Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Toshiba heeft technologie ontwikkeld om lcd-schermen als zijspiegels van een auto te gebruiken. Camera's registreren het verkeer naast en achter de auto. Honda gebruikt de techniek al om zijn auto's van nachtzichtapparatuur te voorzien.

De lcd-zijspiegels laten niet alleen een camerabeeld van de achterliggende weg zien: door middel van gekleurde lijnen worden de horizon, de weg en andere voertuigen extra onder de aandacht gebracht. De horizonlijn heeft een blauwe kleur, terwijl de weg door middel van een witte lijn wordt weergegeven. Achteropkomend verkeer wordt in eerste instantie groen weergegeven, maar wordt rood gekleurd naarmate de afstand kleiner wordt.

Toshiba heeft de techniek achter de lcd-zijspiegel gebaseerd op de Visconti, een processor die in beeldherkenning gespecialiseerd is. Toshiba heeft het Visconti-systeem uitgebreid met een fpga om het beeld op de lcd-schermen in vga-resolutie weer te geven.

Lcd-scherm als rechterzijspiegel auto
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Vraag me af wat de lichtopbrengst is van deze LCD's. Als de zon fel schijnt zijn de meeste LCD's erg slecht leesbaar, niet zo erg als het je telefoon is maar goed zicht in een zijspiegel is toch wel cruciaal.

Als reactie op Naatan: worden de huidige spiegel ook vaak gejat dan? Die dingen zijn ook niet echt goedkoop. En zijn LCD's tegenwoordig echt nog zo bijzonder dat men deze gaat jatten om vervolgens een nutteloos (en waarschijnlijk defecte) LCD te hebben?
idd das wat ik bedoelde, maar te laat gezien...
mss in een soort (lange) buis ofzo zodat er nix van licht in kan vallen...
Ander voordeel van een spiegel, als je als bestuurder je hoofd beweegt kan je via de spiegel in een andere richting kijken. Dit mis een LCD, die geeft exact hetzelfde beeld, onafhankelijk onder welke hoek je erin kijkt.
Goed punt. Anderzijds kan je dat bij een LCD wel weer oplossen door het beeld bijvoorbeeld samen te stellen uit beelden van meerdere camera's, zodat je alle relevante richtingen in een keer ziet. De kijkhoek extra breed maken, zeg maar, zodat je ook je dode hoek ziet.

180 graden visie lijkt me voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld ideaal.
Hier zat ik ook al aan te denken. Als je 3 camera's hebt naar achteren gericht. 1 in het midden achter de auto en 2 aan de zijkant kun je op 1 brede lcd een soort panorama view maken van wat er langs en achter de auto afspeelt. Je zult vanwege de iets andere posities het beeld misschien iets moeten vervormen maar dat is nu ook met de dode hoek spiegel.

Dan kun je in één beeld en dus één oogopslag zien wat er achter en langs je gebeurd. Dit wordt dan wel wat lastiger met een vrachtwagen of een auto met aanhanger.
Dit kan handig zijn om "spiegels" aan te sluiten op een computersysteem wat de omgeving in de gaten houdt, maar ik zie het niet als een manier om de functie van "echte" spiegels te vervangen.

Als een camera het laat afweten zie je niets op je "lcd-spiegels", lekker handig.
Bij normale spiegels is het zo dat ze alleen niet meer "werken" als het spiegeloppervlak zelf kapot is.

Daarnaast is het beeld in de verste verte niet scherper dan het beeld wat je verkrijgt met een "echte" spiegel.
Ook heeft een lcd scherm last van een glans, net als alle telefoons etc., die bij een normale spiegel juist gebruikt wordt om te spiegelen en dus nuttig is.
Ook het veranderen van "inkijk hoek" is minder makkelijk te regelen, waar je normaal via een andere inkijkhoek op je spiegel iets nog net zou kunnen zien.

Misschien zou het handiger zijn de lijntjes te projecteren op een "echte" spiegel en de informatie uit de verkregenbeelden dan alsnog te koppelen aan een computersysteem om ze te verwerken.

Uiteraard kan het i.c.m. nightvision wel gebruikt worden als alternatief voor de nacht.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 4 juni 2008 17:10]

Probleem: je krijgt geen 3d beeld meer te zien, en kunt daardoor minder goed afstand schatten.
Volgens mij is een spiegel ook al zo 2d als het maar kan.
Dat is niet helemaal waar. Een spiegel stelt je in staat te focuseren op virtuele objecten die daadwerkelijk zo ver weg zijn als je ogen je vertellen. Dat effect mis je bij een camera aangezien zo'n camera een nogal kleine sensor heeft en een vrij grootte scherptediepte. Het schatten van snelheden en afstanden zal dan ook denk ik vrijwel zeker beter gaan met een spiegel dan met een LCD scherm aan een camera. Natuurlijk kun je ook daar aan wennen.
Dat is ook weer niet helemaal waar. Een foto of filmpje bevat net zo goed virtuele objecten waarop je kan focussen. Het gaat er puur om of je twee verschillende beelden, op de juiste afstand van elkaar, in je ogen geprojecteerd krijgt, niet om de scherptediepte.
verder kan je op het beeld ook afstandsmarkeringen aangeven om zo makkelijker inzicht te krijgen in de afstand. eventueel zelfs je spiegel "rood"maken ofzo wanneer er iemand naast je zit.

Mogelijkheden genoeg om de afstanden goed weer te geven ook al zou het slechter te zien zijn qua afstand.
Ik denk het juist niet. Het spiegelbeeld dat je linkeroog ziet is net iets anders dan het spiegelbeeld dat je rechteroog ziet, zodat ieder oog een ander plaatje te zien krijgt, waardoor je 3D ziet.

Een LCD schermpje daarentegen toont hetzelfde beeld voor beide ogen, zodat dat beeld 2D blijft.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 4 juni 2008 13:33]

Euh, nee. Aangezien een spiegel voor elk oog iets anders laat zien, zie je een perfect 3D beeld (of kunnen onze hersenen dat er toch van maken)

Die afstand kan je eventueel schatten door de kleuren, zoals er in het artikel ook al staat. Of dat makkelijk wennen is, is een andere zaak.

[offtopic]
Slecht systeem hier ... ik typ iets, druk op verzenden en ik sta als eerste achter 'ijsbeer' ik duw op vernieuwen en er staan 3 berichten voor mij
[/offtopic]


Het systeem op zich is trouwens niet zo nieuw, vrachtwagens hebben dit toch al wat langer, volgens mij is het volgens de wet daar ook verplicht van of een speciale spiegel of een camera met scherm te installeren om de dode hoek te elimineren. Of is die wet alleen in België?

[Reactie gewijzigd door kluyze op 4 juni 2008 13:43]

In sommige spiegels staat nog de tekst "objects in mirror are closer then they appear." wat overigens geld voor alle spiegels. Helemaal perfect zul je het dus toch niet zien.

Vrachtwagens hebben inderdaad camera's, maar het elimineerd de dode hoek niet helemaal, zelfs met al die camera's en spiegels blijft er een dode hoek.
Die tekst staat er op als de spiegel (gedeeltelijk) bol is, wat verkleinend werkt. Vlakke spiegels hebben dat NIET. Weet waarover je praat!

En welke natuurkundewet zorgt ervoor dat je altijd een dode hoek zou hebben? Voldoende en correct geplaatste camera's/spiegels kunnen echt wel 4 pi sr bestrijken.
in een spiegel kijk je doorgaans met 2 ogen, waardoor je 3d ziet, deze lcd heeft maar 1 camera, waardoor je dus 2d ziet....

edit: spuit 11 ;)

[Reactie gewijzigd door fotoklaasje op 4 juni 2008 13:33]

Nee, dat is een spiegel niet. Niet alleen kan je ander focussen en zien je beiden ogen een iets ander spiegelbeeld, ook kan je, door je hoofd te bewegen, een ander beeld krijgen om nét dat ene ding te zien. Je hoofd bewegen om zal niet gaan helpen voor een LCD.
De meeste autospiegels die ik ken vervormen de afstand sowieso al, waardoor dingen dichterbij of juist verder weg lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Afstand schatten is al vrij slecht te doen in een achteruitkijkspiegel.
Dat is een kwestie van gewenning. maar dan kun je prima afstanden schatten. Op een monitor kun je echter geen verschil waarnemen tussen een grote vrachtwagen die ver weg en en een kleine vrachtwagen die dichtbij is. 's nachts als je alleen de lampen ziet is het helemaal onmogelijk om op een monitor te bepalen of het ver uit elkaar staande lampen van een auto in de verte, of dicht bij elkaar staande lampen van een auto dichtbij zijn.
en het feit dat lcd schermen enzo (soms) minder goed leesbaar zijn bijten met verschillende lichtinvalshoeken... reflectie? :? :?
Bij een spiegel heb je juist helemaal veel reflectie. :P
wat denk je, plasma schermpjes mss?? :D |:( :9

[Reactie gewijzigd door PhantomBug op 4 juni 2008 15:05]

Hele gave apparaten. Dit zou ook wel eens een hele goede uitvinding kunnen zijn tegen de zogenaamde dode hoek. Laatst was hier nog een issue over bij vrachtwagenbestuurders.

Uiteraard wel een dure investering, aangezien spiegels bijzonder vaak uit "vervelingsvandalisme" gesloopt worden.
Ik neem aan dat die schermen wel BINNEN geplaatst zullen worden (geintegreerd in je dashboard ofzo).
Waarschijnlijk wel. Het lijkt mij in ieder geval de meest logische plaats.
Onlangs zag ik een video van de mercedes SLC600 concept car:
http://www.snopes.com/pho...les/newmercedes.asp#photo

Deze wagen heeft geen buitenspiegels meer zoals te zien is op foto 1.
De camera's zitten denk ik in de c-stijl achterop.
Als je op foto 5 kijkt zie je dat de spiegel schermpjes links en rechts op de m.i. meest logische en minst foutgevoelige positie zitten!

Doet u er mij maar een! :*)

Zoals meestal begint deze ontwikkeling met een concept car. Dan zie je het terug in de duurste klasse, over een paar jaar in de middenklasse en over nog iets langer heeft iedere auto dit. De wet zal onvermijdelijk worden aangepast!

[Reactie gewijzigd door Kailash op 4 juni 2008 15:39]

Interessant dat je met je verhaal over een 'slc600' linkt naar snopes.com, een site die onzin-verhalen debunked, en je dus in het artikel waar je naar linkt kunt lezen dat er geen SLC600 bestaat en dat de auto op de foto een 12 jaar oude conceptstudie is met de naam DaimlerChrysler F200.

Een beetje onzin-verhaal gaat dus zo 12 jaar mee.
Het is geen onzin-verhaal. Enige tijd geleden heb ik de Mercedes fabriek in Duitsland bezocht en daar stond inderdaad die concept car met joysticks. Hij is nog niet in productie genomen omdat deze auto op het moment simpelweg niet door de keuring komt i.v.m. veiligheid. In de huidige auto's heb je, wanneer de stuurbekrachtiging uitvalt, altijd nog de mogelijkheid om mechanisch te sturen en wanneer de joystick bediening uitvalt, dan is de auto simpelweg stuurloos.
Dan zal ie waarschijnlijk "gewoon" stoppen.
Reken daar voorlopig maar niet op, vanwege alle regulaties die hierover bestaan. Waarschijnlijk krijgt een auto zonder spiegels (zonder wetswijzigingen) geen eens een typekeuring, en dan mag je er dus niet mee op de openbare weg rijden.

Verder is iedereen gewend aan de plek waar spiegels zitten, dus deze verplaatsen gaat gegarandeerd (extra) ongelukken opleveren.
Richtlijn 2003/97/EG.
Overwegende hetgeen volgt:

(1) Richtlijn 71/127/EEG van de Raad van 1 maart 1971 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende achteruitkijkspiegels van motorvoertuigen(4) is goedgekeurd als een van de bijzondere richtlijnen van de typegoedkeuringsprocedure die is vastgesteld bij Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan(5). De bepalingen van Richtlijn 70/156/EEG inzake voertuigsystemen, onderdelen en technische eenheden zijn derhalve op Richtlijn 71/127/EEG van toepassing.

(2) De huidige voorschriften, in het bijzonder die voor de categorieën N2, N3, M2 en M3 zijn ontoereikend gebleken ten aanzien van het gezichtsveld aan de zijkant en de voor- en achterzijde van het voertuig. Om dit bezwaar te ondervangen moet een uitbreiding van het gezichtsveld worden voorgeschreven.

(3) Gezien de opgedane ervaring en de huidige stand van de techniek kunnen bepaalde voorschriften van Richtlijn 71/127/EEG nu worden uitgebreid om de verkeersveiligheid te vergroten en toe te staan dat naast spiegels andere technologieën worden gebruikt.
hoop niet dat ze de tekst dan te letterlijk willen interpreteren.

Er staat namelijk 'naast' en niet 'in plaats van'.
Het naast gaat over toestaan. In plaats van toestaan zou betekenen dat spiegels niet meer mogen. :D
De buiten spiegel(s) zijn toch al een keer verplaatst. Ze zaten vaak eerst op de voor spatschermen. Voor de uitstraling vaak toen al twee.
Ze vielen in lekker makkelijk in je zicht veld door de voorruit. Naar mate het drukker werd kwam de dode hoek in beeld. Door hem op de deurstijl te monteren werd je al gedwongen je hoofd meer naar links te bewegen.
De plaats van zo'n scherm moet goed overwogen worden. Als de camera's buiten echt alles goed waar kunnen nemen dan kan dat wel midden op het dashboard staan incl. schermpje voor de binnen spiegel.
Hoezo 'iedereen gewend aan de plek waar spiegels zitten', mijn ervaring is meer dat de meeste mensen niet eens weten waar ze zitten zodra ze hun rijbewijs hebben.. LOL..

En je hebt gelijk mbt het nodig zijn van een wetswijziging, elke auto is verplicht om een zijspiegel te hebben aan de bestuurders kant.. hell, indien je er 1 aan de bijrijders kant hebt zitten en is die kapot/gescheurd/whatever dan ben je ook verplicht deze te laten repareren, anders is het een APK afkeur...
Nouja, je 'spiegels' kunnen dan in de auto zitten ipv erbuiten, want ze hoeven niet meer precies de juiste hoek te maken om je toch het echte beeld te kunnen laten zien.
als de spiegels in de auto zittenscheelt dat natuurlijk ook erg veel in drag.
de buitenspiegels steken echt uit. dus daar is men dan vanaf
op zich een mooie ontwikkeling. al is die extra data ( horizon etc)
voor mij in ieder geval overbodig.
Denk dat dat juist 's nachts handig kan zijn, of bij schemering en laag staande zon. Tevens kun je bij zo'n detectie makkelijker dingen toevoegen, als afstand detectie van auto tot de stoep. Je kunt er ook aan denken dat de camera positie verandert zodat je de stoep kunt zien, zodra jij achteruit in gaat parkeren, doordat de stoep ineens dichtbij komt ... Ik denk dat een systeem met deze mogelijkheden ruimte voor innovativiteit biedt.
Jep, eigenlijk moeten ze zo'n systeem koppelen aan bv een camera ID. Zodat je die schermen niet kan stelen, en niet werken zonder een bepaalde camera.
(dit moet natuurlijk wel vanuit de fabriek te resetten zijn). Niet vanuit een garage want dan kan iedere crimineel het ook.
gewoon inbouwen in het dashboard. net als de klokjes.
je kan het wel jatten ( is al lastig )
maar dan past het alsnog neit is je eigen auto

trouwens voor s'nachts moet er wel een ir camera op.
in vergelijking met camera's ziet het oog namelijk veel meer contrast
(dus beter in lichte en donkere omstandigheden)
maar met 2 camera's kan het wel geod werken
Zeker! Ik heb me wel eens laten vertellen dat bij een gemiddelde sedan de spiegels bijna 13% van de drag voor hun rekening nemen. Om die reden al een goede ontwikkeling.
dat kan je vast wel aan en uit zetten
Je moet natuurlijk wel een camera hebben ergens in dezelfde positie toch?
Maar dat hoeft niet meer dan een pin-hole te zijn.
Misschien wordt er met spiegels niet de reguliere spiegels bedoelt, maar bijvoorbeeld een extra scherm in de auto...

Dan wordt de kans op vervelingsvandalisme wat verkleind, maar goed.. Dan is het weer wat jat gevoeliger ;)
Waarom geen "zijspiegels" in de ramen? Soort van heads-up displays dus. Of zelfs in de voorruit (voor het geval je de raampjes naar beneden hebt gedaan), waar dit bij o.a. Mercedes al gebeurt, maar dan uitgebreidt naar de zijkanten.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 4 juni 2008 13:30]

Je zult dan problemen ermee hebben als de zon op de vooruit schijnt.
Het kan in het dashboard verwerkt worden, maar mij lijkt het persoonlijk toch handiger als deze schermpjes aan de linker en rechterkant in de auto worden geplaatst, zo kun je je niet vergissen en je bent er al aan gewend door de normale spiegels.


Deze dingen met nachtvisie uitrusten is uiterst handig, je hebt soms mensen die zonder of met slechte verlichting komen aanknallen waardoor je ze moeilijk ziet. Als je dan nachtvisie gebruikt zie je ze wel direct.

Dit soort uitvindingen zijn erg handig in mijn ogen.

Iets als dit hadden ze trouwens al eens op de Orange County Choppers Intel bike gedaan. Spiegels waren LCD schermen etc.
Dit soort uitvindingen zijn erg handig in mijn ogen.
*giggle*

Maar serieus even. Waarom noemt men dit altijd 'nieuwe' technologie? Dit zijn gewoon camera's met schermpjes. De lijntjes zijn maar een futiele toevoeging. En ik dacht dat dit al langer zo werd gedaan in vrachtwagens. Meer zelfs, was het niet verplicht (in België?)

Verder ben ik een beetje bang dat het uiteindelijk weinig oplost. Mensen raken namelijk aan alles gewoon, snelheid, ritme, dus ook het geleidelijk rood kleuren van naderend verkeer. Na een tijdje is het waarschuwingseffect ervan weg (behalve dan nachtvisie, wat ik wel een goeie suggestie vond van iemand hierboven. Nachtvisie laat immers toe te zien wat je anders niet kon zien. Die lijntjes niet.)
De lijntjes zijn maar een futiele toevoeging.
Maar daar zit nou juist het meeste R&D in. Objects in the mirror may appear closer than they are. Lijntjes helpen ons met inschatten omdat we er zelf niet zo goed in zijn.

Vergeet ook niet dat betere image-processing kan leiden tot zelfrijdende auto's, iets wat verkeer een hoop prettiger en veiliger zou kunnen maken. Geen dronken/in slaap gevallen mensen meer achter het stuur, geen stress in de file (omdat die dan verminderd zijn), en comfortabel de laptop in de aansteker pluggen om nog wat gedaan te krijgen.
Goed punt, het zou juist gevaarlijk gedrag kunnen bevorderen, op een gegeven moment heb je door wanneer je precies nog net voor een andere auto kan piepen. Emotie is nog steeds iets wat lastig te corrigeren is.
Zijn wel wat snelle tests/vergelijkingen gedaan met nieuwe Mercedes model met nightvison/infrarood en daarbij zag men de voetgangers (die dus helemaal niet verlicht zijn) met het blote oog eerder dan via de nightvision :P
een tijdje geleden maakte ik een opmerking dat men beter de hele voorruit zou vervangen door een lcd bij nacht -in een artikel over nachtzicht lcd'tjes in het dashbord

prima vooruitgang dus! met camera's en lcd's werk je de 'dode hoek' perfect weg.
Als je nu een ster in je ruit hebt kost het je al klauwen vol met geld, moet je nagaan hoe veel geld het zou kosten als je zo'n 'high-tech' raam van jouw erin zou zetten ;)

Dus laten we het nog maar even bij 'gewone' ramen houden.
Omdat ik ook wel eens met ramen open wil rijden. En omdat een lcd'tje eventueel goedkoper is.
Het zou de eerste nuttige toepassing zijn van tv's in de auto, eindelijk
Dat zou ik niet zeggen, ik ken nog wel meer nuttige toepassingen van tv's (eigenlijk LCD's, want dit is ook niet echt een TV):
- navigatiesystemen
- bij oa BMW, toyota, honda die nachtkijker in het dashbord.
- digitale snelheidsmeters
- ...

En ook de draagbare DVD-spelers (niet voor de bestuurder) zijn op zich ook nog wel nuttig.
Ik had het meer over de pimp-zaken zoals dvd-spelers in de hele auto, etc. Puur het gebruik van lcd is zeker handig.
Het is wel leuk dat ze zoiets bedenken, ben je eindelijk van de buitenspiegels af.

Maar ik vraag me af of dit de verkeersveiligheid bevordert. Mijn eerste indruk is dat het beeld best druk is en ik kan me voorstellen dat een bepaalde groep mensen het moeilijk zal hebben om zich hieraan aan te passen.
ik zou zo niet direct de buitenspiegels er af gooien, kwestie van niet volledig afhankelijk te zijn van technologien die potentieel kunnen foutlopen, met al die hi-tech die ze tegenwoordig in auto's proppen kan het niet lang meer duren of er is een virus voor

deze technologie zou handig als aanvulling op de reguliere spiegels maar wel een gecombineerd gebruik dan

wat de drukte betreft: mogelijk kan je wel opties als "horizon" (waarom zou iemand dat willen weten overigens?) en "weg" wel afzetten en dan is het wel wat minder druk
met al die hi-tech die ze tegenwoordig in auto's proppen kan het niet lang meer duren of er is een virus voor
Computers zitten al minstens een decenium in auto's. Ik denk dat we die virussen al zouden zijn tegengekomen.
Verder is de bus waarover cruciale data wordt verstuurd volledig afgeschermd van randzaken. Waardoor je auto ook wanneer je een virus zou hebben gewoon gas blijft geven, sturen en remmen.
wat de drukte betreft: mogelijk kan je wel opties als "horizon" (waarom zou iemand dat willen weten overigens?) en "weg" wel afzetten en dan is het wel wat minder druk
Die opties zijn op de foto trouwens ook maar heel slecht geimplementeerd. De horizon zit veel te hoog en de weg wordt niet goed gedetecteerd. Zoals het nu is kan je de lijnen beter weghalen. Werkt alleen maar verwarrend. Vreemd overigens dat ze dat als demo foto naar buiten brengen met zulke fouten
Zolang je auto computer geen internetconnectie of usb aansluiting heeft met toegang tot het systeem zelf kan er ook niet 'zomaar' een virus op komen.
Ik denk dat het in het begin vooral onveilig is. Als je op de autosnelweg wil voorbijsteken kan je een schatting maken van hoe dicht een andere auto zich bevindt links achter en of je er tussen kan. Als de camera zich ergens anders bevindt (achterbumper?) is heel je beeldveld anders en kan je wel eens een verkeerde inschatting maken.
Bvb die gele lijn duidt aan waar de achterkant van je eigen wagen zich bevindt veronderstel ik?
Als dit zo is, en je kijkt intuïtief naar die foto denk je dat je nog genoeg plaats hebt om links in te voegen, terwijl dit niet zo is. Je hebt een veel breder zichtveld dan je gewend bent en dit kan wel voor problemen zorgen.
als de zon schijnt, kan je de lcdspiegel dan nog zien vraag ik mij af?

[Reactie gewijzigd door olivierc op 4 juni 2008 13:20]

Wauw vette ontwikkeling.

Hier kan je echt heel veel mee. Als een computer systeem het verkeer om je heen analyseert dan kan deze echt heel veel informatie geven aan de bestuurder.

- Voorkomen dat je zonder richting aanwijzer van baan wisselt.
- Voldoende afstand houden tot voor en achterliggers.
- Optimale snelheid berekenen
- Files en andere gevaarlijke situaties, vele malen eerder zien aankomen dan jij
[img]http://www.fan.tv/auto/filecontent/images/22084.jpg[/img]
Anyone?

Volvo XC90 heeft het in het optiepakket zitten? Als je je knipper uitgooit en er zit iemand in je dodehoek begintie te loeien :)

[Reactie gewijzigd door blup op 4 juni 2008 14:14]

Audi heeft ook zoiets : Audi Side Assist : Als u op de snelweg door richting aan te geven kenbaar maakt dat u gaat inhalen, controleert Audi Side Assist met behulp van radarsensoren de dode hoek. Bevindt zich daar een voertuig, dan waarschuwt dit systeem met een knipperende led in de buitenspiegel.
Jammer dat die lijn van de weg niet meebeweegt als je door de bocht gaat zoals je kunt zien op de LCD van het plaatje.
Die hele witte lijn klopt niet. Moet zo te zien nog wel gefinetuned worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True