Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

De halfgeleidermarkt gaat volgend jaar door een diep dal, zo verwachten analisten. Pas in 2010 zal de markt weer ongeveer op het niveau van 2008 zijn beland. Ook dit jaar incasseert de halfgeleidermarkt rake klappen.

In totaal zal de markt voor de fabricage van halfgeleiders dit jaar met bijna 28 procent krimpen, terwijl in 2009 de omzet nog eens met meer dan 21 procent dalen. Dit blijkt uit voorspellingen van de Semi Trade Group, een handelsorganisatie voor de halfgeleiderindustrie, op de Semicon-conferentie in Japan.

Vooral met de investeringen in apparatuur voor het verwerken van wafers tot aan voltooide dies gaat het bergafwaarts. Zo verwacht Semi dat de omzet daarvan zal dalen van 31,95 miljard dollar in 2007 naar 22,95 miljard dollar in 2008, terwijl dit in 2009 verder zal dalen naar 17,91 miljard dollar. Ook de assemblage en packaging van chips kent in 2009 een dieptepunt. De uitgaven voor testapparatuur van halfgeleiders duiken in 2008 met 27,1 procent naar 3,69 miljard dollar, maar de daling vlakt in 2009 iets af naar 3,06 miljard dollar.

Semi heeft zijn omzetverwachtingen ook uitgesplitst per regio. Daaruit blijkt dat in 2008 vooral in Taiwan, China, Zuid-Korea en Japan de vraag naar apparatuur voor de productie van chips sterk is afgenomen. Taiwan spant van de vier de kroon met een omzetdaling van 47,5 procent, gevolgd door China met 35 procent. In 2009 zal de daling over de hele linie minder groot uitvallen, met uitzondering van Japan en de Verenigde Staten, waar de daling zich sterker voort zal zetten. De vraag vanuit Europa zal zich al in 2009 enigszins herstellen, met een geschatte stijging van de omzet van enkele procenten.

Wafer Intel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Wat mij opvalt is dat men weliswaar spreek over een heftige financiŽle crisis en dat volgend jaar deze crisis zijn haar diepte (hoogte?) punt zal kennen waarna de totale markt in 2010/2011 weer zal stabiliseren dan wel weer op stoom zal gaan. Als dat zo is dan is deze crisis toch te overzien? 2010/2011 is sowieso cruciaal in de economie want dan zal de totale vergrijzing van werkend Nederland een hoogtepunt kennen terwijl de toestroom op de arbeidsmarkt ook dan historisch laag zal blijven.

mmm...eigenlijk als ik dit zo terug lees is mijn mijmering tegenstrijdig
:?
Nou, als we dan in 2009 op een economisch dieptepunt zitten en in 2010/2011 de vergrijzing enorm toeslaat zullen we dan wel minder hard stijgen vergeleken met de rest, maar we zijn de crisis dan alwel gewent en op aangepast, dus zo vangt deze crisis eigenlijk een beetje de vergrijzing op met wat geluk :)
Het verergert het juist: de overheid maakt door de crisis nu meer schulden (minder belastinginkomsten/meer uitgaven), terwijl er door de vergrijzing minder werkenden (=belastingbetalers) overblijven.
Als dat zo is dan is deze crisis toch te overzien? 2010/2011 is sowieso cruciaal in de economie want dan zal de totale vergrijzing van werkend Nederland een hoogtepunt kennen terwijl de toestroom op de arbeidsmarkt ook dan historisch laag zal blijven
Heb je daar een bron voor? Ik dacht dat dat nog wel tot 2040 ofzo duurde namelijk?
De titel van dit nieuwsbericht is misleidend. Het bronartikel op eetimes waarnaar verwezen wordt gaat uitsluitend over het krimpen van de markt voor machines voor chip-produktie. Dit is dus slecht nieuws voor fabrikanten van apparaten voor chip-fabricage, zoals ASML. Dit komt doordat de halfgeleider fabrikanten hun investeringen terugschroeven.

Een betere titel voor dit artikel zou zijn:
"Markt voor chip-produktie machines stort volgend jaar in"

De chip fabrikanten zelf hebben het in 2008 en 2009 ook moeilijk, maar de markt voor halfgeleiders daalt dit jaar ca 2% ( bron ), vergelijk dit met een daling van 28% van de markt voor produktie-machines.
Nederland (de burger) schijnt er in deze zogenaamde economische crisis zelfs in koopkracht op vooruit te gaan! Ik blijf me verbazen hoe iedereen roept dat het crisis is. ER IS GEEN ALGEHELE CRISIS! Op wat onhandige banken -en andere bedrijven die veel zaken met of in de VS doen- na, is er voor de consument in directe zin weinig te merken.

Houd dus graag eens op met elkaar onbewust 'bang' te maken dat het crisis zou zijn. Dat is nou een echte self fullfilling prophecy. Als bedrijven in crisis zitten, betekent het niet dat dat ook voor de consument geldt! Wij zitten redelijk droog in deze, vooral Amerikaans aangelegen storm.

En kijkend naar de halfgeleiderindustrie, check de gerelateerde artikelen rechtsboven op deze pagina. Daar staan artikelen van vorig jaar tussen, en even simpel gezegd betekent dat het al een tijdje op instorten staat. Dit staat dus los van de crisis die vooral in de VS gaande is.
De burger gaat er op voorruit volgens de rekenmodellen van het CBS. Die rekenmodellen delen iedereen in in hokjes en zolang je in je eigen hokje blijft klopt het.

Die specifieke koopkracht modellen zeggen echter niks over de kans dat je om de een of andere reden van hokje verhuist. Bijvoorbeeld van het hokje "getrouwde alleen verdienende werknemer, met 2 kinderen en een bruto inkomen tussen 2650 en 2750 euro per maand" naar "getrouwde werkloze, met 2 kinderen en een uitkering van ~1250 euro per maand".

Daar zijn weer andere modellen voor en al die modellen voorspellen dat bedrijven die in de crisis zitten mensen gaan ontslaan. Zolang je je baan houd ga je er dus op vooruit, maar diegenen die werkeloos worden gaan er fors op achteruit.

ps. je hebt gelijk dat iedereen elkaar aan het bang maken is, we praten elkaar de crisis aan. (overdreven pessimisme) Aan de andere kant, als het goed gaat, praten we elkaar ook veel teveel vertrouwen aan (overdreven optimisme). Zo een systeem kan niet anders dan heen en weer slingeren tussen de uitersten, en dat is dus wat de economie doet. afwisselend een paar jaar hosanna en een paar jaar treurnis. Eigenlijk kunnen we dus constateren dat het systeem best goed werkt.
Eigenlijk kunnen we dus constateren dat het systeem best goed werkt.

Niet mee eens, op z'n best kun je zeggen dat het de sturende factoren best goed lukt dit systeem overeind te houden. 8-)
En halfgeleiders worden alleen in nederland verkocht? Voor zover ik weet heeft de halfgeleidermarkt wel degelijk te maken met die crisis omdat Amerika een behoorlijke afnemer van halfgeleiders is. Het kan aan mij liggen, maar dit zou goed de laatste duw zijn voor de halfgeleidermarkt omkiepert.
Het kan aan mij liggen, maar dit zou goed de laatste duw zijn voor de halfgeleidermarkt omkiepert.
8)7
wat?!?!
Wordt dit dan toch het moment dat wij allen al onze ipods,telefoons, laptops,pc's en weet ik veel wat nog meer gaan weg gooien en weer terug naar de natuur gaan om weer met speren en stenen herten te vangen?
In vrijwel alles met een steker zit een IC. Volgens mij is de halfgeleidermarkt nog nooit zo groot geweest als nu dus om nou te spreken van een laatste duw... We hebben het hier over ťťn jaar waarin het misschien even wat minder zal zijn. Zelfs de altijd negatieve ons naar een crisis pratende analisten zeggen dat het in 2010 weer op het huidige niveau is. Dus dit lijkt mij geen grote rede tot zorgen behalve voor de aandeelhouders maar die zijn toch al genaaid de afgelopen paar maanden dus dit kan er ook nog wel bij.
Er kunnen best wat grote namen failliet gaan, waardoor veel verloren kan gaan. Er tijdelijk minder productie/concurrentie is en dus minder te verkopen waardoor de prijzen enorm kunnen stijgen. En voordat alles weer op peil is zoals we het nu hebben ben je weer wat verder.
Denk aan NXP die atm te lijden heeft, en er 1500 man uit moet mikken. Denk aan ST-NXP Wireless waar er 500 man uit moet.. Denk aan Philips healthcare waar een aantal mensen weg moeten. Denk aan alle toeleveranciers van chip industrie: ASM International etc..
Ik kan je vertellen dat er genoeg mensen zijn in de Nederlandse Semiconductor industrie, die nu aan het vrezen zijn voor hun baan...

Er moet alleen niet te makkelijk gesneden worden, want zodra als de markt weer aantrekt zit je direct weer met een personeelstekort. Ook zijn bij reorganisaties vaak de besten als eerste weg.
Ook een beetje de bedrijven hun eigen schuld, zodra de marges ietwat onder druk staan word er direct personeel uitgemikt om de aandeelhouders tevreden te houden.
Om vervolgens te verwachten dat als de markt weer aantrekt direct uit 10 man geschoold personeel te kunnen kiezen. Zolang de werknemer alleen maar een kostenpost is waarin niet geinvesteerd hoeft worden moeten ze ook niet zeuren. Gelukkig zit ik in de elektro (industrie) sector waar het tekort zo nijpend is dat ze wel investeren in personeel.
Zelfs als een fabriek goed draait, proberen ze hem te verplaatsen naar een China of iets dergelijks. Om er dan achter te komen dat een rijstplukker (ff generaliseren) niet het zelfde kan als een goed geschoolde procesoperator met ervaring. (Is phillips behoorlijk mee op hun plaat gegaan met Philips lighting Winschoten.) In China kunnen ze dus niet het highend quartsglas maken wat ze wel lukt in Nl.
Er moet alleen niet te makkelijk gesneden worden, want zodra als de markt weer aantrekt zit je direct weer met een personeelstekort.
Als je niet snijdt haal je die aantrekkende markt doorgaans al niet meer.
Dat zijn de elite en idealisten.

Denk maar eens na zeker met een gouden handdruk wie gaat er het gemakkelijkst weg.
Hij die weet dat hij goed is en niet bang is om snel een andere baan te vinden.
Of hij die zich weg steekt in de massa ?

Als er overproductie , recessie of een dalende vraag (komt allemaal op hetzelfde neer)
Dan is de normale marktwerking dat de prijzen dalen.
Eens de vraag weer aanslingert ...

Wat de bedrijven nu feitelijk nodig hebben is (ironisch) de capaciteit dat teveel is, omvormen tot R&D. Dit omdat eens de vraag weer stijgt er ook te staan met nieuwe producten en geen "rommel" van 3 jaar geleden, maar met leuke nieuwigheden.

Weet niet of het voorbeeld echt relevant is en duidend is maar geef het toch maar.
We zijn van VHS naar de DVD gegaan met een echte winst aan kwaliteit. Naar mijn mening is de rol en functie van DVD nog helemaal niet uitgespeeld, maar daar kan de industrie niet echt mee leven en heeft de BR & HDDVD ontwikkeld. Echter is de toegevoegde waarde nog te klein. De verkoop van BR zal nu echt niet verbeteren in de huidige marktsituatie. Dus zou het bijvoorbeeld goed zijn om verder te ontwikkelen in bvb 3D-TV/films BR of desnoods zijn opvolger (whishfull thinking) ontwikkelen en dat in 2010 of 2011 aanbieden op BR. Dan is er pas een echte stimulans om over te gaan naar de nieuwe techniek.
Trouwens beurs en bank specialisten denken dat de huidige crisis pas volledig opgelost zal zijn en weer op het niveau van voor de crash in 2014. Dus er is extra tijd.
Dat lijkt een goed idee, maar je kan de 1000 arbeiders in een bedrijf niet aan het R&D'en zetten.... R&D kost trouwens op korte termijn enkel maar geld.... Da's absoluut niet wat de bedrijven willen...
Ja, en daar wordt je niet altijd beter van. Bij een eerste reorganisatie gaat het dode hout eruit met een flinke premie en de besten die mogen blijven gaan eruit als het bedrijf failiet is met niks :(
het is crisis aangezien de economie gekrompen is om nog maar te zwijgen over de rest. Lees eens een krant of kijk het nieuws.

het feit dat er een overaanbod van producten is, is een enorm probleem want de verkoop gaat al een stuk minder en dan moet alles nog goedkoper. Resultaat: minder omzet = minder geld voor research, lonen, investeringen, ... Geld lenen bij de bank gaat ook niet want die zitten zelf in enorme problemen. "De visieuze cirkel" is rond zou de doemdenker zeggen

[Reactie gewijzigd door frieksk op 2 december 2008 20:36]

't is helemaal geen vicieuse cirkel: het is een op en -neer gaande beweging. De prijzen zullen zakken, de rente zal zal zakken en er zullen en hoop mensen op straat komen te staan. Maar feit is dat er een moment komt dat het vertrouwen weer groeit en het geld weer gaat rollen. Want dat is waar het om gaat: er is genoeg geld, maar het rolt niet.
Eigenlijk biedt de conomische crisis ook voordelen: de rotte appels gaan uit de mand (wankele bedrijven, weinig productieve werknemers,...), de rijken worden wat armer (aandelen en beleggingen) en de armen wat rijker: door de dalende inflatie stijgt hun koopkracht, en zij zijn de laatsten om geld te verliezen bij beleggingen.

ff een zure appel; maar doorbijten! :)

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 2 december 2008 23:08]

Het leuke is dat ik juist gek wordt van de media die roepen dat het HIER crisis is.
er wordt alleen maar geroepen in de media omdat Fortis een miskoop heeft begaan met ABN, en Icesave dat als enige EG-bank failliet gegaan is door wanbeleid. Eigenlijk dus niets aan de hand .
Maar als iedereen het vol blijft houden, dan is het nog even en t wordt werkelijkheid ja. T is begonnen met de banken in de VS (rare hypotheek en beleggingsconstructies die verboden hadden moeten zijn), waar veel bedrijven uit NL ook participaties in bedrijven en zelf afdelingen hebben. Dat geld zijn ze kwijt. Nu moeten bedrijven het ineens zuiniger aan gaan doen. En banken geld gaan lenen van andere banken, wat dus nauwelijks lukt. Maar over het algemeen verliest (nog) niemand zijn baan. Bedrijven kunnen leven van wat ze verdienen aan hun klanten, maar t moet niet lang duren nee.

Wij zorgen dat het geld rolt, wij zijn eindafnemers waar bedrijven niet zonder kunnen. Als wij geen geld meer uitgeven, dan gaat het pas fout. Maar voor de burger is er helemaal geen reden om ineens niet meer je geld uit te geven want je hebt gewoon nog werk, en de banken in de EU gaan nagenoeg niet failliet.

Als je geen werk meer hebt, dan mag je pas van een echte crisis spreken, want dan valt er niets meer te rollen. Zoals mensen in de VS nu dus werkloos zijn geworden doordat banken failliet zijn. Kijk juist of er niets met jouw inkomsten gebeurt. En ga niet als een kuddedier reageren dat het crisis is en daarom niets meer kopen.
Ik blijf me verbazen hoe iedereen roept dat het crisis is
Ik vind sowieso al dat paniek zaaien nergens toe leidt. Behalve als taktiek om mensen te verleiden tot iets wat ze anders niet zouden doen.

Wees je eigen leider, laat je niet verleiden door wat een ander zegt (behalve in de liefde dan, en dan nog... :)).
@Gmbll

Helemaal mee eens , dit was een bankencrisis maar door alle overdreven media aandacht (RTL is koploper hierin) is deze psygisch (of hoe spel je dat) overgeslagen naar de burger.

Maar gezien de drukte in de winkels zijn de consumeneten nu crisis moe, en kopen gewoon weer lekker door.

Ja ook in de showroom van de garages is het gewoon druk. (anders was RTL ons wil doen geloven)
Zou kunnen, Sinterklaas heeft in ieder geval niet minder uitgegeven dus blijkbaar valt het in Nederland nogal mee tot nu toe.

Ik kan me wel voorstellen dat als er volgend jaar gevolgen van een recessie merkbaar worden dat dan het vervangen van hardware als een van de eerste last krijgt van verminderde vraag. Of het zo dramatisch is als hier wordt geschetst valt voorlopig nog wel te betwijfelen ofschoon het ook niet onmogelijk is. Let wel dat er met de huidige capaciteit nagenoeg hetzelfde geproduceerd kan worden als in 2007 alleen vernieuwingen zullen op de lange baan gaan..
in 2007 en 2008 heeft de verkleining naar 45 nm en 40 nm bij de chipbakkers plaats gevonden. Dit geeft beduidend meer chips per wafer , en hiernaast door proces verbetering meer bruikbare, en nu minder vraag door de recessie,- alles bijeen overproductie.
TSMC en ATI /NVIDIa stappen daarom in 40 nm proces. zie 27 nov
En ASML kan lang op kerstvakantie.
Zo eenvoudig als wat nanometer getallen oplepelen is het niet, veruit het grootste gedeelte van de industrie draait nog op 65+nm, voor het maken van een 40nm chip zijn maar een paar lagen op die technologie, en 'de industrie' stapt niet even zomaar over naar een ander productieproces door wat nieuwe machines aan te kopen en klaar is kees. Op de 'verouderde' technology nodes is nog heel veel te halen, ook voor ASML. Dus niet alleen gaat de verkoop van minder geavanceerde machines gewoon door, en ook op het gebied van betrouwbaarheid, throughput en verbetering van de kwaliteit op bestaande machines wordt geld verdiend.

Het aantal orders zal vast lager uitkomen en de omzet en winst van ASML zullen vast wel een dipje zien, maar je hoeft echt niet bang te zijn dat ze daar zonder werk komen te zitten hoor...
Excuses dat ik misschien een leek ben op economisch gebied, maar betekent een lagere vraag naar chips dat bakkers de prijzen omlaag moeten gooien om nog omzet te maken, en zodoende interessant worden voor de consument?

@baard: thanks! ;)

[Reactie gewijzigd door spier084 op 2 december 2008 20:28]

Je hebt gelijk. Een grote vraag en weinig aanbod is een hogere prijs. Een ruim aanbod en weinig kopers betekend goedkopere producten.
Echter kan die situatie niet blijven duren, en zal het automatische golf effect van de economische markt in werking treden. Een voortdurende schommeling tussen vraag en aanbod. Deze schommeling gaat traag, echter kan zij ook snel gaan, zoals nu het geval is.
Laat ons ook niet vergeten: het is het donkerst net voor de zon opkomt. ;)
Toch denk ik dat het voor ASML wel mee zal vallen. Het wordt geen leuk jaar, maar door de inovatie blijven machines van asml intressant. Ook omdat de nieuwe technieken kosten besparend kunnen werken. Aan de andere kant, wat je nu ziet is dat veel bedrijven stoppen met onderzoek of investeren in nieuwe produktie. Dat is voor ons als computernerds ook wel jammer. Het zou wel eens een verloren jaar kunnen worden. behoorlijke betere produkten zouden consumenten wel aan het kopen kunnen brengen.
Een crisis zal het nog niet zijn volgens sommige, (recessie dan volgens anderen)
op enkele feiten na:
-dat de burger zijn spaargeld bijna kwijt was gespeeld
-en zijn investeringen met 90% heef zien dalen
-En dat er heel veel bedrijven gewoon een ganse maand stoppen met de productie.
Gewoon stoppen, boem baf. zelfs mijn bedrijf daalt de productie voor 60% (chemie)
Er is dus IETS aan de hand, ik zelf voel dat niet zo ,omdat mijn centjes nog binnen komen, en mijn uitgaven in budget zijn.
Maar ik stel me de vraag hoeveel mensen er technisch werkloos zullen blijven, en erger ontslagen zullen worden,
met gevolg een groot loonverlies, grote schulden last misschien, dan komen de faillissementen,
-dat de burger zijn spaargeld bijna kwijt was gespeeld
-en zijn investeringen met 90% heef zien dalen
Onzin, er is bijna geen spaargeld weg. Ja, een paar miljoen die in IJsland was geparkeerd, maar dat is een schijntje met de vele tientallen miljarden die er nog gewoon zijn. De meeste burgers hebben ook geen investeringen zien verdampen - particuliere beleggers misschien, maar die zijn voor hun koopkracht over het algemeen niet daarvan afhankelijk.
-En dat er heel veel bedrijven gewoon een ganse maand stoppen met de productie.
Dat is mede het gevolg van reddingsoperaties door de overheid - 'better safe than sorry': laten we de productie maar even 'on hold' zetten, eerst eens kijken wat er gebeurt, de mensen die we op non-actief hebben gezet kunnen we immers ieder moment weer inzetten. Net als al die miljarden aan 'noodkrediet', veel bedrijven zullen daarvan een graantje mee willen pikken. Dan moet je wel eerst even zielig doen natuurlijk, want anders krijg je niks.
Er is dus IETS aan de hand, ik zelf voel dat niet zo ,omdat mijn centjes nog binnen komen, en mijn uitgaven in budget zijn.
Precies. Ik hoor dat van veel mensen, ik heb er geen last van maar iedereen doet zo moeilijk dus zal er wel wat aan de hand zijn. "Ik word niet nat, maar iedereen draagt een paraplu, dus můťt het wel regenen". Kuddegedrag heet dat, en Šls er een serieuze crisis komt is dŠt de oorzaak.
Bula en anderen,

Je/jullie hebt/hebben misschien wel gelijk dat er daadwerkelijk een crisis is. Persoonlijk denk ik dat het volgend jaar nog wat erger wordt., Wat helaas wel gebeurt is dat de situatie in de media wordt opgeblazen. Bedrijven die er toch al niet best voorstonden voor de zomer schreeuwen nu om het hardst dat het door de financiele crisis komt. Dat is maar deels het geval.

Dat bedrijven en prive personen minder makkelijk krediet krijgen is zeker waar. Echter het te makkelijk uitlenen van geld was nu juist het probleem (slechte leningen, sub prime hypotheken, over taxatie, ondoorzichtigheid in financiele produkten met onbekende grote risico's)

DAT WAS IETS WAAR WE TOCH AL VANAF MOESTEN.

Dat het nu met een klap gebeurt onder de noemer financiele crisis is jammer maar veel van de leningen/kredieten hadden nooit gegeven mogen worden. Dat daar nu pas mee gestopt is is jammer maar beter laat dan nooit. Dat het met een klap gaat is ook jammer maar helaas.
Dat die bedrijven/personen die geen krediet/lening hadden moeten krijgen hem nu ook niet meer krijgen is alleen maar goed.

Dat dit gevolgen heeft voor de industrie/maatschappij als geheel is evident. Tenslotte zouden een aantal van die projecten/investeringen met grote risisco's ook voor werkgelegenheid en voor enige winst hebben gezorgd als ze uiteindelijk toch goed worden uitgevoerd. Ik zou niet willen voorstaan dat dit helemaal niet meer gebeurd echter als er risicovolle projecten of investeringen worden gefinancierd dan moeten de risico's bekend zijn en de risico premie daarop afgestemd.

Voor de rest: broekriem iets aanhalen en schouders eronder, je kunt jezelf ook een crisis inpraten.

Ik realiseer me dat mijn verhaal niets te maken heeft met de halfgeleidermarkt specifiek maar wel met de algehele markt waar ook de halfgeleider industrie deel van uitmaakt.

Ja, er zullen bedrijven faiiliet gaan en mensen werkeloos worden. Ik kan zien dat enkele van onze concurenten in zwaar weer zitten waar de crisis het bedrijf waar ik werk (nu) nog maar minimaal treft. Die waren al minder sterk voordat de crisis begon.

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 3 december 2008 08:57]

Ja..in Veldhoven zijn ze heel blij met 2009. Gelukkig zitten ze goed bij kas, maar er vindt toch een exodus plaats.
Self fulfilling prophecy? Reden om dingen duurder te maken?
Het is moeilijk om dingen duurder te maken wanneer de markt vol zit met concurrentie. Je zal niet direct prijsstijgingen zien, het probleem is gewoon dat de vraag naar elektronica hard aan het dalen is door de financiŽle crisis. Mensen stellen aankoop van elektronica vaak uit in zulke periodes dus moet men de productie terugschroeven.
Nee, geen hoax, eerder voorspelbare dip. Als er een recessie is, of overproductie, of gewoon een andere richting van economische curves dan gebeurt dit.

Tijdje waren nieuwe plasma/lcdtv's ontzettend duur, toen echt dumpprijzen. Neem de geheugenkaartjes voor foto's/gsm's. Heb nu al met meerdere kaarten gezien dat ze een halfjaar later nog maar de helft kosten!

Maar met de grote jongens uit dit artikel heb ik geen meelij. Als de productie op een gegeven moment te laag is, kunnen ze tegen superhoge prijzen verkopen tot de situatie weer normaal is. Lijkt op de olieindustrie.
Toch heeft ejay79 een punt. Meerdere organisaties verwachten specifiek voor de consumenten elektronica tijdens de kerstdagen GEEN daling van de uitgaven. Zeker, sommige doen dat wel maar de verwachte daling is dan meestal ongeveer 2%, geen 20%. Het is dus koffiedik kijken . Niemand weet het zeker maar de verwachtingen gaan gemiddeld uit op stagnatie.

Nog een ander voorbeeld: de verkoop van telefoons zal waarschijnlijk toenemen (dat is het totaal bestede budget). Die hoek van de semi industrie voorspelt groei.

Maar terug naar waffers en chips:
iSuppli schat de IC markt op een 2% daling in 2008
SIA schat de IC markt op een 2% stijging in 2008
Wat zal het worden? Zelfs nu in december lijken we 2008 nog niet te kunnen inschatten, laat staan 2009. Bij mijn weten hebben zowat alle schattingen voor 2009 echter somber weer voorspelt in de globale semi markt; variaties lopende van 5 to 25%.

[Reactie gewijzigd door Punkie op 3 december 2008 11:02]

Als ik aankopen uitstel kijk ik eerst naar dingen die niet noodzakelijk zijn.

Mijn drie jaar oude Athlon64x2 met 4GB ram en passief gekoelde X800 doet het nog prima, veel spelletjes speel ik niet meer behalve op een console en ik heb dus geen meerwaarde aan een quadcore of i7 in dagelijks gebruik. Waarom zou ik een nieuwe PC kopen in een tijd waarin mogelijk ontslagen vallen en je op je geld zou letten in geval van terwijl ik er geen meerwaarde aan heb?
ejay, probeer je niet zo op te laten naaien door een piepklein rood/geel/groen indicator aan de rechterkant van je post.

het is maar weinig belangrijk en door je edit laat je je behoorlijk kennen.
gezien de extreem lage prijzen (computers waren nooit goedkoper) en de overproductie is de kans groot dat er een paar fabrikanten mee ophouden of gaan herorganiseren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True