Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: EE Times

Het bedrijf UniPixel claimt dat het een technologie heeft ontwikkeld dat de strijd met andere technieken voor platte beeldschermen aan kan. Tmos-schermen moeten gemakkelijker te fabriceren zijn dan lcd-monitoren en een betere beeldkwaliteit bieden.

UniPixel-techniek geillustreerdDe meeste beeldschermen maken gebruik van drie vlak bij elkaar geplaatste (sub)pixels om alle kleuren van de regenboog te kunnen weergeven. Bij tmos, wat staat voor time multiplexed optical shutter, wordt gebruik gemaakt van een enkele pixel die heel snel kan wisselen tussen de kleuren rood, groen en blauw waardoor de illusie van een enkele kleur kan worden bereikt. Hierdoor is de fabricage van een UniPixel-scherm aanzienlijk simpeler dan een lcd-scherm. Een UniPixel-scherm bestaat uit 6 lagen en is in 12 stappen te fabriceren. Ter vergelijking: een lcd-panel bestaat uit 30 lagen en wordt in circa 128 stappen gefabriceerd. Zoals veel nieuwe technieken klinkt het principe veelbelovend, maar het zal waarschijnlijk nog wel een flinke tijd duren alvorens de techniek op de markt verschijnt. Voorlopig heeft het bedrijf alleen nog maar enkele engineering prototypes.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Wij hebben op ons werk DLP beamers en ik vind dat ze mooi helder beeld geven. Weet alleen niet heel veel van de verversing van de beeldjes ervan maar DVD enzo zijn erg goed ermee af te spelen.
DLP-projectoren gebruiken een kleuren-wiel wat dus een filter tussen het geprojecteerde (zwart-wit) beeld en de lens laat bewegen, zodat je na elkaar een aantal kleuren te zien krijgt.
Dit wiel draait vaak op zo'n 2 - 4-speed.
Oftewel 2-4x zo snel als het aantal beeldjes wat je wilt tonen. Dus je toont een paar keer achter elkaar hetzelfde beeld.

Het grote nadeel is dat je bij het bewegen van je hoofd of alleen al de ogen de kleuren niet op hetzelfde punt ziet, dus je ziet met name scherpe zwart-wit-overgangen (ondertitels bijvoorbeeld) als 3 afzonderlijke objecten die iets tov elkaar verschoven zijn. Oftewel 3 kleuren naast elkaar, ook wel bekend als "regenboog-effect"
Niet iedereen is daar even gevoelig voor, maar als je een projectie van een DLP-projector ziet, kun je eens met je hoofd bewegen en bijvoorbeeld een object op het beeld proberen te volgen, terwijl je ook op de ondertiteling let.
Het snel wisselen tussen kleuren zal wel een regenboog-effect geven, wat je ook bij DLP projectoren ziet.
Nu maar hopen dat die wissel-frequentie een stuk hoger ligt dan bij DLP's.
DLP's maken toch gebruik van een kleurwiel??
Ja, omdat ze vooralsnog geen verlichting hebben die snel genoeg van kleur kan verwisselen en helder genoeg is.
In de toekomst zullen DLP-projectoren waarschijnlijk wel LEDs gebruiken die snel genoeg kunnen schakelen en helder genoeg zijn.

Deze techniek van Unipixel projecteert de verschillende primaire kleuren ook na elkaar, dus is prima vergelijkbaar met DLP.
Of de prestaties van die schermen nu positief of negatief uitdraaien, ik ben vooral blij dat er door kleinere spelers op de markt nog steeds naar alternatieven voor 'gevestigde technologieŽn' wordt gezocht.

Daarom kan ik de makers hiervan alleen maar toejuichen.
Ook een belangrijk punt, wat nergens echt aangekaart schijnt te worden, is het stroomverbruik.

Gezien dat deze techniek veel simpeler is zou men vermoeden dat er minder stroom verbruikt wordt.
In het gelinkte artikel staat dat het licht vanaf de rand van het scherm in het glas komt en dan weerkaatst wordt naar voren.
Kortom de kleur van het backlight (edge-light dus in dit geval) zal de kleur van de pixel bepalen.
Dus mogelijk is dan inderdaad het stroomverbruik gemiddeld wat minder, zeker als je ook nog de intensiteit van die verlichting kunt aanpassen op de meest lichte pixel-waarde en dus de rode verlichting bijvoorbeeld uit kunt zetten als je die niet nodig hebt.

Ik neem aan (heb dit nog nergens kunnen lezen) dat ze LEDs gaan gebruiken als edge-light (backlight ;) ), omdat je die zo snel kunt schakelen en dan hoef je dus geen colorwheel te gebruiken zoals bij een DLP-projector.

Op de site van de fabrikant staat dat Unipixel's techniek ook een stuk minder licht tegenhoud, dus daardoor ook zuiniger is.
Het licht hoeft ook niet meer door een filter heen, dus dat zou niet zo vreemd zijn.
Maar het zal waarschijnlijk nog wel een flinke tijd duren alvorens de techniek op de markt verschijnt. Voorlopig heeft het bedrijf alleen nog maar enkele engineering prototypes.
Dus tegen de tijd dat de betere technieken zoals OLED gemeengoed zijn geworden, komt UniPixel met een nieuwe versie van een verouderde techniek (dit heeft backlight nodig lijkt me)? Of is dit ook te combineren met de OLED techniek?

En hoe gaat deze techniek de refresh rates beinvloeden... aangezien er al ~3 kleurwisselingen nodig zijn om 1 kleur te tonen...
En hoe gaat deze techniek de refresh rates beinvloeden... aangezien er al ~3 kleurwisselingen nodig zijn om 1 kleur te tonen...
Doordat er veel wisselingen nodig zijn, zal het beeld een klein beetje flikkeren. Hierdoor zal een wisseling van pixelwaarde sneller opvallen en dus alleen al gevoelsmatig sneller zijn.
Als de snelheid van de spiegeltjes vergelijkbaar is met die van DLP-projectoren, dan zou zo'n 60 - 100 beeldjes/sec mogelijk moeten zijn. (dus 3x zoveel wisselingen)
Gaat dit niet knipperen dan ? Lijkt mij dat als iets snel van kleur verwisselt dat het gaat knipperen net zoals met CRT's ...
Wellicht he, maar of jij dat knipperen nog zal zien hangt dus af van de mogelijke refresh rate ;)
Misschien wel, maar zo'n scherm kan in principe wel weer veel scherper zijn.
In plaats van drie lichtelementjes naast/onder elkaar, kan ieder pixeltje op deze manier alle kleuren echt mengen.
vraag me af wat bereik van de techniek is in het kleurenspectrum. ik krijg namelijk sterk het idee dat dat niet zo groot is en dat dit niet erg geschikt is voor DTP toepassing.
Puur gelet op de techniek, zou je veel meer kleuren moeten kunnen weergeven dan nu mogelijk met LCD/plasma/CRT, omdat je natuurlijk ook meer kleuren achtergrond verlichting kunt gebruiken.
Beetje vergelijkbaar met inktjetprinters die > 3 kleuren gebruiken.

Voor DTP-ers zou je eventueel kunnen denken aan Cyaan, Magenta en Geel als background kleuren. Dan heb je ook geen verliezen van de conversie naar RGB die je nu nog moet toepassen.

@J.J.J. Bokma
Je hebt gelijk, even niet aan gedacht.
Aangezien er met licht gemixt wordt (uit artikel en afbeelding: rood, groen, blauw) (additief) en niet met verf (subtractief) kan je niet met een Cyaan, Magenta en Geel lichtbronnetje werken.
Natuurlijk kan dit wel, alleen is je kleurenspectrum dan wat beperkter. Het mooist voor een techniek als deze zou zijn: Rood, Geel, Groen, Cyaan, Blauw en Magenta kleurbronnen, op die manier kan je het kleurenspectrum nog net iets breder maken als met alleen RGB (LEDs)...
"Natuurlijk kan dit wel, alleen is je kleurenspectrum dan wat beperkter. "

Nogal, en dus onbruikbaar als je je beperkt tot die drie kleuren.

Ik heb geen idee of cyaan, geel, en magenta slimme keuzes zijn om het spectrum uit te breiden, wellicht niet, omdat dit primaire kleuren zijn voor subtractief mengen.
Handleiding om simpel zelf je beschikbare kleurenspectrum te 'berekenen':

Kijk bijvoorbeeld op
http://upload.wikimedia.o.../325px-CIExy1931_sRGB.png

Teken een driehoek (vierhoek, vijfhoek....) met als hoekpunten de primaire kleuren die je gebruikt. Bijvoorbeeld de rode, groene en blauwe fosfor van je mooie oude CRT.

Trek nu lijnen tussen de hoekpunten, en voila, alles binnen deze driehoek (vierhoek...) is beschikbaar.

De reden dat LED gebaseerde schermen zo'n groot spectrum aan kunnen, is dat de rode, groene en blauwe LED erg ver 'de hoek in liggen'.
Waarom zou hier het energie-verbruik lager liggen? Voor zover ik weet is het schakelen tussen spanningsniveaus in een halfgeleider een ontzettend energie-rovende bezigheid. Ik zou juist verwachten dat deze techniek niet (veel) minder stroom zal gaan verbruiken dan de LCD-schermen die we nu gebruiken.

Het lijkt me vooral interessant voor de producenten, aangezien er veel minder startkapitaal nodig is om de schermen in productie te kunnen brengen (minder wafers => minder opstartkosten).
Ik zou juist verwachten dat deze techniek niet (veel) minder stroom zal gaan verbruiken dan de LCD-schermen die we nu gebruiken.
Bij de LCD-techniek zit verreweg de meeste energie in de backlight en niet zozeer in het schakelen van de kristallen in het LCD.
Dus zelfs al zou die een flinke factor meer worden bij deze techniek, dan nog zit je met een in verhouding veel groter energie-verbruik van de backlight.
Als je dat laatste omlaag kunt brengen, door bijvoorbeeld minder verliezen in het medium te hebben, dan kun je daar dus meer op bezuinigen.
Een belangrijke verliesfactor in LCDs is het kleurenfilter. Je hebt over het algemeen een witte backlight, en rode, groene en blauwe filters zorgen dat je kleur ziet.

Nadeel is dat alle filters 2/3 van het licht weggooien: het rode filter laat geen groen of blauw door. Hierdoor ben je al 2/3 van je licht kwijt.

Vervolgens heb je ook nog het hinderlijke effect van polarisatie. Kost je nog eens 50% van wat er nog over was...

Beide nadelige effecten zou deze techniek geen last van moeten hebben. Zomaar een factor 6 zuiniger dus.
Ok, lcd is al een hele tijd op de markt en in de news post word verteld wat het grote verschil is tussen deze nieuwe techniek en LCD maar van oled wordt niet gesproken.
Een UniPixel-scherm bestaat uit 6 lagen en is in 12 stappen te fabriceren. Ter vergelijking: een lcd-panel bestaat uit 30 lagen en wordt in circa 128 stappen gefabriceerd.
Weet iemand hoe oled hier tussen zit? Dat oled het beter en goedkoper was dan LCD wisten we al maar in vergelijking met Unipixel wat is nu het grote verschil waarom zou Unipixel een goede concurrent zijn van oled? welke voordelen heeft Unipixel op oled?
Stukje over de opbouw en werking van OLED's
Als ik dat zo tel, dan zijn het 7 lagen, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel bewerkingen nodig zijn per laag.
Nergens wordt uitgelegd waarom deze techniek ook beter zou zijn dan OLED...
Volgens mij is dat gewoon praatjesmaken en is OLED nog altijd superieur. Enige probleem was de levensduur van blauw maar dat probleem zal inmiddels ook wel zijn opgelost.
En het is ook goedkoop en simpel te produceren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True