Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Sony Ericsson gaat twintig procent van de eigen modellen niet meer produceren. De Zweeds-Japanse producent wil door het portfolio in te krimpen weer winst gaan maken.

Ook gaan er wellicht meer ontslagen vallen dan het bedrijf eerder zei, vertelde topman Dick Komiyama. Eerder dit jaar maakte de fabrikant, de op vier na grootste telefoonmaker van de wereld, bekend dat er tweeduizend mensen moeten worden ontslagen. Dat zullen er dus wellicht meer worden.

Sony Ericsson heeft het afgelopen kwartaal verlies gedraaid. De verkoop van mobieltjes liep niet terug, maar de gemiddelde prijs die Sony Ericsson kreeg voor mobieltjes liep terug van 120 naar 109 euro. Het is onduidelijk welke modellen Sony Ericsson gaat schrappen uit zijn portfolio. De fabrikant verkoopt op dit moment in Nederland 115 verschillende toestellen.

Sony Ericsson telefoons
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Tja....115 toestellen...iedereen weet dat als je meer verkoopt van een iets dat de kostprijs terug loopt....met 115 toestellen heb je precies het omgekeerde.
Het is natuurlijk niet zo dat ze voor die 115 modellen ook daadwerkelijk 115 keer "ground up" werk hebben gedaan. De SE-telefoons hebben vrijwel allemaal dezelfde software en de layout van de toetsen is dusdanig dat ze behalve het kapje aan de buitenkant waarschijnlijk ook een groot deel van de hardware delen. Dit doen andere telefoonmakers natuurlijk ook.

De truuk is om de sweetspot te vinden: precies zoveel te investeren zodat je door de grote diversiteit een maximaal aantal klanten kan aantrekken terwijl je per model *en* per telefoon zo weinig mogelijk kosten maakt.

In het verleden vond ik SE een toonbeeld van hoe het moest: continu doorontwikkelen aan de basis en daar allerlei smaken telefoons op baseren. Het lijkt er de laatste tijd op dat ze niet echt verder komen -- er komen wel meer megapixels en allerlei andere onzin bij, maar geen zinvolle features (zoals hogere schermresolutie, betere besturingsmechanismen, e.d.)
In het verleden vond ik SE een toonbeeld van hoe het moest: continu doorontwikkelen aan de basis en daar allerlei smaken telefoons op baseren. Het lijkt er de laatste tijd op dat ze niet echt verder komen -- er komen wel meer megapixels en allerlei andere onzin bij, maar geen zinvolle features (zoals hogere schermresolutie, betere besturingsmechanismen, e.d.)
Zoveel nieuwe features hebben de concurrenten ook anders niet of het is vaak erg slecht uitgewerkt.

Wel vind ik het jammer dat ze weinig klaptelefoons maken en welke ze wel maken lopen vaak technisch achter op de overige telefoons.

Er is inderdaad niet zo heel veel veranderd, maar als je kijkt naar het besturingssysteem dan werkt dat ook fijn en bovendien weet de klant ook binnen notime waar hij zijn functies moet zoeken.

Als je daarentegen kijkt bij andere fabrikanten, dan hebben ze bij bekans elke telefoon weer de functies compleet omgekeerd.

Ikzelf wacht op de C905. Aangezien ik geen symbian nodig heb (ik heb geen auto dus ook geen tomtom oid nodig en de rest van de applicaties die op symbian draaien ook niet) en wel een telefoon wil die ik ook kan gebruiken als fototoestel. Ik heb namelijk altijd alleen mn telefoon, sleutels en portemonnee bij. Ik wil zo min mogelijk bij me hebben en heb nu dus een mp3 speler, telefoon, camera, agenda, internet in 1 apparaat.

Bovendien weet ik al precies hoe hij werkt en kan er dus zo mee aan de slag.

Over die 115 modellen:
Ik dacht dat een hoop modellen al niet meer gemaakt werden maar gewoon nog uit de voorraad werden geleverd. Ik vind het persoonlijk erg raar om zoveel verschillende telefoons te blijven produceren terwijl je weet dat 70% (gok ik) graag een (relatief) nieuw toestel wil.
Van Sony-Ericsson weet ik het niet. Maar Nokia werkt met een platform (referentie ontwerp), die up to date wordt gehouden. Dat platform is de meest uitgebreide uitvoering, waarvan (door weglaten van features) de andere modellen worden afgeleid. Zo kunnen ze heel snel model weizigingen doorvoeren. Touch screen paste daar helaas nog niet in, vandaar dat dat even lastig voor ze was.
Zijn mobiele telefoons niet zo onderhand een beetje uitontwikkeld? Dat vraag ik me soms serieus af, aangezien ik alleen maar telefoons met extra features zie, en maar weinig drastische basic veranderingen.
wat voor drastische wijzigingen wil je dan?
een telefoon waarmee je niet meer kunt bellen?

maarg goed.

er is denk ik ook maar weinig qua nieuwe dingen bij telefoons waar vanuit de markt echt vraag naar is.

met de komst van de iphone 3g was duidelijk dat de markt concurentie daarvan wilde. en inmiddels zie je daar het resultaat van.

nieuwe technieken als wifi, hsdpa etc, zijn allemaal al aanwezi. je kunt je afvragen hoe lang het nog duurt er wimax er op werkt of zigbee, etc. maar daar is nu helemaal geen vraag naar en de echte toegevoegde waarde is alleen voor de fsbrikant interesant, goedkoper dan het alternatief, en kleiner dan het alternatief.

maar als die nieuwe zaken nog niet door andere apparaten worden ondersteund heb je er niets aan de klant daarmee op te zadelen.
Nee klopt, maar voor een deel van de aspecten wel. En dat kost gewoon geld. En dan nog, stel je verkoopt 115 toestellen waarvan elke 8 dezelfde internals hebben. Dan heb je dus ongeveer 14 verschillende productieprocessen nodig. Of je hebt 10 telefoonswaarvan er 2x2 dezelfde internals gebruiken en de rest individueel. Dan heb je 8 productieprocessen nodig. Je moet ook verschillende doosjes maken, 115 telefoons op de site plaatsen met alle info erbij, 115 verschillende gebruiksaanwijzingen (laat het de helft zijn omdat sommige delen) enzovoort.
Erg veel toestellen van SE zijn hetzelfde en het enige wat verschilt is het frontje. Zie ook cross-flashing van firmwares. Zo maak je van je goedkoper K550i zo een duurdere W610i omdat deze precies dezelfde hardware hebben, zelfs de frontjes kan je verwisselen. Zelfs mijn oude Z610i klap telefoon kan moeiteloos het W610i firmware draaien, wat me een walkman speler en de nieuwe flash menu's oplevert.
Is 115 mobieltjes veel voor een fabrikant? Weet iemand toevallig hoeveel mobieltjes nokia, siemens, enz. aanbieden?

edit
@ev1ltje, nee, er is niet bekend welke modellen er verdwijnen, heb plaatje laat gewoon een aantal modellen zien.

[Reactie gewijzigd door job_h op 18 oktober 2008 14:31]

Volgens Bellen.com, in Nederland,
Nokia 198, Siemens 43.....
Motorola 95, Samsung 215,
Sony Ericson 116..... LG 83,
HTC 28, Philips 19, Panasonic 22,
BlackBerry 22, Apple 2.....
http://bellen.com/mobiel/toestel-wijzer/Default.aspx
Maar hoeveel daarvan worden nog gemaakt? Ik zie bij de veel winkels vaak prepay paketten in de aanbieding, die toestellen zullen al wel een tijd van tevoren ingekocht zijn en daarna in een nieuwe verpakking gedaan met een simkaart erbij. Of ze die nu nog maken is nog maar de vraag, maar ze worden nog wel verkocht.
Ik schrok al, want ik zit te wachten op de C905. Vond het al een raar plaatje want er zitten wel cashcows tussen.
Enigzins gemiddeld zo te zien, maar het mag minder wat winst maken betreft. Het grote probleem van mobieltjes vond ik altijd, dat er in ieder model wel weer wat anders zat. De een wordt als muziekspeler naar voren geschoven en was daar beter in, de ander weer in Internet, etc. Tegenwoordig is dat al iets beter, maar ik zie toch veel liever een paar producten per fabrikant waar dan een hele goede support op zit.
Die verschillen zijn uiteraard gewoon bedoeld om een andere doelgroep aan te spreken. Sommige mensen hebben de ene feature niet nodig en de andere wel. Uiteraard heb je ook uitzonderingen die alles gewoon goed hebben, maar die zijn vanzelfsprekend ook duurder.

Er is inderdaad bij sommigen weinig verschil. De mp3 telefoons hebben maar weinig minder dan de cameratelefoons qua muziekmogelijkheid, toch worden ze compleet anders neergezet.

Het is gewoon marketing en soms vind ik het ook wel zonde dat ze nou perse zo'n verschil willen maken. Ik heb liever dat je gewoon 3 verschillende types hebt maar dat je er zelf je model voor uit kunt zoeken (slider, candybar, klaptelefoon, etc).
Volgens Nokia.nl zijn er in Nederland 55 modellen te koop, maar dat is dan zonder grijze import e.d.

115 lijkt me dan ook wel erg veel, eigenlijk vind ik 55 al veel. Hoeveel verschillen in prijs en features kunnen er nu helemaal zijn tussen zoveel verschillende types?
Ik weet niet precies wat SE als een toestel ziet, maar je had in het verleden bijvoorbeeld de K750i en de (ik meen) D750i. Exact hetzelfde toestel alleen was de D-variant voorzien van software van T-Mobile. Zo heb je dus al een toestel die ze waarschijnlijk als 2 toestellen meerekenen. En in andere landen/werelddelen hebben ze vast wel weer andere toestellen voor andere providers.

En hoe zit het met de toestellen die bijvoorbeeld uitsluitend in AziŽ te krijgen zijn? Japanners zijn bijvoorbeeld echte gadget-freaks. Ik kan me zo voorstellen dat ze daar alleen al om die reden daar toestellen de markt op gooien die hier totaal geen aftrek vinden.

Of toestellen die alleen CDMA ondersteunen? In gebieden waar je je klanten wilt voorzien van CMDA heb je natuurlijk ook wel een fatsoenlijk aanbod nodig.

Zo bekeken denk ik niet dat het moeilijk is om in elk geval die 55 toestellen heel ver voorbij te gaan.
kunnen ze niet voor elk martsegment 1 model uitbrengen en die aanvullen met een 2e na een half jaar ofzo...

1 low cost instroom (prepay toestel)
1 mid range
1 high end

half jaar later een erbij en de oude serie uitfaseren.

half jaar later weer enz enz enz...

115 modellen is echt teveel dan verkoopje de helt bijna nooitaangezien er in de winkels alleen maar 5 toetstellen van SE aanwezig zijn...

maar ehhh tot die tijd kom maar op met die dumpprijzen SE :)
Dat kan niet, je kan niet een model presenteren die je hele doelgroep aan moet gaan spreken omdat mensen het design wellicht minder mooi vinden of andere opties, Het is niet veel duurder voor SE om 115 verschillende modellen te hebben, want ze verdienen er ook een boel mee.

Zo wil ik een toestel met alles erop en eraan, maar mijn buurman wil er eentje die 2 weken standby blijft en mijn overbuurman wil er eentje zonder al dat technisch prul en met een groot scherm een doodsimpel in gebruik. Zijn vriend wil er juist een die tegen een flinke stoot kan, want die werkt in de bouw. Mijn moeder wil er een met een touchscreen om die ook als organiser te gebruiken. Mijn zusje wil er eentje die roze is, haar vriendin wil die ook wel maar dan net ff ietsjes anders zodat het niet lijkt alsof zij die na-aapt maar haar vriendje wil juist een stoere telefoon matzwart met MP3 speler.

Zo kom je heel snel aan 115 modellen. Doel is niet de klant ontzettend veel keuze te geven, maar alle potentiŽle doelgroepen aan te spreken en dat doe je niet met een marketing methode ala iPhone. Snapt u?
Maar het is aan SE om het aantal terug te dringen naar zeg een stuk of 70 modellen. Denk dat je met dat aantal wel een boel mensen een groepen aan kan spreken.
als je dit vergelijkt met apple die feitelijk maar 1 toestel verkoopt is dit wel de omgekeerde wereld.

maar zitten bij die 115 toestellen ook niet veel oude modellen?
Precies, en volgens mij helpt dit Apple echt enorm vooruit qua bekendheid bij de klanten.

Maar ik denk dat naamgeving nog een veel belangrijker aspect is. De mensen kunnen echt niet onthouden wat een w800, k310, .. is. Maar een iPod Touch, Nano of Classic is al een pak gemakkelijker te visualiseren. En dit is voor zoveel dingen zo, processors of grafische kaarten bijvoorbeeld.

Heeft Sony Ericsson eigenlijk wel goedkope modellen? Als vakantiejobber heb ik in een gsm winkel gewerkt, maar ben op die maand tijd eigenlijk niet echt veel in contact gekomen met SE, en als ik ermee in contact kwam waren het altijd iets duurdere modellen in vergelijking met bijvoorbeeld Nokia.

[Reactie gewijzigd door Zero Grav op 18 oktober 2008 15:37]

wel een paar goedkope modellen, niet veel
Vorige week nog een bak SE's gezien (dacht bij de Makro) voor §25, zonder Sim lock. Ze liggen ook regelmatig bij het Kruidvat en de Kijkshop, dus misschien hebben ze wel juist teveel goedkope modellen?

Meer dan een of twee heb je hier toch niet van nodig, als ze maar kunnen bellen en SMS-en. Een klein model voor jongere mensen en een wat grotere met grotere toetsen voor oudere mensen en klaar ben je lijkt me zo.
De hele goedkope toestellen zijn vaak gewoon overvoorraad die ze gewoon kwijt willen en daarom spotgoedkoop als prepaid verkopen.

Beter verkopen dan weggooien of op moeten slaan, tenslotte.
Nou, je heb iig keuze, dat is altijd goed he. Een enkel model werkt niet, dan past de koper zich aan de telefoon aan terwijl de koper beter kan kijken welke telefoon hij nou echt nodig heb :)
115 verschillende toestellen is ook wel belachelijk veel, daar mee is elke doelgroep wel vertegenwoordigt door 15 toestellen. Ook zie je in de meeste winkels vaak maar zo'n 5~10 van die 115 toestellen. Dit maakt het voor Sony-Ericsson natuurlijk nog ingewikkelder (distributie, productie etc.)

Het terugdringen naar een stuk 90 lijkt me nog te weinig, terug naar 60 lijkt me logischer. Natuurlijk na een markt en doelgroep analyse om te kijken wat ze nu eigenlijk moeten aanbieden.
Ja inderdaad!

Wat je daar zei van de 5-10 toestellen die je in elke winkel maar vindt, daar moet ik je volkomen gelijk in geven.

Ik had graag een K800 gehad voor men verjaardag, maar ben met men ouders verschillende winkels gaan afschuimen, en degeen die ik vond was alleen de K770.

Geen spoor van de K800 of K810 te bekennen.
K800 is dan ook al een model van enkele jaren oud...niet zo vreemd dat je die niet zo makkelijk vind. En de K810 is ook de jongste niet meer...K850 is de opvolger en die is ook al een tijdje uit.

[Reactie gewijzigd door JT op 18 oktober 2008 14:42]

Kan wel langer terug zijn hoor (hij zegt toch op ze verjaardag misschien niet eens de laatste keer)... de K850 is nu net of net geen jaar uit.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 oktober 2008 15:42]

Let wel dat degene die je in de winkel ziet gewoon de nieuwe modellen zijn en dat de rest gewoon de wat verouderde telefoons zijn die je vaak bij prepaid krijgt. Of die gaan naar de wat armere landen.
Het is ook zo dat klanten zich meer ontvreden voelen bij een fabrikant die veel verschillende modellen heeft. Tweakers hebben daar geen problemen mee, die dun hun research en vinden dan het beste toestel. Maar de 'gewone' mens, die gaat naar de winkel en zoekt daar een model uit.

En als je dan moet kiezen tussen 115 modellen... Tsjah, dan is het logisch dat je nadien denkt van 'ik had beter die gekozen'. Apple begrijpt dat beter, die hebben ťťn model, maar dan in verschillnde smaken (groter geheugen etc). Hoe minder keuze, hoe tevredener je bent over die keuze zeg maar.
Knul, apple is ook geen uitgesproken gsm fabrikant, dus een nogal kansloze opmerking.
SonyEricsson is dat wel en Nokia ook. Hun core business is het maken van mobieltjes.
Appels met peren vergelijken.
Ik ben geen knul, en jij moet leren lezen. Je ziet Apple staan en gaat helemaal steigeren, maar daar ging het helemaal niet om.

Het gaat om product placement en hoe een goed productaanbod leveren waar klanten mee tevreden zijn. En hoe een teveel aan producten de klanten niet tevreden maakt en het bedrijf uiteindelijk meer geld kost.
Ik nam Apple enkel als voorbeeld, omdat Apple een mooi gescheiden amateur - semipro en pro aanbod heeft.
Waarom hebben autofabrikanten geen 115 verschillende modellen, maar een vijftal (die dan op zich weer geconfigureerd worden). Stel je voor dat je uit 115 verschillende modellen zou moeten kiezen, zou je ook niet blijer van worden.
Mee eens, je kan ook 1 toestel op de markt brengen die aan een heleboel eisen van gebruikers voldoet of daar makkelijk voor aan te passen is. Waarom zou je 3 verschillende modellen uitbrengen als je dat ook kan dmv een ander thema oid? Kijk maar eens naar de W-serie van SE, ze doen bijna allemaal hetzelfde maar er zijn echt overdreven veel verschillende uitvoeringen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 19 oktober 2008 08:18]

Als je kijkt naar de andere productlijnen van Apple hebben ze ook maar een paar variaties. Zie de iPods, Notebooks, Desktops.
Zou erg fijn zijn als wat meer fabrikanten die strategie volgen, focus gewoon op een paar kwalitatief goede producten in plaats van al die honderden verschillende crappy dingen...
Zo moet het zijn. Kan je ook veel meer aandacht besteden aan de afzonderlijke producten. Ook goed voor latere updates enzo (ipv 2x updates en dan gedaan).

Liever 5 goed uitgewerkte producten dan 20 matig uitgewerkte.
klopt niet, ze doen dit net opzettelijk
vele toestellen zijn ook identiek met een ander jasje hoor

als er heel veel SE in de winkel ligt, gaan klanten eerder binnen het SE aanbod zoeken dan direct bij een ander merk
hoewel ik denk dat vooral Nokia daar veel aan heeft door hun grote marktaandeel

ze profiteren ook van de jongeren omdat ze dan sneller een nieuwe gsm kopen ("want die is nog leuker")
De Xperia gaat ook uit de lijn? Dit zou me nogal een nonchalante zet lijken.. ?
(voorlaatste lijn, tweede van links)


Ik veronderstelde dat dit de afbeelding was van de reeksen die niet meer geproduceerd zouden worden. Mijn excuses.

[Reactie gewijzigd door ev1ltje op 18 oktober 2008 14:31]

K750i van Sony Ericson blijft het beste!
Ik gebruik die toestel al zo'n 4½ jaar & hij doet het nog steeds (alleen de joystick reageert soms niet op mijn commando's).
Lang leven Sony Ericson _/-\o_
Dit is toch een bekend probleem. Mogen ze toch eens beginnen op te lossen.
Mijn T610 is 2x terug geweest voor een nieuw toetsenbord/joystick
De k750i is ook 2x terug gestuurd ivm toetsenbord/joystick en 1x ivm camera cover.
En als koploper, de k810 is nu al 3x terug gestuurd binnen 1 jaar ! voor nieuwe toetsenbord/joystick. Binnenkort moet ie weer terug voor een nieuwe cover ivm een scheur aan de zijkant en een scheur in de camera cover.

Ik moet zeggen dat ik toch steeds weer naar sony erricson terug ga door hun duidelijke menu's en vooral door de accu's die erg lang mee gaan.

Dus een tip voor hun, maak minder modellen maar de modellen die ze maken moeten ( voor mijn mening ) toch van hogere kwaliteit worden. ( zeker de toetsenbordjes/joysticks )
zeker de toetsenbordjes/joysticks
Ik zou het ook waarderen als de verf op de plastic bleef zitten, zowel mijn T610 als mijn W800i hadden na 2 jaar ten dele een andere kleur dan origineel. Met de inderdaad dan al versleten joystick genoeg reden voor vervanging, maar niet meer door een SE.
Spijtig dat het zo bergaf lijkt te gaan met SE, ik moet nochtans geen ander merk meer hebben.
Sony Ericsson geeft providerspecifieke toestellen vaak een aparte modelnaam. Zo kunnen toestellen die technisch hetzelfde zijn toch onder verschillende namen te koop zijn, een werkwijze die verwarring schept.

HTC gaat daar nog iets verder in door zelfs de merknaam te schrappen ten gunste van de serienaam van de provider (MDA, XDA etc.) maar daar is het wel duidelijker omdat ze al een wat beperkter productengamma hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True