Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Van HIS, Powercolor en Sapphire zijn deze week Radeon HD 4830-kaarten opgedoken. Vorige week kwam de MSI-versie al boven water. Bij het spel Far Cry 2 zet de kaart vergelijkbare prestaties neer als de 8800GT.

Zowel HIS, Powercolor als Sapphire zetten de klok van de op 55nm geproduceerde RV770LE-gpu op 575MHz, terwijl het geheugen van de drie 4830-kaarten op 1800MHz draait. Powercolor voorziet zijn videokaart van een dvi- en een hdmi-aansluiting. De beide andere fabrikanten hebben voor twee dvi-aansluitingen gekozen. De drie kaarten bevatten verder 512MB gddr3-geheugen. Vorige week dook van MSI al de 4830-kaart op, die over dezelfde specificaties beschikt. Onbekend is nog wat de kaarten gaan kosten, maar verwacht wordt dat de prijs rond de 110 euro komt te liggen.

Powercolor Radeon HD 4830 Sapphire Radeon HD 4830 HIS Radeon HD 4830 1 HIS Radeon HD 4830 2

Guru3d wist de prestaties van de Radeon HD 4830 te testen door gebruik te maken van de ingebouwde benchmark van Far Cry 2. Bij dit spel presteerde de kaart identiek aan de Geforce 9600GT en de 8800GT op een resolutie van 2560x1600. Deze laatste kaart vormt de directe concurrent voor de kaart van AMD, zij het in de vorm van de 9800GT, die over dezelfde gpu beschikt, maar dan op 55nm geproduceerd. Op een voor het mainstream-segment realistischer resolutie van 1920x1200 wist de HD 4830 de 8800GT nipt voor te blijven; bij lagere resoluties was dit weer omgekeerd. In alle gevallen delfde de HD 3870 het onderspit tegen de nieuwe kaart van AMD, die nog deze week wordt verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Voor 25 euro meer heb je een 4850 van ATi die volgens mij betere prestaties heeft dan deze nieuwe kaart.
Is deze kaart dan wel die prijs waard? (110)

[Reactie gewijzigd door PinQ op 22 oktober 2008 16:05]

Daar heb je gelijk in, maar een cf-setup is meteen al 50 euro goedkoper als een cf-setup van twee 4850, en dan heb je toch iets wat een gtx280 kan evenaren of zelfs voorblijven voor 220 euro, wat even duur is als een 4870! :9
Hmm ik denk dat dat net te positief gedacht is over deze kaartjes, begrijp me niet verkeerd een CF setup met deze dingen is leuk maar ik denk dat je eerder moet denken aan net iets sneller dan een GTX260, miss wel beter met AA en AF aangezet (de laatste generatie Ati-kaarten zijn daar erg goed mee).
ATi zal zichzelf iig niet in de vingers willen snijden door twee kaartjes van dezelfde prijs als n 4870 ook sneller te maken als die ene kaart, vermoed ik.
Waarom zouden ze zich daarmee in de vingers snijden? Niet iedereen heeft crossfire (lees, bijna niemand) en uiteraard bij aankoop is het crossfire mobo ook een stuk duurder, terwijl je met 1x pci-e al een mobo voor 50 euro hebt.
Waar ze zich wel mee in de vingers snijden is juist die fantastische technologie dat je verschillende kaarten kan gebruiken, als ik een crossfire mobo heb hoef ik niet alle twee de kaarten te upgraden en heb ik ook niet een superzware kaart nodig aangezien mijn oude kaart nog kan helpen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 22 oktober 2008 19:50]

Ik vind crossfire of SLI eigenlijk meer iets voor de top modellen.
Dan heeft het echt nut omdat er geen snellere kaarten meer zijn.
Tegenwoordig hebben deze nieuwe kaartjes ook Hybrid-Crossfire, waarmee de Grafische kaart samen kan werken met de Onboard-GPU. Dit is zeker wel zo handig. Zeker als je een PC-tje in elkaar hebt gezet met onboard-graphics, waar je later een videokaart aan toe wilt voegen.
Crossfire, is dus zeker niet alleen voor top-modellen
Het kan ook heel nuttig zijn als je gewoon eerst een kaartje van honderd euro koopt en later weer een als je wilt 'upgraden'
Dan ben je nog steeds beter af met een enkele snellere kaart. En je mag dan al zeker niet te lang wachten want na 4maand vindt je de kaart niet meer.
Verschillende forums schatten de prijs rond de 100 dollar. Het zou me niet verbazen als de prijs in europa iets onder de 110,= zou komen te liggen. Ikzelf zou voor het genoemde prijsverschil van 50,= voor een CF setup van 2 4850's gaan iig.
Mensen met een kleiner budget, of mensen die gewoon niet zoveel willen betalen kunnen hier natuurlijk voor gaan, ook speelt de pats-factor mee natuurlijk.
En dan nog heb je geweldig goede performance, en de koeling ziet er goed uit, dus geen last van extreme temperaturen, al zijn ze wel dual slot :'(

(heb zelf een hd4870 1gb)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 22 oktober 2008 16:17]

Wat voor voeding heeft hij eigelijk nodig?
een goede 400 watt voeding zal deze zaak wel trekken. Let wel: een goede (bv. Antec etc) ... en als er niet teveel andere meuk in je pc-kast hangt...

[Reactie gewijzigd door Bardirella op 22 oktober 2008 16:42]

Voor de zekerheid altijd kijken naar het vermogen van de 12 volt lijn, dit kan zelfs bij twee goede voedingen van 400 watt verschillen, sommige voedingen leveren relatief mr op de 5 volt lijn namelijk. Bij HIS kan ik deze info nooit vinden overigens.

Kan even lastig zijn als je voeding ingebouwd zit en je weet niet precies wat het is. Ik kon gelukkig gewoon de sticker van de mijne tijdelijk lostrekken (ingebouwd niet te lezen) en onder de scanner leggen.

[Reactie gewijzigd door abacaxi op 23 oktober 2008 00:51]

Ik ben benieuwd hoeveel lawaai die dingen maken. Als ze er nou standaard een wat grotere opdeden met meer koeloppervlak eronder dan zouden die dingen zoveel stiller kunnen zijn (vermoed namelijk dat deze onder stress nog best wel gaan zoemen).
Ligt het aan mij dat deze passage me wat raar voorkomt:
"In alle gevallen delfde de HD 3870 het onderspit tegen de nieuwe kaart van AMD, die nog deze week wordt verwacht."
Iemand misschien een verklaring? :)

Edit: Haha, ik had er helemaal overheen gekeken dat het een ander model was! 8)7 Nu is het me duidelijk ;)

[Reactie gewijzigd door smartjan op 22 oktober 2008 20:52]

'Oud' Nederlands. Het onderspit delven is niets anders dan onder doen voor de ander/iets anders. Met andere woorden, de HD3870 presteert minder goed dan de HD4830.
Ik denk dat hij duidt op de hd3870 die deze week verwacht wordt ;) Beetje een vage zin idd, hij klopt wel...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 22 oktober 2008 19:54]

Die in die zin verwijst gewoon naar die nieuwe kaart van AMD.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 22 oktober 2008 20:24]

Vreemd dat van de 3 bedrijven, Sapphire de enigste is die slim genoeg is om er een ComponentHD aansluiting op te zetten (het kan wezen dat de andere 2 wel de juiste connector hebben, maar zonder dat speciale kabeltje om het om te zetten in Y/Pr/Pb heeft dat weinig nut).

HDMI en Displayport zijn dan wel de nieuwste aansluitmethodes, echter de HD4830 is een goede HTPC kaart, die minder stroom gebruikt dan de HD4850 en vooral minder lawaaierig is. De HD4670 is dan zelfs nog beter in dat aspect en zelfs single-slot, maar als de HTPC tevens als gameconsole gebruikt wordt, dan is de extra rekenkracht van de HD4830 meegenomen.

Vele HTPC gebruikers met projectoren aan het plafond hebben een ComponentHD kabel voor de verbinding, vanwege de prijs/lengte van de kabel of simpelweg omdat de projector geen hogere aansluiting ondersteunt. In mijn eigen geval zit er 15 meter tussen HTPC en plafond gemonteerde projector, en ook al heeft mijn projector een DVI aansluiting, een ComponentHD kabel was een stuk goedkoper op het moment van aanschaf 2 jaar geleden.
interessante kaart. Genoeg power om de hedendaagse games mee te trekken en tegen een hele aantrekkelijke prijs :)
Ik denk dat de hitte, het stroomgebruik en de geluidsproductie de punten zijn om deze kaart op te beoordelen, voor iets meer dan 20 euro extra heb je al een 4850..
Naar mijn idee heeft Kul wel degelijk een punt. Ik zou het alleen iets anders stellen:
Als het ATI gelukt is een aantal voor sommige mensen belangrijke minpunten van de 4850 weg te nemen(warmte/lawaai), dan wordt de 4830 steeds interessanter.

Anderzijds is een verschil van 20 euro te weinig om niet voor de 4850 te kiezen als je warmte/lawaai niet zo belangrijk vindt. De Guru3d review van Farcry2 geeft grote verschillen in fps aan.

Het is denk ik nog even afwachten tot er meer reviews beschikbaar zijn en tot de prijs van de 4830 stabiel is geworden.
Het was enkel de eerste generatie 4850-kaarten die met lawaai/hitte te kampen had.

De huidige serie presteert hierop al beter.
Dat misschien wel maar er zijn ook mensen die die power niet nodig hebben en waarbij 20 ~ 50 wel veel uitmaakt ;)
@misterdoom:
Het kan ook omgedraait, ik koop bijvoorbeeld nu geen kaart terwijl ik er wel een wil kopen. de hd4670 is een redelijke kaart, maar bij mijn pc boer 90 euro. Deze was ik dus van plan te gaan kopen, tot het bericht kwam dat de 4830 maar 2 tientjes duurder zal zijn en gewoon stukken beter presteert. Echter de hd4830 valt nog steeds buiten mijn budget (max 100 eu) en de hd4670 is ineens duur als je kijkt naar bang for buck.

Nou is mijn pc-boer ook niet een van de goedkoopste (hd4850 nogsteeds 200 eu).
en dat is precies de bedoeling. Vul het gehele segment op met kaarten met maar 25,- euro verschil. Iedereen loopt dan uiteindelijk weg met een kaart die mee kan dan je uiteindelijk nodig hebt (in het grote midden en lagere segment tenminste). :)
take what you need but don't get greedy
kun je met je xbox hier dit bericht posten dan?

toch zonde om en een pc en een console te kopen ;)
Met de xbox 360 kan je zo goed als niks op gamen na... Bij de PC gaat dit gewoon veel verder kwa gaming en je hebt alle functies wat je maar kan wensen... Nou moet ik wel zeggen dat de PS3 echt niet normaal veel functies heeft, maar toch hou ik het bij PC gaming...

[Reactie gewijzigd door shadowillusions op 23 oktober 2008 09:27]

Tot een week geleden snapte ik niet goed wat hdmi uitgangen op een grafische kaart zouden moeten doen. En het zou voor mij dan ook geen breekpunt zijn, aangezien ik me er weinig kon bij voorstellen. Geen enkele pc display heeft hdmi (of toch de overgrote meerderheid niet) Ik dacht dus weer dat het de 'zoveelste niet echt nodige feature was'.

Maar... Sinds ik nu zelf ook hdtv heb, waarop ik uiteraard mijn pc eens wou aansluiten voor wat HD filmpjes, snap ik maar al te goed waarom ik hdmi op een grafische kaart zou willen. M'n full HD plasma ondersteunt via vga geen full HD, enkel via hdmi. Het ook trouwens een veel 'cleanere' en gebruiksvriendelijkere connector (minder groot, 'plugt' gemakkelijker, kabel minder dik en hard...) Dus daar zat ik dan, te klooien met een analoog signaal op zo een mooi scherm (overscan, slechte invulling van het beeld....)

Nu zou ik dus een dvi-hdmi verloopstukje moeten aanschaffen (15-20 euro) en een stereo jack naar tulpjes kabel (15 euro), want anders heb ik nog geen geluid... Terwijl met hdmi: digitaal full HD beeld EN geluid!!! (zeer interessant om even snel een pc aan te sluiten zonder een gigantische kabelrommel en tulpjes enz..) voor de prijs van een hdmi kabel (15 euro)

Maw, m'n volgende grafische kaart wordt er ZEKER n met hdmi, tegenwoordig kan je echt niet meer zonder. Zelfs redelijk wat 'cheape' laptops hebben al hdmi. En voor de prijs van grafische kaartjes tegenwoordig hoef je het niet meer te laten.

[Reactie gewijzigd door alvi op 22 oktober 2008 17:14]

De X2k, HD3k en HD4k series videokaarten komen met 5.1 (HD4k series zelfs met 7.1) geluidschip. De kaarten die normaal met 2 keer een DVI uitgang worden uitgebracht, krijgen over het algemeen ook een DV->HDMI verloopstuk/kabeltje mee. Daarmee kun je dus je beeld en geluid rechtstreeks overbrengen.
Uhm mijn Club3d HD4850 heeft idd dat hdmi verloop stukje erbij. Maar bij het inpluggen komt er te staan dat dit model geen audio ondersteund ofzo. Heel vaag.. Kan ook niks in het CCP terugvinden
Installeer je wel de Realtek ATI HDMI driver???
Hele domme vraag misschien, maar via welk pootje van je DVI uitgang zou je geluid naar het HDMI verloopstukje willen doorgeven?
Dat er blijkbaar ook steeds meer en meer budget grafische kaarten uitgerust worden met een hdmi uitgang. Wat voor mij goed nieuws is, want ik ga geen 300 eur uitgeven aan een grafische kaart. Dus een ruimer aanbod aan betaalbare kaartjes met hdmi is voor mij een pluspunt wanneer m'n 'bejaard' 7600GT kaartje moet vervangen worden (alhoewel de 7600GT echt weer zo een mid end nvidia kaartje was, die het echt super goed doet. Alles wat ik nu speel wil nog prima)
Volgens de pricewatch:
8800GT €100-€270
9800GT €100-€210
ongeveer
8800GT met 512 MB geheugen vanaf 120
960GT met 512 MB geheugen vanaf 110

[Reactie gewijzigd door o2h op 22 oktober 2008 16:38]