Navigatiesoftware UPS bespaart brandstof

Verboden naar links te gaanUPS, de grootste en oudste koeriersdienst ter wereld, gebruikt een speciale technologie om routes uit te stippelen met zo weinig mogelijk bochten naar links. De pakketdienst doet dit om brandstof uit te sparen. Bij een bocht naar links op een kruispunt, moet een auto vaak even wachten en wordt er onnodig brandstof verbruikt, is de achterliggende gedachte. Volgens een woordvoerder van het bedrijf lijkt het wellicht om kleine bedragen te gaan, maar is dat niet het geval als je die kleine hoeveelheden vermenigvuldigt met 880.000 auto's die dagelijks goed zijn voor bijna vijftien miljoen pakketjes. Bovendien geldt op veel plaatsen in de Verenigde Staten een regel dat men door rood mag rijden als men rechts afslaat, mits men het andere verkeer niet hindert. Deze regel zorgt ervoor dat een route met veel bochten naar rechts derhalve ook vaak sneller is dan een route met veel bochten naar links.

Door Caroline Schröder

16-07-2006 • 11:50

94

Bron: Multichannel Merchant

Reacties (94)

94
93
28
5
0
36
Wijzig sortering
En in Engeland, Australie, Japan en Hong Kong geldt het voor de bochtjes naar rechts?
Ik denk dat ze daar wel rekening mee gehouden hebben hoor ;) Het is gewoon een kwestie van hetzelfde algoritme gebruiken, maar dan naar links!

@The Lunatic, dat is wel waar, maar daar heeft dit nog steeds zin hoor! Een bocht naar rechts bespaart gewoon tijd, omdat je dan een kleine bocht maakt. Dit kan met een vrachtwagen flink wat energie schelen.
En dat is ook niet perse waar!
Als ik namelijk de bocht rollend kan nemen,kan ik linksaf vaak in 6e versnelling blijven rijden,terwijl bij een bocht naar rechts ik meestal 1 en soms 2 tanden terug moet.
Simpelweg omdat de hoek naar rechts scherper is,dus bij hogere snelheid, is er meer overhang in de auto.
Dus bocht naar rechts levert meer verlies dan winst op...
Haha... in een auto wel ja, maar in een vrachtwagen is het een heel ander verhaal... die hebben er veel meer.. :-)
Knap als je in een binnenstad of op een industriterrein waar UPS vaak rijdt in zijn 6 door een bocht kunt rollen.
Jammergenoeg is er geen -1 levensgevaarlijk moderatie. Linksaf in de 6e versnelling? Uhmmm, dat moet toch echt in de 2 hoor.
18 vitessen in een vrachtwagen.

Ooit met een cammionette gereden?

Vertrekken in 2de, bij 70 al in 5de.

Neem dat nog eens veel extremer.

Camion -> vertrekken in 3de, schakelen naar 6de, 8, ... enz...

Dus 6 is helemaal geen uitzondering :)
DaVunz roept: En dat is ook niet perse waar!

Ja, tuurlijk.
UPS stuurt hier een persbericht van, ze hebben dit onderzocht door verschillende experts, maar jij hebt gelijk..
:Z
Anoniem: 128633 @DaVunz16 juli 2006 14:30
Waar is die eerste dan voor: vertrekken op helling?
wat vaker gebeurt dan dat jij denkt :)
de meeste laaddocks bij distributie centra lopen naar beneden af zodat de bak ongeveer op grondhoogte staat.
Maar heeft zo'n UPS spring in sprin uit bus dan niet gewoon een automaat ?? en een laag zwaartepunt ???

en het gaat over de VS, dus geen krappe nederlandse stadsbochtjes...
Anoniem: 103533 @DaVunz17 juli 2006 08:59
dat is de veldvitesse. Die gebruik je nooit bij normaal gebruik. Wel als je zwaar geladen bent aangezien je dan meer power hebt.
Bij 4x4 is dit de versnelling om toch uit de diepe modder te geraken
Anoniem: 46304 @DaVunz17 juli 2006 11:02
Weet je wel hoeveel versnellingen een vrachtwagen heeft? De 6e is gewoonlijk vergelijkbaar met de 2 of 3 in een personenauto.
Denk het niet want daar gaat de grap van 'legaal door rood' niet op...
en ja, daar mag je wel rechts inhalen ;-)
Anoniem: 82384 16 juli 2006 13:37
Volgend jaar komen ze na duur onderzoek van verscheidene consultants tot de conclusie dat ze juist beter precies evenveel bochten links and rechts kunnen plannen.

Dat voorkomt namelijk het ongelijkmatig slijten van de banden en stuurinrichting. Doordat banden langer meegaan wordt bovendien het milieu gespaard.

:)

Over vier jaar zal onderzoek bovendien uitwijzen dat mensen die meer links gaan vaker last hebben van evenwichtsstoornissen en meer ongelukken veroorzaken. Er wordt dan dus bij wet geregeld dat je niet meer dan 10% van een 50-50 verdeling mag afwijken om 0.001 verkeersdode per jaar uit te sparen.

:)
je kan toch ook gewoon je linker en rechterbanden wisselen, zodat ze gelijkmatig slijten.
Anoniem: 14124 @Quacka16 juli 2006 14:23
Op 80.000 auto's ook een leuke schadepost :)
Bij moderne banden met richtingsgebonden profiel kan je alleen voor<->achter wisselen. :P
Anoniem: 19339 16 juli 2006 14:26
Dat verkeersbord wat in het artikel staat, verboden linksaf te slaan, bestaat trouwens al een paar jaar niet meer. Vervangen door borden 4, 5 of 6 uit deze serie.

Alleen spijtig dat veel mensen dat niet echt snappen, en bij bord 4 bijvoorbeeld rustig rechtsaf gaan slaan of zo. :(
Hmm, vind het ook niet echt duidelijk eerlijk gezegd. Vind zo'n bord als in t artikel dan inderdaad beter.
Bord bestaat nog wel, iig hier in mijn woonplaats...
In de VS --waar dit artikel betrekking op heeft-- bestaat dat bord nog wel.

http://www.trafficsign.us/r3.html
Als je over de A7 Groningen binnenkomt mag je bij het Julianaplein niet linksaf. Als ik me het goed kan herinneren staat daar het bord die in het artikel genoemd is. Dus volgens mij bestaat hij nog wel!
Als de software niet niet telkens besluit om het blokje rond te rijden om rechtsaf te kunnen slaan ipv gewoon linksaf...
In de Amerikaanse staat New Jersey is dat overigens heel normaal: daar is het op een belangrijk deel van de kruisingen verboden om linksaf te slaan en is er een speciale route via rechts-rechts-rechts aangegeven, of is er een speciale baan aan de rechterkant afslaat, dan een bocht maakt en de originele weg recht oversteekt. Of een klaverbladconstructie.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Jughandle
Anoniem: 178707 @rwwh16 juli 2006 22:51
In Nederland ken ik hier ook één voorbeeld van; de kruising tussen de leidsestraatweg/waalsdorperlaan in Den Haag. Daar is het verboden linksaf te slaan en moet je eerst rechtsaf om na een bocht de weg over te kunnen steken. Vervelend is alleen dat veel mensen dit niet begrijpen en ondanks de grote borden toch linksaf slaan, waar de stoplichten -terecht- helemaal geen rekening mee houden.
Dan zou je er nog een kunnen kennen, vanaf de Hofweg linksaf het Buitenhof op. 't Is niet zo heel bijzonder.
Anoniem: 139871 @rwwh17 juli 2006 08:19
dit is een voorbeeld van hoe het op een snelweg geregeld is, da's niet zo bijzonder: in nederland kun je ook alleen maar rechtsafslaan op de snelweg :)
Anoniem: 110977 @rwwh17 juli 2006 10:39
Op een flink aantal drukkere kruisingen in lissabon is dat ook het geval. Er behalve deze optie is er ook nog de oplossing om i.p.v. rechtsaf te slaan rechtdoor te gaan gevolgd door een oversteek van de middenberm en dan een rechtse bocht te nemen. (Of andersom indien men links rijdt)
In de taxi-wereld doen ze dit al jaren.

Het heeft al zelfs een naam: de toeristische route. :*)
1x links = 5x rechts, denkt je echt dat ze zo achterlijk zijn daar ?
Teken dat maar eens uit: dan kom je opeens in een heel andere straat terecht. Dus 5x rechts is weldegelijk goed, uitgaande van het standaard Amerikaanse stratenpatroon... :)
@ESteg: Neuh. Gewoon een blok verder doorrijden, daar rechtsaf, dan weer rechts en nog eens rechts. Je kruist dan de orginele kruising waar je linksaf zou gaan, na drie keer rechtsaf te zijn geslagen.
@Esteg:

Voor de rest alles goed met je? :+
Wel eens een gemiddelde achteraf-routebeschrijving via Routenet gezien? ;)

Daar kom je ze regelmatig tegen... vooral als er in de omgeving veel een-richtingsverkeer zit... dan snapt ie er vaak geen jota meer van....

Noemen we dit dan straks trouwens de TomTom Extreem Rechts Editie? :o
Daarom zal de software ook inschatten wat in zo'n geval sneller/goedkoper is.
Anoniem: 171084 16 juli 2006 15:12
88.000 auto's die jaarlijks goed zijn voor bijna vijftien miljoen pakketjes
Dat is per auto 1 pakketje per 2 dagen..... Foutje in de aantallen?

The Widow Maker ==> 500 per dag lijkt me weer te veel, meerdere pakketjes per minuut...
De bron heeft het over "88,0000 vehicles" en "15 million deliveries"... Die 4 nullen in het aantal voertuigen maken het nog vager...
making nearly 15 million deliveries every day
zullen eerder 15 miljard pakketjes zijn
15 miljoen gedeeld door 88 duizend is 170... pakketjes per jaar. Je hebt gelijk. Een auto hoeft maar 1 pakketje te doen per 2 dagen :? . En 15 miljard maakt meteen 170 duizend per dag :o ! Getallen verwarren me

En wedden; de baas/manager van die dit plan goedkeurd rijdt zelf in een bak die 3 op 1 zuipt |:(
Zo met de stijgende olieprijzen beginnen ze daar aan de overkant van de oceaan dus toch ook eindelijk eens met het besparen van brandstof. Dat werd hoog tijd!

Overigens zal deze voorkeur voor rechter bochten natuurlijk ook in andere navi software voor besparingen kunnen zorgen. Alleen zal je er resultaat van zien, omdat een koerier een fijnmazige route heeft. Voor 'gewone' routes zal er niet vaak een keuze zijn tussen links en rechts.
Anoniem: 92624 @dj_raoul16 juli 2006 12:36
een druppel op een gloeiende..

maar goed.. alle beetjes helpen
Zou inderdaad slim zijn om die 3 liter V8 motoren is af te schaffen.

Dat is de standaard maat daar. (ook van de boodschappen autootjes)

(en ookal zijn ze 3 liter, meestal is het nogsteeds niet meer als 160 pk. trekkracht is dan wel hoog, pk's niet.)
Ik denk dat je de brandstof besparing als een bonus moet zien. De echte winst zit 'm in minder wachttijd op de kruisingen. Dus minder uurloon of meer pakjes...
Anoniem: 179247 16 juli 2006 12:23
Drie keer rechts is ook links.... :)
Als je dat midden op een kruispunt doet, dan wel ja. Maar als je om een blok heen rijdt dan zul je niet echt links uitkomen ;)

Maar opzich... 3 x r = l mja :+
Anoniem: 64067 16 juli 2006 15:17
Soort NCQ voor vrachtwagens :o
Sjeees, NERD :P maar wel de grappigste reactie v/d hele draad :)
Anoniem: 120539 17 juli 2006 08:29
Heeft iemand weleens goed naar de stroomlijn van die UPS voertuigen gekeken?
Bovendien geldt op veel plaatsen in de Verenigde Staten een regel dat men door rood mag rijden als men rechts afslaat, mits men het andere verkeer niet hindert.
Haha heeft America toch nog één regeltje die wel ergens goed voor is :)

Op zich is de redenatie dat minder benzine gebruikt word bij bochten naar rechts wel logisch, voor de logistiek kan dit ook zeker kostenbesparend werken mits niet luttele kilometers word omgereden natuurlijk, maar dat zal vast wel goed zitten.
In de VS mag je ook rechts inhalen op de snelwegen. Nog een regeltje wat goed is.

Maar opzich is het goed voor het milieu dat ze dit doen, en ze hebben zelf nog minder kosten ook.
Nee, je mag niet rechts inhalen in de VS. Je mag je snelheid houden, dus als er iemand op de baan links van je langzamer gaat, mag je die paseren, maar dat is iets anders dan bewust inhalen... pas maar op... de state-trooper kan je dat haarfijn uitleggen, met een bonnetje.. ;-)
Het is niet echt rechtsinhalen, maar het is 'keep your lane', je mag daar ook niet zomaar steeds van baan veranderen...
valt wel mee, ik heb even het "driver handbook" van californie er bij genomen en er staat toch echt in dat je op een snelweg met twee of meer banen in dezelfde richting je rechts mag inhalen. Als je het niet helemaal geloofd kom je het hier maar nalezen.

En dit boekje is verrassend duidelijk en makkelijk naleesbaar. Ik heb het bijvoorbeeld niet hoeven te gebruiken voor mijn theorieexamen, ik slaagde 10 minuten nadat ik mij bij het dmv aangemeld had voor mn theorie. (Zo goed is het boekje :P)
Of zo makkelijk is de theorie daar in de VS. ;)

Ik hoor wel vaker dat het rijexamen weinig voorstelt in de VS vergeleken met bijv hier in nederland, weet niet of dit klopt of niet.
Ik hoor wel vaker dat het rijexamen weinig voorstelt in de VS vergeleken met bijv hier in nederland, weet niet of dit klopt of niet.
Klopt, daar kun je voor minder dan $100,- ofzo een rijbewijs halen, kleine theorietoets, beetje praktijktoets, en je mag zelf geschoold worden door bijv een familielid.

En als je van je VS rijbewijs een Nederlandse wil maken, kun je hier nog een kleine toets doen, geen probleem.

Achteraf gezien zou het voor mij goedkoper zijn geweest om naar de VS te vliegen, mijn rijbewijs daar halen, en die hier weer omzetten naar een Nederlandse.
Volgens mij, maar ik heb het ook maar van horen zeggen, is in veel staten "keep your lane" een gedoogbelijd, officieel hoor je in de VS net zo rechts te rijden als hier.....

Wij hebben coffieshops zij keep your lane....
Bij de heraanleg van grote kruispunten hier in België merk ik op dat men dat principe ook begint toe te passen, net voor de lichten kunnen de mensen die rechtsaf draaien dat al doen zodat zij niet voor het licht komen te staan.
Hier bouwen ze rotonde's :Z
In Nederland zijn deze er ook heel af en toe.
Hier in Enschede bouwen we busbanen, zodat hele lege bussen nog leger kunnen worden.
Anoniem: 171249 @Maxxi16 juli 2006 14:33
Delftse kruispunten zijn levensgevaarlijk voor fietsers (en verkeerslichten staan brak afgesteld, waardoor alle fietsers door rood rijden). En dat in een stad met een universitaire Verkeerskunde-opleiding :(
In Delft heb je dat ook vaak, zo vlak voor een stoplicht.
offtopic:
Lang leve Nederland..

-laten we eens wat aan de verkeersdrukte doen...een van die twee banen kan wel busbaan worden......

volgens mij is in meer dan 50% van de situaties het beter om de busbaan voor al het verkeer open te stellen.....maar wie ben ik.


verder wel een strak plan....vooral als je zoals UPS veel stops hebt....kan je in de 2x rechts nog twee klanten meepakken door bijvoorbeeld rechts te gaan, een blok door te rijden en dan een klant te pakken.......

ben benieuwd of deze routeplanner in nederland ook resultaat op zou leveren.....
@bokkiem:

ze gaan er daar gewoon vanuit dat je verkeersinzicht hebt ;)
hadden ze die regel dit jaar maar in nederland gehad.
Had me 130 eurootjes gescheeld...
Anoniem: 98752 @Onno b17 juli 2006 09:51
en rechts inhalen op de snelweg natuurlijk. Dat zouden ze in NL ook moeten invoeren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.