Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: ChileHardware

Op de Spaanstalige site ChileHardware zijn slides uit een presentatie van ATi verschenen over de chipsetplannen van het bedrijf. De slides bevestigen dat we binnenkort de RS690-chipset kunnen verwachten. De RS690 krijgt de beschikking over een ge´ntegreerde Radeon X700-core met vier pipelines. ATi positioneert de chipset tegenover Intels G965 en claimt dat de RS690 niet alleen aanzienlijk sneller is, maar ook games zoals GRAW en Oblivion kan draaien, iets dat niet mogelijk is met de G965. Ongeveer tegelijk met de RS690 zal ATi ook de RS690C en de RX690 introduceren. Beide chips zijn pin-compatible met de RS690, maar missen enkele features. De RS690C is een goedkopere variant van de RS690 en moet het doen zonder HDMI en Avivo. De RX690 is gericht op de enthousiaste computergebruikers en mist daarom de ge´ntegreerde graphics. De RS690 zal in november op de markt komen.

De eerste nieuwe CrossFire-chipset, de RD790, kunnen we in het derde kwartaal van 2007 verwachten. De RD790 heeft twee PCI Express x16-aansluitingen die ook kunnen werken in een viermaal x8-configuratie, ondersteuning voor de tweede generatie van de PCI Express-standaard en ondersteuning voor HyperTransport 3.0. In het vierde kwartaal van 2007 staan de RS790-southbridge, de RS740-southbridge en de SB700-northbridge op de planning. De RS790 zal de beschikking krijgen over ge´ntegreerde DirectX 10-graphics en HyperTransport 3.0. De RS740 krijgt ook de beschikking over HyperTransport 3.0, maar de ge´ntegreerde videokaart ondersteunt geen DirectX 10. De nieuwe SB700-southbridge krijgt ondersteuning voor zes Serial ATA-aansluitingen, twaalf USB-aansluitingen en Flashgeheugen. Het flashgeheugen kan gebruikt worden als een cache tussen het systeemgeheugen en de harde schijf waardoor de prestaties aanzienlijk kunnen toenemen. Microsofts Windows Vista zal gebruik kunnen maken van deze feature.

Slide met ATi's chipset roadmap
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Waarom mis ik elke keer de DX10

ontgaat mij iets?
Vista is toch op komst!
De RS790 zal de beschikking krijgen over ge´ntegreerde DirectX 10-graphics en HyperTransport 3.0. De RS740 krijgt ook de beschikking over HyperTransport 3.0, maar de ge´ntegreerde videokaart ondersteunt geen DirectX 10.
ik denk dat bij veel mensen ook nog het idee heerst dat je zonder dx10 geen vista kunt draaien....
dat is dus wel alleen veel van de eyecandy (die imho volledig nutteloos is maar dat terzijde) wordt dan uitgeschakeld
Pure bs...

Ik draai wel vista, met alle eye candy erop en eraan, op een gewone dx9 kaart (7600gt) Geen probleem.

En aangezien ook microsoft zegt dat dx9 genoeg is om vista volledig (!!) te kunnen draaien.... Maar ja, wat weten zij nou, uiteraard weet jij het beter.

DX10 is dus alleen voor games.

Jij bent ook ÚÚn van die triestige anti eye-candy crusaders? Laat me je vertellen dat het heel aangenaam werkt. Komaan, we zijn 2006, als jij nog wil werken in iets wat eruit ziet als windows95, be my guest, maar vista heeft een heel mooi ontwerp als je het mij vraagt. Je hoort toch ook geen enkele mac'er op die manier zeiken over de eye candy van osx? Daar worden al die core image dingen onthaald op applaus, bij ms moet er natuurlijk weer gebasht worden. Het oog wil immers ook wat. En zo belastend is het niet, zeker niet met de hardware van tegenwoordig.
En je kan het idd uitzetten, dus als het je niet bevalt: afvinken en gedaan ermee. Waarom moet dit toch steeds als uber bs argument terugkomen.
De Vistainterface wordt gerenderd mbv DX9.

edit, jah, mod maar weg :)
refresh, miejas, refresh...
Omdat DX10 alleen voor games nodig is en daarvoor gebruik je dat chipje toch niet, of wel?
Daar vergis je je. Vista eyecandy heeft ook dx 10 nodig.
Voor zover ik weet draait dat spul op DX9 hoor...
Als ik dit stukje lees:
En la presentacion que te mostraremos hoy podras ver cosas tan interesantes como RD790, el chipset para K8L de ATi con soporte para nada mas ni nada menos que cuatro tarjetas graficas, ademas del roadmap hasta el 2008.
Ik begrijp hieruit dat deze chipset tot 4 grafische kaarten (in CrossFire??) kan gebruiken. Voor de die-hard gamer is dat vast interessant.
Ze kunnen toch gewoon 4 cores op 1 print branden.

Vier kaarten die hetzelfde doen en de helft van de ruimte en meer dan de helft van de stroom van je apparaat trekken, dat vind ik gewoon een zwaktebod! :(
twaalf USB-aansluitingen
Is dit het begin van de USB wedloop? :)
Tja... en 1 poort kan je opsplitsen tot 64 apparaten dus het is wachten op de eerste setup met 768 externe USB apparaten....

Ach, je hebt voorlopig geen hubjes nodig ;)
Je kan maximaal 127 apparaten per usb host aansluiten.
Eigenlijk 128 maar 1 adres is voor de host.
Ja want als dat allemaal moet lopen op een USB met max 500mA nou dan trek geen enkele voeding dit...
daarom heb je ook powerd USB hubs met hun eigen power supply.
En self powered usb devices
Handig, kan ik onder OSX een externe Compact Flash RAID drive maken met 768 cardreaders :-)
Tja nuttig als je die bandbreedte x/768 is. [irritantmode]Trouwens echt een opmerking voor een mac gebruiker...[/irritantmode]
Niks mis toch met twaalf USB poorten,.. als je kijkt wat je er wel niet allemaal op aansluit/kan aansluiten,... ik zit hier met tien stuks en die willen toch nog wel snel aardig vol raken, toetsenbord, cam, muis, mp3 speler, externe hd, printer ga maar door, er zijn vast wel mensen die die twaalf goed kunnen benutten.

(zit alleen nog steeds te hopen op dat ze eens boot up via usb toetsenbord of muis gaan gaan invoeren, vond dat bij ps2 borden zo handig ff op spatie rammen en je pc starte op)
..
(zit alleen nog steeds te hopen op dat ze eens boot up via usb toetsenbord of muis gaan gaan invoeren, vond dat bij ps2 borden zo handig ff op spatie rammen en je pc starte op)
Dat is er al jaren, alleen werkt het vaak niet (vooral bij borden met AMI bios :()
Werkt hier prima, maarja, ik heb dan ook een goed bord. :)
Ik zie het nou al voor me...

"He jij lagt! Jij hebt vast zo'n prut budget computer met maar 10 USB poorten!"
Oblivion, jaja... op 640x480 LQ noAA zeker... Als je wilt gamen koop je een kaart, klaar.

zowiezo, claimen dat je sneller bent dan een bestaand product vindt ik niet kloppen. Niet dat ik ati wil bashen, ik vindt zelfs ati producten erg goed. Maar investeer liever in andere leuke functies voor een onboard kaart, processor ontlasting bijv.
Ik wil helemaal geen processor ontlasting op mijn moederbord. Dat is vies! :r ;)
Laten we hopen dat nu net op het GFX kaart gebied verandering gaat komen met deze nieuwe onboard chip. In mijn mening is de grootste dood steek voor PC games dat je iedere 3 jaar minstens een nieuwe GFX kaart nodig hebt EN dat er veel PC's worden verkocht waar je geen moderne games op kan spelen.

Als deze chipset dat wel kan en Intel verbeterd zijn onboard chipsets dan kan dat de PC Games markt een flinke boost geven.
heeft juist flinke voordeel bij low-profile pc's en HT-PC's... die hebben nu een fatsoenlijke on-board grafische kaart om echt alles af te kunnen spelen. en zoals al vaker gezegd is, "een on-board videokaart is niet bedoeld om mee te gamen".


ik kan iig niet veel anders zeggen dan "kom maar op met die chip, die wil ik wel in mijn bak hebben :D " (wegens de vele goede functies dus :P )
werken met flash geheugen klinkt leuk, maar moet je dan niet denken aan xdr geheugen om betere prestaties te behalen of heb ik het helemaal mis?
neej, gewoon flash.
je kan de link lezen, maar zal t ff uitleggen:p
je HD heeft een seektime, en flash heeft dat niet, winsows bestaat uit kleine bestandjes, ieder nieuw bestandje is opnieuw de seektime. bij flash dus niet.

dus ookal is flash theoretisch langzamer, met kleine bestandjes leest het sneller
Elk geheugen heeft tijd nodig om data te kunnen leveren, dus 0 ms/ns seektime (of latency zoals dat bij chipgeheugen genoemd wordt) bestaat niet.

Het is dus idd sneller qua seektime dan een harde schijf maar bij lange na niet even snel als DRAM.
Valt me op dat ATI pas ergens halverwege/eind 2007 is DX10 kaarten te introduceren? Terwijl Nvidia er nu al mee komt?
Of heb ik op eerdere roadmaps wat gemist...
erm de R600 die ook DX10 ondersteund staat geplanned voor eind dit jaar of begin 2007 ...
Ik vraag me nu eigenlijk af waarom men al die sli - crossfire zever ontwikkeld, Ik heb al een ruime tijd een AMD 3800+ dual core met 2GB Hyper-x DDR van kingston met daarin een GF7800 GT en alle spellen die nu uit zijn of gaan uitkomen speel ik op max detail op een res van 1200.

binnen enkele jaren moet ik toch weer een nieuwe pc kopen,
of daar nu ÚÚn of vier gpu's inzitten. Tegen dan is de cpu of fsb weer te traag... en die 4 gpu's kan je toch weer niet meer gebruiken omdat je dan PCI-ex II kaarten moet hebben...

Of ben ik nu zo verkeerd?

ps: Hoe weet ik of ik games die gaan uitkomen nog op max ga kunnen spelen? Wel als ik de RECOMMENDED specs bekijk... heb ik nog ruimschots over...
Mee eens. Toen ik een jaar geleden mijn pc kocht een AMD 3500+, 7800GT, ASUS A8N-SLI moederbord had ik dat express gedaan zodat ik later op SLI over kon stappen.

Wat gebeurd er tegen de tijd dat de kaarten in prijs gezakt waren was de 7800GT vervangen door een 7900GT. Die zijn niet identiek dus niet te combineren.

Achteraf ben ik er blij dat ik geen SLI heb genomen omdat mijn systeem nog steeds voldoet voor gaming op 1280x1024 (4xAA/8xAF) en heb dus geen SLI nodig. Ok ik haal geen 100 frames per seconde maar 60 is toch ruim voldoende. Zelf op 30 kan je nog lekker gamen. Waarschijnlijk kan mijn pc nog wel een jaar mee voor gaming.
Mee eens,

Ik doe ook niet meer aan die crossfire of sli gekte.
Het 1 kaart 1900XT en die doet ook alles nog prima.
Geen >15000 punten bij 3D benchmarkt , maar mijn lcd display heeft maar 1280X1024 pixels, en ik speel slechte enkele spellen ( die het goed doen op ATI )
Eh 1900xt trekt veel sli kaarten eruit en hard ook
Zou zo'n onboard kaart niet leuk zijn om physics kaart te gebruiken?
Niet proberen!
wel proberen :P wat heb je te verliezen? stel dat het redelijk werkt. Was het niet ATI die verkondigde dat je crossfire kon doen met bijvoorbeeld twee X1950 XTX's en dan nog een X1600 pro ofzo voor de physics omdat dat meer dan voldoende moest zijn?
Mmm, die dingen hebben zonder dat je ze continu 100% gaat belasten al overhittingsproblemen. Beter niet doen dus.
Leuk dat er steeds meer mogelijk is met de chipsets, maar ik hoop dat men daarbij ook de hitteproductie in de gaten blijft houden. Dat zie je in de specs nooit zo terug namelijk.

Zolang het (standaard) met een passief blok kan worden opgelost, zie ik geen problemen uiteraard. :) (hoewel dit afhankelijk is van de inventiviteit van de mobo-bakkers)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True