Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Sony Ericsson is bezig met de ontwikkeling van een mobieltje met een 20-megapixelcamera en de mogelijkheid om filmpjes in full-hd-kwaliteit te maken. Dat heeft een topman van moederbedrijf Ericsson gezegd.

Het mobieltje zou in 2012 op de markt moeten komen, schrijft de Aziatische elektronicawebsite Tech-on. Het mobieltje zou een beeldscherm met een resolutie van 1024 bij 768 pixels krijgen en aangedreven worden door een chip met een kloksnelheid van 1GHz. Ook zou het toestel ondersteuning bieden voor lte, een van de beoogde opvolgers van umts en hsdpa.

Met dergelijke verbeteringen moeten smartphones op termijn camcorders en digitale camera's kunnen vervangen, zegt Jonas Lundstedt, topman van moederbedrijf Ericsson. Sony Ericsson richt zich met de Cybershot-serie nu al op de markt van cameratelefoons, maar de ontwikkelingen gaan geleidelijk, aldus Lundstedt. Het 20-megapixelmobieltje zal voorlopig dan ook nog wel toekomstmuziek blijven.

Sony Ericsson Cybershot C905 Goud, Zilver, Zwart
De 8-megapixelcameratelefoon C905, de meest geavanceerde Cybershot-telefoon van Sony Ericsson tot nu toe
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

1 2 3 ... 6
Ik hoop dat Sony dan ook iets revolutionairs op lensgebied heeft ontwikkeld. Vooralsnog is de lens zo'n beperkende factor voor de beeldkwaliteit van de foto's, dat ik aanraad daar ontwikkelingstijd in te stoppen ipv 20 mp op een miniscuul sensoroppervlak (=noise op hogere iso) te proppen.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Tweakdipity op 7 november 2008 13:51]

lijkt me dat er niet 1 persoon bezig is met de ontwikkeling van SE.. neem aan dat ze daar wel over na gedacht hebben..
Inderdaad. Met name het marketing team zal hier een vooraanstaande rol spelen...
Twintig MP in een aps-c dSLR is al geen porum, en zorgt bij bijvoorbeeld de Canon 5DII FF camera met 21MP al voor problemen als het gaat om de optiek, de resolutie wordt door het betere glas maar net gehaald, onder andere door diffractie. En dan persen zij dit uit een telefooncam?

Ze kunnen net zo goed de huidige 3mp foto's softwarematig uprezzen naar 20mpix, dat zal ongeveer hetzelfde effect geven :+

Jammer om te zien dat de fabrikanten toch echt nog steeds de focus leggen op pixels, en nog meer pixels. Als d consumenten deze ellende nou eens links zouden laten liggen.. :P
Ik kan me voorstellen dat een betere lens en sensor een hoger aantal MP zou rechtvaardigen maar van 20MP zie ik ook niet direkt het nut. Zo goed kan lens/sensor nou ook weer niet zijn. Aan de andere kant, als je je als superieure phonecam wil profileren zal je ook de getalgeile massa moeten aanspreken. Nadeel is dan weer dat je geheugenkaartje bij iedere foto wordt volgestouwd met ruis in binaire vorm.
Dat phonecams dezelfde kwaliteit gaan leveren als compactcamera's ben ik helemaal voor. Vind dat idee altijd een camera bij je te hebben met de huidige generatie (ik heb een n95) nog net niet helemaal opgaan : foto's hebben wat mij betreft ondanks de 5MP nog steeds een "iets is beter dan niets" kwaliteit
Met dergelijke verbeteringen moeten smartphones op termijn camcorders en digitale camera's kunnen vervangen, zegt Jonas Lundstedt, topman van moederbedrijf Ericsson.
Ultieme flauwekul!

De eisen die aan een telefoon gesteld worden - met name qua formaat - zijn niet te verenigen met de eisen die aan een fatsoenlijke (video-)camera worden gesteld.

Een fatsoenlijke camera moet namelijk enige omvang en gewicht hebben om prettig mee te kunnen werken (omvang om lekker vast te houden, gewicht om niet tè gevoelig te zijn voor trillen). Daarbij moet er voldoende ruimte zijn voor een lichtgevoelig element van enige omvang (niet zo'n mini-CCD als in de meeste camera's) en daarbij voor fatsoenlijke optica. Dit past simpelweg niet in een (smart)phone zonder de kwaliteit negatief te beïnvloeden.

Dus leuke foto's en filmpjes voor op je blog/YouTube maken met je telefoon: ja. Vervanging voor camcorders en digitale camera's: nee.
maken met je telefoon: ja. Vervanging voor camcorders en digitale camera's: nee
Toch wel. Een profesionele fotograaf zal nog wel een echte camera blijven gebruiken en ook speelflims zullen wel met echte camera's worden opgenomen. Maar een losse videocamera kopen voor "baby's eerste stapjes" zullen de mensen echt niet meer gaan doen.
Wat een onzin!

Even mijn mening ondersteunen:
1. Wat moet ik met 20 megapixel foto's? (normaal fotopapier kan dit niet eens aan)
2. De kwaliteit van de 2 mp, 8 mp en hoger foto's zijn nu al slecht door de beperkte kwaliteit van de sensor, wat moet dat worden met 20mp?
3. Krijg je er een externe Harde Schijf bij om de boel op te slaan?
4. Waarom moet er het HD-label aan gehangen worden? HD is nu een marketing-stunt-consument-opgeilende term...maar over 4 jaar?
5. Zie 1. Wat moet ik ermee!?!?
een analoge foto staat gelijk aan meer dan 30megepixels.
voor je pc scherm in 2010 twee tot vier keer de resolutie van nu, is 20 megepixel niet eens zoveel meer.

standalone camera's zullen rondom die tijd ruim 40megapixels zijn en gebaseerd op nieuwe chip technologie.
Welnee... De nieuwe D700 met slechts 12MP haalt al lachend een vergelijkbare analoge camera in beeldscherpte en kleuren.

Leuke test:
http://fwd.five.tv/videos/challenge-blow-up-part-3

Nikon D700 vs Nikon F5 met dezelfde lens...
je hebt helemaal gelijk, maar kan het niet laten even te reageren:

1 Tuurlijk kan fotopapier dit prima aan, je hebt er alleen wat extra van nodig (A2+)
3 Je hebt geen extra schijf nodig je gooid gewoon de compressie wat omhoog. De kwaliteit is toch al zo belabberd dat je het verschil toch niet ziet.
4 de hype gaat niet over. Ik zie het al voor mij een FullHD stream met 1mb/s bandbreete.
Dat het toestel een 20mp camera heeft is een heel erg leuk gegeven, maar dat zegt nog steeds niets over de qualiteit van de foto's.

Je kan wel heel leuk 20 mega pixels hebben, maar als de lens niet goed is of er wordt gigantisch veel ruis geproduceerd op de foto, dan kan een toestel met 5 mega pixels nog wel een betere foto's produceren.

Mensen denken altijd dat als ze maar een toestel met zoveel mogelijk mega pixels nemen dat ze dan ook betere foto's maken dan een toestel met een veel lagere hoeveelheid pixels. Maar als je dan de uiteindelijke foto's naast elkaar gaat leggen blijkt er soms gigantisch veel ruis in de foto's met meer mega pixels te zitten omdat het toestel er simpel weg gewoon niet goed mee om kan gaan.

Tevens is het vaak zo dat bij de camera's op telefoons een zoom lens ontbreekt (er zijn een aantal toestellen die wel een zoom lens hebben) en er dus digitaal gezoomd wordt (pixels worden opgeblazen) met als gevolg dat de kwaliteit toch al heel erg snel terug loopt.
Daarbij komt dat zulke kleine lenzen toch vaak al moeite hebben met het produceren van goede foto's. (aantal toestellen daar gelaten die wel goede kwaliteit behalen met zo'n kleine lens)

Wat op de foto welk lijkt is dat er een volwaardige flitser in zal zitten. Dit is iets wat bijna alle telefoons met camera toch wel missen. Sommige hebben of helemaal geen flits of een led lampje wat zich probeerd voor te doen als een flitser.
Maar gezien de grote zal het berijk waarschijnlijk te wensen over laten. Veel interne flitsers van normale digitale camera's mogen al blij zijn als ze een berijk hebben van 3 meter.
En daarbij vraag ik me ook af hoeveel impact de flitser zal hebben op het aantal gebruiks uren van de accu van de telefoon. Over het algemeen is een flitser toch wel een behoorlijke stroom verbruiker.

Dus de vraag is in hoe verre je uberhaupt je telefoon als camera wil gaan gebruiken. Lijkt mij niet echt fijn dat je telefoon na het maken van een paar fototjes een lege accu heeft en je dus niet meer kan bellen. Voor wanneer je even snel een paar fototjes wil maken is het natuurlijk altijd handig, maar om nou zoals in het artikel staat met dit toestel je videocamera en camera te gaan vervangen lijkt mij niet echt wenselijk
Wat een onzin zeg, is het niet zo dat bij full-hd 1920x1080 een 2 Mega pixel voldoende is!
1920x1080 is inderdaad 2MP. Maar (gelukkig) is nog altijd meer dan alleen een (computer)scherm om foto's op af te beelden. Voor drukwerk heb je echt hogere resoluties nodig.
Een twee megapixel SE telefoon ruist al vreselijk bij daglicht...
20MP is absurd, met 6MP en een fatsoenlijke lens kan je al
posters laten maken van 60x90.
ik geloof dat dit mijn volgende telefoon gaat worden :9~ hopelijk veranderen ze wel de CMOS chip voor een sterker exemplaar die zonder ruis 20 MP aankan
Ja, zelfs in 2012 (wat al over een kleine 4 jaar is) zal dat nog niet mogelijk zijn. Het kan nu nog steeds niet ruis-vrij op full-35mm-sensor grootte met lichtgevoelige, grote, supergoede lenzen. Het komt in de buurt, maar als dat al nodig is dan zal over 4-5 jaar echt geen revolutie plaatsvinden waarbij lenzen zo lichtongevoelig als in camera-telefoons in combinatie met 20 MP pixel-dichtheden op een sensor zo klein als een postzegel, ruisvrij zullen zijn. Het zal vast ooit kunnen, maar dat verwacht ik eerder in 2020 ofzo. Dit is eerder een report vanuit het management van SE, wat gewoon een mogelijke toekomst schetst om aandacht op SE te zetten en wellicht weer positief in het nieuws te komen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 november 2008 14:32]

Ja, als dat waar is kan ik ook "voorspellingen" doen.

Het is een natuurkundig gegeven dat je niet zomaar een grote hoeveelheid pixels op een klein oppervlak kunt plaatsen. Een goede 24 megapixelcamera (maakt even niet uit welk merk) laat al chromatische abberatie zien bij het gebruik van lenzen die "goed zijn". Als dit effect al optreedt bij "goede" lenzen dan hebben wij nog een lange weg te gaan.

Wat dacht je hiervan, iedere camera, maakt niet uit welke prijsklasse, moet doen aan beeldverwerking. Hoe wil je er in vredesnaam voor zorgen dat de foto's >8MP op een goede snelheid worden verwerkt? Dat is niet eens een kwestie van geheugen meer maar de verwerkingssnelheden van de rekeneenheid. Tuurlijk kan men smijten met een 1Ghz processor maar waar hebben wij het hier over? Juist, een telefoon.

Dit is echt niets meer dan een leuterverhaaltje die de consument warm moet draaien voor nog meer moois op een telefoon. Te triest voor woorden.

Over één ding valt niet te twisten, eenmaal verkleind worden de foto's mooier als je ze vergelijkt met foto's die genomen zijn met een telefoon die een kleinere sensor (bijvoorbeeld 5MP tegenover 3MP).
Geloof je het zelf? 20 megapixels op miniatuur sensors die je terugvind in telefoon . |:( Wat een waanzin. :X
Ik dacht dat sony en ericsson de samenwerking stop gingen zetten, maar dat klopt dus niet meer?
En full hd op een telefoon :S Net zulke slechte kwaliteit als de huidige foto's zeker? 20 megapixels is ook wel ernstig veel.
Net zulke slechte kwaliteit als de huidige foto's zeker?
Vind juist SE er tussen uit blinken wat kwaliteit betreft. Mijn Touch Diamond is om te huilen als ik hem vergelijk met me W810i (beide 3,2Mp) van 2 of 3 jaar oud. Hiervoor ook een K850i (5MP) gehad en ook uitermate tevreden (alleen paars werd beetje rood of andersom maargoed :)).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 november 2008 13:53]

de w810i heeft een 2.0 MP camera, geen 3.2 MP

eigenlijk moeten ze niet continu werken aan grotere sensors, maar meer aan de lens en alles wat er nog meer bij hoort. mijn w810i maakt foto's die 2x slechter zijn dan mijn oude 2 MP camera
Een grotere sensor resulteert in een grotere lens. Aangezien ze mobieltjes compact willen houden blijven de lenzen en sensoren klein, hieruit resulteert een enorme hoeveelheid ruis! Een hoge resolutie, maar absoluut niet functioneel.
Wat zijn mensen hier ontzettend aan het mening-modden. 20 MP, daarvan mag je je heel terecht afvragen wat voor nut dit heeft. Als je nu al vergelijkingen maakt tussen 2 en 5 MP, waar nauwelijks verschil in zit, wat moet je dan met 20. De lens kan dat zo klein onmogelijk aan, de processor mag 1 Ghz zijn maar dat zegt niets het gaat om de berekeningen per seconde, etc. etc. Of ze hebben hele nieuwe ideeen over het vervaardigen van de lenzen, maar dat betwijfel ik.
20MP kan best nut hebben (misschien nu nog niet echt in de praktijk, maar anders wel in een relatief nabije toekomst - maar wacht eerst de foto's maar eens af zou ik zeggen). Bijv. meerdere pixelsensoren gebruiken voor dezelfde uiteindelijke pixel die aan 't plaatje wordt doorgegeven (uiteraard is je foto dan geen 20MP, maar de kwaliteit kan dan wel beter worden).

Stel dat je ruis hebt in 1% van de pixels en dat je 5 sensoren gebruikt voor één pixel. De kans dat je dan 3 of meer ruis-errors hebt in een setje van 5 is dan vrij klein. Dus kan je de ruis flink onderdrukken door de meestvoorkomende kleur te nemen in de groepjes van 5. Zodat je misschien wel een heel behoorlijke kwaliteit 4MP foto overhoudt. Beter dan als je een toestel zou hebben met een 4MP sensor. Wel blijven goede lenzen natuurlijk van levensbelang. Echter men is ook bezig met lensloze camera's. En als men dan al een 20MP-sensor op de plank heeft liggen... Wie weet is die dan wel met voorsprong op de concurrentie snel in te zetten voor betere foto's dan voorheen.

Het is niet zeker of ze dit zo gaan doen, maar zo zouden de extra sensoren volgens mij wel gebruikt kunnen worden om de fotokwaliteit op te schroeven.

Verder zou ik eindelijk eens graag lossless foto's willen zien, want door de gemiddelde gebruikte JPG-compressie verliest je veel detail.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 7 november 2008 15:56]

hoe zie je dit precies voor je? dat ze 5 lenzen met ieder hun eigen sensor gebruiken of dat ze de sensoren 5x zo klein maken? (en dus 5x zoveel kans op ruis geven).... :)
Nee... Heel simpel.
Er worden 20 miljoen sensoren gedetecteerd op de chip. Van groepjes van 5 sensoren wordt de beste kleur bepaald. Als bijv, één of twee sensoren een duidelijke andere kleur hebben dan de overige 4 of 3, dan worden die genegeerd.
Zo hou je 't resultaat van de beste 4 miljoen sensoren over en houdt je een 4Mpixel foto over.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True