Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Ritek heeft op de CES een hybride hd-dvd-/blu-ray-recordable aan het publiek getoond. Het dubbelzijdige schijfje kan hd-videomateriaal van beide formaten bevatten.

Ritek logoDe hybride discs kunnen aan een kant met een blu-ray-brander gevuld worden, terwijl de andere zijde door een hd-dvd-brander kan worden beschreven. Onduidelijk is nog wanneer de schijfjes op de markt verschijnen, bericht The Inquirer.

Hoewel in de slag tussen het hd-dvd- en blu-ray-formaat laatstgenoemde aan de winnende hand lijkt, ziet Ritek nog voldoende in het hd-dvd-formaat, getuige een aantal andere hd-dvd-recordables. Zo verschijnen uiterlijk in het tweede kwartaal dubbellaags hd-dvd-re schijfjes, terwijl Ritek ook werkt aan een hybride dvd-r-dl-/hd-dvd-r-disc. Hierdoor kan een gebruiker videomateriaal zowel in standaard- als hd-kwaliteit aan anderen aanbieden, zonder zich druk te hoeven maken of de ontvanger wel hd-dvd-discs kan afspelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik denk dat Ritek inziet dat zowel HD-DVD als Blu-ray naast elkaar blijven bestaan. Dat kan ook bijna niet anders want ik denk niet dat Microsoft en Toshiba ineens HD-DVD afschieten. En andersom geldt dat voor Blu-ray van Sony en Philips en kompanen.

Bovendien is in tegenstelling wat velen denken Blu-ray helemaal niet de beste keuze. HD-DVD heeft is een veel 'opener' systeem, en is beter backwards compatible met DVD. Bovendien werkt Blu-ray met regio's, waardoor je weer problemen hebt met afspelen van Blu-ray discs uit ander regio's. En voor zover ik weet moet je voor het afspelen van Blu-ray discs een internet verbinding hebben en voor HD-DVD's niet.

Al met al zou ik dus graag zien dat HD-DVD wat terrein zou winnen in het voordeel van de voorstanders van een meer open formaat (t.o.v Blu-ray).
VEEL opener? met AACS erop? niet echt. 'iets' openen zou nog kunnen maar zelfs dat is rijkelijk overdreven.
en met de gratis mogelijk tot het maken van een managed copy is blu-rays systeem eigenlijk veel 'opener' qua keuzemogelijkheden als hd-dvd hoewel het technische iets strikter in elkaar zit.

compatible met DVD? geheel niet dus, net zo min als blu-ray dat is. het enige waar ze iets compatiblers zijn met DVD is dat wat meer van de zelfde productie machines kunnen gebruiken als blu-ray
voor consumenten een non-issue en alleen in het begin te merken aan de iets hogere kosten van blu-ray schijfjes... iets wat al volledig is weggewerkt.
en spelers van beide formaten spelen gewoon alle dvd schijfjes af die je thuis nog hebt liggen omdat ze een 2de (rode) lazer hebben ingebouwde.

regio encoding hebben veel blu-ray schijven niet eens.

en een internet verbinding heb je ook NIET nodig voor het afspelen van blu-ray films
ALLEEN als je dus van je mogelijkheid gebruik wilt maken om een managed copy te maken heb je een internet verbinding nodig,
en dan alleen voor het maken ervan en voor het afspelen van de kopie (en dat afspelen kan vervolgens op elke blu-ray speler met internet niet alleen op die van jouw)

de helft van je redenen zijn echt al HELE oude mythen die je met een beetje zoekwerk zelf al had kunnen achterhalen als zijnde foutief.

[Reactie gewijzigd door Countess op 12 januari 2008 11:47]

Vind het een goeie oplossing van Ritek, zo zit je altijd goed, ongeacht welk formaat er wint, als er al een winnaar komt ;) MAar als de verkoopprijs aantrekkelijk is houd dat in dat je nu voor een formaat kan kiezen/branden en in de toekomst eventueel de andere kan gebruiken.

Maar beide formaten zijn zinloos omdat met name Sony keer op keer hybride spelers tegen houd en het daarmee voor de consument onnodig moeilijk maakt. Ze maken toch produkten om te verkopen ? En die paar 100.000 films die ze verkocht hebben zijn toch maar een schijntje op zo een grote wereldbevolking.

En voor opslag lijkt me per gigbyte een HD nog steeds het goedkoopste want de betrouwbaarheid van de nieuwe dragers moet ook nog maar blijken hoe lang die mee gaan.

Ik vind Samsung de "domste" van het hele next gen verhaal. Als ze nu gewoon met verlies solid state spelers en dragers hadden gelanceerd dan hadden ze op de lange termijn een goeie winst er mee kunnen maken, was het compacter geweest, geen bewegende onderdelen meer en makkelijker uitwisselbaar. Zo hadden ze ook heel makkelijk toepassingen voor in de auto kunnen maken, een cartridge in/uit halen, een bay voor in de computer waar je snel even wat muziek naar upload etc etc. en het kan tenminste tegen een stootje.

Ik sla HD-DVD en BR wel over, geen schijfjes meer voor mij, solid state is the name and the best for the game ;)
Volgens mij is een van de redenen dat geheugenkaartjes nog niet populair zijn de kosten. Volgens mij was het voor Sony een financieel succes dat ze CD's konden gebruiken in de PS en bijvoorbeeld Nintendo zat toen nog met relatief dure cartridges.

Nu is het volgens mij nog steeds goedkoper om CD-DVD-BR te persen, dan geheugenkaartjes te laden met de content. En de kosten van het geheugenkaartje zelf natuurlijk.

En ik denk dat de bedrijven de consument liever een schijfje van 8cm aanbieden dan een microSD van 8GB. Vergeet niet hoe raar mensen soms kunnen denken. Ik had ergens gelezen dat Walmart bijvoorbeeld een microATX bordje in een ATX kast liet zetten omdat natuurlijk de Amerikanen denken: bigger is better! ;)
Zinloos denk ik, de strijd is toch al grotendeels bepaald.
Voor film deels ja. Niet voor data opslag of andere toepassingen
Mja ok, maar op gebied van dataopslag heeft een BD toch 1 belangrijk voordeel : meer capaciteit.
En HD-DVD een ander... prijs
dat komt omdat beide formaten nog lang niet in de volumemarkt zitten zoals CD en DVD. Technisch is BR niet ingewikkelder dan een HDDVD-schijfje, dus de prijs ook niet.
De hoge(re) kosten van Bluray-discs en apparatuur zijn in dit geval niet aan de technische ingewikkeldheid maar aan de hoge licentiekosten te wijten...

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 11 januari 2008 23:03]

De prijs per gigabyte is voor Blu-Ray zelfs lager dan voor HD-DVD, dus ook wat betreft prijs is Blu-Ray in het voordeel.

Volgens het volgende artikel zou de prijs per GB voor HD-DVD zo'n $0,077 bedragen terwijl die prijs voor Blu-Ray rond de $0,052 zou liggen. Hierbij wordt uitgegaan van single layer schijven.

Er worden verderop in het artikel ook dual layer HD-DVD schijven vergeleken met single layer Blu-Ray schijven, waarbij de HD-DVD schijven per gigabyte net iets goedkoper uit de bus komen. Ik zie dit echter niet als een eerlijk vergelijk omdat er ook een dual layer variant bestaat van Blu-Ray, die op zijn beurt misschien weer goedkoper is per GB dan de dual layer HD-DVD variant.

http://wesleytech.com/blu...ation-costs-revealed/111/

[Reactie gewijzigd door Tiekhaak op 12 januari 2008 00:45]

heb het laatst nog opgezocht in het vorige artical over hd-dvd/blu-ray.

newegg.com : blu-ray recordable $11.99
hd-dvd recordable (na lang zoeken een paar gevonden) goedkoopste $10,99.
beide single laags
per GB is blu-ray dus nu al goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Countess op 12 januari 2008 11:50]

Inderdaad, en er kan nog heel veel gebeuren.
Toshiba en Microsoft geven niet op ;-)
Geef ik he gelijk in. Ook al lijkt het dat Bluray gaat winnen. Er kan nog cker veel gebeuren. Want wat gebeurd er met al de schijven en apparatuur. Als blu-ray gewonnen heeft. Gaan ze die dan in de uitverkoop gooien? En wat gebeurd er dan? Gaan dan mensen ineens veel hd-dvd dingen kopen voor hun pc of in de woonkamer. Omdat het goedkoop is en mensen zelf hd-dvd spul kunnen branden. Het klinkt misschien vaag, maar it soort praktijken gebeuren nou eenmaal.
Ik zelf ben ook voorstander van Bluray, maar het kan zo gebeuren dat alles omslaat. Deze oorlog is nog zeker niet voorbij ;)
De stap van Warner was een klap voor HD DVD, maar tegelijkertijd denk ik dat heel veel mensen veel te voorbarig reageren.
wat heeft hd-dvd nu nog te bieden dat blu-ray niet heeft dan behalve tot eind 2008 films van universal?
goedkoper?
bluray is te koop van vanaf 333 euro hd-dvd 270. niet echt een denderend verschil.
regio vrij... heb je niet veel aan zonder de film studios voor content?
opslag ruimte?
blu-ray is goedkoper per GB.

edit @ darkunreal.
2 dingen, in de toekomst zullen de prijs verschillen tussen blu-ray en hd-dvd bijna geheel verdwijnen. en jij moet per blu-ray disk nu al bijna 8 GB vrij laten wil hd-dvd alsnog goedkoper worden per disk, en dat met ELKE disk die je brand.
ik weet niet hoe het met jouw zit maar mijn disks zitten gemiddeld toch wel een stuk voller als maar 2/3de van de ruimte.

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 januari 2008 11:59]

Ja per GB mss wel.. maar net alsof je al je DVD's of.. in de toekomst, HD-DVD's helemaal vol fikt? je zult toch altijd wel een kleine gig ofzo over houden.. tja, doe mij dan maar maar goedkopere cd's.. dan duurdere cd's waar iets meer op kan..
Microsoft heeft al gezegt dat ze geen spijt hebben van de keuze voor HD DVD maar dat ze ook geen moment twijfelen om over te stappen op Blu ray indien dat de winnaar gaat worden. Gisteren nog op tweakers...
Niet geheel juiste vertaling door tweakers. Ze bedoelen eerder dat een Blu-Ray addon geen probleem zou zijn voor de 360.

Echter hebben ze nog steeds vertrouwen in HD-DVD en blijven ze dat ook houden zolang Toshiba dat ook doet.
Ze hebben miljoenen geinvesteerd in HD- DVD. Het gaat om de keuze van consument en wij vertrouwen in blu ray op dit moment dus hoe lang zullen zij HD dvd nog vertrouwen ? Niet lang denk ik 2 bedrijven VS 20 bedrijven weinig kans :)
Tja, vindt het ook weinig interessant, of je hebt een BD brander, of je hebt een HD-DVD brander.. zal zeker goedkoper zijn om gewoon een losse disk te kopen die maar voor 1 formaat bedoeld is..
hier heeft echt niemand behoefte aan! zie de DVD dual layer!
Daar is best wel behoefte aan. Kwaliteit van DVD-DL is gewoon kut en de prijs te hoog...
ik zou zeker wel behoefte hebben aan dual layer dvd's maar de prijs is gewoon te hoog meestal (al is die al flink aan het zakken)
Wat irritant....waar moet je nou opschrijven wat je gebrand hebt dan? Alleen het doosje is niet genoeg voor mij...ik heb mijn schijfjes altijd in mappen zitten.
Leest die laser niet dwars door de inkt heen dan?
Bij mijn dvd-speler komt de laser door het schijfje heen.
Weet je dat zeker? Dat lijkt me sterk namelijk, vooral omdat de data van een DVD tegen de onderkant van de reflecterende laag staat.
en ik dacht dat beide kampen hadden uitgesloten in hun licentie dat er een hybride /combi- lezer zou worden gemaakt.
>dit product is niet zinloos. de strijd is nog helemaal niet bepaald, zolang mensen geen HD-TV hebben kopen ze dvd

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 11 januari 2008 19:24]

Ja, maar dit artikel gaat over hybride schijfjes... Weet niet of ze daar wat over gezegd hebben?
dit is ook geen hybride schijf, dit is gewoon een schijf waarvan beide kanten gebruikt zijn. Dat is hetzelfde als dat je een hybride lezer maakt door er gewoon zowel een bluray als een hddvd lezer in te verwerken.

En ik dacht dat het technisch gezien onmogelijk was omdat de golflengte van de blauwe lasers en die van de hddvd (rode?) lasers niet gelijk was en daardoor onmogelijk om elkaars schijfjes te lezen
Het werkt allebei met blauwe lasers. En LG heeft al hybride-modellen op de markt, eentje die beide formaten leest, en eentje die Bluray kan lezen en schrijven maar ook HD-DVD lezen (http://us.lge.com/product...es_optical%20drives.jhtml). Dus nikste technisch onmogelijk, gewoon beide kampen die het de consument moeilijk maken.

Dit is trouwens gewoon hetzelfde als wat Warner eerst wou doen met die Total HD (of hoe het ook noemde), voor ze Bluray kozen. Warner wou films uitbrengen op schijven met op de ene kant Bluray en op de andere kant HD-DVD. Maar als een consumentenproduct vind ik het een beetje belachelijk, dan zou ik 2x dezelfde data gaan branden als ik niet weet wat voor lezer de persoon heeft aan wie ik de disc uitleen? Nu de HD-race een beetje in zijn definitieve plooi begint te komen, denk ik dat Bluray toch wel de overheersende standaard gaat worden. Toch zeker als het op opslag aankomt, want inderdaad, is nu al goedkoper /GB. En 5GB per layer extra, dat is wel een belangrijk verschil.
10 GB per layer extra.
Heel erg leuk, maar wat natuurlijke het belangrijkst is, is de prijs. En die zal ongetwijfeld behoorlijk duur worden, waardoor dit weinig in de praktijk gebruikt zal worden. Het zou ervoor kunnen zorgen dat de twee standaarden naast elkaar kunnen blijven staan als iedereen deze schijfjes gaat gebruiken. Maar dat gaat in de praktijk toch niet gebeuren, omdat het duurder is om te ontwikkelen dan een schijfje met maar 1 formaat.
Het is natuurlijk wel handig voor de overgangs fase. Als Blu-ray de standaard gaat worden, dan kunnen mensen die nu nog een HD-DVD speler hebben de video bekijken, en als ze zijn overgestapt naar Blu-ray dan hoeven ze de film niet opnieuw te kopen.
Het gaat hier om zelf geschreven schijfjes waar je dus zelf op moet branden.
En zo hoeven filmmaatschappijen niet meer te kiezen. Gewoon een dubbelzijdig bedrukt schijfje en weg gedoe. :)
duur om te maken, duur kwa licentie, duur om verschillende menus te moeten maken, duur qua grondstoffen.... en bijna geen ruimte om iets op het schijfje te kunnen drukken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True