Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: Exirion

Nokia gaat Trolltech overnemen, zo hebben het Finse en het Noorse bedrijf bekendgemaakt. De maker van opensourcesoftware moet het ontwikkelen van crossplatform-applicaties bij Nokia faciliteren en de softwaredivisie versterken.

Nokia heeft bekendgemaakt 16 Noorse kronen per aandeel Trolltech te willen betalen. De raad van bestuur heeft het bod van Nokia geaccepteerd, waardoor tweederde van de aandelen, met een waarde van ongeveer zeventig miljoen euro, van eigenaar kan wisselen. De Finse telefoonfabrikant wil met de aankoop sneller applicaties kunnen ontwikkelen voor zijn telefoons, maar ook het ontwikkelen van webbased- en pc-software is onderdeel van de strategie van het bedrijf.

De ontwikkeling van de belangrijkste producten van Trolltech, Qt en Qtopia, zal gewoon doorgaan, waarbij de opensource-licentie op een gedeelte van het portfolio gehandhaafd blijft. Op de desktop wordt de software van Trolltech onder andere gebruikt in de window manager KDE, Skype, Opera en Google Earth. De mobiele variant, Qtopia, wordt volgens Trolltech in ruim tien miljoen apparaten gebruikt. De overname moet in het tweede kwartaal van 2008 zijn afgerond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Persoonlijk heb ik nogal gemengde gevoelens bij deze aankondiging. Enerzijds steun ik Trolltech, en gezien de vele goede ontwikkelingen binnen Trolltech (zowel in hun goede producten, als hun openheid naar de open-source community) vertrouw ik erop dat de mensen achter Trolltech hun bedrijf niet zouden verkopen als ze zouden verwachten dat het ten dode opgeschreven was bij Nokia. Verder denk ik ook dat Nokia een krachtige speler is en veel goede support aan zowel Qt als KDE zou kunnen geven.
Van de andere kant is Nokia ook een groot en mogelijk zelfs log bedrijf, en zijn ze nogal pro-software patenten en staan ze soms ook nogal negatief ten opzichte van open standaarden (zoals de druk samen met Apple op het W3C om Ogg uit HTML5 te halen). Ze lijken nu wel goede bedoelingen te hebben, onder andere door zich aan te melden als Patron of KDE, maar hoe zal het gaan als Nokia financieel in zwaar weer komt?
Kortom, veel potentie, maar ook veel onzekerheid...
Ik denk dat het een opsteker is voor QT en indirect KDE, een grote commerciŽle supporter. Vooral de laatste heeft helaas minder Linux distro's die KDE als primaire desktop installeert. Bij SLED en SLES is Gnome momenteel de primaire desktop.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 28 januari 2008 14:53]

Ze zijn wel goed maar niet gek bij Nokia. Qt is zeer waardevol en daar gaan ze echt niet zomaar mee aanrommelen.

Toch vind ik het jammer. Een week geleden nog de presentatie van de oprichter van Qt gezien en het is echt nog zo'n 'gezellig' bedrijf. Of ze dat kunnen handhaven met Nokia erbij......

Maar wat Nokia nooit zal willen is KDE kwijtraken. In de speech van de Qt-boss legde hij uit waarom KDE zo belangrijk was. Dat duizenden ontwikkelaars meewerken aan 'zijn' product. Dat ze daardoor heeel veel zinvolle feedback kregen en daar via de commerciele kanalen dan weer een slaatje uit konden slaan. En dat ze dat dan weer waardeerden en terugpayden met contributes. Nu onderhouden ze zelfs geluids-engines voor KDE en hebben ze het Phonon-systeem geadopteerd voor in Qt

Nu is Trolltech vergeleken bij Nokia nog niet eens een dwerg, eerder een zaadcel. Maar de groep erachter (KDE) kan voor Nokia van groot belang zijn om 3rd-party apps te ontwikkelen voor de Nokia-devices........

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 29 januari 2008 04:18]

hopelijk gaat deze overname niet ten koste van de mogelijkheid om crossplatform kde programma's te draaien. aangezien KDE zwaar leunt op QT als basis. Hopelijk ziet nokia het voordeel van het gebruik van QT in KDE als testbed en userbase. voor het verbeteren en het leveren van bug reports.
Maar goed we gaan het wel zien maar ik verwacht dat nokia er wel goed over nagedacht heeft.
Persoonlijk zie ik het wel zitten QT ipv symbian ;)

[Reactie gewijzigd door space-diver op 28 januari 2008 17:27]

Vorige week heeft de CEO van Trolltech nog benadrukt dat KDE erg belangrijk is voor Trolltech. Ik verwacht niet dat Nokia stappen zal maken die KDE benadelen, aangezien ze daarmee zichzelf ook in de vingers snijden.

Trolltech profiteert van de feedback en publiciteit via KDE. In hun eerste jaren heeft Trolltech niet eens aan marketing hoeven doen! Het feit dat er een complete Open Source desktop gebouwd is op Qt haalt klanten over de streep. Nieuwe KDE ontwikkelingen pushen de features van Qt tot het uiterste, wat letterlijk 1000'en bugreports opleverd.

KDE krijgt er een enterprise-quality toolkit voor terug, en het saaie werk - wat inherent is aan een toolkit doorontwikkelen - wordt door betaalde programmeurs bij Trolltech gedaan. Trolltech en KDE kun je zien als een symbiose, in de positieve zin van het woord. Beide profiteren ervan, en het zal stom zijn van Nokia om dit kapot laten gaan.

Met de inkomsten uit Qt kan Trolltech de ontwikkeling sneller doorzetten en zelfs een aantal KDE ontwikkelaars full-time sponseren.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 28 januari 2008 15:21]

Als mensen verwijzen naar de speech van de Trolltech-boss dan is dit een vrij nette uiteenzetting van het feit dat Trolltech nooit zal denken aan KDE dumpen. het zou een een gigantische klap geld kosten.
Hoezo in plaats van? Symbian is een mobiel Operating System en Qt een grafische toolkit. Qt kan niet draaien als los pakket op een telefoon.

En dan ga ik denken, zal Nokia misschien telefoons gaan maken met (bijvoorbeeld) Linux als OS? Er zijn al meer partijen bezig met de ontwikkeling van Linux op de mobiele telefoon (bijvoorbeeld OpenMoko) maar je koopt niet 'zomaar' Trolltech op om er niets mee te doen, lijkt me.

Als ik me niet vergis gebruikt de Nokia PC Suite ook Qt voor zijn GUI, maar om daarvoor 70 miljoen te spenderen lijkt me ook wat veel?

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 28 januari 2008 11:14]

Ik vraag me af of ze Linux voor hun telefoons willen gebruiken. Ze hebben Symbian nu tot de puntjes geperfectioneerd en het zou veel kosten om m.b.v. Linux op hetzelfde niveau te komen. Tenzij ze echt radicaal een andere richting op willen (iets iPhone achtigs).

Ik denk zelf dat ze QT willen gebruiken voor hun Internet Tablets. Die zijn al op Linux gebaseerd. En gewoon als een goede investering, je ziet toch dat Nokia steeds meer de software kant op gaat. Onder andere zijn ze nu ook eigenaar van Symbian.
QT en QTopia naar symbian porten kan misschien ook een goede mogelijkheid zijn.

Ach we zien wel, ik hoop dat Trolltech kan voortwerken gelijk ze bezig zijn en dat nokia er voor de rest uit haalt wat ze nodig hebben.
Wat denk je van Qtopia, wat een voledig besturingssysteem GUI library en applicaties voor mobile telefoon is.
Deze is toch zeer interesant voor Nokia, alleen hoe gaan ze deze positioneren naast Symbian?

[Reactie gewijzigd door TUX2K op 28 januari 2008 11:32]

Qtopia is ook geen volledig besturingssysteem, je hebt nog steeds embedded Linux nodig om er een compleet besturingsssysteem van te maken: http://trolltech.com/prod.../qtopia_platform/platform.

Maar je hebt wel gelijk, het is een stuk completer als Qt. :)

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 28 januari 2008 11:28]

Apart, voor de maemo gebruikt Nokia gtk, waarom kiezen ze dan (ook) voor QT :?
Het was al wel een tijdje bekend dat Nokia niet zo blij was met de stagnatie van gtk. Eerst leek het er op dat ze zelf de ontwikkeling van gtk onder handen wilden gaan nemen, door gtk3 te pushen, maar blijkbaar vonden ze dit een betere oplossing.
Misschien voldoet GTK niet aan de verwachtingen...
Nokia has tried to build a developer community in Maemo. This has worked really well considering how young the project is. Of course they partly built upon the popularity and developer pool of GNOME. But Maemo is not nearly big enough to take on the world of smartphone software: the IPhone is a locked down machine without and SDK and it has more 3rd party applications than Maemo!

Nokia seems to have seen this too and they have decided to buy a project which has been selling itself as the perfect developer environment: the K Development Environment. Of course they cannot buy KDE outright, so they bought Trolltech.
Ontwikkelen met Qt schijnt echt te simpel voor woorden te zijn in vergelijking met GTK. Ik heb er zelf geen verstand van maar dit zijn de geluiden die ik hoor. Daarnaast is Trolltech de laatste tijd hard bezig geweest om te zorgen dat je dingen die op de PC draaien ook gewoon kunt gebruiken op een mobieltje.

Ze hopen nu dus de KDE-ontwikkelgroep 'op te kopen'. Als ze positieve zaken terug geven denk ik dat de KDE-groep daar wel oren naar heeft. Nokia gaat in grote mate dus de succes van deze deal zelf bepalen. Zij willen een platform met ontwikkelaars, de ontwikkelaars willen een stabiele en meewerkende basis. Als ze dat leveren zullen we snel KDE4 apps op mobieltjes van Nokia gaan aantreffen ;)
Jammer, Nokia was eerst van plan om GTK3 lekker te gaan pushen, maar dat lijkt me nu duidelijk dat ze daar van afgezien hebben.
Qt is toch dual licensed? De GPL-versie zal in ieder geval blijven bestaan. Niet verder ontwikkeld door Trolltech misschien (want de houdbaarheid van dit soort uitspraken is inderdaad erg kort), maar mocht het zover komen, dan zal het vast wel opgepakt worden.
De GPL versie niet verder ontwikkeld door Trolltech? Daar zullen ze wel 3x over nadenken. Kort voordat QT onder de GPL beschikbaar werd, werd door trolltech de QT Free foundation opgericht. Mocht er 12 maanden lang geen QT onder vrije licensie worden uitgebracht door trolltech, dan krijgt die foundation het recht om de laatste versie van QT die wel onder een vrije licensie valt, onder een BSD licensie uit te geven. Dus dan ligt al hun code helemaal vrijelijk op straat: iedereen mag dan hun code gebruiken zonder ook maar iets terug te geven aan verbeteringen.

"To fulfil the purpose of the Foundation, an agreement between Trolltech and the Foundation was made. This gives the Foundation the right to release Qt under a BSD-style license in case Trolltech doesn't continue the development of the Qt Free Edition for any reason including, but not limited to, a buy-out of Trolltech, a merger or bankruptcy." - van http://www.kde.org/whatiskde/kdefreeqtfoundation.php
Niet verder ontwikkeld door Trolltech misschien (want de houdbaarheid van dit soort uitspraken is inderdaad erg kort), maar mocht het zover komen, dan zal het vast wel opgepakt worden.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Trolltech is veel meer naar de OSS kant opgeschoven.
Nokia stelt zich open op tav OSS.

Wat zou de motivatie zijn om QT niet meer OSS te laten zijn?
Nokia stelt zich open op tav OSS.
Waarom willen ze dan ogg en theora uit de html specificatie halen?
http://arstechnica.com/ne...oming-html5-standard.html
Omdat ze vinden dat audio- en videoformaten geen onderdeel van de HTML standaard uit horen te maken, ongeacht welk formaat dat is.
Waarom audio en video-formaten niet en afbeeldings-formaten wel?
Ik had aan dit deel niet gedacht. Ondanks dat het een het ander niet uitsluit verwacht ik niet dat Nokia de licentie van Qt zal omzetten naar iets wat niet OSS is.

Ik dacht zelf aan deze site: http://opensource.nokia.com/
Wat staat er nou in de tekst...?
De ontwikkeling van de belangrijkste producten van Trolltech, Qt en Qtopia, zal gewoon doorgaan, waarbij de opensource-licentie op een gedeelte van het portfolio gehandhaafd blijft.
Tuurlijk, dat staat in de tekst. Heb ik ook gelezen. Maar als je in het bedrijfsleven meedraait dan zie je dat dit soort uitspraken een hele korte houdbaarheid hebben.

Zodra een aantal aandeelhouders van Nokia uitvinden dat er competitie gebruikmaakt van de Trolltech spulletjes dan zullen ze eisen dat dit niet meer vrij beschikbaar is op de markt. Vervolgens wordt de algemene Qt technologie als 'geen core business' bestempeld, en daaag Qt.
Voor commerciele doeleinde is Qt niet vrij beschikbaar. Dus als een concurrent de vrije versie van Qt gebruikt (de GPL versie), dan kan men ook deze code inzien. Overigens zal een ontwikkelingsstop van Qt, door Trolltech niet betekenen dat Qt op zichzelf verdwijnt. De GPL versie van Qt kan altijd door de Qt community worden doorontwikkeld. Het zou wel een klap voor veel open-source projecten zijn, dat wel. Maar goed, voor zover ik weet is Qt nog steeds winstgevend voor Trolltech, dus ze zullen er voorlopig niet mee stoppen.
Mee eens, als m.n. de ontwikeling van Qt ooit door Nokia wordt gestopt of onder een andere licentie wordt uitgebracht, dan zal er snel genoeg een fork komen die WEL gewoon GPL (-compatible) is. Neemt niet weg dat deze ontwikkeling me niet helemaal lekker zit...

EDIT: na het lezen van de post van UID-0 hieronder ben ik al flink wat gerustgesteld. :)

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 28 januari 2008 14:33]

Die open-source versie zal wel in orde zitten (die licentie kan Nokia niet zomaar aanpassen denk ik), maar hoe zit het met de "Commercial Licensing". Ik wil ook wel eens een cross-platform applicatie maken (in plaats van Windows only) en dan wil ik niet altijd de broncode vrijgeven (puur omdat dan andere er weer mee aan de haal gaan) of voor mijn part om er ook nog wat aan te verdienen.
Die code hoef je ook niet vrij te geven, maar alleen als je een Commercial Licensing koopt.

En dan maar hopen dat ze die indd niet laten verdwijnen om zo de concurent tegen te zitten zoals scsirob al zegt.

(Ik heb nog maar pas qt ondekt, na mijn zoektoch naar het maken van programma's voor meerdere platforms en in die zoektoch was alleen qt een goede vonst).
De ontwikkeling van de belangrijkste producten van Trolltech, Qt en Qtopia, zal gewoon doorgaan, waarbij de opensource-licentie op een gedeelte van het portfolio gehandhaafd blijft.

Tuurlijk, dat staat in de tekst. Heb ik ook gelezen. Maar als je in het bedrijfsleven meedraait dan zie je dat dit soort uitspraken een hele korte houdbaarheid hebben.
Dat heb je heel goed opgemerkt, en daarom is er in 1998 de KDE Free Qt Foundation opgericht. In deze foundation is opgesteld dat Qt onder de BSD licentie zal komen te vallen als de ontwikkeling ervan gestopt wordt, bijvoorbeeld doordat een kwaadwillend bedrijf Trolltech opkoopt. Deze foundation is de bescherming voor KDE dat Qt altijd zal blijven bestaan.

Bedrijven hebben er hierdoor ook belang bij dat Qt onder de GPL blijft. Zo is het immers mogelijk om daarnaast ook een commerciele versie aan te bieden. Deze is bedoeld voor iedereen die hun software niet wil aanbieden onder de GPL (en zo alsnog dus iets bijdragen om Qt beter te maken). Met de inkomsten uit deze versie is het ook weer mogelijk om de ontwikkeling van Qt te betalen.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 28 januari 2008 14:55]

Trolltech's total revenue is around §25 million. Total losses were around §6 million for the last couple of years. Total cash on hand at this point is around §13 million. They've got around 250 employees worldwide.

So, Nokia. One thing to put out there, data-wise is scale. The total cost of the acquisition of Trolltech is about 0.1% of Nokia's value. At current levels Trolltech would represent 0.05% of their revenue and 0.2% of their workforce.

One of the most interesting things to me is that Nokia will not have the need to run Trolltech as a profit center (though they may). Nokia makes enough profit every 2.5 hours to cover Trolltech's current annual losses. A really interesting thing to watch will be if and how over the next year or so Nokia attempts to market and place Qt (as opposed to Qtopia and WebKit).

http://planetkde.org/

======

Belangrijk is ook dat Trolltech net voor de overname dus nog even wat dingen 'getipt' heeft in hun toespraak van KDE4:

- Met Qt kunnen we nu gerust op mobieltjes gaan ontwikkelen (Goh.....)
- Wees niet bang, mocht Trolltech genept worden dan mogen jullie als stichting de boel forken
- Het direct werken in de KDE-tree met Phonon en het opnemen van Phonon in Qt. Ze hebben zich daarmee soort van vastgebonden aan KDE
- Qt onder GPL3. Dat zorgt ervoor dat Nokia er niet opeens allemaal DRM-troep in kan gaan pompen...... :D

Trolltech heeft er dus vanalles aan gedaan om te zorgen dat dit voor KDE in ieder geval nooit negatief kan uitpakken. Overigens is de topman van KDE (aseigo) ook uitgenodigd voor de gesprekken over de overname.

Lijkt een mooie deal te zijn.

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 29 januari 2008 04:20]

Ik heb de huidige licentie niet gezien maar als het onder GPL-achtige licentie is uitgegeven wat ik aanneem gezien de aanwezigheid in Linux en het gebruik door Google dan is het desnoods nog te forken zoals bij XFree gebeurd is.

Er gaat dan wel enorm veel kennis verloren en veel projecten lopen grote vertraging op maar ik denk niet dat de OSS communictie een closed source Qt accepteert.

Helaas denk ik dat de OSS projecten wel eens een lagere prioriteit kunnen gaan krijgen onder de vlag van Nokia, dus het is voor de gebruiker geen winst deze zet. Er moet immers ruimte gezocht worden voor de ontwikkeling voor Nokia en dat moet bij andere projecten vandaan komen.
Was al een beetje te verwachten. Trolltech begon het goed te doen in software voor mobiles en Nokia kan die kennis wel gebruiken... Beter iemand kopen dan concurrentie voeren!
OMA groep die werkt aan het opensource android, zit zo'n betje iedere grote multinational in behalve .. nokia
trolltech is een opensource project voor mobieltjes, vraag me af waarom wel trolltech en geen android
Ahh gadver, moet dat nou... ik zie door de commerciele uitbuiting de kwaliteit al omlaag gaan..

Ik had liever gezien dat een bedrijf (met veel oog voor opensource initiatieven) als Google - Trolltech zou hebben overgenomen
NOKia betaalt 16 NOK per aandeel.

Wat een leuk toeval. Het laat de macht en invloed van Nokia mooie zien :)