Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

In navolging van Alienware komt ook NEC met een groot gebogen beeldscherm. De display wordt met de dlp-techniek van Texas Instruments gemaakt door Ostendo Technologies en lijkt identiek aan het Alienware-exemplaar.

NEC toonde op de CES in Las Vegas een display dat er wel erg bekend uit ziet. De Crvd-42dwx+ is een gebogen beeldscherm met een resolutie van 2880x900 pixels en een contrastratio van 10.000:1. Of het beeldscherm dezelfde rappe responstijd van 0,02 milliseconde heeft als het Alienware-scherm, is echter niet bekend. Wel is zichtbaar dat de NEC-variant eveneens uit vier panelen bestaat, gescheiden door drie lijntjes. De display werd getoond als 'Ultimate Desktop Display' en wordt geproduceerd door Ostendo Technologies. Deze oem-fabrikant lijkt ook het bedrijf achter beeldscherm van Alienware te zijn: beide dlp-monitoren zijn vrijwel identiek.

Nec gebogen gamedispay Crvd-42dwx+De overlappende specs zouden goed nieuws kunnen betekenen, aangezien wat concurrentie de vooralsnog onbekende, maar waarschijnlijk pittige prijzen omlaag zou drijven. Het is niet ondenkbaar dat het scherm van NEC goedkoper zal worden, aangezien Alienware niet het goedkoopste merk is. Het is echter nog niet bekend wat de display moet gaan kosten; wel zou NEC de monitor nog voor het eind van het jaar op de markt willen brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Man, bekijk die afbeelding, en je ziet direct de nadelen van zo een panoramisch scherm!
En waar doel je dan op, om nu anderhalf uur over een plaatje heen te snuffelen vind mijn baas ook niet prettig.
heb je het plaatje dan al bekijken, je hebt precies 4 verschillende brightnesses ofzo, nee ziet er echt niet mooi uit, als ik zo een game moet spelen, dan stop ik met gamen!
Op engadget wordt verteld dat de schermen (nec/alienware) nog prototypes zijn. die door aparte backlights verlicht worden, daarom ziet het er nog zo uit. In het "shelf"-model zou dit er niet meer in moeten zitten (misschien alleen nog bij extreme inkijk hoeken.
There are four LED-backlit DLP projectors inside, which explains the lines in the image above, but the final version will show a seamless image.
Hier kan je goed zien hoe het eruit moet zien:
http://www.engadget.com/p...urved-dlp-display/568893/

Bij het nakijken van mijn link valt me pas op hoe ver je je hoofd moet draaien om je hud te kunnen zien :X (health rechts radar links) Wat een scherm zeg.

Kan niet lang duren voordat de hele flight-sim community hierop duikt.

[Reactie gewijzigd door Biobakker op 10 januari 2008 12:07]

Bij het nakijken van mijn link valt me pas op hoe ver je je hoofd moet draaien om je hud te kunnen zien :X
Terug naar de centrale Doom/Quake-style HUD dus ipv die van Half Life ;). The more things change..

Of een nog leuker idee, een camera bovenin het scherm die headtracking doet en de hud altijd in een hoek van je blikveld zet. Dus als je je kop draait schuift de HUD gelijk mee.
Hier kan je goed zien hoe het eruit moet zien:
http://www.engadget.com/p...urved-dlp-display/568893/
Maar als je hier kijkt zie je eigenlijk dat er helemaal geen verschil is tussen de NEC en de alienware
Hier kan je goed zien hoe het eruit moet zien:
http://www.engadget.com/p...urved-dlp-display/568915/

[Reactie gewijzigd door Thijsbeer|IA op 10 januari 2008 12:45]

Volgens mij moet je ook wat verder van zo'n scherm zitten dan ze daar op die plaatjes doen, anders lijkt het me niet eens prettig.
Of dat lijkt maar omdat de camera nu van de zijkant af fotografeert, en per gedeelte van het scherm een andere inkijkhoek heeft..

Als je er 'recht' voor zit, is dit effect natuurlijk minimaal/niet zichtbaar. Bovendien is die brightness ongetwijfeld aan te passen.
met die invalshoek kan je wel eens een punt hebben.
Agree with RedSoniq.

Als je niet helemaal recht voor je scherm zit, heb je altijd kleurvervaging.

Volgens mij is dit hier echt minimaal aangezien het scherm gebogen is, dus als jij je hoofd naar rechts draait, dan zit jij alsnog recht voor het rechter scherm gedeelte.
Durft iemand een gok te doen wat dit kost?

Ik gebruik nu 2x 1680x1050 naast elkaar, die paar pixels zou ik wel op willen offeren voor 1 langgerekte desktop 8-)
nou het zal denk ik toch in de buurt komen van een stuk of 3 dlp beamers :P
Hier heb je vier DVI poorten voor nodig om aan te sturen? Worden vette gameprestaties dan... ;(
Het lijkt me dat de controller van de monitor dat doet, je hebt immers 1 langgerekt scherm. Anders heb je er nog weinig aan, er zijn niet bijster veel games die met 4 monitoren overweg kunnen.
Uit het plaatje opmakend zijn dit wel 3 verschillende inputs. Je hebt namelijk de voorste 2 die gewoon normaal je beeldscherm zijn, dan heb je het scherm links en je rechter scherm dat duidelijk het linker en rechter scherm zijn in een 3 monitor setup (wat wel door sommige spellen wordt ondersteunt, o.a. vele race spellen). Als de monitor dit alleen zou doen zou je ook een verschrikkelijk uitgerekt beeld krijgen aangezien ik nooit ergens een resolutie van 32:10 heb kunnen kiezen!
Er zijn ook niet bijster veel games die goed presteren wanneer hun resolutie ingesteld is op viermaal het normale niveau, ;).
Als je dit artikel leest:
nieuws: Alienware toont panoramisch scherm met rappe responstijd
Dan zal je zien dat er maar 1 aanluiting op je PC hoeft te zitten. De rest wordt allemaal geregeld in de behuizing van het scherm. Zeker als je nog even verder in de reacties graaft.

[Reactie gewijzigd door TheCapK op 10 januari 2008 20:05]

Weet iemand de afmetingen van deze monitoren? zien er nogal diep uit en volgens mij zijn het ook nog eens backprojection schermen, in dat geval zijn ze vaak goedkoper dan true LCD screens gezien de source een kleiner opervlakte kan hebben?

zien er wel vet uit in iedergeval :)
Dit zijn DLP monitoren. Heeft niks met LCD te maken. En ja, het zijn projectieschermen. DLP is duur en daarom zal dit waarschijnlijk niet goedkoper zijn dan LCD. Enig idee wat een goede DLP projector kost?
Shacknews' editor Nick Breckon heeft de Alienware versie geprobeerd tijdens de CES 2008. Zie hier zijn impressies: http://www.shacknews.com/featuredarticle.x?id=735

Mijn impressie na zijn artikel: dure gimmick.
mooi scherm maar moet je dat spel eens kijken die auto lijkt net zo smal als een 45km karretje. dus dat is niet echt netjes maar dat ligt natuurlijk aan het spel zelf. Maarja lijkt wel verrekte veel op die van Alienware. Ik zou er wel een willen. lekker filmpie kijken beetje biosscoop effect als je voorin zit. van links naar rechts kijken en weer trug:P

Edit: Deze oem-fabrikant lijkt ook het bedrijf achter beeldscherm van Alienware te zijn: beide dlp-monitoren zijn vrijwel identiek.

Oke ze lijken dus op elkaar op het logo na :+

[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 10 januari 2008 11:13]

Het is inderdaad wat onder aan de impressie van Shacknews staat, wachten op de OLED versie... overlappende projectie is niet echt wat.
Ik zie persoonlijk het nut van dit scherm niet in, lijkt me alleen interessant voor de die-hard gamer die FPS, FSIMS of Racespellen speelt. Betwijfel of je er C&C o.i.d. wel leuk op kan spelen.

Zeker niet als de prijs dalijk hoger komt te liggen dan bijv. een goede 40" full hd tv bijv. een samsung met een prijs van rond de 1100 euro.

Dat het niet gebogen is neem ik dan maar voor lief. Maar dan heb je wel een huge kickass monitor.
is het verschil in brightness dat je op de foto ziet niet een kwestie van bewegend beeld, framerate, beeldopbouw en kijkhoek?

Ik denk niet dat dit scherm beeldhelderheidsproblemen heeft namelijk .....
"Of het beeldscherm dezelfde rappe responstijd van 0,02 milliseconde heeft als het Alienware-scherm..."
Amaai!! Dat is een rap scherm zeg!! Die van mij zit nog op 5 hele milliseconden.. :)
Ja inderdaad, ik vind dit zelfs erg moeilijk te geloven voor alles 'thin'-screen gebasseerd (LCD/TFT). 20ms dat zou mooi zijn als het altijd werkelijk zo is (high-to-low) Maar als 0.02ms écht is.... dan betaal ik graag wat meer euro's voor een normaal recht en plat scherm dat die specs heeft mét een contrastratio van10k:1.
Ik denk dat elke Tweaker daar dan wel voor zou gaan als het in verhouding totzijn ronde broertje relatief x-euro meer kost.
Je kan je stilaan gaan afvragen of die specs sowieso gevalideerd worden. Volgens mij mag de marketing afdeling gewoon de getalletjes zelf verzinnen. Er is niemand die dingen controleert of de meetprocedures beschrijft.
Bvb met contrast zijn er genoeg fabrikanten die een dynamisch contrast hanteren zonder er ook maar één woord over te reppen.
Een responstijd opgeven van 0.02ms is sowieso nogal absurd. Zeg dan gewoon dat er geen responstijd meer is. (Al kan ik nauwelijks geloven dat ze ineens al zo ver gevorderd zijn).
Verrgeet niet dat dit geen TFT LCD scherm is. Dit is een DLP scherm met andere responstijden, lees lager, dan een LCD!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True