Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Google heeft het wereldwijde gebruik van ipv6 onderzocht en concludeert dat dit gebruik laag is, maar wel groeit. Rusland blijkt relatief de meeste ipv6-gebruikers te hebben, en vooral Mac-bezitters blijken al op het protocol te zijn overgestapt.

Google maakte de resultaten van zijn studie bekend tijdens de Ripe57-bijeenkomst, die vorige week in de Verenigde Arabische Emiraten gehouden werd. De zoekgigant heeft bij zijn onderzoek een klein aantal willekeurige bezoekers op de achtergrond data laten ophalen, waarbij gekeken werd of dit via ipv6 of ipv4 verliep. Daarbij is ook naar het besturingssysteem van de gebruiker gekeken.

De uitkomst luidt dat 0,238 procent van de gebruikers de mogelijkheid heeft om ipv6 te gebruiken en dat ook daadwerkelijk doet. Binnen deze groep doet 67,9 procent dat met 6to4, dat ipv6-pakketjes in staat stelt via het ipv4-protocol te reizen.

Ipv6-penetratie per land

Verrassend is dat Rusland relatief de meeste ipv6-gebruikers kent met 0,76 procent, gevolgd door Frankrijk met 0,65 procent. De adoptie in de VS bedraagt 0,24 procent, terwijl het land met het best ontwikkelde breedbandnet, Japan, met 0,15 procent hekkensluiter is. Onbekend is wat de cijfers voor Nederland zijn. Opvallend is ook dat de adoptie het grootst is onder Mac-gebruikers: 2,44 procent, al verloopt 91 procent daarvan via 6to4 en is slechts 9 procent native ipv6. Volgens iSpam is de belangrijkste verklaring dat de Airport Extreme standaard ipv6 ondersteunt. Onder de Linux-gebruikers ligt de adoptie van ipv6 een stuk lager met 0,93 procent, maar hierbinnen ligt de native-ondersteuning met 86 procent juist relatief hoog.

Verder zou 0,9 procent over een gebrekkige ipv6-verbinding beschikken en de zogenaamde aaaa-dns-aanvragen niet goed verwerken. Er zouden inmiddels 1 miljoen ipv6-hosts zijn. Google tekent wel aan dat die laatste twee cijfers met een korrel zout genomen moeten worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Bij tweakdsl woordt ook geexperimenteerd met IPV6 .
Klanten kunnen bij servicedesk van tweakdsl als IPV6 als experimentele dienst aanvragen.

Op de website van tweakdsl wordt het volgende gemeld over IPV6:

TweakProjects - IPV6
Wist u dat circa 25% van het Nederlandse AMS-IX verkeer op IPv6 afkomstig is van Tweak. (oktober 2008). De meeste hosting systemen zijn voorbereid op IPv6 en sommige diensten zijn – naast usenet – al benaderbaar, zowel op IPv4 als IPv6.

Wat betekend IPv6 voor u. IPv6 is de toekomstvaste variant voor het uitgeven van IP nummers op internet. De huidige nummers (ongeveer 4 miljard wereldwijd) raken op. De verwachting is dat in 2011 geen nieuwe Ipv4 nummers kunnen worden uitgegeven.

Ik wil een IPv6 adres op mijn modem, kan dat? Nee helaas nog niet. Wel kunt u uw netwerk thuis aanpassen aan IPv6 en van ons een /64 subnetje krijgen. U krijgt dan de beschikking over een schamele 2^64 ip adressen (18446744073709551616 stuks) voor thuis. Via een tunnel kan dit naar uw netwerk thuis gerouteerd worden. U kunt dan alles op IPv6 benaderen wat op dit protocol beschikbaar is.

Wilt u IPv6, meld dit aan de helpdesk (let op: de helpdesk zelf kan u hier nog niet mee verder helpen. Het is een experimentele dienst).

;)
Jammer dat ipv6 nog niet uitgebreid omarmd word. Een flink aantal extra ip adressen maakt je echt klaar voor de toekomst.

Ik bel wel van mening dat de OS en applicatie boeren maar snel ipv6 moeten aanbieden zodat web browsen gewoon in een keer over gaat. Het zal me benieuwe wat de komende tijd gebeurd in ip land.
Zelfs als de OS boeren in een keer allemaal IPv6 aan bieden (doen ze al Vista, MacOS, Linux etc) maar omdat er nog heel veel infrastructuur is die hier niet mee overweg kan. De meeste huis tuin en keuken routers en switches worden echt niet blij van IPv6 en dus laten de meeste OS boeren standaard IPv4 aan staan voor huis tuin en keuken gebruik.

Binnen bedrijven zijn er nog maar weinig grote bedrijven die over kunnen stappen op IPv6 gewoon omdat er te veel legacy applicaties zijn die hier echt niet mee kunnen werken.

Dat in Rusland veel meer IPv6 gebruikt wordt is niet gek, men is daar voor een groot deel nog de infrastructuur aan het opbouwen en dus heeft men de optie om bijvoorbeeld in een datacenter te kiezen om alleen IPv6 apperatuur te gebruiken en dus ook standaard via IPv6 te comuniceeren binnen het datacenter in ieder geval. Ook de internet providers daar zijn voor een groot deel nog hun netwerken aan het bouwen en hebben dus meer mogenlijkheden om alleen IPv6 geschikte apperatuur in hun netwerken te hangen, voor de klanten betekend dat dus dat zij als zij dat willen zonder problemen om kunnen schakelen naar IPv6. Iets dat bijvoorbeeld in Nederland nog lang niet altijd kan.

Met dat de ADSL en Cable modems van de klanten IPv6 gaan ondersteunen (doen de meeste dus nog niet) en huis, tuin en keuken routers/switches dit ook doen dan zal de ISP ook wel over moeten op IPv6 iets wat maar weinig ISP's op dit moment kunnen doen zonder flinke investeeringen. Als dat eenmaal gelukt is dat volgt de rest van de wereld heus wel, alleen moet je niet vergeten dat zo iets flinke investeeringen vraagt die men voorlopig nog niet wil maken. Pas als de IP's echt op zijn zullen ze wel moeten.

Daar naast zijn er maar weinig ook comercieele programa's die IPv6 ondersteunen, van firewall tot web script, van log parser tot mail server er is nog heel veel meer code die alleen met ipv4 rekening houd dan er ooit code was die alleen met een twee tallige jaar notatie rekening hield. Als je je dan bedenkt dat er vele hounderden miljarden uitgegeven zijn om te voorkomen dat de wereld instorte als dat probleem zich op grote schaal voor deed dan kun je je voor stellen dat nu in een zeer moeilijk financieel klimaat er maar weinig bedrijven zijn die daar aan willen beginnen voor het echt niet anders kan.
De meeste huis tuin en keuken routers en switches worden echt niet blij van IPv6 en dus laten de meeste OS boeren standaard IPv4 aan staan voor huis tuin en keuken gebruik.
Dat is voornamelijk een software-kwestie, geen hardware kwestie. Huis- tuin en keuken routers kunnen best met ipv6 overweg, maar producten van die apparatuur leveren het gewoon niet mee.
Met dat de ADSL en Cable modems van de klanten IPv6 gaan ondersteunen (doen de meeste dus nog niet)
Voor ADSL weet ik het niet, maar bij kabel; Docsis3 ondersteunt ipv6 standaard en voor Docsis2 kan het met een firmware update voor de modem. AFAIK zijn alle NL kabelboeren het netwerk geschikt aan het maken voor Docsis 3 en worden alle oude kabelmodems (Docsis 1.x) langzaam vervangen door Docsis 2 modellen. Dus in feite zal daar geen ipv6 probleem moeten zijn.
Daar naast zijn er maar weinig ook comercieele programa's die IPv6 ondersteunen, van firewall tot web script, van log parser tot mail server er is nog heel veel meer code die alleen met ipv4 rekening houd dan er ooit code was die alleen met een twee tallige jaar notatie rekening hield.
De meeste opensource apps ondersteunen wel ipv6, misschien tijd voor gebruikers van commerciële programma's om zich af te vragen waarom open-source apps het wel kunnen, maar programma's waar behoorlijke bedragen voor moeten worden neergeteld, het niet kunnen.
In één keer over kan natuurlijk niet - heel veel hardware kan er helemaal niet mee overweg.
"Heel veel" lijkt me wat overdreven, ik denk eerder dat het omgekeerd is als je 4 jaar+ oude hardware (i.e. afgeschreven) achterwege laat. Tis niet dat ipv6 iets van de laatste tijd is

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 3 november 2008 16:44]

Mijn bijna 10 jaar oude 3com 905-kaartje kan ook gewoon ipv6 hoor, dat is gewoon een kwestie van drivers :)
Voor veel internetrouters enzo is het wel een probleem, aangezien daar waarschijnlijk geen ipv6-firmware meer voor gemaakt gaan worden. Voor Linksys is dit nog niet zo'n probleem, daar kan je nog overstappen op OpenWRT.
Het is voor fabrikanten de manier om nieuwe apparaten aan de man te brengen: koop nu een nieuwe router, want dan kan je in de toekomst ook nog op het internet. En dat geldt natuuurlijk ook voor Linksys routers aangezien de gemiddelde gebruiker niet bekend is met OpenWRT. Meer druk van de overheid zou hier natuurlijk uitkomst kunnen bieden, maar dat zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren...
IPv6 probeert alweer een tijdje door te breken, maar toch is de marktadoptie nog ver te zoeken. Ik heb op een aantal plaatsen een colocatie offerte aangevraagd en nergens was nu direct IPv6 native op te leveren. De meeste bedrijven geven aan dat het ergens volgend jaar mogelijk moet zijn IPv6 adressen te gaan gebruiken, sommige bedrijven kunnen er helemaal geen uitspraken over doen.
Dan denk ik, als de servers waar ik mee verbind nog niet eens IPv6 geleverd krijgen in hun datacentrum, waar zou ik als thuisgebruiker dan nog haast mee maken. Met steeds meer virtuele servers per fysieke server heb je ook nog eens steeds meer adressen nodig, wat het probleem alleen maar groter maakt.
Thuisgebruikers zijn er misschien meer, maar ik kan me met de huidige IPv6 penetratie bij servers goed voorstellen dat normale providers nog liever intern private IPv4 ranges zouden toepassen met iets als NAT dan IPv6 met externe IP6to4 routering. Bewezen technologie ten opzichte van onzekerheid, als de concurrent eenmaal de kinderziektes eruit heeft kun je altijd nog imiteren. Aanloopproblemen zijn er altijd, dus je kunt ook altijd verdedigen dat je de kat uit de boom kijkt.
maar misschien zijn er wel een hoop particulieren / bedrijven die 4 jaar+ oude hardware hebben ;)
Bedrijven en Particulieren hoeven niet perse over ;) als eerst de isp's over gaan hoeven de bedrijven en particulieren alleen hun Router vervangen

Dat ze zelf daarna ook intern overgaan op ip6 is een ander verhaal
Jammer dat deze reactie weg-gemod wordt. Het klopt inderdaad dat het voor een deel een Kip - Ei situatie is.

- De (structuur van) hardware ( / netwerken) kan niet overweg met IPv6 dus wordt het nog niet breed gebruikt.
- Echter omdat IPv6 nog niet zo breed in gebruik is zullen veel mensen afwachten met overstappen; Het is niet nodig, dus waarom de extra uitgaven / moeite / herstructurering?
Tsja, slechts een nadeel. Ik kan m'n IP4 adres onthouden, IP6 zal me, al ondersteunt ziggo het, me niet lukken. DNS is leuk, maar sommige IP's wíl je onthouden om problemen met de DNS server te kunnen omzeilen. Want soms is cc666666-a.leek1.gr.home.nl niet benaderbaar
De nullen mag je weglaten in een ipv6 adres waardoor het ook weer wat korter word.

@ hieronder: Inderdaad, het zijn alleen de nullen vanaf de dubbele punt die je weg mag halen :)

[Reactie gewijzigd door aCiDcHaOZ op 3 november 2008 17:13]

Klopt, het mag, in sommige gevallen.

2001:0000:d5c7:a2ca:34fb:22cf:f5ff:0008 mag je opschrijven als
2001:0:d5c7:a2ca:34fb:22cf:f5ff:8; maar niet als
21:0:d5c7:a2ca:34fb:22cf:f5ff:8.

Dit klinkt basis, maar je moet wel specifiek zijn.
Je mag dat ook schrijven als 2001::d5c7:a2ca:34fb:22cf:f5ff:8
Eén serie herhalingen van 0000: mag je vervangen door ::
Zo kun je adres FE80::1 hebben, of zelfs ::1 (loopback)
Niet helemaal: je mag *eenmalig* in een adres een groep nullen (ongeacht hoeveel, mag ook meerdere blokjes beslaan) weglaten en als :: noteren.

Daarnaast mag binnen elk blokje van 4 digits (tussen de dubbele punten dus) de voorloop-nullen weglaten.
Dus je kunt 4 getallen onthouden, maar 8 is teveel gevraagd?
komaan zeg, ipv6 is toch ook nog te onthouden zeker?
IPv6 is volgens mij 128 bit, wat neerkomt op 16 getallen ipv 8 :)
Ik neem dat je elke byte als getal ziet, dus IPv4 als w.x.y.z met w, x, y, z tussen 0 en 255. Ik zou zelf namelijk eerder zeggen (maximaal) 12 getallen, 4 x 3 cijfers.

Hoe dan ook heb je ongelijk; IPv6 bestaat niet uit 64 bits (8 bytes), maar 128 bits (16 bytes).

16 getallen onthouden zal niet iedereen even makkelijk afgaan, dunkt me. Bovendien zijn het dus 16 getallen bestaande uit maximaal 3 cijfers, in totaal is het dus mogelijk dat je een string van 48 cijfers moet onthouden.

Succes daarmee :)

[Reactie gewijzigd door .dani. op 3 november 2008 16:58]

Vandaar dat IPV6 ook hexadecimale wordt opgeschreven. Voorbeeldje:

Mijn IPV4 adres (gecencureerd): 217.121.147.666
Mijn (lokaal) IPV6 adres: 2001:0:d5c7:a2ca:34fb:22cf:f5ff:ff98

Gemiddeld genomen kan een mens een serie van 6 tekens onthouden, ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik m'n 12 kon onthouden, maar het zal meehelphen dat het exclusief numeriek is. Hetzelfde idee als mensen die de eerste week hun nieuwe telefoonnummer nog niet uit hun hoofd weten. Anyhoo, de 2e gaat mij dus niet zomaar lukken, niet alleen te veel cijfers, het is dus ook nog eens 16-tallig.
Een mens kan gemiddeld 6 cijfers onthouden als je ze achter elkaar hoort en geen tijd hebt om ze te herhalen om te leren. Met behulp van truukjes (twee of drie cijfers samen als 1 getal nemen bijvoorbeeld) kun je die grens nog gemakkelijk wat oprekken.

En als je gaat oefenen op een getal, of een getal gewoon dagelijks een paar keer ziet, dan onthoud je het ook als het 20 cijfers zijn.

Maar goed, feit blijft natuurlijk dat het iets moeilijker is dan ipv4. Echter denk ik dat 99.999% van de ipv4 gebruikers hun ip adressen ook niet kennen ;).
99% weet niet eens wat een IP is, en weet dus zelfs de het eerste getal niet.
No offence, maar dat is natuurlijk een absolute onzin-reden. ipv6 onthouden is een kwestie van wennen. En als je problemen met de DNS-server wil omzeilen; er is een reden waarom je meerdere DNS-servers in Windows, *nix en je router kan instellen :-). Los daarvan, de hoeveelheid problemen die Ziggo/@home met de DNS-server heeft is niet normaal, dus ik zou die in eerste instantie al niet gebruiken.
ok, begin jij dan maar alvast met het vanbuiten leren van al je serials, want die zijn ongeveer even lang. persoonlijk heb ik er 1 vanbuiten gekend zoals wel meer mensen: fckgw CENSORED :+
No offence, maar dat is natuurlijk een absolute onzin-reden. ipv6 onthouden is een kwestie van wennen.
Gezwam. Het aantal mensen die IPV6'jes kunnen onthouden zal zeer minimaal zijn. Totaal niet te vergelijken met IPV4.
Misschien dat Rusland wel op IPv6 moet omdat ze te weinig IPv4 adressen gekregen hebben.
Ik denk eerder dat het goedkoper is om gelijk IPv6 in te voeren dan om eerst alleen IPv4 te ondersteunen. Veel mensen nemen nu pas daar voor het eerst thuis internet en dan is het gewoon makkelijker (en goedkoper) om het gelijk uit te rollen met IPv6 ipv het later te moeten omzetten.
Denk ik tenminste.
Ik ben afgelopen weekend ook maar eens overgegaan :+

Serieus: Uit het artikel lijkt het dat je dat zelf kunt doen. Dat is toch meer iets voor je ISP?
Serieus: Uit het artikel lijkt het dat je dat zelf kunt doen. Dat is toch meer iets voor je ISP?
Beiden. De ISP zal idd zijn hardware geschikt moeten maken voor IPv6, maar op de client moet ook de IPv6-stack nog geinstalleerd en/of geconfigureerd worden (in Windows XP moet je hem installeren, is wel meegeleverd. In Vista heb je hem al automatisch geinstalleerd en actief staan).

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 3 november 2008 16:52]

Inderdaad, al mijn hardware en software ondersteunt IPv6, alleen de internetprovider niet, dus houdt het daar voorlopig op.
Och, als je echt wil kun je gaan tunnelen via b.v. SixXS.
Zitten veel programeurs in rusland

En die draaien geen mircosoft maar linux

En linux ondersteunt de ipv6 heel goed :)
het is niet het OS dat zozeer van belang is, maar wel de hardware.

Vista installeerd en ondersteund standaard ook ipv6, maar als jouw provider/kabelmodem enkel ipv4 ondersteund, ben je er niets mee
En weer een vooroordeel wat de wereld ingeslingerd wordt. De Windows IPV6 ondersteuning is vanaf XP al goed te noemen, vanaf Vista zelfs uitzonderlijk. Een werkende basis zat er al in vanaf Windows 2000 SP2, maar moest met de console geïnstalleerd en geactiveerd worden.
Het heeft denk ik idd met het aandeel Linux/MacOS X in Rusland te maken.

Uit de PDF onder IPv6 penetratie: 2,44% van de OS X gebruikers, 0,93% van de Linux gebruikers, met daarachter Vista 0,32 en XP 0,03% :)
Ok wat houdt IPv6 precies in voor de consument? Stel binnen een jaar moet alles over op IPv6 wat zijn de consequenties uitgaande van een gewone thuissituatie:

Kabel/ADSL-modem.
(Draadloze)router.
PC met losse (pci)netwerkkaart,
PC met netwerkkaart op het moederbord.
Laptop met ingebouwde netwerkkaart en ingebouwde wifi ontvanger.
Extern een IPv6 en heel je netwerk intern lekker over IPv4 laten draaien? :P
Dat is ook mijn gedachte. Wanneer bedrijven willen overgaan zouden ze in eerste instantie alleen 'de buitenkant' kunnen vervangen. Het schijnt dat met IPv6 'natten' overbodig moet maken... Persoonlijk vind ik NAT wel zo overzichtelijk...
De PC met de losse PCI netwerkkaart

moet voorzien zijn van een besturingssysteem wat IPV6 ondersteunt. Alle recente unix varianten en afgeleiden kunnen dat (linux, BSD), en alle Windows versies gebaseert op NT vanaf versie 2000 kunnen dat ook. Dat wil zeggen: Windows 2000, Windows XP, of Windows Vista (serverversies buiten beschouwing gelaten). De driver is zelden tot nooit een probleem, de paar kaarten die NIET met standaard windows drivers werken, hebben een download beschikbaar die geen problemen geeft (sommige marvel/realtek dingetjes).

Hetzelfde verhaal gaat eigenlijk op voor de netwerkkaart op het moederbord, en de laptop (inclusief de WiFi ontvanger, wat eigenlijk ook een netwerkkaart is, alleen gaat er geen kabel in), driver, of standaard driver, en het werkt.

De router, is misschien een groter probleem. Er zijn letterlijk duizenden verschillende routers in dit land, en sommige ondersteunen gewoon al IPV6, sommigen niet. Voor de groep (meerderheid!) die het niet ondersteunt, is vaak van de fabrikant een nieuwe firmware te downloaden die je in de webinterface van de router kunt installeren, of een interface die door hobbyisten is gemaakt die het ondersteunt (veel Linksys routers kunnen voorzien worden van een firmware die OpenWRT heet, staat in de meuktracker op tweakers.net). Van de hele lijst lijken de routerfabrikanten nog wel het traagste in het "switchen" naar IPV6.
Als je dit allemaal niet vertrouwt, zal een lokale computerboer vast wel een router in z'n winkel te koop hebben staan die het ondersteunt. Vraag er specifiek naar, als het voor je een probleem begint te worden (IPV6 bied qua snelheid geen voordeel, en de NL providers doen het nog niet, dus if it aint broken, dont fix it!). Vaak staat het wel op de doos vermeld dat hij "future proof" is, of "supports IPV6".

De Kabel/ADSL modem is voor jou de laatste barriere, en de enige waar je zelf niets aan zult kunnen doen. Dat is volledig aan je provider, om je modem te voorzien van een firmware die IPV6 ondersteunt. Als je een DOCISYS 3.0 kabelmodem hebt, wordt het vanaf die kant al ondersteunt (wat niet wil zeggen dat de andere kant bij de provider het al op "aan" heeft staan), een 2.0 modem kan soms wel, soms niet. De flexibelere motorola modellen ondersteunen het na een update. ADSL... tsja, ik zal het niet weten. Wel weet ik dat het aan je provider is, tenzij je zelf je modem hebt gekocht. Dan gaat het routerverhaal weer op.
Voor wat betreft hardware hoeft er niet echt iets te veranderen. IPv6 is immers een ander soort pakket en heeft dus alleen effect op laag 3 (netwerklaag) van het OSI model en daarboven. Laag 1 (fysieke laag) en laag 2 (datalinklaag, ) zijn niet anders. Zie wikipedia voor meer info over de opbouw van TCP/IP netwerken.

Je netwerkkaarten, wifi ontvangers en switches hebben dus nergens last van.
Je router en modem bevatten echter niet alleen hardware, maar ook software in de vorm van firmware die verantwoordelijk is voor routing, firewalling, etc. Die firmware zal IPv6 moeten ondersteunen, dus misschien geupdate moeten worden.

Als je router en/of modem alleen IPv4 ondersteunen is het mogelijk hem te omzeilen door gebruik te maken van een IPv6 tunnel, waarmee IPv6 traffic wordt verpakt in IPv4 pakketjes. Die tunnel vraag je aan bij een tunnelbroker zoals SixXs (voor iedereen) of Xs4All (voor abonnees), en laat je eindigen op een apparaat wat wèl IPv6 kan routen, zoals een Linux servertje. IPv4 pakketten reizen dan via de normale weg, maar IPv6 pakketten gaan via je server de IPv4 tunnel in en komen er bij de tunnelprovider (die wel een native IPv6 verbinding heeft) weer uit. Je router weet dan niet beter. 8-)

Zolang je dus een IPv4 adres hebt, kun je een tunnel gebruiken om je router te omzeilen. Als IPv4 adressen echter niet meer verkrijgbaar zijn, of je dit te omslachtig vindt, zul je zogenaamde 'native' IPv6 moeten hebben. Er zijn momenteel zeer weinig providers die dat ondersteunen. BIT is er één van. Naar mijn mening is dit het grootste struikelblok bij de acceptatie van IPv6.

Verder zullen alle bovenliggende lagen IPv6 moeten spreken. Dit wordt door je OS afgehandeld. Windows XP en hoger, Mac OS X, Linux etc. ondersteunen IPv6 al jaren. Je moet het soms wel nog aanzetten. Als laatste moet je applicatie IPv6 spreken. Verreweg de meeste programma's doen dat wel, zowel clients als servers.

Als dat eenmaal geregeld is merk je weinig van je gebruik van IPv6, net zoals je in dagelijks gebruik weinig merkt van IPv4. Websites zien er hetzelfde uit en zo :P . Als over enkele jaren de IPv4 adressen op zijn, zul je steeds meer sites alleen nog maar via IPv6 kunnen bereiken.

Ik gebruik sinds enkele jaren een IPv6 tunnel van Xs4All en ook van SixXs, voornamelijk voor de hobby. Wat heel handig is, is dat al mijn apparatuur direct vanaf internet te bereiken is, omdat ze nu allemaal een publiek IP adres hebben. Zolang ik dus ergens ben waar ik IPv6 connectiviteit heb (bij mijn ouders, of mijn werk bijv.) kan ik rechtstreeks mijn pc's bereiken, zonder port-forwarding of andere truukjes. Vergeet je IPv6 firewall dus niet. Ook leveren diverse sites speciale diensten voor IPv6 gebruikers, ter promotie. Het is momenteel dus nog wat omslachtig maar heeft zeker zijn voordelen. Hopelijk wordt de configuratie makkelijker als de providers en routerfabrikanten hun verantwoordelijkheid eens nemen.

Momenteel is het dus heel goed mogelijk om gratis een volledig IPv6 subnet te krijgen met maar liefst 264 adressen, maar vereist de configuratie nog enige kennis. Succes!
En ik lees in dit onderzoek dat 52% van de ipv6-ers een os-x gebruiker is! :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True