Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Nokia denkt erover om zijn high-end telefoons uit te rusten met een besturingsysteem op basis van Linux in plaats van het eigen Symbian-OS. De Finse fabrikant gebruikt het opensource-besturingssysteem al voor internettablets.

Linux op Nokia N95 8GBDe komst van Linux-mobieltjes van Nokia is nog lang niet zeker, maar 'het is op de lange termijn een alternatief', zegt topman Ukko Lappalainen van Nokia tegen persbureau Reuters. Nokia zou zich willen richten op een eigen versie van Linux en niet overgaan op Googles systeem Android.

De uitspraken staan haaks op die van Symbian-topman Jerry Panagrossi, die uiteraard vindt dat Linux ongeschikt voor telefoons is. Als Nokia met Linux op mobieltjes zou werken, zou het opensourcesysteem in de telecomsector flink aan gewicht winnen. Naast het Android-platform, waar Google mee aan de weg timmert, is er de Linux-telefoon Freerunner van Openmoko en steeds meer telefoons draaien op de mobiele Linux-variant Limo.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Dit kan misschien een positieve ontwikkeling zijn. Voor ontwikkelaars wordt het zeker makkelijker. Je hoeft dan niet meer te ouwehoeren met de CleanupStack, verschillende soorten Descriptors, Active Objects, etc. Je kunt dan met een hogere C++ software schrijven voor de mobiel zonder dat je veel performance kwijtraakt. Vroeger was het misschien belangrijk om de specifieke features van Symbian OS te gebruiken, maar de high-end mobieltjes van tegenwoordig bezitten vele MB's aan RAM en hebben een processor met een snelheid in de orde van honderden MHz. Misschien kunnen de Symbian features als optioneel toegevoegd worden aan de Linux kernel (voor het geval dat je ze nodig hebt en voor backwards compatibility met bestaande Symbian software).

[Reactie gewijzigd door Comp_Lex op 3 december 2008 14:34]

Misschien kunnen de Symbian features als optioneel toegevoegd worden aan de Linux kernel
Ik denk dat zoiets teveel werk is, te ranzig gaat worden als oplossing. Je zal eerder iets als Sine moeten maken (tegenhanger van Wine, maar dan voor Symbian) welke de translation tussen symbian commands en linux commands regelt.
De linux variant van Nokia op de internet tablets is als ik mij niet vergis Maemo.
http://maemo.org/
Lijkt me toch dat QText Maemo gaat vervangen, dus dat Maemo afgeschreven zal worden. Als ze op Maemo hadden gewed hadden ze nooit Trolltech gekocht lijkt me zo.
Lijkt me geen onlogische stap die volgt uit Qt extended:
(...)a complete mobile and embedded development platform based on the open source Qt toolkit. It is designed with a modular architecture that provides building blocks for assembling a Linux-based software stack for various embedded devices ranging from phones to set-top boxes.
http://arstechnica.com/ne...nded-mobile-platform.html

Een platform met support voor alle communicatieprotocollen. OpenMoko gebruikt het, maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat Nokia met een eigen mobiel platform komt. Ben benieuwd...

edit: meer uitleg
Qt is een ontwikkelplatform voor meerdere besturingssystemen. Met name gebruikt voor de KDE desktop environment. Qt "extended" is een variant specifiek voor embedded linux. Het bedrijf achter Qt is recentelijk door Nokia overgenomen. Het lijkt logisch dat de visie om een mobiel platform op basis van Linux te maken hier achter zit.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 3 december 2008 22:27]

ik zie linux toch een beetje als het "bios" voor die telefoontjes.

waar het uiteindelijk om draait is de (multi touch) userinterface. linux loopt daar niet bepaalt in voorop. android draait bijvoorbeeld een java gui framework over linux en in dat framework zit juist de toegevoegde waarde van android.

dus eigenlijk zie ik de winst van linux tov symbian niet zo. het kan natuurlijk zijn dat symbian inmiddels zo verslonst is dat het niet meer onderhoudbaar is en dan is een overgang op het open source linux os als werkpaard wel een goede keuze.

edit@istallion

linux is het OS niet alleen de kernel, dus de userland utilities vallen ook onder de linux moniker. voor de rest ben ik het wel met je betoog eens; symbian is kennelijk verslonst en linux kan dan uitkomst bieden als een verse start voor de machinerie onder water.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 3 december 2008 14:52]

Jouw stelling dat Linux achterloopt als het om de UI gaat raakt kant nog wal.

Linux is een kernel. Op deze kernel kun je services draaien voor disk IO, netwerkfunctionaliteit, het tekenen van de GUI en het registreren van multitouch input. Android is zo'n OS.

Het gebruik van Linux biedt voordelen omdat Symbian OS gewoon is verouderd. Symbian stamt af van Epoc OS dat specifiek ontworpen was handhelds met weinig geheugen en CPU kracht. Deze resource besparende trucs zijn met de huidige hardware overbodig, terwijl ze nu wel een belemmering vormen. Door Symbian ontwikkelaars wordt dan ook veel geklaagd over de manier waarop geprogrammeerd moet worden. Schijnt dat je een week verder bent, voordat je begrijpt hoe een string wordt opgeslagen.

Een ander voordeel is dat er voor linux veel vaardige ontwikkelaars zijn.
Deze resource besparende trucs zijn met de huidige hardware overbodig,
Daarom wordt er natuurlijk ook nooit geklaagd dat smartphones op WM te traag zijn of zo. Dit klinkt als een excuus voor bloatware op telefoons. Een beetje zuinig aan met de toch nog steeds beperkte resources (ook accucapaciteit is een resource) op een telefoon kan geen kwaad hoor.
Smartphones op WM zijn niet traag doordat het OS zo bloated is, maar omdat het zo debiel omgaat met het geheugen. Pas nog een spiksplinternieuwe Samsung Omnia in mijn handen gehad, en los van het feit dat ik WM nog steeds spuuglelijk, inconsequent en ergelijk in het gebruik vond, is het ook _nog steeds_ niet mogelijk om makkelijk applicaties af te sluiten na gebruik. Na een stuk of 8 dingen te hebben opgestart stond er in het taakbeheer vrolijk 120MB RAM vast in applicaties die ik 'afgesloten' had. Ik denk dat daar de 'traagheidsperceptie' vandaan komt, als je je telefoon 24/7 aan hebt staan zonder herstarten loopt gewoon het RAM vol...

Uit de startblokken vond ik WM helemaal niet traag op die telefoon, voelde sneller aan dan een iPhone. Jammer dat het OS met zo'n bijelkaar geraapt zootje op het desktop-PC-paradigma gebaseerde flutapplicaties komt en de lelijkste, meest inconsequente GUI aanbiedt die ik ooit op een telefoon ben tegengekomen, anders was er nog wel wat van te maken...
Lijkt me een erg groot verschil.

BIOS is een veredelde bootloader terwijl Linux een volledig OS is.

BIOS normaal rond de 512KB terwijl een hele LInux distro voor telefoon meer dan 10 MB. Op de openmoko bijvoorbeeld voor een aangekleed OS 70MB voor een kleinere versie 40MB.

Windows CE is ook een bios?
ik had bios tussen kwootjes gezet he. wat ik bedoel is dat linux gebruikt wordt als de onderste software laag die direct met de hardware interacteert. dus de drivers, het filesysteem, scheduling e.d.

bovenop die "bios" laag draait dan een virtuele machine en daar bovenop een 'multi-touch' gui frame work. deze laag maakt de android-linux oplossing onderscheidend van een standaard linux oplossing. omdat de standaard linux oplossing alleen bios achtige functionaliteit aanbiedt.
bovenop die "bios" laag draait dan een virtuele machine en daar bovenop een 'multi-touch' gui frame work.
Virtuele machine? De gui spreekt op de zelfde manier tegen de kernel net als ieder ander (embedded) linux.

Het werkt op de manier op de QTextended images voor openmoko als de Nokia n770, n800 en n810.
deze laag maakt de android-linux oplossing onderscheidend van een standaard linux oplossing. omdat de standaard linux oplossing alleen bios achtige functionaliteit aanbiedt.
Ik vraag me af of je wel weet wat BIOS is en kan?

BIOS heeft helemaal geen kernel wat een OS als GNU/Linux wel heeft.

BIOS kan zelfstandig geen programma draaien, terwijl een OS dit wel kan.

Volgens mij weet je helemaal niets van Linux af. Ik denk dat het beter is dat je je in Linux en Linux op mobile devices kunt verdiepen voor dat je zo'n onzin uitspraken doet.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 december 2008 15:32]

onzin uitspraken? een beetje vriendelijker kan ook wel niet? waarom gelijk zo flamen?

een virtuele machine is handig voor telefoontjes omdat je daarmee een portable platform hebt. maakt niet uit wat voor embedded processor je hebt de apps kunnen gewoon in hetzelfde binary formaat aangeboden worden,

dat is ook een van de redenen dat android een java oplossing gebruikt omdat ze anders vast zitten aan een specifieke processorarchitectuur.
Qt heeft anders een erg goede interface. Van Multitouch weet ik het niet zo, maar er is verder niets mis mee tov windows mobile of symbian.
Motorola had al sinds 2002 linux mobieltjes op de markt die zijn tijd toen ver vooruit waren (bv de A780)... touchscreen, navigate, handschrift herkenning, voice commando's, bluetooth, usb etc..
helaas is de mijne door iemand fysiek om het leven gebracht maar als ik em nog ergens kon krijgen zou ik em direct weer kopen.

tis spijtig dat Motorola zo'n potje van zijn bedrijfsvoering heeft gemaakt :'(
Ik heb sinds 'n tijdje ook een a780, als fallback vanuit m'n Openmoko. Was tweedehands 70 euro, fijn toestel.

Worden nog redelijk wat op Marktplaats aangeboden, dus sla je slag :-)

Wat betreft bedrijfsvoering van Motorola: idd, maar gelukkig hebben ze ondertussen zowat alle sources van hun verschillende linux-platforms vrijgegeven.
waar het uiteindelijk om draait is de (multi touch) userinterface. linux loopt daar niet bepaalt in voorop.
Pixel Qi werkt daaraan vziw. Verder verschilt het per platform. Voor Android kan de multi-touch interface bout zijn en voor LiMo en QTopia kan hij heel goed zijn. Allen zijn platformen die op de Linux-kernel draaien, maar jij maakt de fout te denken dat het allemaal Linux is.

[Reactie gewijzigd door kidde op 4 december 2008 16:54]

Ik denk dat Linux heel interessant is voor de telefoonwereld. Customizable en daardoor zowel lichtgewicht als functioneel te maken. En dat voor een prikkie van de prijs van een licentie.
Customizable en daardoor zowel lichtgewicht als functioneel te maken. En dat voor een prikkie van de prijs van een licentie.
Dat zijn twee argumenten die niet meer tellen: Nokia heeft het Symbian OS al onder het Symbian Foundation als open-source royalty-free platform uitgegeven.
Dus customizability ten top en geen licenties betalen.
http://news.zdnet.com/2424-1035_22-207981.html

edit: bron

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 december 2008 14:31]

Als ik jouw bron lees is dit nieuwsbericht een gevolg van die overname, aangezien daar wordt beweerd dat Nokia van plan was Symbian en enkele andere technologieen te combineren, waaronder Linux.

Daarnaast waren het geen argumenten tegen Symbian, maar argumenten voor Linux. Dat er genoeg bruikbare alternatieven zijn snap ik wel, ik vond dit gewoon een handige zet.
Het is nog steeds niet open-source hoor, staat geplanned voor 2010.
Dus customizability ten top en geen licenties betalen.
Maar wel onderhoud en nieuwe drivers voor Symbian, en een hoop extra geld vanwege het ontwikkelen van applicaties die voor Linux al beschikbaar zijn; een hoop dubbel werk dus. Zetten ze er Linux op, dan zijn die kosten voor een groot deel verleden tijd.
Tevens weet je niet hoeveel Nokia aan licenties voor Symbian moet betalen; kans is groot dat ze daar wel degelijk licenties i.v.m. patenten voor moeten betalen aan allerlei derden.

[Reactie gewijzigd door kidde op 4 december 2008 16:49]

Ik denk dat dat ook wel weer mee valt. Symbian is een zeer volwassen besturingssysteem voor GSM's dat al veel verder is doorontwikkeld dan bijvoorbeeld windows mobile en linux voor mobiele telefoons. Het zou juist erg dom zijn om de overstap te maken naar Linux. Juist de argumenten die jij geeft zijn van toepassing op een Linux voor GSM's

Er zijn al heel veel applicaties voor Symbian, niet alleen door derden ontwikkeld maar ook heel veel door nokia zelf (shoutcast clients, exchange connectors, office applicaties, webbrowsers, RSS readers, podcast clients etc...

Als nokia nu de overstap zou maken naar een eigen linux dan kunnen ze opnieuw beginnen met drivers, applicaties etc..
Ik weet niet of je ooit met Symbian hebt gewerkt maar als je er gewoon eens een N95 of N96 bij pakt en eens kijkt wat voor software er voor beschikbaar is dan zal je er nog verstelt van staan hoeveel er mee mogelijk is.

Ik heb zelf een N95 maar het is voor mij de gewoonste zaak van de wereld dat de functionaliteiten van deze telefoon in de buurt komen van een kleine laptop. Zo schiet ik bijvoorbeeld wel eens wat plaatjes, maak ik er een zipje van en mail ik ze door. Luister ik shoutcast radio etc... en zo zijn er nog wel meer dingen. Google maar eens op S60 3rd edition en kijk maar eens wat je daar allemaal voor software voor kunt vinden, bedenk dan dan bijna alle N Series toestellen van Nokia hier op draaien en je krijgt een beetje een idee.

[Reactie gewijzigd door Chatslet op 4 december 2008 17:56]

Op zich helemaal niet vreemd.

Trolltech is van Nokia en er is al veel geŽxperimenteerd met de Nokia n770, n800 en n810 met QTopia c.q. QTextended.
http://qtextended.org/modules/devices/

Ik heb zelf een openmoko de QT implementatie ziet er mooi uit.

@uwog

De Nokia n770, n800 en n810 zijn open iedereen kan hier op ontwikkelen. Zoals je aan de link kunt zien zijn er ook QT images.

(Voor de openmoko wordt ook GTK en QT gebruikt, in de laatste images naast elkaar)

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 december 2008 14:44]

De n770, n800 en n810 gebruikten GTK als toolkit, niet QT.
Niet lang meer, ze hebben Qt niet voor niets opgekocht. De opvolger van de N810 zal standaard Qt naast GTK hebben, en de kans is zeer aanwezig dat ze op termijn helemaal overstappen.
Het is alleszins niet het enige linux-systeem dat ze hebben. Hun internet tablets (N770,N800,...) zijn ook al van linux voorzien. Het voordeel is ook dat er dan een heel deel bestaande programma's op kunnen draaien. Nu blijft natuurlijk de vraag hoe krachtig de telefoons zijn, maar ik kan me wel al inbeelden dat men er heel wat mee zal kunnen doen :).
Nu nog hopen dat een telefoon straks gewoon een 'PC' wordt.

Oftewel: dat je er alle OS'en op kan installeren wat je wil! ;)

Lekker ieder half jaar de 'latest and greatest' Ubuntu er op, dual booten met Symbian, etc... :Y)
Kan best dat het daar uiteindelijk op neerkomt. Ik heb een OpenMoko en daar kan je al heel wat op installeren: Debian/OM2008.11/... (GTK-based), QTe, Android, ... Je kunt gewoon flashen wat je leuk lijkt en blijvenb gebruiken wat het best werkt. Het is nog wel steeds allemaal Linux-based, maar da's meer omdat er niemand Symbian of whatever naartoe geport heeft ;)
In een ideale wereld zouden de drivers voor telefoons gewoon worden vrijgegeven en kun je dat ook doen (immers, er zit 9 van de 10 keren een arm/msp430-compatible in), maar die worden angstvalliig tegengehouden, net als in de markt voor alle andere handhelds. Want feitelijk is er fundamenteel weinig verschil meer tussen een psp, pda, smartphone en netbook. Het hangt eigenlijk puur op de drivers, software kun je ook al voor vrijwel alles schrijven.
Dual boot op je telefoon.. want dat is handig? Ik heb een telefoon om bereikbaar te zijn.. en om mee te mailen.. niet om een geavanceerd besturingsststeem te draaien..
Het internet is traag op een tel
Het scherm is klein, en een hogere resolutie is mooier, maar maakt alles nog kleiner (probeer maar eens openttd op een Touchpro te spelen..)

Ik zie de meerwaarde van meerdere OS'en op een tel niet..

Overigens een goede set van Nokia om te kijken naar iets anders, aangezien Symbian al een tijdje een van de slechtste OS'en is voor een tel.. Traag, Lomp, onlogisch ingedeeld.. Need I Say More..?
Nu nog hopen dat een telefoon straks gewoon een 'PC' wordt.

Oftewel: dat je er alle OS'en op kan installeren wat je wil!

Lekker ieder half jaar de 'latest and greatest' Ubuntu er op, dual booten met Symbian, etc...
Ik heb weinig hoop. Daarmee zou de markt voor filmpjes, ringtones en al die commerciele flauwekul meer in een klap niet meer winstgevend zijn omdat alle telefoonbezitters handige tooltjes ter beschikking krijgen die het kopieren en overzenden makkelijk en gratis maken. Die handel wordt op dit moment in stand gehouden door apparaten zo gesloten mogelijk te houden. Mensen zijn eerder geneigd te betalen als ze iets niet voor elkaar krijgen en dat snappen ze bij Nokia en vrienden (telcom aanbieders) ook heel goed.