Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: robertwebbe

KPN heeft maandag nieuwe databundels voor mobiel internet geļntroduceerd. Het telecombedrijf verdeelt de bundels onder in 'Snel', voor mobiel internet op maximale snelheid, en 'Zeker', voor abonnees die zeker willen zijn van een vast maandbedrag.

De nieuwe abonnementen zijn bedoeld voor zowel particulieren als voor zakelijke gebruikers. Onder 'Snel' vallen vier bundels: Start, Comfort, Pro en Onbeperkt; voor de eerste drie gelden datalimieten van respectievelijk 400MB, 1GB, 2,5GB, terwijl voor Onbeperkt een 'fair use'-beleid geldt. De downloadsnelheid van alle bundels ligt op 7,2Mbps, terwijl de uploadsnelheid 1,4Mbps bedraagt. De abonnementsprijzen beginnen bij 20 euro per maand voor Start en eindigen bij 80 euro per maand voor Onbeperkt. MB's boven de limiet kosten 12 eurocent. Al deze prijzen zijn inclusief btw. KPN geeft weliswaar aparte prijzen voor zakelijke gebruikers op, maar deze zijn gelijk aan de prijzen voor particulieren, met het verschil dat ze exclusief btw worden getoond.

Abonnementdown/up-snelheid kbpslimiet
Snel Mobiel Internet Start7200 / 1400400MB
Snel Mobiel Internet Comfort7200 / 14001GB
Snel Mobiel Internet Pro7200 / 14002,5GB
Snel Mobiel Internet Onbeperkt7200 / 1400Fair use

KPN biedt daarnaast drie 'Zeker'-abonnementen voor de particuliere en zakelijke markt. Start-abonnees moeten het hierbij doen met een downloadsnelheid van 768kbps en een uploadsnelheid van 384kbps, terwijl zij zich moeten houden aan een limiet van 400MB. De downloadsnelheid van het Comfort-abonnement ligt op 1,5Mbps, de upload is 384kbps en de limiet bedraagt 1GB. Pro biedt dezelfde uploadsnelheid, maar de downloadsnelheid is 2Mbps en de downloadlimiet is op 2,5GB gezet. Verstookt een gebruiker meer dan zijn limiet, dan wordt zijn downloadsnelheid teruggebracht tot 128kbps en zijn uploadsnelheid tot 64kbps. Voor Start, Comfort en Pro moet maandelijks respectievelijk 22,50, 35 en 50 euro inclusief btw betaald worden, of 18,91, 29,41 en 42,02 euro exclusief.

Voor MB's die in het buitenland worden opgesoupeerd, vraagt KPN 2,38 euro als het Europese landen betreft, terwijl buiten Europa 5,95 euro per MB opgehoest dient te worden. KPN gaat de oude abonnementsvormen Bundel Start, Bundel Comfort, Bundel Pro, Mobiel Internet Flat Fee en Flat Fee Lite uitfaseren; deze worden niet meer aangeboden. Bestaande klanten zullen bij een verlenging moeten migreren naar de nieuwe bundels.

Abonnementdown/up-snelheid kbpslimiet
Zeker Mobiel Internet Start768 / 384400MB
Zeker Mobiel Internet Comfort1500 / 3841GB
Zeker Mobiel Internet Pro2000 / 3842,5GB
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Ik snap iets niet: de Snel start heeft 7200/1400 en een limiet van 400MB voor ¤ 20. De Zeker start heeft 768/384, ook een limiet van 400MB en kost ¤ 22,50.
Dus alleen voor de "automatische-snelheid-terugzet-in-plaats-van-extra-betalen-optie" moet een gebruiker genoegen nemen met een veel lagere snelheid en een hoger maandbedrag?
Ik denk dat de term "Zeker" inhoudt dat er verzekerd wordt dat die snelheid ook behaald wordt en dit bij de andere abonnementen niet het geval hoeft te zijn. Maar kan ook inderdaad de verlaging zijn, zodat het "Zeker" is dat je wel internet hebt, alleen dan wat langzamer.
Hoe kunnen ze je dat nou garanderen? Ik ken wel enkele kantoorpanden en een MediaMarkt waar je dat gegarandeert niet haalt (in die MM heb je zelfs geen gewone gsm dekking meer).
je hebt ook gegarandeerd overal binnen Nederland bereik met je telefoon, als jij dan in een parkeergarage 85 meter onder de grond gaat staan heb je ook geen bereik.

dat gegarandeerd bereik geld ook alleen als je BUITEN bent, snelheid kunnen ze dus ook zeker wel garanderen.
Met Zeker wordt bedoeld dat je zeker bent van een vast maandbedrag. Staat op de pagina van KPN waarnaar gelinkt wordt vanuit het artikel.
Wat Crusader hierboven inderdaad zegt. Met 'Snel' betaal je gewoon extra voor elke MB boven je bundel, maar je houd je volle snelheid. Zeker blijft vrolijk door werken, op een lagere snelheid, maar je zult nooit extra betalen voor verbruik boven je bundel.
Die limieten zijn toch niet meer van deze tijd? Ik vraag me af hoelang het duurt voor ook KPN een keer komt met FUP's voor dit soort abbo's.

T-mobile heeft dit al een tijdje. Het jammer is dat het netwerk toch nog steeds stukken minder is...

[Reactie gewijzigd door Sander op 5 januari 2009 14:48]

En kpn gaat net als anderen weer door met het belazeren van klanten.

Snel Mobiel Internet Onbeperkt 7200 / 1400 fair use policy ¤ 80,- ¤ 0,12 / MB

Je leest onbepert en meteen staat er fair use achter.
Pak de van dale er bij en onbeperkt is:

U hebt gezocht op het woord: onbeperkt.
RESULTAAT
 on·be·perkt bn, bw onbegrensd

Onbegrensd is toch heel iets anders als fair use. Dan staat er nog leuk achter 0,12 mb voor exta mb's. Extra bovenop wat ?

Het moet echt een keer ophouden met die reclame's van onbepert en fair use, het is gewoon oplichten van de klant.
Dude, zo werkt iedere provider! OK, ik ben het met je eens dat ze bi jhet spreken over "fair use" niet de term "onbeperkt" moeten bezigen, maar verder snap ik niet waar je je over opwindt.
Dat is niet waar.
Bij T-Mobile heb je geen datalimiet.
Ik heb speciefiek gevraagt bij mijn GPRS abotje.
Geen datalimiet geen fair use.
Zoals het hoort.
Tevens bestaan er geen addertjes voorwaarden dat je je laptop niet via bt aan je telefoon mag koppelen en dat soort grijze onduidelijke onzin.

Iets als onbeperkt verkopen en er toch een fair use aan vast plakken is niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 5 januari 2009 16:02]

Bij T-Mobile mag je tegenwoordig ook je telefoon niet meer aan je laptop koppelen.
Jawel hoor, alleen met een Iphone abo is dit niet toe gestaan aangezien de snelheid die je bij deze krijgt 2048/384 Kbps is en ook nog eens onbeperkt is.
Als je zinloos bytes gaat downloaden alleen om het netwerk te belasten zullen ze je wel afsluiten als ze er achter komen. Dus toch fair use!
In mijn ervaring valt het REUZE mee met die FUP. Ik heb met me mobiele lijn al heel wat GB's op korte tijd zitten downloaden en heb KPN nog nooit horen miepen.
Ja, ik ben vooral benieuwd wanneer dit soort abo's ADSL/kabel gaan vervangen. Als ik naar de snelheid kijk duurt dit niet al te lang meer. Up is zelfs hoger dan nu aangeboden worden bij ADSL.

Dit is i.i.g. positief:

nieuws: KPN: 7,2Mbps-hsdpa in 90 procent van Nederland gerealiseerd

[Reactie gewijzigd door grizzlybeer op 5 januari 2009 15:02]

Gewapend beton en HR++ isolatieglas zijn kiling voor UMTS stralen. Buitenshuis heb je nog vol bereik maar zodra je je woonhuis in gaat, heb je nog maar 1 blokje ontvangst. Hiermee kun je nog prima bellen en sms'en maar de datasnelheid is dan al 90% gedaald.

Ik doe regelmatig testjes met SIM kaarten van alle netwerken, ik heb van alle netwerken een abonnement met de hoogste snelheid. In de praktijk haal je een gemiddelde downloadsnelheid van zo'n 1 megabit per seconde.

De hoge snelheden haal je alleen als je apparatuur hiervoor geschikt is, je vlakbij de mast zit (liefst met zicht op) en er weinig verkeer op de mast is. Met weinig verkeer bedoel ik ook spraak want de meeste netwerken zijn dynamisch ingeregeld.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 5 januari 2009 15:29]

Inderdaad, bovendien is de blootstellingslimiet voor UMTS frequenties is in Nederland 20.000.000 microwatt. Het is dus niet zo dat kpn enorm kan gaan uitzenden. En als er in jou buurt ontzettend veel mobiel wordt ge-internet dan denk ik inderdaad niet dat je 7200 kbps eruit haalt.

Dit zouden ze dus eigenlijk moeten veranderen in max. 7200 kbps maar dat verkoopt natuurlijk minder :O

Wij hebben een tijd terug bij ons in het dorp (Someren) getest op UMTS, alleen vlak bij de mast hadden wij goede verbinding, gingen we buiten het centrum, dan bleven er nog hooguit 2 blokjes over van de 5. Kwamen we in Helmond, dan stond die continue op 5 blokjes, terwijl het juist daar veel dichter bevolkt is dan bij ons.

Men moet daar wel erg blood zijn gesteld aan umts straling denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door Erik0 op 5 januari 2009 16:39]

20.000.000 microwatt
Zeg dan gewoon 20 Watt :P
Lijkt me geen 20 Watt maar een typo anders warm je wel erg op.
Ook zegt het aantal blokjes niet veel over de snelheid die je kan halen.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 5 januari 2009 18:34]

Volgens de milieuraad zend een gsm mast uit met een vermogen van 20W. Een umts mast zelfs met 40W.
Dus zeker geen typo.
En jij denkt dat je werkelijk ook die snelheden haalt?

Van wat ik hoor uit ervaringen is het allemaal nog vrij belabbert.

Theoretisch != Praktijk
Dan zal ik hier es een positieve ervaring posten. Hier een 768kbit down abbo'tje maar ik heb rustig in de trein online trackmania kunnen spelen. Mij valt het zeker niet tegen en ik zie mobiel internet zeker nog eens de vaste lijn verslaan.
KPN biedt deze ook al eeuwigheid aan; 10euro p/m internetten.

maar ....

het grote verschil is dat je bij KPN extra betaald voor streams (webradio / youtube etc.)
daar haalt de grote boze geldwolf veel inkomsten uit
ja.. en ook dat is dus niet normaal meer...
t-mobile biedt zo'n beetje hetzelfde als de Start Zeker aan... voor 9,95 per maand..
en daar zijn streams bij inbegrepen
Gewoon je proxy uitzetten, dan kan KPN niet zien wat je streamt. Genoeg over op GOT te vinden.
Mmh ik kon er wel iets over vindne op GOT maar nu echt super duidelijke informatie dat niet echt maarja. (hier HI eindeloos online)
Ik twijfel of dat klopt, want ik heb geen proxy ingesteld staan en toch kan ik niet streamen in mijn databundel. (Telfort)
Telfort is ook niet helemaal kpn, kpn is wel eigenaar en ze gebruiken hetzelfde netwerk, maar hun diensten verschillen nog wel eens van elkaar.

*Gepetto gebruikt al een tijd lang web 'n walk van t-mobile en verbruikt voor dezelfde prijs enkele GB's per maand aan data.
Voor MB's die in het buitenland worden opgesoupeerd, vraagt KPN 2,38 euro als het Europese landen betreft, terwijl buiten Europa 5,95 euro per MB opgehoest dient te worden.
Dat is toch wel heel erg aan de prijs, wat kost zo'n beetje internetten nu in laten we zeggen Rusland, Amerika of Japan? Nou bijna niets dus gewoon een breedband verbinding voor het zelfde geld als in Nederland. Ook bedrijven betalen niet heel veel meer voor hun dataverkeer dan dat ze dat zouden doen in Nederland. Dus waarom zou KPN dan zo heel veel meer geld moeten rekenen voor een verbinding in het buitenland?
Ik bedoel als ik in Tokyo woon een een 4Mbit verbinding thuis heb liggen dan kan ik voro ongeveer 20,- euro per maand onbeperkt downloaden, en dus makelijk 1 TB aan data verbruiken. Als ik dat zelfde als KPN gebruiker zou willen doen met mijn telefoon dan betaal ik dus: 6239027,20 euro voor de zelfde hoeveelheid data.
Dat is dus: 311951,36x zo veel als de japaner met zijn verbinding thuis betaald. Ik kan begrijpen dat data versturen over een netwerk dan niet het eigen KPN netwerk is een beetje duurder is en ik kan ook begrijpen dat die kosten op de gebruiken verhaald worden maar als ik in Japan moet zijn voor meer dan een dag of twee dan ben ik dus goedkoper uit om een tolk in te huren een pre-paid abonoment te kopen met behul van die tolk deze persoon de rest van de reis met me me te laten reizen om mijn telefoon te bedienen dan mijn Nederlandse KPN telefoon te gebruiken in Japan.

Ik denk eigenlijk dat het geen KPN hier doet strafbaar hoort te zijn, het is namelijk niets anders dan de reinste oplichting. Het kan gewoon niet waarzijn dat KPN ook maar een tiende van dit bedrag aan een andere provider betaalt voor gebruik van dat netwerk. KPN maakt dus woeker winsten over de rug van hun klanten omdat de klant niet anders kan en niet in staat wordt gesteld om deze kosten op werkelijke waarde in te schatten, omdat KPN nooit bekend zal maken dat zij bijvoorbeeld met de grootste telefoon aan bieder in Japan een peering overeenkomst hebben en dus helemaal niets betallen of ontvangen voor het gebruik van elkaars netwerk. (jouw KPN telefoon heeft die provider als voorkeurs provider ingestelt als je in Japan bent).
Volgens mij overdrijf je wel heeeeel erg :/

Het lijkt er ten eerste op dat je mobiel internetten vergelijkt met je VASTE? internetverbinding die je in Tokyo thuis kan hebben liggen (corrigeer me als ik je verkeerd lees) en bovendien rekenen alle providers hoge roaming-tarieven.

Of is het gewoon makkelijk om KPN te bashen? Ze geven toch aan wat de kosten zijn voor mobiel internet in het buitenland? Dan is het aan jezelf om te bepalen of je er gebruik van maakt of niet.
Euhm, hoe denk je dat KPN zijn investeringen in HSDPA dekking terugverdient? Dataverkeer over het internet zelf heeft er weinig mee te maken.
Als je 20 euro betaald voor je 4Mbit verbinding wordt je wel keihard genaait. Vorig jaar betaalde ik 30 euro voor 1Gbit/s en 32 euro voor een 6Mbit unlimited mobile connectie.
Voor mobiel internet zijn dit toch acceptabele limieten, je moet ook niet gaan downloaden of nutteloos gaan surfen. Deze abbo's zijn voor je E-Mail ophalen en normaal gebruik. 2,5GB is alsnog een hoop data verkeer. Wat ik alleen niet snap is dat mijn internet op mijn mobiel via HSDPA 9,95 kost bij kpn en deze koppel ik aan mijn laptop en ik kan ook internetten :P (oneindig :P / FUP)

[Reactie gewijzigd door Goldman op 5 januari 2009 14:50]

Ik weet niet hoe jij dit ziet, maar ik gebruik dagelijks een datacard in mijn laptop. Voor mijn werkgever zit ik bijna fulltime bij klanten en vanwege beveiligingen etc daar ben ik afhankelijk van mijn laptop voor het lezen van mijn mail, maar ook surfen, remote desktop verbindingen, soms wat software downloaden etc. Ik verstook dan ook maandelijks wel een paar GB met deze kaart, zonder dat ik er echt rare dingen mee doe...

Daarnaast heb ik ook op mijn mobiel internet, maar het gebruiken daarvan met je laptop mag in principe niet volgens de voorwaarden van de telco en kan dus leiden tot afsluiting of hoge rekeningen. Als particulier leuk om dat risico te nemen, maar zakelijk lijkt me dat niet handig :)

[Reactie gewijzigd door Sander op 5 januari 2009 14:54]

Als zakelijke gebruiker kun je de extra rekening aftrekken van de winstbelasting en doet het dus minder pijn.
Mja... voor die paar GB en VPN gebruik en zo heb je dus inderdaad de zakelijke abbo's met mobiele datacards :). Dan betaal je dus ook fors mee voor capaciteit op het netwerk.

De particuliere abbonnementen blijven toch om het gebruik van deze technologie te stimuleren maar -terecht- willen ze wel overbelasting van de netwerken voorkomen :)
Jouw internet voor een tientje pm is 128kbps down en 64kbps up. Wellicht dat die factor 56 trager wat uitmaakt.
Echter is dat niet toegestaan volgens de FUP (pdf) en wordt streaming los verrekend voor 25c per minuut.
1. Normaal gebruik
Met Surf & Mail Totaal kunt u binnen Nederland feitelijk onbeperkt surfen,
chatten en e-mailen op uw mobiele telefoon of PDA. Surf Mobiel is niet bedoeld voor het
gebruik van uw mobiele telefoon of PDA in combinatie met uw laptop – al dan niet via
bluetooth.
Waarom ze naar Surf Mobiel refereren is mij een raatsel, daarmee ontkrachten ze hun eigen voorwaarden doordat 'Surf Mobiel' niet lijkt te bestaan... dus nu is het tóch legaal om het met laptop te gebruiken :? :9
BitTorrent is al geport naar Symbian... :)
Behalve dat dat niet mag van de kleine lettertjes in de voorwaarden.
Draai ook wel eens FearFM op mijn MDA Vario werkt goed. Heb overigens T-mobile en die hanteerd niet van die vage personal-abonnementen.

Streamen verbruikt dan wel veel dataverkeer, maar als je je MDA/gsm op je laptop wilt aansluiten om fatsoenlijk te kunnen internetten (in de trein/school/cafe etc) is een abbo zonder limieten wel zo handig.
Het gaat er imho ook meer om dat ALS je eens iets er overheen gaat, al is het 50 mb ofzo, dan kost het gelijk een kapitaal. Overigens gaat het verbruik sneller dan je denkt vind ik zelf. Als ik alleen wat surf, mail check en wat forums check enzo dan schrik ik toch altijd van het dataverbruik als ik na een half uurtje disconnect. Dat ligt eerder rond de 10 dan rond de 1 mb.
Toch blijft het duur, in de UK is het allemaal al 'heel gewoon' dat mobiele internet. Daar betaal je 15 pond voor 3GB FUP per maand (full speed). Pond is (nu) bijna gelijk aan euro...
edit: dat is Vodafone en Orange en voor hetzelfde bedrag heb je 5GB bij 3 Mobile

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 5 januari 2009 15:06]

Maar goed, met 3 GB per maand kan je nog steeds niet normaal internetten. Bijvoorbeeld een 160 kbps stream is al bijna 3 GB per dag. En zo nu en dan wat muziek beluisteren lijkt me toch wel een minimum eis.
dat lijkt me een hele andere doelgroep en volgens mij (nog niet) voor dit soort fun. Muziek luisteren is voor mij geheel onbelangrijk (ik pak wel een mp3 op sd, FM, of DVB-t/h of zo)
met 3 GB per maand kan je nog steeds niet normaal internetten. Bijvoorbeeld een 160 kbps stream is al bijna 3 GB per dag
Een dag lang permanent een 160 kbps is niet voor iedereen 'normaal internetten'. En 'zo nu en dan wat muziek beluisteren' is voor mij ook iets anders dan 24 uur per dag de streaming radio aan.

Veel boeiender is wat in praktijk verstookt wordt, door particulieren. Tweakers en niet-tweakers. Kent er iemand (degelijke) statistieken? Hoeveel gebruikt "de gemiddelde nederlander' mobiel voor browsen? Email? Youtube e.d.?

Zonder statistiek blijf je discussie houden over wat nu 'normaal' en 'veel' of 'weinig' is.
Rekenen was niet je sterkste vak? :S
160 kilobit per seconde / 8 = 20 kilobyte per seconde
20 * 3600 / 1024 = 70,3 MB per uur
Zelfs als je het over 24 uur hebt, dan zit je nog pas op 1,6 GB...

Je kan dus wel elke dag zo'n 1,5 uur die stream aan hebben staan en nog binnen je limiet blijven, dat vind ik best veel. Vooral aangezien 160 kbps best een hoge kwaliteit stream is, volgens mij zenden de meeste webstreams op een lagere kwaliteit uit.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 januari 2009 17:35]

limieten zijn niet van deze tijd maar kijk eens naar de kosten van roamen. Dat geloof je toch niet.
Ik weet niet of je je hier wat langer in hebt verdiept maar dit vind ik eerlijk gezegt zwaar weinig...

Ik kan me de tijd nog heel goed herinneren dat het buiten nl en binnen de eu 5 euro was en buiten de eu 15 euro

Het gaat dus wel vooruit

* Mellow Jack is blij met onze 67,50 BB abonnementjes waar we een fair use voor over de hele wereld hebben :D stuk beter dan onze dongel tijd ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 januari 2009 14:57]

Ik betaal zodra ik in Duitsland zit ruim 7,95 euro per MB bij Hi met de Eindeloos Online bundel. Enorm overdreven als je het mij vraagt..
precies, pay-as-you go (pre-paid) afsluiten. in uk slechts een tientje voor 30dgn/1GB
Ik dacht dat internet via gsm zo goedkoop was in Nederland, maar deze prijzen zijn duurder dan de Belgische operators. Hier betaal je voor dezelfde snelheid 25 EUR inc BTW voor 2GB.

@ sander-, maakt toch niet uit waar je het instopt. Dezelfde prijzen gelden hier ook als je het in via de laptop doet met een USB stickje waar je de SIM insteekt. Dus het blijft duurder.

[Reactie gewijzigd door multimediacar op 5 januari 2009 15:00]

Daarom is dit ook niet via de GSM, maar via een UMTS kaart op je laptop. Mobiel internet heeft meerdere varianten dan alleen internet op een mobiele telefoon :)

@hierboven: in NL heb je voor 9,95 bij de meeste operators ook een data-abbo maar dat mag je alleen vanaf je gsm gebruiken, niet vanaf je laptop. Je moet hier een apart ander abbo voor hebben.

[Reactie gewijzigd door Sander op 5 januari 2009 15:03]

¤25 met 2GB klinkt als Base Data Max, en dat is vooralsnog enkel EDGE wat aanzienlijk trager is, geloof mij. Ben zelf net overgestapt naar Mobistar om van 3G te kunnen genieten en het is merkbaar sneller. Dan zit je al aan ¤30/maand .
Wel raar.. Geen Flat Free meer voor zakelijke klanten? Gebruik nu zelf: Mobiel Internet Flat Fee Lite en gebruik dan toch al snel ook met normaal surfen 150mb per dag... Maar goed...
Datalimiet van 400mb is echt treurig. Stel je koopt een nieuwe laptop, je hebt zo 100-150mb aan updates te pakken. Ik had het laatst met een EEEPC. Had een " try before you buy" abbo van Vodafone, gelukkig hadden ze een abbo waarbij je onbeperkt kon inetten maar vanaf 400mb werd je verbinding geknepen. Kan je vertellen met een beetje inetten/youtube enz zat ik zo ruim erover! (die updates heb ik toen nog anders gedaan)
KPN maakt het er allemaal niet veel duidelijker op met al die abbonementen. Ik heb gewoon bij Vodafone zorgeloos internet voor een tientje per maand, volledige snelheid (3,6Mbps) geweldig 8)

@LosGieros:
Ik heb in een maand 4 GB verstookt met Vodafone ( :Y) ) en geen enkel moment een waarschuwing / snelheidsafknijping gehad, ondanks dat ik over de FUP ben gegaan :o

[Reactie gewijzigd door Magnetra op 5 januari 2009 16:53]

Wat een belachelijke prijzen.

Hedendaags betaal je bij KPN 9.95 voor onbeperkt internet (FUP) en 128 kbit/s
Dit is uiteraard erg traag en duur vergeleken met bijv Vodafone.

Maar met dit abbonoment verhogen ze de kosten met 100% en krijg je er een datalimiet en snelheidverhoging voor terug.
Belachelijk, gelukkig zit ik net bij vodafone, want dit hoeft ik niet.

--------

oops niet goed gekeken, op de website had ik het idee dat het ging om telefoon abbonomenten, wat dus niet het geval is. Desondanks duur, al ken ik de prijzen van de cocurrent niet.

[Reactie gewijzigd door M-AH op 5 januari 2009 15:15]