Door , , 66 reacties

Xbox 360 gameVoor sommigen is een spel met onthoofdingen, afgehakte armen, rondvliegende darmen en naakte vrouwen al reden genoeg om nu naar de winkel te rennen. Houd het geld nog even in de zak, want blijft Conan wel boeien na een paar uur of moet het 18+-spel het alleen hebben van het geweld en ontklede dames?

Conan is een actiegame vergelijkbaar met God of War en Heavenly Sword. Het spel is niet gebaseerd op de film met Arnold Schwarzenegger, maar op de boeken van Robert Ervin Howard. Krachtpatser Conan 'the barbarian' is van een uiterlijk voorzien zoals we dat van hem verwachten; overdreven breed en gespierd en lang haar tot in zijn nek. Uitstellen van games gebeurt regelmatig, maar niet in het geval van Conan. Het spel werd een maand eerder dan gepland uitgebracht door THQ. Tweakers.net speelde de versie voor de Xbox 360, maar het spel is ook verkrijgbaar op de PlayStation 3.

Conan - screenshot

Verloren bepantsering

Het verhaal komt uit de pen van Susan O'Connor, zij was ook verantwoordelijk voor het script van Gears of War en BioShock. Zeker niet de minste games, maar dat zegt natuurlijk niets over het verhaal in dit spel. De speler zal Conan leiden in zijn zoektocht naar zijn verloren bepantsering. Een dame genaamd de Warrior Queen zal hem bijstaan in zijn queeste, al moet de juffrouw uiteindelijk wel weer gered worden van gruwelijke monsters. Het verhaal wordt leuk verteld door een episch klinkende stem en met behulp van getekende tussenfilmpjes, maar het stelt weinig voor. Gelukkig zijn er de topless vrouwen nog.

Conan - screenshot

Druk op het juiste knopje

Conan draait om de actie en die vinden we volop in het spel. De speler mag het opnemen tegen soldaten, piraten, leeuwen en gigantische wezens, zoals een mammoetskelet, een octopus en een slangachtig wezen. Onderdeel van het vechtsysteem zijn de 'quick-time events', waarbij de speler op het juiste knopje moet drukken wanneer dit in beeld getoond wordt. Dit levert als voordeel op dat de meest spectaculaire acties mogelijk zijn, terwijl de gameregisseur toch de touwtjes in handen heeft. Zo moet Conan een slangachtige vijand bespringen, door op het juiste moment op de B-knop te drukken. Daarna volgt er een gevecht bovenop het hoofd van het wezen, waarna er uiteindelijk een speer door de bek van het wezen geslagen moet worden. Al dit spectaculairs wordt bereikt met de juiste timing en een druk op de A, B, X of Y-knop.

Conan - gevecht met leeuw

Beter goed gejat...

Conan lijkt de beste elementen te hebben genomen van God of War en Heavenly Sword. De quick-time events komen regelrecht uit deze games. Ontwerpen van de omgeving en vijanden lijken zo uit God of War te komen en de mogelijkheid om een groot scala aan wapens en voorwerpen te kunnen oppakken en gebruiken vinden we terug in Heavenly Sword. Toch hadden we nooit reden om te klagen, Conan levert namelijk een verslavende gameplay op en heeft zelfs een eigen uitgebreid vechtsysteem in petto zodat gamers zich niet snel zullen vervelen.

Conan - screenshot