelijk.
de interface van office 2007 ziet er toch wel wat mooier uit als de grijze achtergrond van office 14. ik hoop dat er keuze mogelijkheid is om het 2007 thema te kiezen.
Het is ook beta versie he..
Blijft een leuk excuus. :Z Beta of niet, je kunt best een oordeel geven over de huidige staat van Office 14...
De interface neemt meer ruimte in beslag dan de content.
Voor Microsoft leuk voor de heb, voor ons leuk voor de kijk, maar niet leuk voor de werk.
dan heb je er nog niet echt mee gewerkt ! 2007 werkt echt super ! veel makkelijker dan 2003, alles dat je nodig hebt staat telkens in een tabblad dat automatisch opengaat als je het nodig hebt. echt super !

edit: typo

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 16 januari 2009 18:20]

Helemaal mee eens. Ik gebruik nu ook al een tijdje 2007, maar het werkt inderdaad veel beter dan 2003. Je documenten opmaken gaat ook makkelijker. Het is vooral in het begin wennen.

Ik gebruik het veel op me 22" dus dan komt het goed tot ze recht. Maar ook op me 15,4 " laptopschermpje is het scherm overvol met werkbalken. Hij bevalt mij prima!
En in dit geval zegt jou 15,4" dus niks aangezien het een laptop scherm is en daaorm een dichter pixel dichtheid heeft, waarschijnlijk een vrije hoge resolutie en niet de 1024x768 waar een normale 15" LCD mee te maken heeft want dan is de nieuwe interface wel heel vervelend aangezien er dan niks maar in de ribbon past, met 17" heb je daar ook nog een beetje last van maar wel veel minder. Binnen mijn stage bedrijf is het daarom ook een van de eisen om > 15 inch scherm te hebben, laptops niet meegeteld, en ja daar staan er nog her en der wat van verspreid ;)

Ik vindt 2007 wel aardig werken maar ik betrap me er toch wel op dat ik regelmatig loop te zoeken naar sommige functies die ik zo snel niet kan vinden. Soms heb ik het idee dat sommige funcites niet logisch zijn ingedeeld.
Ik heb al "mogen" werken met Office 2007. Nadat ik dat 1 week aangezien heb kwam gelukkig OpenOffice 3.0 uit en heb ik die meteen geinstalleerd en als standaard ingsteld. Leren ze nou nooit het verschil tussen gebruikersvriendelijk en beginnersvriendelijk? :(
beginner=gebruiker, gebruiker !=beginner
Mwuah, neem aan dat ze de functionaliteit een beetje gelijk houden wat dat betreft als in 2007. Dus een simpele dubbelklik op de tab en je minimaliseert de ribbon, klik eenmaal erop vervolgens en hij komt terug voor 1 commando en dubbelklik om hem weer terug te zetten. Daarmee win je al weer aardig wat space, zeker op kleinere schermen.

Daarnaast als je veel met office applicaties werkt kan je ook veel ruimte winnen door je scherm te kantelen en dus met een 1080x1920 resolutie werken bijvoorbeeld.

Zeker voor de wat professionelere omgevingen zal ruimtegebrek niet echt een issue zijn, of althans moeten zijn. Als er natuurlijk van de mogelijke opties geen gebruik gemaakt wordt of je werkt met kleine schermpjes op een resolutie van 1024x768 dan ja, weinig voor microsoft aan te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True