Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: ZDNet

De broncode van Microsofts nieuwe Windows Embedded-versie zal onder bepaalde voorwaarden beschikbaar gesteld worden aan ontwikkelaars. Windows Embedded CE 6.0 is bedoeld voor een breed gamma producten, gaande van set-top boxen tot smartphones, en biedt enkele interessante nieuwigheden. Zo is het besturingssysteem in staat 32.000 processen simultaan te draaien, waar dat eerder beperkt was tot gelijktijdige uitvoering van 32 stuks. Bovendien krijgt elk proces maximaal 2GB virtueel geheugen tot zijn beschikking, waar dat voorheen 64MB was . Productmanager Hardy Poppinga voor de EMEA-regio stelde echter dat de vrijgave onder het 'shared source'-programma de belangrijkste aankondiging was.

Voor het eerst zal de bron van de volledige Windows Embedded CE-kernel in te kijken zijn door partners. Een opensourceversie van het besturingssysteem zit nog niet meteen in de planning, maar betrokken programmeurs zullen de zet van Microsoft met open armen ontvangen. Het betekent namelijk dat ze hun applicaties voor embedded systemen, waar resources over het algemeen al schaars zijn, optimaal af kunnen stemmen op het onderliggende besturingssysteem. Met de belofte de software minstens tien jaar lang te ondersteunen, wil het bedrijf concurrentie als Trolltechs Qtopia-platform overstemmen. Een belangrijke clausule in de broncodelicentie houdt in dat ontwikkelaars die afgeleiden op basis van de code bouwen het intellectuele-eigendomsrecht van die aanpassing in eigen handen houden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Wat is het nut van de complete broncode van de kernel te hebben?
Dat is toch alleen handig in de volgende gevallen:
* je wilt de kernel zelf kunnen aanpassen
* je wilt kijken of de gedocumenteerde API mischien niet helemaal correct is.
* je wilt kijken of er nog ongedocumenteerde calls mogelijk zijn.

Het aanpassen lijkt me niet heel erg wenselijk, want hoe kan men er dan 10 jaar support op blijven leveren als je niet 100% zeker ben van de onderliggende kernel.

Die laatste 2 zijn puur alleen maar van toepassing als MS de boel niet goed gedocumenteerd heeft en kan leiden tot gebruikte calls in de software die mogelijk niet altijd op elke configuratie even goed werken.
Ik hoor hier iemand die van mening is dat met goede documentatie je de broncode niet nodig hebt. Ik ben echter van mening dat documentatie altijd slechts een benadering is van de daadwerkelijke werking. De enige documentatie die altijd 100% correct is is wat mij betreft dan ook de broncode zelf.
Goede documentatie is duidelijker dan de broncode zelf aangezien je bij goede documentatie direct kunt zien wat er allemaal gebeurd zonder dat je alles zelf moet gaan uitzoeken in de code. Enige voorwaarde is dat het om goede documentatie gaat.
In dat geval heb ik nog nooit een goed gedocumenteerd programma gezien. Over het algemeen is de documentatie een aanvulling op de code en kan die het beste gezamelijk worden doorgenomen.
Het schijnt dat tussen de broncode zeer grappig commentaar van MS programmeurs staat! Dat is het doorlezen iig al waard :P
Vergeet niet dat debuggers nu vaak in een zwart gat verdwijnen zodra er APIs worden aangeroepen. Doordat partners nu kunnen begrijpen hoe de code werkt, kunnen deze partners ook makkelijker soortgelijke code schrijven voor functionaliteit die Microsoft niet standaard heeft ingebouwd en bugs in de eigen code opsporen.

Ik begrijp in ieder geval beter wat ik fout doe als ik zie waar mijn code crasht en niet enkel terugkrijg dat mijn code is vastgelopen in API abc.
Laat nu net dat laatste punt vaak voorkomen. Als Microsoft een feature uit het OS haalt, halen ze dat niet daadwerkelijk eruit. Nee, ze halen het alleen uit de documentatie! :)
Hmmmm, dat valt tegen.
Ik had wel reacties verwacht van Linux-ers op het statement "Wat is het nut van de complete broncode van de kernel te hebben? ;)
hoezo ?
Ik ben al jaren Linuxer en ik denk ook dat er niet veel boeiends in een gestripte oude microsoft kernel te vinden is.
8-)
Microsoft had al aangeboden om de broncode van Win CE vrij te geven als deze op de $100 dollar laptop zou komen.
Nu doen ze het alsnog.
Kortom, ze waren het al die tijd al van plan en wat ze aanboden voor de laptop was sowieso wel gebeurd. Slim...
De broncode van Windows CE is allang beschikbaar voor ontwikkelaars. Dit gaat om de broncode van Embedded Windows wat min of meer hetzelfde is als Windows XP.
Totaal iets anders dus dan Windows CE.
Lees het artikel nog maar een keertje ;) Het gaat dus niet over XP Embedded, maar CE6 :)
Hoewel we de laatste tijd steeds meer van dergelijke meldingen krijgen van Microsoft heb ik toch nog altijd mijn twijfels bij de bedoelingen ervan.
Narf, what do you want to do tonight Pinky Brain?

:Y)
off topic: Pinky is nog geen schizofreen :P
Lijkt me simpel: MS wil op zich best "ongevaarlijke" klanten naar de source laten kijken (klanten die niet direct slimme programmeertrucs uit hun code gaan gebruiken voor een concurrerend OS), maar wil ook absoluut het alleenrecht houden op de ontwikkeling (geen forks dus). MS is alleen nogal paranoide over wie ze de source laten zien. Onder druk van hun klanten ("geen toegang tot de source, dan gaan we naar Linux") komen ze langzaam wat losser.
Je moet nog steeds licentie betalen voor elke windows ce die je uitrolt. MS vangt dus wel. Shared source wil hier niet zeggen gratis source.

Voor embedded system die per 100.000 gemaakt worden is het uiteraard al gauw de moeite waardd eens te kijekn om een OS te namen waar je niet per uitgerolde OS moet betalen. Ik meen dat het om 3$ tot 6$ per apparaat gaat.
Microsoft begrijpt kennelijk nog steeds niets van wat embedded software ontwikkelaars willen: Volledige vrijheid wat betreft het aanpassen van alle software, onbegrensd strippen/uitbreiden van het OS, zelf het hele OS kunnen her-compileren, etc.

Zolang je dat niet kan, kun je ook geen echt innovatieve produkten maken. Linux is nog steeds een van de weinige OSsen die dat wel mogelijk maken.
Bekijk eerst de volgende video even... dan begrijp je juist dat dat wel kan.

http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=252046

Je kan als ontwikkelaar voor een set modules kiezen binnen jouw versie van Windows CE. Deze worden dan gecompileerd in 1 totaal pakket. Daarnaast krijgen ontwikkelaars nog extra hulp met behulp van shared source... Dus alles wat jij net opnoemt KAN WEL. Je moet alleen geld afstaan aan MS, zodra je het gaat verkopen (R&D in CE moet ergens van betaald worden).
Een maat van me wist me te vertellen dat, als je een OS in broncode vorm door een compiler haalt en op een systeem gooit, deze sneller zal draaien dan een OS die 'gewoon' ge´nstalleerd wordt. Misschien dat het daarom zo handig is op mobiele platforms?
Het is ook wel handig voor ontwikkelaars om zo hun eigen gemaakte toestellen makkelijker te laten werken via het os. Zo kunnen ze bijspringen waar nodig is. Ik denk nu maar de aparaten van de treinconducteurs. De programmeurs kunnenn nu dus beter en zuiniger om gaan met resources van hun programma & het os.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True