Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: DesktopLinux, submitter: goestin

Vorige week bleek al dat AMD plannen had de drivers van ATi-gpu's nieuwer dan de R500-chip opensource te maken. Het bedrijf is maandag een samenwerking met Novell aangegaan om de broncode en hardwarespecificaties vrij te geven.

AMD-logoIn eerste instantie zal AMD samen met het Suse Linux-team van Novell een opensourcedriver met enkel 2d-ondersteuning aan gaan bieden, maar later zal het zich samen met de opensourcegemeenschap ook inzetten voor 3d- en video-acceleratie onder Linux. Het gaat hierbij om de Radeon HD 2000- en X1000-series.

Het opensource maken van de videokaartdrivers zal de populariteit van ATi-kaarten waarschijnlijk iets verhogen. Linux-systemen maken een tot drie procent van de markt uit. Concurrent nVidia biedt al langer drivers voor Linux aan, maar alleen de nForce-chipsetdrivers zijn opensource.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Misschien dat dit AMD nog een beetje populairder kan maken op processorgebied: ik heb hier nu twee Intel Core 2 systemen staan. De eerste die ik kocht, een E6400, kocht ik omdat ik dualcore wilde, snelheid maakte me niet uit, als het maar meer dan 1 core had en als er maar 2GB of meer geheugen in kon. Uiteindelijk ben ik voor Intel gegaan omdat ik per se opensource drivers wilde, en zolang Intel geen losse videokaarten verkoopt zit je dan aan de 945G, G965 en G33 vast.
Tweede systeem heeft een E6750 en is gekocht omdat de 945G niet lekker omgaat met resoluties groter dan 2048x2048 (2560x1024 past hier niet in). Ik heb eerst een G33 bord gekocht met nog meer geheugen, en later ook nog maar een E6750. Niet omdat ik graag Intel wil, maar omdat ik graag opensource drivers op mijn systeem wil. De E6750 is het geworden omdat die CPU op dit moment de beste prestaties levert tegenover de prijs die je ervoor geeft.
Als AMD nu met fatsoenlijke drivers komt die compleet opensource zijn, of iig de specs afgeeft zodat een bedrijf zoals Tungsten Graphics drivers kan bouwen (Tungsten maakt op dit moment de Intel drivers en heeft ook de ATI R200 drivers gebouwd), zie ik mezelf in de toekomst een AMD CPU op een AMD moederbord kopen, evt met AMD videokaart als dat moet.
Prijs/prestatie en ease of use zijn natuurlijk tof, maar de de OSS AMD drivers bieden potensieel veel meer dan dat.

Stel je voor dat de programmeurs van VMware of Zen een 'driver mod' kunnen maken om 3D instructies rechtstreeks te kunnen pipen van een gast naar het host OS.
Virtual machines hebben in de toekomst allicht full 3D support op bakken met een AMD kaart.

Stel je voor dat iemand Direct3D in de OSS drivers implementeerd. Je zal eventueel alle Windows spellen onder alle platformen kunnen spelen zonder preformance verlies of niet optimale OpenGL mappers zolang je een AMD kaart hebt.

Het open gooien van de ATI specs zal denk ik lijden tot meer platformonafhankelijkheid en daar wordt iedereen blij van (behalve Microsoft).


.
Virtual Machines gebruiken in de toekomst een hypervisor en kunnen dus rechtstreeks je echte hardware benaderen, zonder driver mods.

Direct3D is slechts een klein deel van de windows API. Misschien gaat Wine ooit alles ondersteunen. Voorlopig helaas niet. Maar wat een OSS driver daar mee te maken heeft.......
De beslissing om alléén de >= R500 drivers open source te maken begrijp ik niet helemaal, wat zou hier de reden voor zijn?
Dit kan te maken hebben met evt. afspraken die AMD had lopen met 3rd parties.
Stel dat die zelf closed source software gebruiken, of gewoon hun hardwarespecs niet open willen hebben, dan wordt het moeilijk voor AMD om daar wel open source drivers voor te maken.

Hetzelfde geldt natuurlijk even hard voor Nvidia...
Eens, en aanvullend is het waarschijnlijk zo dat ATi het niet zag zitten om / wegens juridische redenen niet kon de drivers open source te maken dus daar in het verleden niet haar best voor heeft gedaan, maar AMD de laatste tijd al stiekem wel.

De beslissing is waarschijnlijk al een poosje terug genomen, mogelijk al toen of vlak nadat AMD ATi overnam.
Het lijkt me logisch om te beginnen met kaarten die op dit moment verkocht worden. Vooral nu Dell, Lenovo e.d. bezig zijn om te kijken of ze meer Linux voorgeinstalleerd verkopen.
Gewoonweg de hoeveelheid werk denk ik. Ze kunnen/willen hun huidige drivers niet als open source releasen, dus moeten ze overnieuw geimplementeerd worden. Om alles vanaf de R100 opnieuw te implementeren is het niet waard voor die paar oude kaarten lijkt me.

Verder geeft de R500 waarschijnlijk een hoop info die ook de (bestaande) projecten die drivers aan het schrijven zijn voor R300/350 te helpen.
Wellicht hebben ze helemaal geen specs (althans, formeel vastgelegd) van vroegere kaarten?
Het lijkt me niet onlogisch dat de driver ontwikkeling (zeker van de vroegere, iets minder complexe) kaarten volledig via email ging.

Driver developer: Heej, dus als ik super-Z buffering wil enablen dan stuur ik de diepte van de buffer (ongelijk aan nul) naar register 0x3a4 ?
Hardware bakker: Dat klopt, maar zorg dat die waarde niet groter is dan 0x12

Zo kom je ook tot een aardige driver zonder 'specs'. Overigens zal ATi ook in een later stadium specificaties van oudere kaarten vrijgeven (aangekondigd op XDS2007):
http://www.x.org/wiki/Events/XDS2007/Notes

Ze moeten waarschijnlijk gewoon eerst hun boeltje op orde krijgen.
misschien wordt het wat al te duur om echt alles open-source te maken en uit te zoeken enzo
Om er voor te zorgen dat iedereen R500 kaarten gaat kopen natuurlijk!
Misschien een domme vraag, maar mag ik vragen wat het nut van 3d-acceleratie onder Linux is als er niet echt games voor zijn?
Er zijn toch wel een aardig aantal native Linux games. Bovendien zijn via projecten als Wine en Cedega veel Windows spellen op Linux te draaien...

En natuurlijk de 3D desktops, zoek maar eens op Compiz Fusion of Beryl op Youtube :)
Beryl (dat wil zeggenn 'desktop effects in ubuntu 7.04) doet het ook op de laptop van mijn moeder al heel goed, en daar zit een Intel 945GM chipset in :)

Maar als mooi voorbeeld zou ik Tremulous willen noemen, of Sauerbraten.
En uiteraard Enimy Territory: Quake Wars :)
ja precies de 945 chipset, waar een gma950 in zit, die volledig open-source is. Dat kaartje heeft meer ondersteuning dan een Ati kaartje (waar dus verandering in gaat komen)
offtopic:
Wat alleen maar weer bewijst dat je voor mooie deskop effects geen uberpc nodig hebt *Hint richting redmond*
De hele UT-serie inclusief UT3, de hele Quake-serie inclusief ET:Quake Wars, DoomIII en RTCW/ET, werken native onder Linux.

Nagenoeg alle OpenGL-games werken in Wine. Denk aan WoW, Prey en vele Star Wars games.

Er komt ook steeds meer support voor DirectX in Wine. Denk aan Half-Life 2, STALKER, de Hitman serie, Guild Wars.

Het is allemaal nog in ontwikkeling, maar er is al heel wat speelbaar. Een bedrijf moet daar op inspelen, hoewel ik eigenlijk vermoed dat AMD/ATI hierop aangestuurd is door Dell. Dell koos namelijk bij hun Ubuntu-computers voor NVIDIA vanwege de driverkwaliteit. Dit hebben ze ook in de media laten weerklinken. Dat is natuurlijk geen goede pers voor AMD.

En dat Novell nu weer hier wil helpen, is waarschijnlijk om Dell over te halen om ook Suse te leveren op hun computers. Naast de goodwill die dat natuurlijk oplevert. Novell moet weer wat "goeds" doen in de ogen van de Linux-aanhanger, na het Microsoft-"schandaal".

[Reactie gewijzigd door DOT op 10 september 2007 23:51]

Kip of ei... zonder 3D-drivers ook geen games ;) Misschien komt er nu wat verandering in...
Er waren dus al 3D drivers, en bovendien is het grootste hekelpunt van het linux-platform dat het ondervertegenwoordigd is - voor de meeste gamedevelopers wegen de baten om een game ook op linux uit te brengen niet op tegen de extra kosten. Hetzelfde geldt voor de Mac.
Ik denk/hoop dat daar langzaamaan verandering in komt, aangezien een steeds groter percentage mensen een Linux of OS X systeem neemt.
Het pecentage Linux of Mac gebruikers is nog altijd verwaarloosbaar klein, laat staan het gedeelte dat games speelt. Als iets op bijvoorbeeld Xbox en PC uitkomt, dan is het veeeeeeeeeel rendabeler om een PS3 en/of Wii versie te maken, dan een Linux of Mac versie.
Mwa, in principe heb je natuurlijk wel het voordeel dat jou game dan uniek is in zijn markt. Daarom is het zeker zinvol om een port naar de Mac te maken. Linux is wat anders. Er zijn gewoon veel te veel verschillende incompatibele distributies én een hoop linux gebruikers, gebruiken daarnaast toch windows als ze spellen willen spelen.
Dit is weer tekenend voor de onwetendheid van de gemiddelde tweaker. Naast dat er tientallen/honderden games zijn onder linux, zijn er ook andere dingen die jet met een 3d kaart kan. Denk aan cad software, visualisatie software, 3d desktop's en nog tich andere dingen die je met 3d kaarten kan.
Ik zie dit nog niet meteen betering brengen in de situatie. Grafische drivers zijn hoogtechnologisch en er is heel wat expertise nodig om daar goede verbeteringen in aan te brengen. Wat voor de ene een verbetering is (prestatieverhoging bijvoorbeeld) is voor de andere een fiasco (instabiliteit, crashes, artifacts)...

Ik verwacht een heel aantal van die 'getweakte' drivers, waardoor het moeilijk wordt een versie te vinden die én hoge prestaties kent én hoge stabiliteit. Het is nu al een soep met de vele AMD drivers. Ook game-developers zitten met de handen in het haar want hun spel werkt met de ene driver niet en de andere wel. Support wordt er daardoor niet makkelijker op.

Veel van de nodige expertise zit bij AMD zelf, en daarom zijn closed-source drivers nog zo slecht niet. Er moet gewoon goede communicatie met de open-source community bestaan. Onduidelijkheden in protocols en interfaces, en voordurend veranderende specificaties van verschillende kernels en distro's maken het er niet makkelijker op. Ik geloof niet zomaar dat het open-source maken van de drivers dit oplost.

Het probleem is veel groter dan enkel de drivers: The State of Linux Graphics.
Ik denk anders dat het feit dat in de toekomst ATI/AMD drivers met 3D gewoon in de Linux kernel zullen zitten een heel groot voordeel is. Dan maakt het niet meer uit of je de allerbeste performance haalt want dan kunnen de distros iig er vanuit gaan de de standaard functionaliteit aanwezig is. En misschien moet je dan toch nog steeds de closed-source versie van ATI/AMD moet installeren om het onderste uit de gfx-kan te halen, maar dat is dan je eigen keus en het verschil zal niet zo enorm groot zijn als het nu is.
Concurrent nVidia biedt al langer drivers voor Linux aan, maar alleen de nForce-chipsetdrivers zijn opensource.
ATI biedt ook al langer drivers aan, alleen die waren volgens velen van slechte kwaliteit en dat verbeterd de laatste tijd. En nu dus ook opensource drivers.

Ben benieuwd welke licentie

[Reactie gewijzigd door doeternietoe op 10 september 2007 22:03]

computerbouwers als dell zullen denk ik hierdoor vaker amd kaarten in een machine doen die met linux wordt verkocht.
ik denk dat dell zich weinig aantrekt van closed source drivers. Zolang de hardware werkt is de klant tevreden.
Dell bundelt de linux machines met Linux distos die weigeren Closed source drivers standaard te installeren. Ongetwijfeld zal dit mee hebben gewogen in de beslissing.

Dit kan namelijk uiteindelijk betekenen dat deze systemen stralks allemaal ATi kaarten hebben omdat dat de enige van de grote twee zijn die out of the box werken met volle functionaliteit.
Dell bundelt de linux machines met Linux distos die weigeren Closed source drivers standaard te installeren. Ongetwijfeld zal dit mee hebben gewogen in de beslissing.
En hoe moeilijk is het om de distributie aan te passen zodat hij wel closed source drivers accepteert met een enkel simpel commando of klik op de knop (zodat het standaard nog steeds uit staat)?
Ik denk dat je niet helemaal wat er bedoeld wordt met het "weigeren van closed-source drivers". Dat wil niet zeggen dat je de drivers niet kunt installeren. Niets houd je tegen. Ze worden alleen standaard niet meegeleverd op de installatie cd. Je moet ze dus zelf downloaden en installeren.

De gebruiker wordt dus even met dit feit geconfronteerd, en de distributie doet hiermee niet aan korte-termijn politiek. Een closed-source driver kan wel werken, maar er kan geen garantie gegeven worden dat deze blijft werken met nieuwere ontwikkelingen van Linux.

In de Linux community wordt er zorgvuldig om licentie- en patent problematiek heengewerkt omdat men juist geen gedonder wil. Closed-source drivers zijn een gevoelig punt, en grijs gebied. De een wil het daarom niet, en de ander tolereert het wel. De laatste optie verzwakt op de lange termijn echter de kracht en positie van Linux, omdat het afhankelijk wordt van een paar bedrijven.

Die bedrijven kunnen dan het succes van Linux maken of breken, afhankelijk hoe de wind staat en welke CEO aan de macht is. Onafhankelijkheid is altijd een grote pijler geweest van Linux, en hiermee laten distributies dat statement zelf ook weer klinken.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 11 september 2007 09:25]

Onafhankelijkheid is altijd een grote pijler geweest van Linux,

Ik zie niet in hoe een closed source driver Linux meer afhankelijk zou maken. Als een driver het om een of andere reden niet goed doet is dan dat de hardware fabrikant (nVidia/AMDTI/Intel/etc/etc) z'n probleem. Een Linux gebruiker (of systeem bouwer) zal dan simpelweg andere hardware gebruiken.

Mij lijkt het erop dat het meer een principekwestie is voor velen in de opensource gemeenschap. Zij willen liefst alles open source zien.

Wat mezelf betreft: Ik heb 't liefste closed source drivers. Die zijn meestal toch net een tikkeltje beter geoptimaliseerd.
Een Linux gebruiker (of systeem bouwer) zal dan simpelweg andere hardware gebruiken.
Stel je hebt een videokaartje gekocht, 200 Euro voor neergelegd. Blijkt dat de drivers niet goed werken... Heb je toch knap de pest in als het closed source drivers zijn. Want ja, het is dan wel het probleem van de fabrikant, maar op dat moment ook jouw probleem aangezien de community nniet (of niet snel) met een oplossing voor je probleem zal kunnen komen...
Een vrij besturingssysteem als Ubuntu, Debian GNU//Linux, Fedora, FreeBSD combineren met gesloten stuurprogramma's kan, maar daarmee offer je veel voordelen van je vrije systeem op.

Wat gebeurt er als de fabrikant van de apparatuur geen zin heeft om het stuurprogramma bij te werken? De fout blijft bestaan. Dus:
* Vergeet die systeemupgrade. Je moet kiezen tussen nieuwe software en werkende hardware.
* Je zal moeten leren leven met die laptop die niet wil gaan slapen.
* Je zal moeten leren leven met ondermaatse 3d-prestaties.

Ik ga zelfs met plezier een stap verder:

Een ietwat uit de kluiten gewassen organisatie kan maar best de openheid van gebruikte hardware in het oog houden. Of je nu vrije of onvrije software gebruikt, open hardware geeft je hefbomen in handen.
Het is veel meer dan principe. We hebben hier op werk een server met een raid-controller waarvoor een closed-source driver bestond voor Linux. Ja, voor exact 1 kernel versie. kan je je voorstellen, een server waarop je geen security updates kan installeren? Fijn he?
Opensource drivers zijn veel betrouwbaarder en probleemlozer omdat je ze met elke Xorg versie en Kernelversie kan compileren en evt patchen. Bij ninairy drivers is dat moeilijker en heb je meer kans op onbetrouwbare drivers
Ik wil gewoon kant en klare drivers. Waarom compileren en patchen. Twee begrippen die de computer kennis van mijn ouders trouwens ver ten boven gaan.....

En natuurlijk ga jij meewerken aan de driver ontwikkeling...... Nee, Open Source drivers zijn zeker niet per definitie betrouwbaarder. Dat idee is leuk in theorie maar in real life gewoon niet waar.
Je snapt het niet. Als er opensource drivers zijn kunnen alle distro's ze op een betrouwbare manier in de distro implementeren. Ik zal zelf nooit een driver compileren, maar heb toch liever opensource drivers omdat ze dan op een nettere manier in de distro ingebakken zitten.
Absoluut,
En zo zijn er meer product leveranciers die OpenSource Software gaan/willen ondersteunen.
Als een stuk hardware in de smaken open en closed source zijn. zou men eerder voor open kiezen. Waardoor de Inpact van het Open maken. Ver boven de 3% zit. die is aangegeven
Dit is vooral goed nieuws in de zin dat andere fabrikanten hier mogelijk een voorbeeld aan namen. (En dan hoop ik vooral NVIDIA.)
De eerste stap is in ieder geval gezet. :)
Huh? Nvidia had juist altijd al goede grafische drivers (toch?)

Achja, *ratje speelt met debian-console en heeft daarom niet zo veel baat bij deze ontwikkeling*

het is natuurlijk wel mooi voor andere mensen, en met een beetje geluk kan zodadelijk Unreal Toornament 2009 ook op een linux box :)
Huh? Nvidia had juist altijd al goede grafische drivers (toch?)
Als je nog geen X.Org 7.3 wilt draaien zonder gekloot, natuurlijk. Daar heeft Nvidia namelijk nog geen driver voor.

Als de driver open-source was, was het nu allang gecompileerd voor deze versie.
Alle unreal's tot nu toe draaien op Linux dus ik denk dat dat voor UT2009 wel weer zo zou zijn. Ze moeten ergens ook wel; ze maken niet alleen een spel(UT2009) maar ook gewoon de unreal engine die door veel andere spellen gebruikt wordt, en die kunnen er ook baat/belang bij hebben dat het op Linux draait.
Als dit waar is is het een heel positieve ontwikkeling, ik zou voor mijn volgende pc overwegen om een AMD kaartje te kopen nu.

Kudos aan AMD hiervoor! :)


...ook inzetten voor ...

De link werkt niet

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 10 september 2007 21:49]

Weer een reden voor mij om toch nog AMD te kopen voor mn volgende doosje, ook al is dat volgende doosje nog wel een jaartje weg :)
Dan zit je precies op schema, want voordat deze open source drivers het daglicht zien EN bruikbaar zijn, zijn we ook alweer een paar maandjes verder. ;)
Er zijn wel games, alleen niet zoveel. Een aantal windows games kan je draaien via wine oid. De belangrijkste reden is dat je desktop effectjes kan draaien net als OSX en Vista: Compiz Fusion

[Reactie gewijzigd door E-jey op 10 september 2007 22:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True