Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Ontwikkelaar en uitgever THQ heeft een overeenkomst gesloten met Nintendo, waarmee het de rechten krijgt om het intellectueel eigendom van het bedrijf te gebruiken in spellen die onder het THQ-label uitgegeven worden.

THQ - logoDe deal houdt in dat THQ over de nodige rechten beschikt om games voor de Wii te ontwikkelen, te adverteren en te verhandelen binnen het westelijk halfrond tot 13 oktober 2009. In theorie zou THQ hierdoor karakters als Mario, Zelda of Samus - de heldin uit Metroid - kunnen gebruiken in zijn games.

Zelda: The Wand of GamelonNintendo heeft overigens nog wel een veto-recht betreffende het gebruik van zijn intellectueel eigendom, waaronder het spel zelf, de verpakking en alle marketingmateriaal. Een soortgelijke afspraak heeft Nintendo gemaakt met Sega voor het spel Mario and Sonic at the Olympic Games en met Hudson voor de ontwikkeling van de Mario Party-reeks. Het bedrijf staat er echter om bekend zorgvuldig over zijn imago en intellectuele-eigendomsrechten te waken; een 'Mario, the Barbarian' ligt dan ook niet in de lijn der verwachting.

In het verleden pakte een soortgelijke afspraak met Philips niet goed uit. Philips kreeg de rechten voor Mario- en Zelda-spellen op de Cd-i. De games, waaronder Hotel Mario en Zelda: The Wand of Gamelon worden gezien als de slechtste ooit gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Het is onderhand al weerlegt toch? Gamesindustry.biz kwam oorspronkelijk met deze SEC filing, en heeft onderhand een update op haar site staan hierover:
UPDATE: A THQ representative has since stated that the filing is a standard Wii developer agreement, suggesting that there is no specific Nintendo character/franchise being licensed.
Het verhaal (en de titel van dit artikel) is dan ook enigszins misleidend...
Hotel Mario was heus zo slecht niet, daar heb ik me destijds goed mee vermaakt en vond ik een van de betere CD-i games (al besef ik dat dat niet zoveel betekent).

De twee tekenfilm-stijl Zelda games waren echt walgelijk slecht. Philips heeft nog een derde Zelda-game gemaakt die een tikkeltje beter was. Dit was dan ook een RPG en geen side-scrolling platformer.
De twee tekenfilm-stijl Zelda games waren echt walgelijk slecht.
Eens. Ze hadden de animatie niet uit moeten besteden maar gewoon in Japan moeten laten doen - de hele stijl van de manuals van Zelda is anime. Voice-acting was ook diep triest en het programmeerwerk en de ondermaatste CD-i hardware deden de rest.
Als Hotel Mario nu op de DS zou worden uitgebracht, zou het revolutionair en verfrissend genoemd worden.
Laten we dat voorval met de cd-i maar gewoon vergeten, lijkt me het beste ;)
De CD-i Zelda games halen het natuurlijk niet bij de Nintendo titels. Maar zeg wat je wil, ik had er wel lol mee. :)
De meeste games met Nintendo characters gemaakt door 'third party publishers' hebben naar mijn mening niet dat 'Nintendo' gevoel. Daarom zal hier een grote uitdaging liggen voor THQ of ze moeten deze rechten gebruiken om een specifiek character toe te voegen in een game, zoals Link in Soul Calibur 2 voor de Game Cube.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 18 oktober 2007 13:55]

Dit contract is al enige jaren oud en bestond al voor de GBA, maar daarvan is toendertijd geen gebruik gemaakt. Ook voor de Nintendo DS zijn dergelijke afspraken en nu dus ook voor de Wii. De vraag is of THQ daar echt gebruik van gaat maken. Zoals ik dus al zei is dat zij al enige jaren in het bezit zijn van een dergelijk contract en er toch geen gebruik van hebben gemaakt.

Ik vermoed dus dat er nogal wat regels aan hangen en dat het niet zo lucratief is als het lijkt.
Er zijn trouwens veel devs die met nintendo karakters werken, zoals EA [SSX on tour], namco [Soul Calibur, en tig andere], Bandai, etc...

Dit contract is beduidend anders dan die met Philips. Bij Philips was dit een goedmakertje van Nintendo door het afbreken van het contract voor de SuperNES Cd-speler, waardoor de CD-i spler eigenlijk ontstond. Philips mocht zonder toeziend oog van Nintendo gebruik maken van mario en zelda.
Ehm.. ik heb altijd gedacht dat Sony de SNES CD speler zou gaan maken en dat uit het afgebroken project de Playstation is ontstaan?
Mario Pro Skater :')
Jammer dat de licentie alleen op het westelijk halfrond geldt -- wij zullen er dus niks van merken.
ik denk dat het gaat om de westerse wereld en niet het westelijk halfrond...
het lijkt een kleinigheidje maar:

nederland ligt bv op het oostelijk halfrond net als ongeveer geheel europa...

de scheiding tussen het westelijk en oostelijke halfrond loopt dwars door Londen.
Boven op de heuvel in Greenwich loopt een metalen riggel die dit aangeeft.

Ik heb er nog een leuke foto van dat ik met mijn ene been op het oostelijk en het andere op het westelijk deel sta...

eigenlijk is het hetzelfde als de evenaar...(edit: alleen staat deze lijn er natuurlijk loodrecht op)

[Reactie gewijzigd door jqv op 18 oktober 2007 15:38]

waar zitten de beide kruispunten ? Kun je een overtreffende trap van leuke foto maken.
moet je de kaart erbij pakken

ik gok westkust afrika of atlantische oceaan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True