Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Vlak na Adobes introductie van Creative Suite 4 heeft Nvidia de Quadro CX ge´ntroduceerd. Deze videokaart kan door CS4 gebruikt worden voor het uitvoeren van bepaalde berekeningen, om zo de prestaties van CS4 te verbeteren.

Nvidia logo, zwartDe Quadro CX is specifiek ontworpen voor Creative Suite 4, schrijft Nvidia in zijn persbericht, en is bedoeld om de verschillende CS4-applicaties soepeler te laten functioneren. Drivers voor deze videokaart zijn vooralsnog alleen beschikbaar voor Windows en Linux; Mac OS X-gebruikers kunnen de CS4-optimalisaties voorlopig dus niet gebruiken. De Quadro CX wisselt voor 1999 dollar van eigenaar en is per direct verkrijgbaar.

Photoshop CS4 kan de gpu gebruiken voor het real-time roteren van, het inzoomen op en het pannen van afbeeldingen. Daarnaast maakt de nieuwe Photoshop gebruik van de gpu bij 2d- en 3d-compositing en voor de anti-aliasing van afbeeldingen op elk zoomniveau. Tot slot biedt de gpu hulp bij het veranderen van de grootte van brushes, het previewen van brushes, 3d-bewegingen, kleurconversies en hdr-tone-mapping.

De nieuwe After Effects kan de rekenkracht van de gpu inzetten bij het aanpassen van de scherptediepte, de toepassing van bilateral blureffecten, het werken met beelden die veel ruis bevatten en het toevoegen van cartooneffecten. Binnen Premiere Pro CS4 wordt de gpu onder meer gebruikt voor het berekenen van veranderingen in beweging, transparantie, kleuren en afbeeldingsvormen. Daarnaast wordt het werken met meerdere hd-streams en overlays versneld.

Nvidia Quadro CX
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Voor die prijs heb je anders wel al een systeem met twee quad-core CPUs. En neen, de GPU is niet gegarandeerd sneller dan dat. Ik heb onlangs nog een filter geschreven die op mijn Q6600 sneller draaide dan m'n G92, gebruik makend van SSE2 vs. CUDA.
Ik heb onlangs nog een filter geschreven die op mijn Q6600 sneller draaide dan m'n G92, gebruik makend van SSE2 vs. CUDA.
En ligt dat aan je processor, je gpu de gebruikte bus voor gegevens overdracht of aan het algoritme dat je gebruikte? Een GPU is heel erg snel maar alleen met heel specefieke dingen. Een processor is veel minder snel maar erg goed in een heel breed scala aan dingen, en dus zou het best wel eens zo kunnen zijn dat het geen jij deed gewoon niet op een GPU thuis hoort...

Mensen die zo'n kaart kopen zijn professionals die een flink systeem hebben staan vaak met een of meerdere Xeon processors en natuurlijk een flinke stoot geheugen. Op zo'n configuratie maakt twee duizend meer of minder niet heel veel verschil en daar naast als door deze kaart te gebruiken steeds 10% tijd bespaard wordt dan heb je het geld er al snel uit. Maar ik ga er van uit dat de snelheids winst wel iets hoger ligt door de beperkte maar zeer gespecialiceerde inzet van de GPU.
Als je ooit met grote foto's (denk bushokje of groter) gewerkt heb op een afdruk kwaliteit (geen 72dpi maar 300dpi) dan weet je dat ieder beetje winst een heel groot verschil kan maken, een documentje is niet een paar MB maar een paar hondered en dan is het best fijn als je niet al te lang hoeft te wachten voor dat je systeem klaar is met de berekeningen.
Ook een beetje oude wijn in nieuwe vaten, zie hardware.info: klik
De gpu is gewoon een 280GTX.
waarschijnlijk iets aangepast hardware/bios zodat alleen de aangepaste drivers er op draaien.
Zo slaan ze er gewoon een extra slaatje uit.
Onder het mom van: gewone consumenten werken niet met CS4, alleen bedrijven.
En die hoeven/mogen niet zo'n goedkope 280GTX te kopen.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 17 oktober 2008 17:14]

Misschien een stille hint dat de CS4 voor linux uit komt? Ik hoop anders dat CS4 gebruik van deze GPU kan maken onder wine ;)
Ik zou er maar niet te hard op rekenen dat Adobe CS4 voor Linux gaat uitbrengen... dat zou een grote verrassing zijn, want tot nu toe heeft Adobe aangegeven daar helemaal niet in ge´nteresseerd te zijn. (Het zou wel mooi zijn, als ze met CS4 voor Linux zouden uitkomen dan koop ik het meteen!).
Ik denk dat ze ook te veel concurrentie zouden hebben van gratis pakketjes al Gimp en dergelijke.

Wat ik me wel afvraag: Is deze kaart ook geschikt voor gamers?

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 19 oktober 2008 09:34]

CS4 op Linux zou mooi zijn, maar ik vermoed dat dit meer is voor gebruikers van programma's als Maya, Shake, Nuke en Houdini en dergelijke.
handig dat er drivers zijn voor linux, nu alleen photoshop nog :+

toch ietwat bizar om hier geen voorrang te geven aan osX tov Linux
Nee hoor, dit is ook een handige kaart voor HPC developers. Die draaien Linux clusters, geen OSX clusters. En het tikt aardig aan als je 1024 kaarten kunt verkopen aan de eigenaar van een 1024-node Linux cluster.
ik dacht dat apple altijd hun eigen drivers ontwikkelden.. en dus niet gebruik maakte van de nvidia drivers.. in ieder geval komt osx support toch wel snel, aangezien de nieuwe macbooks nu gebruik gaan maken van nvidia gpu's.
nVidia ontwikkelt de drivers voor OSX, uiteraard in samenwerking met Apple.

Maar OS X komt nog wel, met Snow Leopard gaat het hele grafische systeem van OS X op de schop en komen er zaken als CUDA en gpu video acceleratie ook naar de Mac. Begrijpelijk dat nVidia daarop wacht.
nvidia ontwikkeld de drivers voor OS X helemaal niet, Apple krijgt de source-code binnen en Apple maakt hier zijn eigen driver van.
ik heb hier zeer veel met Apple's WWDC ontwikkelaars over gesproken, en wat apple's developer zelf zeggen is dat het te duur is om het Nvidia te laten doen voor Apple dus doet Apple het zelf.
ati daar in tegen maakt van tijd tot tijd wel 100% hun eigen OS X driver.

cuda functioneert voor de volle 100% onder OS X: http://www.nvidia.com/object/cuda_get.html .

[Reactie gewijzigd door stewie op 17 oktober 2008 21:44]

Je kunt van de Nvidia site ook nooit een OS X driver downloaden. ATI biedt wel via haar site OS X drivers aan. Ik heb echter nog nooit een Mac gebruiker gezien die zelf een driver downloade en deze installeerde. Normaliter komt deze altijd met het OS en de upgrades ervan mee.
voor ati retail kaarten was dit met de Ati 9800 een heel normaal gebruik.
De oude macbook (pro's) hadden al langer een nvidea gpu. Andere mac's ook al. (niet allemaal, een aantal hadden bijvoorbeeld een intel onboard gpu)
Voor OSX lijkt het me makkelijk bepaalde bewerkingen door Quartz te laten afhandelen. Elke Quartz Extreme compatible videokaart kan dan van de GPU-uitbreiding van CS4 pakketten profiteren. Een speciale videokaart en driver lijkt me niet nodig als Adobe daar rekening mee gaat houden... of misschien hebben ze dat al gedaan?

Check http://www.pixelmator.com/

[Reactie gewijzigd door Slof op 17 oktober 2008 16:33]

Elke Quartz Extreme compatible videokaart kan dan van de GPU profiteren.
Van zichzelf dus, aangezien de GPU op de videokaart zit... Is het niet meer dan logisch dat die dus samenwerken, of lees ik het verkeerd/snap ik het niet.
Encapsuleert Quartz ook al CUDA achtige zaken dan? Zover ik weet kun je op die mannier wel je 3D operaties versnellen, maar dit is weer een hele andere set van operaties (om precies te zijn SIMD achtige operaties).
Wel grappig dat ze hier dik veel geld voor gaan vangen terwijl het gewoon op goedkope kaarten kan draaien.

Het schijnt zelfs op Radeon kaarten te werken alleen dan niet via CUDA. Maar ik dacht OpenCL.
bedrijven betalen meestal graag genoeg voor de zÚkerheid dat het werkt.
Werkt waarschijnlijk ook via die en die driverhack geeft niet bepaald vertrouwen ;)
Voor zover ik heb begrepen ondersteunen de normale radeon kaarten deze functies standaard, dus zonder driver hacks oid. In het ati topic is hier een keer over gesproken waarbij dit naar voren kwam.
Adobe heeft nog geen toegang tot OpenCL.
alleen Apple is op dit moment bezig met OpenCL, en is nog geen Beta.

[Reactie gewijzigd door stewie op 17 oktober 2008 22:02]

waarom zou 't niet kunnen met de huidige quadro's?
Omdat die al verkocht zijn. Hier verkopen ze meer quadro's mee ;)
Goede ontwikkeling heb zelf een Quadro kaart voor SW en 3ds Max en dat is echt een enorme verbetering.

En nee voordat iemand weer gaat blaten. reguliere kaarten zijn niet meer volledig te modden naar een Quadro dat is alleen met hele oude modellen zo. Ja je kan een soft mod doen maar het resultaat is bagger.

Wedden dat deze straks in de nieuwe Mac's gaan opduiken.
De demo hiervan was heel indrukwekkend.
Alleen de anti-aliasing begrijp ik niet zo goed in combinatie met CS4.
Je wilt toch precies op het scherm zien hoe het resultaat uiteindelijk is, en niet geanti-aliased voor enkel jouw scherm?
anti-aliasen, resultaat terugvoeren naar systeemgeheugen en opslaan :) voila, definitieve AA :)
Ik hed begrepen dat het een nieuwe functie van CS4 was,
Die dus op elke moderne videokaart zou werken.
Heb ik het nou volledig mis???
De in het bericht genoemde functionaliteiten van Photoshop CS4 werken inderdaad met zo ongeveer iedere moderne kaart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True