Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Een brand bij Ritek gaat voor krapte op de markt voor blanco blu-ray-schijven zorgen, zo verwachten analisten. De fabrikant ontkent dat de brand impact op de bedrijfsvoering heeft, maar er zouden apparaten en voorraden beschadigd zijn.

Blu-ray logoRitek is een van 's werelds grootste fabrikanten van beschrijfbare mediadragers, zoals blanco dvd's en blu-ray-schijven. Begin februari brak er brand uit bij de vestiging in het Taiwanese Hsinchu. Ritek liet daarop weten dat zijn gebouwen, apparatuur en producten verzekerd zijn en dat de brand daarom maar weinig invloed op de bedrijfsvoering zou hebben. Digitimes liet echter analisten aan het woord die erop wijzen dat er apparatuur en voorraden grondstoffen beschadigd zijn, waardoor het bedrijf voorlopig maar beperkt blu-ray-disks kan leveren.

Het is de verwachting dat de volledige productiecapaciteit op zijn vroegst in april weer benut kan worden. Ritek had in 2010 zijn productielijnen voor 25GB-blu-ray's nog uitgebreid en het bedrijf was van plan om de capaciteit voor het fabriceren van 50GB-exemplaren dit jaar te verdubbelen of zelfs te verdrievoudigen. Dvd's maken nog steeds het overgrote deel van de productie uit, maar fabrikanten van blanco media kunnen meer aan blu-ray-schijven verdienen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Zijn er nu ook daadwerkelijk mensen die hier rauwig om zijn? Zover ik het kan bekijken is bluray nog steeds niet mainstream. Ik ken daarnaast ook niemand in mijn omgeving met een blu-ray brander. Dat is toch wel tekenend aangezien het met de dvd's wel anders was.

Ik vraag me dus af of er hierdoor een schaarste gaat ontstaan wat een hogere prijs enigszins zou kunnen rechtvaardigen.
Komt puur door de prijs, in het begin van het DVD tijdperk was het precies hetzelfde.
Toen de prijsdaling inzette werd DVD een bijna algemeen goed, dat komt straks met BDR ook echt wel zodra de prijs maar wat gezakt is. Meer dan 10 euro voor een duallayer (lees 50GB) schijfje is gewoon te duur voor jan en alleman.
Ja tuurlijk komt het door de prijs, maar wanneer komt die price-drop dan? Bluray is sinds 2006/2007 beschikbaar.
We zijn nu 4 jaar verder.. Dat de schijfjes niet goedkoper zijn geworden heeft volgens mij alles met vraag te maken. De meerwaarde t.o.v. DVD is voor veel consumenten nog te vaag. En er is simpelweg een veel beter alternatief als het om writeable media gaat.

Voor 20 euro koop je een USB stick van 16 GB, voor 30 euro krijg je 32 GB. En de prijs per GB blijft dalen. De USB sticks zijn ook nog eens at random te beschrijven en herschrijven. Elke computer heeft een USB aansluiting, blu-rayspelers zijn schaarser. USB zit standaard op het moederbord een blu-ray speler/brander wordt apart aangeschafd.
De USB sticks zijn compacter en beschadigen minder snel. Daarnaast zijn er geen bewegende onderdelen en dus geen geluid bij het gebruik van een USB/Flash stick.

Voor 100 euro heb je een externe HD waar rond de 250 HD films oppassen of bijna 3000 films in dvd kwaliteit. Die HD kan dienen als mass-storage en je USB/flash stick kan dienen om bestanden mee te nemen onderweg.

Grote vraag: welk voordeel heeft een blu-ray schijfje t.o.v. dit alles?
Blu-ray is gewoon niet relevant meer in mijn ogen. Ik denk, al 2 jaar, dat discs in hun algemeenheid hun beste tijd hebben gehad. Het hele write-once principe is achterhaald. Flash geheugen werkt gewoon prettiger, is ingeburgerd en is compacter.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 24 februari 2011 14:14]

Ik wou net zeggen, ik zie/hoor ook weinig mensen om me heen die Blu-ray branden. Niet dat het onbetaalbaar is of moeilijk, maar mensen gebruiken eerder de veel kleinere USB-sticks of externe harde schijven die veel meer capaciteit hebben. Sowieso denk ik dat recordables net als diskettes hun langste tijd wel weer hebben binnen een paar jaar. Verkoop van Blu-ray (films e.d.) zal nog wel blijven, maar thuis branden/als opslagmedium gebruiken doen weinig mensen volgens mij.
Voor de prijs die ze erom vragen kan het ook niet mainstream worden. Ik zou er best gebruik van willen maken ipv dvd, maar komende 2jr zie ik het niet gebeuren en daarna zijn ze weer te klein waarschijnlijk.
~€1.44 per stuk als je een spindel koopt of €1.95 per stuk inc hoesje val toch wel mee?

Met een beetje zoeken vind ik ze zelfs voor ~€1.20 per stuk (omgerekend van spindel prijs) dus zo ontzetten duur is het niet afhankelijk van waar je het koopt.

Volgens mij hetzelfde verhaal als met MicroSD kaartjes, waarbij je bij de ene winkel er nog royaal voor betaald heb je bij een andere winkel veel meer voor veel minder.
Ik neem aan dat Ritek ook aan filmstudio's levert? Hun website ziet er echter nogal consumenten-gericht uit. :/

Jammer genoeg blijven blu-rays onder tien euro nog langer een onmogelijkheid, Ritek moet natuurlijk ook de schade terugverdienen.
Nee, want filmstudios gebruiken geen recordables, die laten schijven rechtstreeks van een mal persen.

edit: nouwja, oke, ze gebruiken per film één recordable om op te sturen naar de perserij, maar dat zal geen Ritek zijn, eerder Taiyo Yuden ofzo :)

[Reactie gewijzigd door ktf op 24 februari 2011 12:50]

Filmstudio's hebben toch schijven nodig om ze met films te kunnen bedrukken?! Zelfde geldt voor games van consoles.
Het principe van brand-schijven werkt heel anders dan dat van pers-schijven, het gaat hier over een tekort aan recordables, niet over supplies om te persen.
Nee, die gebruiken ze dus niet, de discs worden geperst, en de 'masters' die gebruikt worden voor het persen zijn geen recordables...
Nee alles staat gewoon op de Torrent sites, komt geen schijf meer aan te pas.
Jammer genoeg blijven blu-rays onder tien euro nog langer een onmogelijkheid, Ritek moet natuurlijk ook de schade terugverdienen.
En jij denkt dat de concurrenten van Ritek daar aan meewerken?
Natuurlijk! Als Ritek gedwongen op, zeg, 15 euro moet gaan zitten, kan iedere concurrent lekker op 12-13 euro zitten, goedkoper zijn en toch marge pakken!
Dan is er altijd nog wel weer een concurrent die op 10 euro gaat zitten. Ritek gaat heus niet hun prijzen verhogen als hun concurrenten dat niet doen, want dan kunnen ze er net zo goed gelijk mee ophouden.
Wat natuurlijk wel helpt is kunstmatig schaarste veroorzaken door te roepen dat er een tekort ontstaat :-)
Die concurrent gaat voorlopig ook nog niet op 10 euro zitten, eerst nog wat extra terugverdienen. Zoiets is een delicate balans; je moet een verkoopprijs binnen de context van de markt bepalen zodanig dat je winst maximaal wordt. Door de prijs te laten zakken vergroot je als het meezit de omzet, maar de winst stijgt niet evenredig mee, en kan zelfs zakken.
10 euro? Dat is al een tijdje terug.... Spindletje verbatim van 10 BDR's kun je al vinden voor 20-22 euro.
Ach ja zie het zo :P zodra de prijzen zo laag als DVD komen dan gaat dr weer heffing opvallen waardoor de prijs weer verviervoudigd wordt ;) Het lijkt me dus eerder een voordeel om de prijs op dit niveau te houden voordat je slapende honden gaat wakker maken (eerste planning voor een herziening op de heffing is volgens mij pas eind 2012 dus wacht maar heel even voordat ze dit gaan vervroegen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 februari 2011 14:52]

Die heffing zit in Nederland al op ALLE recordables... helaas! Volgens mij heeft de prijs tot nu toe nog voornamelijk met de licenties te maken, Blu-ray is nog een vrij jong medium, de bedenker daarvan wil er toch wel eerst wat aan verdienen alvorens het in de uitverkoop te gooien.
Dude ik weet niet waar jij leeft maar hier in Nederland is dr nog nooit heffing geweest op Blu Ray discs

Lees dit ff door:
http://www.thuiskopie.nl/nl/tarieven

Ik zal het nog sterker zeggen... Zelfs op 1.4 of 2.8 GB DVD's valt geen heffing

Ook iets waar je op moet letten... Van de heffing die je betaald krijg je, mits je lid bent van Stichting STOBI, 20% van de betaalde heffing weer terug gestort van Stichting Thuis Kopie

Ook is dr een maand geleden een rechtzaak geweest in Spanje. Hier is besloten dat heffing alleen geldt voor consumenten en niet voor bedrijven. Je kan dus rekenen op flinke schade claims van al de grote fabrikanten tegen de staat (stichting thuis kopie) en ik vermoed dat het hele stelsel na de verkiezingen flink op de schop genomen gaat worden (na de verkiezingen omdat heffing sowieso lastig te verdedigen is tegenover de burger)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 februari 2011 14:27]

Ik ben nog even wat recentere info aan het zoeken, maar het artikel wat jij linkt is al wat ouder en inmiddels zijn er dingen veranderd...

http://www.eerstekamer.nl...ffing/f=/vielf1xnqpq5.pdf

Lees eens even door, sowieso maak ik uit dit stuk al op dat er voor DVD +/- R welke kleiner dan 4,7GB zijn, er een evenredig proportionele heffing is... Verder in het stuk... ze blijven er eigenlijk een beetje vaag over, wordt bepaald dat dergelijke media heffing moeten (gaan) betalen over het aantal MB/GB wat op de drager geplaatst kan worden. Er wordt idd aangegeven dat over blu-ray tot nu toe geen heffing wordt gevraagd, dat blijkt voornamelijk te maken te hebben dat het geen interessant medium zou zijn voor de piraten.... men ziet er de noodzaak dus niet van in.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 24 februari 2011 14:34]

Edit: Moet dit toch even bovenaan zetten. Mijn link lijkt out of date maar door de volgende regels is het compleet relevant t/m 2013
Tarieven Thuiskopie
Tot 1 januari 2010 gelden de volgende tarieven: (De Minister van Justitie is voornemens deze tot 1 januari 2013 te laten gelden, tot deze tijd gelden de huidige tarieven)
De minister heeft zich hier nog niet bezig mee gehouden. Waarom probeer ik te vertellen in het stukje hieronder:

Nou ja ik zat laatst in een vergadering en ze zien de noodzaak er nu al wel van in. De nood is alleen nog niet zo hoog dus ze wachten tot de volgende herziening van het geheel. Dit omdat wij vermoeden dat ze het gevoel hebben dat heel het heffing systeem afgeschaft gaat worden (of enorm verbreed gaat worden.) Bij afschaffing moet je een andere manier gaan zoeken om het geld bij elkaar te schrappen maar bij elke vorm (bijv heffing op data verkeer) krijg je weerstand van de burgers. Ook bij verbreding van het systeem (verbreden naar bijv hardeschijven) krijg je enorme weerstand van de burger aangezien je een HDD voor veel meer zaken gebruikt (ook dit geldt voor CD's en DVD's). Dit komt ten eerste door de rechtzaak die ik in mijn vorige post noemde en ten tweede omdat ze de afgelopen 1,5 jaar de burgers tevreden willen houden (ze willen de meeste stemmen natuurlijk dus ze gaan nu niet openbaar maken dat je bij een CD ong 3 cent betaald aan de fabrikant en 14 cent aan de overheid)

Ik vind het een beetje jammer dat ik de officiële brief niet meer heb maar je hebt helemaal gelijk dat je per GB moet betalen. Het feit is alleen wel dat de stichting thuis kopie zelf heeft aangegeven geen heffing te rekenen op DVD's kleiner dan 4,7 GB aangezien de kleinere ook een andere form factor hebben en daarom veel gebruikt worden voor promotie acties en vrijwel niet gekocht worden door consumenten.

Maar ja als je het heel logisch bekijkt slaat het hele systeem nergens op. Het overgrote gedeelte van de CD's, DVD's en Blurays die je zal vinden zit vol met buitenlandse muziek en films... Deze buitenlanders zullen nooit iets van het geld te zien krijgen... Nee de hopeloze Nederlandse artiesten en filmmakers krijgen dit geld (wat ze niet hebben verdient imo omdat ze zonder dit geldt niet eens zouden bestaan)

Tis helaas allemaal gewoon politiek (en de laatste alinea is mijn mening natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 februari 2011 14:51]

De prijs hangt eerder samen met de vraag denk ik. Zaken als Opus en BigDennis berekenen sowieso geen "blanco media"-heffing door aan hun klanten gezien zij niet in Nederland gevestigd zijn en die idiote "blanco media"-heffing echt puur een Nederlands experiment is van de entertainment lobby. Punt is dat klanten op producenten wachten en producenten op klanten. Want zelfs tot aan de westkust van de VS klagen ze op fora dat lege BD-R's prijzig zijn in verhouding tot DVD.
Persoonlijk vind ik het niet idioot duur voor een betere technologie en gekeken naar de prijs per GB. Als eerder genoemde bedrijven nou ook eens mijn MC (prepaid debit-card) gingen accepteren hadden ze een goede klant aan mij.

[edit]
I stand corrected. En heb het vertrouwen in iDeal & Big Dennis gestoken.
BigDennis.com (Q-Supply GmbH) Postbus 40194 8004 DD Zwolle +49 2863 383710
ORDER ######

Betaal methode: iDEAL (+ €0.29)
Aankoopdatum: 2011-02-24 14:13:52
Verkocht aan:
Escovan Hacktics
Nederland

Product(en) Model BTW Prijs (ex) Totaal (ex) Totaal (inc)
1 x Sony BD-R 25GB 6x, 3 stuks in Jewelcase
17215 0% €11.99 €11.99 €11.99
1 x MediaRange BD-R 6x speed in Jewelcase 25GB
14735 0% €2.89 €2.89 €2.89
1 x Papersleeve wit 100 stuks
10936 0% €3.19 €3.19 €3.19
1 x Platinum DVD+R 16x speed in cakebox 100 + 10 stuks gratis
12871 0% €16.49 €16.49 €16.49
1 x Emtec BD-RE, 25GB, 2x, 5 stuks in Jewelcase
17241 0% €12.99 €12.99 €12.99
Subtotaal: €47.55
Standaard verzending met TNT: €4.99
Bijdrage administratieve kosten IDeal: €0.29
Totaal te voldoen (incl. BTW): €52.83
Deze media heb ik natuurlijk gekocht puur en alleen om backups van eigen bestanden te maken; en ja dat is realistisch als je bedenkt dat ik >10TB harddisk storage heb hier totaal (welke ik weer gebruik voor mijn eigen projecten en studie) ;)

[Reactie gewijzigd door Escovan op 24 februari 2011 20:51]

Nee dit klopt niet helemaal. Het ligt namelijk zo. In elk land wordt heffing gerekend. Wanneer jij als bedrijf de heffing exporteer hoef jij geen heffing te betalen (omdat het lokaal geregeld is en niet europees). Dus Big Dennis doet het zo:

1. Ze kopen het in Nederland (de distributeur waar ze het kopen is dus heffings vrij)
2. De zitten zelf in Duitsland en moeten dus heffing rekenen op de zendingen die ze doen binnen Duitsland
3. Ze verkopen het weer in Nederland (hierdoor zijn ze automatisch heffings vrij) waardoor de consument eigenlijk heffing dient te betalen. De stichting thuis kopie kan alleen geen heffing verhalen op consumenten waardoor het kopen via (in dit geval) Big Dennis veel goedkoper is.

* Heel toevallig werk ik bij 1 v/d weinige grote CD/DVD Distributeurs en heb in samenwerking met een bedrijf een ERP systeem Heffings klaar gemaakt :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 februari 2011 14:31]

heb hier heel wat blurays liggen van mediarange a 1 euro per stuk en werken perfect.
Ik word ook analist denk ik. Je laat je, in dit geval, betalen door resellers van blanco schijfjes, die daardoor de prijs van de media kunnen opvoeren, en zodoende hun winst zien stijgen.

Of is dit alu-hoedjespolitiek :P
In dit geval misschien wel, maar ik ben er van overtuigd dat het wel gebeurt. Soms komen er echt de grootste onzin voorspellingen uit die ineens mainstream nieuws worden. Ik vind het altijd maar twijfelachtig die analisten.
Ik kan het zelf accurater voorspellen, misschien dat ik een kans ruik :9
Zolang er nog genoeg zijn voor alle PS3 games, is er voor mij geen nood aan de orde :9
Ritek leverd lege discs om te branden, de film en game industrie persen de dvd's/blu-rays
Dan hebben die lege discs hun werk goed gedaan :P
Wil net zeggen, daar hebben ze toch ook blanco disks voor nodig. Neem aan dat de game / film industrie die niet zelf drukt 8)7
Laten we het anders zeggen, Ritek maakt lege discs waarop gebrand kan worden xD
"Dvd's maken nog steeds het overgrote deel van de productie uit"

Dus een deel van de blu-ray productielijn is verbrand. En de fabrikant maar zich ook niet druk om het bedrijf proces. Lijkt mee op bangmakerij van de analisten.
Het bedrijf maakt zich daar geen druk om omdat ze verzekerd waren. Ze kunnen wel minder leveren, maar een goede verzekering betaald ook die onkosten.
Wat belangrijker is, is wat dit met de prijs doet?
Dat lijkt me logisch. Als het aanbod daalt en de vraag hetzelfde blijft, stijgt de prijs ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 24 februari 2011 13:13]

Dus wij als consumt moeten boeten door een F*ck-up van Ritek.

Lijkt de overheid wel :P

Buiten dat lijkt mij dat Ritek verzekerd is bij brandschade. Dus ze ontvangen geld van hun verzekeringsmaatschappij, en ze krijgen nog eens extra geld van de consument.

Of ben ik nu tekort door de bocht?

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 24 februari 2011 13:55]

Wordt je nog eens dubbel gepakt. Want de verzekeraar zal dat geld ook weer terugwillen verdienen :)
En de leverancier die voorraad heeft zal evengoed aan de prijsstijging meedoen. Winst is winst.
De consument moet nu Blu-ray discs van een concurrent van Ritek kopen, dus daar verdiend Ritek niets aan hoor.

Het is idd een kromme situatie dat de consument moet boeten, maar zo werkt dat nu eenmaal. De productie is nu stilgelegd en het zal wel even duren voordat die weer opgestart is.
Ik vraag me af hoe groot de mark voor degelijke blanco blu-ray recordables is. Ik ken niemand in mijn directe omgeving die uberhaupt nog gebruikt maakt van degelijke media, of het nou cd, dvd of blu-ray is. Mijn laptop en desktop beschikken beiden niet eens meer over een cd/dvd lezer.

Gebruiken mensen dit nog steeds voor backups en voor media? Ik ging er vanuit dat iedereen nu toch al wel was overgestapt op lokale en netwerk storage voor degelijke praktijken.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 24 februari 2011 12:49]

1e pagina die ik op google tegen kom: 100 dvd 4.7GB voor 15 euro.
Als je 200 films hebt (30 euro) + dvd speler 40 euro. 70 euro ben je klaar.

Grove schatting: Als je dat in raid storage gaat uitvoeren. 210 euro NAS + 3TB aan disks 150 euro + player (100) euro. Niet iedereen heeft dat geld.

Edit: de reden dat je het in raid wilt uitvoeren is dat wanneer er een dvd kapot gaat je 1 film verliest, echter als je harddisk crasht ben je alles kwijt.

[Reactie gewijzigd door enermax op 24 februari 2011 13:48]

Je vergeet even dat je 200 films op een DVD moet branden. Lijkt me erg veel werk, dus dan wordt die mediaplayer toch wat aantrekkelijk. Een 2TB AC Ryan koop je onder de €200 en daar kun je eventueel ook nog externe USB schijven aan hangen als je ruimte tekort komt. DVD's branden is toch echt duurder als je alles gaat meetellen (plus de brakkere kwaliteit).
Plus dat je te maken hebt met disc rot waardoor je na een aantal jaren weer al je disks moet gaan uitlezen en op iets anders moet gaan branden wat je opnieuw ontzettend veel werk opleverd.

Nee de optische drager voor permanente opslag is dankzij de beperkte ruimte en beperkte levensduur niet bepaald optimaal te noemen.
Ook voor andere doeleinden wordt het voorbij gestreefd, waar ik eerst voor de installatie van het OS nog een cd-rom of dvd gebruikte wordt daar nu ook een SD-kaart of USB stick voor gebruikt omdat het een stuk sneller gaat en ik het na de tijd voor iets anders kan gebruiken.
Betwijfel dan ook of er nog een volgende optische drager gaat komen.. de blu-ray zou zo maar eens de laatste kunnen zijn in de familie van glimmende schijfjes.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 24 februari 2011 14:05]

Die vergelijking gaat dus totaal niet op.

Het eerste wat je zegt klopt inderdaad. Ware het niet dat je ook een DVD brander moet hebben, wanneer je die (nog) niet hebt. Kost dus ook alweer 30 euro extra.

Het tweede gedeelte klopt echter van geen kant. Allereerst waarom ga je een NAS gebruiken en het hele spul in RAID uitvoeren? Dat heb je met de DVD's namelijk ook niet gedaan! Echter de goedkoopste media speler in de Pricewatch heb je voor rond de 40 euro. Dan moet je voor 200 films (* 4.7GB) een kleine TB aan HDD ruimte hebben, in plaats van de 3TB die jij voorspiegelt. Een terabyte aan externe harde schijf ruimte is ook al voor zo'n 60 a 70 euro te krijgen. Dus in totaal zul je inderdaad ongeveer 20 euro duurder uitzijn. Scheelt toch flink met jouw 460 euro!
1e pagina die ik op google tegen kom: 100 dvd 4.7GB voor 15 euro.
Als je 200 films hebt (30 euro) + dvd speler 40 euro. 70 euro ben je klaar.
Als je geen geld hebt om nu een NAS te kopen moet je meer zakgeld vragen en iets langer sparen.
Dingen in zulke hoeveelheden op schijfjes zetten is zoooo 1990, en veel werk en veel werk om ieder jaar te checken en te backuppen.
Beetje filmen in HD levert snel een flink aantal BDR schijfjes op.
Als ik al mijn film en foto materiaal op mijn schijf laat staan heb ik echt niet voldoende aan mijn schijfcapaciteit (20TB+). Dus ik ben wat dat betreft wel een afnemer en zit echt te wachten op de prijsdaling van de 50GB schijfjes en dan wordt ik niet vrolijk van zulke berichten.

Daarnaast is het gebruik van een NAS en of mediaspeler niet voor iedereen weggelegd, is voor de gemiddelde tweaker geen probleem, maar de gemiddelde tweaker is geen gemiddelde Nederlander welke nog wel heel veel met cd's en dvd's werken.

[Reactie gewijzigd door MaxEagle op 24 februari 2011 13:11]

Als je zoveel digitaal materiaal hebt dan ben je hoogstwaarschijnlijk al een tweaker of in ieder geval iemand met een flinke hoeveelheid computerkennis.

Mocht je een 'beetje' extra ruimte nodig hebben met minimale kennis dan is de externe harde schijf over USB de populairste keus. Zie dan wel weer een aantal mensen stuntelen met 3-4 externe schijven die beter af zijn met een NAS ;) (maar goed 3-4 schijven is nog steeds makkelijker dan een tienvoud daar van aan schijfjes)
Ideaal voor de verkopers van mediaplayers- als de prijzen omhoog schieten, de één zijn dood, de ander zijn brood.
Hebben ze het branden van Blu-rays niet een beetje letterlijk genomen? :P
Alsof er echt een grote productie nodig is. Heb sterk het idee dat het hele blu-ray gedoe voor de consument compleet niet aangeslagen is.